Лекият вариант на BILLA
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Лекият вариант на BILLA

Бившият магазин на Penny Market в Монтана вече е Billa

Лекият вариант на BILLA

Два от магазините на Penny преминаха към по-голямата верига от групата REWE

Радостина Маркова, Зорница Маркова
15816 прочитания

Бившият магазин на Penny Market в Монтана вече е Billa

© Капитал


Празненства по случай две години. Томболи, промоции, телевизионни реклами с пилета и салами. Това се вижда на пръв поглед от германската верига за стоки с намалени цени от типа дискаунт Penny Market. В този празничен месец обаче и след две години на постоянно увеличаване на търговската мрежа, компанията започна да брои назад и да намалява броя на обектите си.

Доскоро магазините на Penny бяха 50. Сега са 48. Два от тях – в Монтана и Ботевград, бяха временно затворени и преподредени. В момента работят под ново лого – това на BILLA. С тях започва нов проект на германската група REWE, която е собственик на двете вериги в България.

Първи стъпки

Официално от двете компании отказаха да отговорят на въпросите на "Капитал". От централата на REWE Group в Кьолн казаха, че не коментират пазарни спекулации. Мълчание получихме и от двата български офиса.

Информацията за новия проект обаче потвърдиха трима независими източници, пред които той е бил представен. За промяната на магазина в Монтана се убедихме лично (виж снимката).

Засега проектът започва с тези два магазина. Вътрешно те са наричани "BILLA лайт", въпреки че на фасадата е закачено само познатото лого на BILLA. По концепция те ще се различават от обикновените супермаркети на веригата. В тях ще има има по-ограничен асортимент от този в другите обекти на веригата. Като визия и подредба ще са по-изчистени, а като цени ще се позиционират над дискаунт магазините, но под тези на обикновените супермаркети. Тоест новата "BILLA лайт" (още не се знае как се изписва "леко"-то) трябва да е по внушение под BILLA, но над Penny.

Лекото "повдигане" на бранда Penny започна преди това. Веригата започна преди две години без всякакви претенции за дизайн и с ясната концепция за дискаунт магазин – стоки, подредени в кашони по семпли рафтове. Сега в някои Penny магазини има разнообразяване на асортимента и повече продукти от групата на свежите храни.

Ако проработи

Доставчици, които работят за BILLA, потвърдиха пред "Капитал", че вече ще предлагат стоката си и за двата прибавени магазина в Монтана и Ботевград. Засега ще работят по условия, които са договрени в BILLA, и не са им искани по-големи отстъпки. Също така двата магазина не са прехвърлени в активите на "БИЛЛА България". Проектът формално най-вероятно е облечен под някаква форма на сътрудничество.

Доставчици съобщиха още, че идеята е този проект да се разрасне и обхване повече магазини на дискаунт веригата. Засега обаче е само експеримент.

Липсата на официална информация и отказът на компанията да коментира промените правят труден извода каква е крайната цел на германския дискаунтър. Но не може да не се отбележи, че има натрупване на факти, които подсказват намерението на компанията да ограничи бизнеса си в България. Първо, новият така наречен проект на Penny и BILLA идва малко след информация в международни специализирани медии, че REWE иска да извади Penny от България. "Капитал" потърси преди няколко месеца официален коментар на публикациите, но без резултат.

Второ, на фона на конкурентите си Penny Market изостава по ръст на продажбите и пазарния си дял. Макар че работи вече две години, германската верига все още е на 12-о място по продажби през 2010 г. Пред нея са всички международни търговци с изключение на HIT, които имат в България само два магазина.

Penny беше задмината и от основния си конкурент LIDL, който започна бизнеса си в България година по-късно. По данни на агенцията за проучване на пазара ICAP Penny има оборот от 100 млн. лв. през миналата година, а LIDL с по-малко магазини - над 110 млн. лв.

По ефективността на продажбите също може да се направи сравнение. При съотношение брой на магазините към общия оборот излиза, че Penny прави малко над 5 хил. лв. продажби на ден в магазин (изчисленията са усреднени). За сравнение, средният оборот на магазин в конкурентната Kaufland е десет пъти повече. Естествено, голяма е разликата и в размерите на самите обекти.

Равен старт

Когато започна преди две години Penny стъпи в България със смели амбиции и големи инвестиции. Компанията изгради свой логистичен център в село Столник до София. В подготвителната фаза на дейността си в България тя събра и богато портфолио от терени (не всички застроени). В момента само шест от общо 50 обекта са под наем. Магазините не се водят на "Пени маркет България", а са собственост на българското дружество "Рила проект", също дъщерно на REWE.

