Тази есен торбичките летят ниско

Капитал

Тази есен торбичките летят ниско

Какъв е ефектът от продуктовата такса месец след въвеждането й

Василена Доткова
3960 прочитания

Капитал

© Цветелина Белутова


- 50% по-малко полимерни торбички са продали производителите през октомври

"Целта на мярката беше намаляване на потреблението на най-тънките торбички, то е постигнато."

Петя Димитрова, експерт в МОСВ

Производството на най-тънките полиетиленови пликчета спря, все по-малко търговци предлагат безплатни торбички, а потреблението им като цяло силно се е свило. Тези три ефекта от въведената от 1 октомври такса върху най-тънките полимерни торбички карат производители, търговци и екоминистерството да определят мярката като успешна.

"Производителите в България са спрели да произвеждат торбички с дебелина до 15 микрона, и това ако не е успех", коментира за "Капитал Daily" Петя Димитрова, експерт в дирекция "Управление на отпадъците" в Министерството на околната среда и водите (МОСВ).

Най-тънките са аут

Продуктовата такса, която министерството наложи, важи само за този вид най-тънки пликчета, затова още през пролетта производителите започнаха да се отказват от тях и преминаха на торбички от 15 микрона и повече. Те не се облагат с такса, но по думите на Цветанка Тодорова, зам.-председател на Българска асоциация "Полимери", една такава торбичка струва средно 3 стотинки.

Тази цена е тройно по-висока от стойността на най-тънките торбички преди въвеждането на таксата и затова все повече търговци губят желанието си да поставят всички купени от клиента продукти в безплатни полиетиленови пликове. Проверка на "Капитал Daily" показа, че на пазарите за зеленчуци и в малките магазини за хранителни стоки тези торбички все по-често се продават на цени между 5 и 15 стотинки, но потребителят невинаги е ясно информиран за това.

Торбичките трябва да се маркират на касата

Търговците нямат право да включват торбичката в цената на стоката, категорична е Петя Димитрова от МОСВ. Ако търговецът продава, а не подарява полиетиленовия плик, това трябва да е заявено изрично, торбичката да е маркирана като отделен продукт и цената й да фигурира на касовата бележка. "Аз трябва да решавам дали да си я купя, или да си нося от вкъщи", обясни Петя Димитрова.

Спазването на тези разпоредби се контролира от Изпълнителната агенция по околна среда, а проверките започват този месец, след като октомври е бил "отпуснат" на търговците като период на адаптация към новите правила.

Екоминистерството все още няма данни какви ще бъдат приходите от продуктовата такса за октомври. Очакването е по-скоро да няма такива заради факта, че най-тънките полиетиленови пликове, които подлежат на облагане с нея, на практика са извадени от употреба. Петя Димитрова напомни обаче, че мярката не е замислена да носи приходи, а именно да намали потреблението.

Търсенето на по-плътни пликове също намалява

По данни на производители в лицето на Българска асоциация "Полимери" излизането на тънките торбички от употреба не е изцяло за сметка на подмяната им с по-плътни. От въвеждането на продуктовата такса цялостното търсене на торбички тип потник е намаляло с над 50%, твърди Цветанка Тодорова.

Според нея заниженото търсене през октомври не може да се дължи изцяло на презапасяване от страна на търговците отпреди влизането на мярката в сила. Производителите все още се адаптират към промяната, като някои се пренасочват към производство на торбички без дръжки или на други полимерни продукти.

По-малко, но по-тежки

Преди въвеждането на таксата най-масово използваните торбички бяха с дебелина 8-10 микрона. Това означава, че тези, които използваме в момента, са около два пъти по-тежки, коментира още Цветанка Тодорова. Ако търсенето им е спаднало наполовина, това означава, че количеството полиетилен, който сме употребили под формата на торбички през октомври, не се е променило чувствително.

И производителите, и МОСВ обаче са единодушни, че по-плътните пликове са по-лесни за събиране и рециклиране, по-подходящи за многократна употреба и по-трудно излитат нависоко. Ако намалялото търсене поне отчасти е знак за промяна в поведението на потребителите, първият етап на мярката може наистина да се смята за успех.

Предстои и повишаване на продуктовата такса на 35 ст. от Нова година, въпреки че на пазара вече няма торбички, които да бъдат обложени с нея.

- 50% по-малко полимерни торбички са продали производителите през октомври

"Целта на мярката беше намаляване на потреблението на най-тънките торбички, то е постигнато."

Петя Димитрова, експерт в МОСВ

Производството на най-тънките полиетиленови пликчета спря, все по-малко търговци предлагат безплатни торбички, а потреблението им като цяло силно се е свило. Тези три ефекта от въведената от 1 октомври такса върху най-тънките полимерни торбички карат производители, търговци и екоминистерството да определят мярката като успешна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


5 коментара
  • 1
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Как е решен "проблема" в Кауфланд, на щанда с плодове и зеленчуци:
    - нови прозрачни торбички, но без дръжки
    - тези торбички са по-големи и тежки - подсъзнателно ги пълниш повече
    - без дръжки са, т.е. не можеш да ги ползваш като старите, за дребни покупки и да се тръгнеш със сноп от пликченца, трябва да си купиш голям, скъп плик
    Краен резултат - покачване на разходите и потреблението.

  • 2
    tub avatar :-|
    tub

    Проблемът не е решен...и с тези иезуитски номера - няма да бъде решен. Не е въпроса да се прехвърли проблема от болната глава (производител) на здравата (потребител), а точно това се прави.
    Държавата не е за да гарантира винаги само печалбите на хранениците си, а да въвежда ред и правила. Но понеже у нас, държавата е само на част от гражданите, често и се налага да се прави на улава и да ни облъчва с напудрени новини през услужливи медии, собственност на същите тези, или други храненици.
    В края на краищата, истината лъсва, но на кого му пука...тогава ще реализираме, навярно вече идеята на горния подлизурко - от Кауфланд.

  • 3
    tsvety771 avatar :-|
    tsvety771

    Абсолютно съм съгласна. И каква е разликата между старите торбички за плодове и новите, които са без дръжки и отново са 7-8 микрона: това че се внасят от Китай и печелят най-вече фирмите вносители.
    До коментар [#1] от "Ariman":

  • 4
    xon2003 avatar :-?
    Starsky

    До коментар [#2] от "tub":

    прави впечатление, че в Капитал най-читавите коментари имат най-много минуси!
    Някои хорица са вече в огледалния свят явно!?

  • 5
    mishosf avatar :-|
    михаил

    За мен като потребител това нововъведение за торбичките е крайно неудобно и ми е много интересно кой безумец го е измислил. Досега, когато ми е трябвало винаги съм ползвал торбичка, независимо че вече трябва да се плаща. Мисля, че някой кабинетен плъх е решил да намери икономически лост от който да постигне екологичен ефект. Но единственото, което се постига е по скоро тормоз върху крайния клиент. И затова съм много скептичен по отношение цитираните резултати от експертката от МОСВ. Производството "било спряно"! Дълбоко ме съмнява - но и не очаквам да признаят провала си.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал