Сайтът за колективно пазаруване Groupon набра 700 млн. долара от днешното си първичното публично предлагане (IPO), съобщава Reuters. Това е и най-голямото пласиране на нова емисия от интернет компания от 2004 насам, когато Google Inc. събра 1.7 млрд. долара на борсата.
Groupon предложи с 5 млн. акции повече от планираното, или общо 35 млн., като постави цена от 20 долара за всяка – също повече от предварително очакваните 16-18 долара за акция. Пласираните акции представляват близо 5.5% от компанията. Това означава, че в момента глобалният лидер в сферата на колективното пазаруване вече се оценява на почти 13 млрд. долара. И още - сумата е два пъти повече от офертата, която Groupon получи през миналата година от Google.
Краят на дългото чакане и след това
Борсовият дебют на Groupon бе един от най-чаканите и най-наблюдаваните през тази година. Официалната търговия с акциите на компанията започва днес следобед на Nasdaq, а кодът й ще бъде GRPN. Анализаторите очакват да има интерес, но в същото време отбелязват, че той може да е колеблив, заради опасенията, че Groupon няма да може да генерира дългосрочна печалба и ръст на приходите, плюс вероятността сегашните инвеститори да продадат част от бизнеса си в бъдеще.
"Всеки инвеститор, който се включи след IPO-то на компанията, поема риск", коментира пред Reuters Джоузеф Шустър, основател на компанията IPOX Schuster, която се занимава с анализи и инвестиционно посредничество. Това може би е добра сделка, но само ако влезеш и излезеш в рамките на деня, не бих искал да оставам по-дългосрочно, казва той.
"Groupon е скъпа. Оценката от 12.8 млрд. долара е постижима, заради пласирането на малък обем акции", коментира Роб Ромеро, който оглавява хедж фонда Connective Capital Management, работещ основно в сферата на технологиите.
Groupon има достъп до 150 млн. потребители дневно, което не е постигнато от друга компания. Инвеститорите, които истински разбират този бизнес модел и позициите на Groupon на пазара, купуват, заявява изпълнителен директор на DailyDealMedia Боян Йосич, който пък е оптимистично настроен.
Модел на работа и ефективност
Groupon е компанията, от която през 2008 г. тръгва бизнес модела на груповото пазаруване. През сайта си тя продава ваучери с отстъпка за различни стоки и услуги – от посещения в SPA център до намаления за ресторант. Всяка оферта обаче става активна, едва след като се достигне определен брой потребители. В същото време е определена и горна граница на сделките, които могат да бъдат сключени.
Моделът позволява на местните търговци да промотират стоките и услугите си и дори да реализират известна печалба, заради това, че с атрактивна ценова оферта привличат повече от обичайния брой клиенти. Groupon пък печелят от комисиони за посредничество.
Към момента в Groupon работят над 7 хил. служители, които предлагат над 1000 сделки всеки ден на около 150 милиона регистрирани потребители в 43 страни. Към средата на 2011 г. са били продадени над 70 млн. "групона".
Предразсъдъци или обективност
Съмнително счетоводство, надценен бизнес модел и спад на интереса на потребителите - това са трите слаби места на Groupon според анализаторите и те бяха постоянно изтъквани преди IPO-то на компанията. Тя никога не е излизала на нетна печалба и освен това се наложи да промени начинът, по който води счетоводството си, под натиска на регулаторите, след като стана ясно, че той не отговаря на счетоводни правила в САЩ.
През септември компанията коригира приходите си за 2009 г. от 30.5 млн. долара на 14.5 млн. долара, а за 2010 г. - от 713.4 млн. долара на 312.9 млн. долара. Доверието към компанията спадна и след загубата на двама висши мениджъри през тази година.
В момента компанията дължи 465.6 млн. долара на свои търговски партньори. Към края на третото тримесечие Groupon отчита приходи в размер на 430.2 млн. долара, което е над 5 пъти повече от резултатa за същия период на миналата година. Нетните загуби обаче се изчисляват на 10.6 млн. долара по данни на MarketWatch. В същото време от Groupon коментират, че планират да използват набраните средства за общи фирмени цели и акцентират и че имат достатъчно пари в банковата си сметка, за да финансират дейностите си за следващите 12 месеца, съобщава MarketWatch.
Анализаторите поставят под въпрос и функционирането на самия бизнес модел на колективното пазаруване. Groupon не притежава някакви права върху него и това позволява копирането му от други фирми. Поради тази причина сайтовете за сделки на деня вече са стотици (в България съществуват над 50 подобни сайтове за продажби с отстъпка - бел.ред.). В същото време в повечето случаи потребителите проявяват интерес веднъж или два пъти, а впоследствие се отказват.
За пример
Очаква се до края на годината и компанията Zynga, която е специализирана в производството на игри за социалните мрежи (като придобилата изключително голяма популярност Farmville), също да обяви първичното си публично предлагане. По непотвърдена информация и гигантът сред социалните мрежи Facebook ще обяви IPO през първата половина на 2012 г.
Сайтът за колективно пазаруване Groupon набра 700 млн. долара от днешното си първичното публично предлагане (IPO), съобщава Reuters. Това е и най-голямото пласиране на нова емисия от интернет компания от 2004 насам, когато Google Inc. събра 1.7 млрд. долара на борсата.
Groupon предложи с 5 млн. акции повече от планираното, или общо 35 млн., като постави цена от 20 долара за всяка – също повече от предварително очакваните 16-18 долара за акция. Пласираните акции представляват близо 5.5% от компанията. Това означава, че в момента глобалният лидер в сферата на колективното пазаруване вече се оценява на почти 13 млрд. долара. И още - сумата е два пъти повече от офертата, която Groupon получи през миналата година от Google.
6 коментара
ужасно много ми липсва олд-скул разбирането за борсова търговия, когато главният смисъл беше инвеститорът да получи дивидент от вложеното в нещо наистина работещо
вместо това - еднодневни спекулации с борсови цени, зад които не стои нищо освен очаквания колко бързо ще се спраска конкретният балон. отврат.
по принцип силно вярвам в потенциала на някои от уеб-базираните бизнеси, но ми се струва, че бизнес моделът на груповото пазаруване не е устойчив. ако бях пенсионен фонд не бих си купил групон...
Поредният балон.
Оценка от 13 милиарда за компания, само на базата на някакви потребителски профили?
Прекалено много станаха тези сайтове, и това сваля доста комисионните им. Аз лично бих инвестирал в сайт, който събира на едно място офертите на всички сайтове - пример <a href="http://vsichkioferti.bg/">Вс чкиОферти.БГ</a>
До коментар [#3] от "Chievo":
Точно казано. Историята на борсите помни много такива случаи. Няма реално стабилно генериране на печалби на база нови продукти, а само на база търговия.Освен това всичко се базира на купувачи, много от които са с ограничени доходи и след пъвоначалния бум на пазаруване ще спрат с покупките застигнати от недостатъчните си средства. Така едва ли ще има постоянен ръст. С няколко думи поредната борсова спекулация. Може да се спечели, но обикновенно това става за големите на борсите, а обикновения играч губи.
Това вече не са балони, а подигравка със здравия разум. В същото време АМД - единият от двата производители на процесори, се радва на инвестиции от 200 милиона долара и съкращава персонал, за да икономиса 10-на милиона. Иновативните Тесла Мотърс бяха оценени на сума по-малка в порядъци. Тези софтуерни измишльотини (особено"изобретателите& quot; на Фармвил, които пак бяха оценени за милиарди) са само ден до пладне. Не бих инвестирал и цент в тях.