Penny откри първите си магазини по едно и също време с друг свой конкурент – Plus. Двете вериги буквално се състезаваха в минути кой ще бъде по-бърз и шумен в привличането на клиенти. Същевременно очакваха навлизането на третия силен играч в дискаунт сегмента – LIDL. Като критика към стратегията на Penny може да се отправи, че някои локации няма как да бъдат успешни - в неподходяща част на населените места или пък обградени от силна пряка конкуренция. По отношение на ценовата си политика верига невинаги се държеше като дискаунтър.

Трите конкурентни дискаунт вериги получиха равен старт, но две години по-късно позициите им са съвсем различни. Plus вече не съществува, а в резултат на международна сделка се вля в LIDL. Последният през изминалата седмица откри своя 52-ри магазин, като този брой беше постигнат само за година.

Дълъг спринт или финал

Ако вземе решение за изход, Penny Market няма лесно да се раздели с инвестицията си в България. Причината е, че компанията има доста активи, купувани в годините преди кризата. В момента цените на имотите са паднали значително в сравнение с преди две-три години. Освен това не е лесно да се намери нов голям чужд инвеститор, който да придобие целия бизнес на компанията или поне голяма част от него.

Модерната търговия в България, от една страна, се смята за неразвита и с голям потенциал за растеж (измерва се на около 40% от общите продажби на бързооборотни стоки), но, от друга страна, вече има прекалено много играчи за пазар от 7 млн. и ниска платежоспособност. Тоест евентуалният купувач би било по-логично да се потърси сред вече съществуващите вериги. Сред най-активните в разширяването на мрежата в момента е по-големият брат на Penny Market – BILLA. Не случайно именно с тази верига в момент Penny прави партньорство.

След като белгийците Delhaize купиха "Пикадили", може да се очаква, че и те ще искат бърза експанзия. Другият вариант би бил да се търси купувач на магазините на парче. Но докато няма официална информация от компанията, всички варианти са плод на разсъждения и предположения.

Колкото до юбилея – в някои отношения се смята, че третата година е критична. Ще видим дали това важи и за търговията на дрeбно.

Празненства по случай две години. Томболи, промоции, телевизионни реклами с пилета и салами. Това се вижда на пръв поглед от германската верига за стоки с намалени цени от типа дискаунт Penny Market. В този празничен месец обаче и след две години на постоянно увеличаване на търговската мрежа, компанията започна да брои назад и да намалява броя на обектите си.

Доскоро магазините на Penny бяха 50. Сега са 48. Два от тях – в Монтана и Ботевград, бяха временно затворени и преподредени. В момента работят под ново лого – това на BILLA. С тях започва нов проект на германската група REWE, която е собственик на двете вериги в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    virgin avatar :-|
    Virgin

    Без да надценявам значението на рекламата, мисля че това е една от слабостите на Пени. Докато всяка вечер по телевизиите ни облъчват рекламите на Лидл, от Пени проявяват пасивност.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#1] от "virgin":

    Не, слабостта е, че в този магазин не намерих една позната марка. Преобладаващата стока беше вносна, с налепени наръка етикети на български. Напазарувах от любопитство, да видя какво си хапват народите по света, но втори път не съм влизал. Няма как да подмениш трапезата на хората, освен с цената на дългогодишни загуби.

  • 3
    nulew avatar :-|
    nulew

    До 2 cinik !----------------------------------------------------Преобладаващата стока беше вносна, с налепени наръка етикети на български.---------------
    Какво имаш против налепените стикери? Магазина конкретно не го коментирам. Той е частен случай.

  • 4
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Lidl е на светлинни години пред Penny Market , като визия и подредба в магазините , визия и качество на стоките.
    Penny е най-долнопробния дискаунтър на българския пазар и не е имало лучай да съм купил нещо свястно оттам ( освен солети :-)))
    Да не споменавам промоциите на които се пускат минимални количества от съответните стоки сравнено с другите вериги.
    Чудя се как още не са отровили някой с марката си "От ранчото"
    На всичко сме се нагледали , но колбаси от по 2.60/кг. , които на промоция се продават редовно за 1.70/кг.... айде стига в това дори соя , бял дроб и сланина не може да има.

  • 5
    weingro avatar :-|
    Weingro

    [quote#4:"stenk"]Lidl е на светлинни години пред Penny Market , като визия и подредба в магазините , визия и качество на стоките.[/quote]

    Не знам за сравнението с Пени, но ако това в Лидл е подредба... Няколкото пъти, в които се прежалих да пазарувам оттам (така и нищо не купих), имаше просто нахвърляни по регалите стоки, разкъсани опаковки на месни и други артикули, както и разбира се чувствителна липса на разпознаваеми марки. Последното е лесно обяснимо, иначе намаше да са дискаунтър.

    (Мисля, че "настроението" "неутрално" никога не е било по-точно за мой пост тук, хехе.)

