По марките посрещат
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

По марките посрещат

Опашките пред магазините на H&M не са само в деня на откриването.

По марките посрещат

С влизането на шведския моден гигант H&M палитрата от облекла се запълва. Клиентите още са малко

Зорница Маркова
12494 прочитания

Опашките пред магазините на H&M не са само в деня на откриването.

© Reuters


Преди години се разменяха разни смешки, че преходът започва с McDonald’s и завършва с IKEA. На мястото на IKEA могат да бъдат написани други търговски марки, които слагат последен акцент в потребителската картина на даден пазар. Такива може да са ZARA или H&M, като последните дори са наричани "IKEA"-та в модата.

Е добре, ако политическите събития поставят под въпрос дали вече сме в зряла фаза или още прехождаме, то влизането на H&M в България дава повод да се твърди, че на пазара има достатъчно предлагане.

От следващата година шведската марка, която, заедно с конкурента си ZARA, почти революционно промени модния бизнес в Европа, ще има два свои магазина в България. Едният ще е в The Mall в София, а другият – във Варна. След това може да има и други, като се има предвид поредната вълна от нови шопинг центрове, които се строят в момента в страната.

H&M е особен бранд. Бързооборотен. Характеризира се с голямото разнообразие както на модели, така и на цени. Моделите копират колекциите на световните дизайнери и обещават на клиентите си обличане по последна мода. В същото време цените са в ниския сегмент, а по време на промоции етикетите от по 5 или 10 евро докарват блуждаещите из магазина до истерична радост. Подобно описание може да се направи и за ZARA, тъй като двете компании си дишат непрекъснато във врата – и по концепция, и по промоции.

H&M е веригата, която изчака до последно момента за влизане в България. Беше ясно, че ще влезе, моментът не беше уточнен. България е част от цялостното развитие на марката в региона с основен фокус Турция. От година-две, H&M развива активна мрежа там. В случая България се явява запълване на експанзионната й картина – малка пролука, която обаче няма логика да остане празна.

Досега веригата не влизаше в България, защото оценяваше пазарът като неподготвен. После дойде и кризата. Нейни представители от поне пет-шест години периодично посещават страната и преглеждат възможностите за експанзия и всеки път оставяха решението за след година-две. Така шведската компания изпусна първата вълна, когато се отвориха новите шопинг центрове като Mall of Sofia и City Center Sofia. Не се качи на влака и при втората вълна през 2010 г., когато заработиха The Mall и  "Сердика център". В този момент в страната влязоха повечето масови модни марки със задължително присъствие във всички европейски страни. Сред тях са ZARA, Peek&Cloppenburg, обувките Humanic и Deichmann.

H&M влиза в момента, в който се надига третата вълна от нови търговски площи. И причината е, че след това едва ли ще има нова. Или поне не съществена и не в близко бъдеще. На пазара се подготвя откриването на няколко нови, големи търговски центъра, които значително ще увеличат търговската площ. Според представители на пазара тя и в момента е повече, отколкото търсенето предполага. Празните магазини и стачките по моловете са доказателство за това.

Макар и първите магазини на шведския гигант да са в два от старите молове, компанията прави своята премиера в момента, в който площите се разпределят и активно се търсят наематели за тях. Голямото предлагане и по-малкото търсене правят условията за новите наематели приемливи.

Друг е въпросът дали H&M ще е щастлива с бизнеса си в България. В началото най-вероятно ще има еуфория около магазините й и клиентите ще се трупат пред касите. Това поне преживяха миналата година предходните й международни марки. Само че извън коледното пазаруване или шумните акции, търговските обекти са по-скоро празни, отколкото пълни. Близък до P&C коментира пред "Капитал", че постигнатите резултати са различни от очакваните. Разминаване между план и реализация има и при марките на Inditex – ZARA, Bershka и др. По-слабите резултати едва ли ще накарат компаниите да напуснат пазара, но със сигурност ще задържат бурната си експанзия.

Обяснението на тази тенденция е просто – "България е най-бедната държава в ЕС", както започва всяка статия в международните медии, посветени на страната. Покупателната способност е най-ниска, разходите, които клиентите правят за облекла – свити. Изхарчване на 400 лв. в един магазин за тениски и дънки е немислимо за средностатистическия потребител в България, сметка от 400 евро за дрехи е ежедневие в която и да е страна в ЕС.

Марките вече са тук. Сега се чакат и клиентите.

Преди години се разменяха разни смешки, че преходът започва с McDonald’s и завършва с IKEA. На мястото на IKEA могат да бъдат написани други търговски марки, които слагат последен акцент в потребителската картина на даден пазар. Такива може да са ZARA или H&M, като последните дори са наричани "IKEA"-та в модата.

Е добре, ако политическите събития поставят под въпрос дали вече сме в зряла фаза или още прехождаме, то влизането на H&M в България дава повод да се твърди, че на пазара има достатъчно предлагане.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    gramy12 avatar :-|
    gramy12

    Харченето на 400 евро може да е било до неотдавна ежедневие в Европа,но вече не е така.Тук,в Северна Италия,определено се вижда този факт.Хората чакат разпродажби предимно,а иначе със сигурност не е ежедневие клиенти да харчат по 400 евро в магазини за дрехи.За съжаление,нараства и процента на тези,пазаруващи е дискаунт веригите за хранитени продукти.
    Разбира се,бедността ни е несравнима дори и с тази понижена покупателна стойност на средностатистическия европеец.

  • 2
    dggm avatar :-|
    dggm

    "сметка от 400 евро за дрехи е ежедневие в която и да е страната в ЕС."

    Това е лъжа.

  • 3
    leon555 avatar :-|
    leon555

    До коментар [#2] от "dggm":

    Прочети пак как е формулирано изречението.
    "Харченето на 400 евро може да е било до неотдавна ежедневие в Европа,но вече не е така."
    Това лъжа ли е?

  • 4
    icarus7 avatar :-?
    ЛиБератор

    Не знам авторката на статията къде ги гледа тези статистически резултати (или по-скоро от коя година са) , но никой! не хвърля просто ей така по 400 евро където и да било! Това са си много пари навсякъде.Хората в другите държави може и да имат повече от нас,но определени не ги хвърлят през ден-два. :)

  • 5
    dggm avatar :-|
    dggm

    До коментар [#3] от "555":

    Четем различни варианти?

    Аз съм цитирал частта, която мисля, че не е вярна.

    Не виждам в статията Вашия цитат.


    По принцип подобни твърдения ми правят впечатление, защото непрекъснато се сблъсквам с нихилизъм у хората в България. Той им пречи да погледнат обективно на ситуацията. Не ми харесва. Капитал е единствения вестник, който чета. Не искам да се насажда необоснован нихилизъм и тук.

  • 6
    mto avatar :-P
    mto

    "Празниците магазини и стачките по моловете са доказателство за това."

    На някой май само празници са му в главата! :)))

  • 7
    ggbm avatar :-P
    Georgi Bojanov

    Купувам си дънки редстар за 80-110лв и не се интересувам от други марки,ако търся нещо евтино има китайски по 20лв.

  • 8
    mile_v avatar :-|
    mile_v

    мога да споделя и нещо различно - хората, които у нас разполагат, не намират за интересни тези марки и популярните им дискаунти, независимо къде са локализирани, а хората, които навсякъде си нямат - ги търсят и така или иначе не купуват по-скъпи парцалки!

  • 9
    antea avatar :-|
    antea

    интересно, в последния брой имаше тема за тези толкова волни и адски креативни [и също толкова безработни де] млади европейци, които са точно основната клиентела на H&M - кежуъл дрешки на ниски цени [няма лошо, и аз съм ровила из кошовете им и закачалки, дори измъкнах супер-парцалче с етикет Made in Bulgaria, и си го взех патриотично], пък сега 400 евро сметка за дрешки била ежедневие... :D наистина яко необмислен пасаж е този последният от статията

  • 10
    patchev avatar :-|
    HXP

    Влизането на Н&М ще покаже окончателно какво харесва българина. Все си мисля, че биха имали успех, рядко можем да видим в Западна Европа магазин на Н&М празен или даже полупразен. Че няма да харчат по 400 Евро(боже, на кого изобщо му минава през ума такова нещо, досега в Кьолн забележете съм станал свидетел на само един случай, където един господин си беше напазарувал дрехи за 600 Евро, а по магазини определено съм ходил) е ясно. Н&М се описват с една дума- "Trendy".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.