  • 6
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Пени, лидъл и прочие са мизерия и на запад там пазаруват главно емигрантите. Дори и в бг няма да вземат повече от 15-20 процента от пазара и въобще "модерната търговия" трудно ще прехвърли 50. Даже ако се повешат доходите ще има сериозни фалити при тея дискаунтъри.

    Българинът яде много пресни продукти. Тези супермаркети са успешни в северните държави, от германия и белгия нагоре, където поради климата нямат навека да ядат много зеленчуци, хляб и тн неща , които не могат да седят цяла седмица в хладилника. Хляб например купуваме всеки ден, плодове и зеленчуци през ден, охладено месо, млечни продукти ... Плюс това немецът или англичанинът в неделя знае какво ще готви всеки ден от следващата седмица, българинът още не знае какво ще вечеря същия ден, така че не може да планира така. В тези магазини за сега ходят предимно пенсионери, които могат да ги посещават всеки ден. Активната част от населението предпочита да купи от най-близкия магазин.

    В бъдеще по успешни ще са малките супермаркети тип пикадили експрес и тези на била, а големите в покрайнините ще имат проблеми.

    Специално в София има пълен ренесанс на кварталните магазини - в центъра и в някои от кварталите отварят непрестанно нови месарници, пекарни, плодзеленчуци, бакалии , магазини за деликатеси , за био продукти и т.н. Всички тези специализирани магазинчета бяха изчезнали заради беднотията през 90-те и хипермаркетите взеха добър дял благодарение на това, но сега се завръщат и въобще не могат да се оплачат от клиенти. Около нас вече имам всички продукти, които консумираме вкъщи. Да, в карфур са по-евтини, но като сложа бензина и изгубеното време за път дотам и обратно разликата в цената се заличава

  • 7
    jubal avatar :-P
    jubal harshaw

    В пени не съм влизал -- мият ли си кошниците тия?

    В България в който и супермаркет да влеза, в кошниците за пазаруване винаги има равномерно нанесен и добре трамбован слой от мръсотия.

    Ако се оплаче човек, реакцията варира от пълна апатия и липса на интерес до "абе ти що не си ... " - последното от неква фльорца - менажерка на смяната в Билата на Раковски.

    Паднаха й очите като й изтръсках мръсната кошница на бюрото след това.

    На Женския сергиите са по-чисти.

  • 8
    phenix avatar :-?
    phenix

    До коментар [#4] от "stenk":

    От коментара ти се вижда, че определено не пазаруваш в тези магазини. Така че, глупаво е да правиш заключения от този тип. Нека ти кажа, че в нашия град са единствено два такива магазини Пени и Лидъл, и именно тук, от гледна точка на пряката конкуренция, Пени печели. Лидл е почти празен през цялото си време, като не коментирам цени, качество и обслужване...

  • 9
    licho avatar :-?
    Licho

    В така наречената Била лайт, освен липсата на асортимент, друго не отличава от нормалната Била. Цените са си същите като в Била в София. Липсва и витрина за нарязани продукти и печени неща.
    Била е скъп хипер/супермаркет - едни и същи стоки в другите магазини са доста по-евтини. Шоколад милка обикновен - в Била и Фантастико е около 1.60, в кауфланд, пени, лидл - 1.29, 1.20.?!?!? Шоколадите са еднакви - от фабриката в Своге :)
    Освен това и там не липсват триковете на хипермаркетите - кайма, маркирана с цена на месо и сложена най-отгоре - при направена забележка, беше махната и след 10 минути отново беше сложена най-отгоре. Свежото месо е внос от Германия, поне така видях на кашоните, като го редяха - на етикета пишеше БГ.
    Бях свидетел и на разговор между служители - ама този чипс се е отворил. - нищо, сгъни го и го обърни да не се вижда, пък те ще го вземат.
    За марката Клевър - е добре да се избягва, както и зеленчуците и плодовете, които обикновено са недозряли или нямат вкус на нищо.
    Била се стремят да изглеждат качествена верига, но реално не успяват да предлагат качеството. За цените, които са сложили, може повече.

  • 10
    cneakep avatar :-|
    Спеакер

    Лидл подходиха с известна степен високомерност към местния пазар. заявиха, че не купуват от БГ доставчици, внесоха много непознати марки.

    Тръбяха навсякъде се са едва ли не най-евтините, но даже една разходка из магазина е достатъчна да се убедя в противното. Продават замразено свинско, което в кварталната месарница го купувам на същата цена, но охладено.
    Млякото даже не го купувам от магазин, щото всеки ден в квартала мога да си взема такова, издоено преди 2 часа, а киселото си го правя сам.
    Плодове и зеленчуци - доколкото може от пазарите.

    Освен това в Лидл асортиментът е ограничен (Кауфланд също търпят критики по въпроса) и макар това да им е стратегията, моето семейство пазаруваме 1 път на 10-на дена и предпочитаме да има разнообразни продукти и марки по щандовете, затова Лидл не са удачни за нас.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK