С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 4 ное 2011, 16:12, 6035 прочитания

Отлетели договорки

Държавата се готви да промени концесиите за летищата във Варна и Бургас

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато държавата успее да отдаде даден обект на концесия, събитието се рекламира шумно. Дойде ли време за отчет дали концесионерът изпълнява всички поети ангажименти, и то в срок, и дали ще има санкции, настъпва пълно мълчание.

В началото на септември министърът на транспорта Ивайло Московски заяви, че има закъснения в инвестиционната програма на концесионера на морските летища "Фрапорт" и най-вероятно ще има санкции. "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт" спечели конкурса през 2006 г. Регистрираното в България дружество е 60% собственост на германската Fraport. Останалите 40% от пролетта на 2008 г. са офиациално на компания от групата "Химимпорт", която е собственик и на авиопревозвача "България ер" и има съвместно дружество с германската Lufthansa Technik  за ремонт на самолети на летище София.


"Капитал" потърси повече информация от министерството, чака седмици, но не получи конкретен отговор къде точно и с колко е забавянето и за какви неустойки става въпрос. "Двата нови пътнически терминала във Варна и в Бургас трябваше да бъдат изпълнени по-рано",  призна единствено зам.-министър Камен Кичев.

Мълчанието е проблем, защото става въпрос за важна държавна инфраструктура, от която изцяло зависи потокът от туристи през лятото - на година кацат над 3 млн. пътници, повечето от тях точно за летния сезон. В случая държавата е направила първата важна крачка - намерила е концесионер за недобре работещите си обекти. Въпросът е и във втората -  да следи дали те изпълняват поетите ангажименти. Засега в конкретния пример излиза, че текат някакви разговори и се търси начин за анекс към вече договореното.

Плюс-минус два терминала
При спечелването на 35-годишната концесия през 2006 г. предложението на "Фрапорт" (по официална информация от министерството на транспорта) предвижда инвестиции в размер на 403 млн. евро за целия период на концесията. Около 95 млн. евро от тях трябва да бъдат извършени до края на 2009 г. Към ноември 2011 г. в летищата във Варна и Бургас инвестициите по данни на концесионера са около 65 млн. евро.



До момента са построени административна сграда и карго терминал в Бургас. Пак там е извършено разширение на перона с няколко нови стоянки за самолети. Рехабилитиран е и перонът на летище Варна. Обновена е техниката, подменено е оборудването и други, обясняват от "Фрапорт". Основното закъснение на концесионера обаче е при изграждането на нови пътническите терминали и на двете летища.

От писмените отговори на концесионера също не става ясно с колко е закъснението, а в отчетите на дружеството пише, че забавянето е заради съгласуванията на проектите между институциите и неочаквано дългото време за разрешителните за строеж.

Сега във Варна фокусът е върху подновяването на пистата. Ремонтът, който започна в средата на октомври и пренасочи трафика към Бургас, завари южното летище в деликатен момент. "В Бургас в момента всичко се разрушава, за да започне най-накрая строителството на новия терминал там", коментират от министерство.

При пътническите терминали концесионерът до момента е инвестирал основно средства в увеличаване на капацитета за обслужване на пътниците на двете летища. "Не може с вътрешни размествания да повишиш кой знае с колко капацитета на сграда, вече достигнала предела си", коментира Иван Бамбов, ръководител на отдел "Летища и лицензиране на летищни оператори" в Гражданска въздухоплавателна администрация. "Направените преграждения на летище Варна не повишиха с нищо пропускателната му способност", добавя той.

По принцип министерството и неговият концесионен контрол трябва да преценява коя инвестиция трябва да бъде призната и коя не. От ведомството обясняват, че в момента комисия изготвя експертизи по отношение на инвестициите. От фирмата концесионер обаче заявяват, че всичко до момента им е признато, както и че няма претенции за санкции към тях до момента. В отчета на дружеството за 2010 г. обаче пише, че през периода са били начислени неустойки за 739 хил. евро за неизпълнени инвестиции през 2007 г. След среща в края на миналата година е било решено да се направят промени в концесионния договор, пише в документа.

За анексите и Шенген

Сега обаче изниква още една причина за промяна на вече договореното. В дъното й е желанието на България да влезе в Шенген. Преди три години Министерството на вътрешните работи установява, че има нужда от площадка "за важни държавни цели", или иначе казано за хеликоптери, с които да охранява южната граница на Шенген. Хеликоптерите се нуждаят от добре оборудвано и технически обезпечено летище. Така 17-те декара, които попадат в полезрението на МВР се намират на летището в Бургас, до пистата в зоната за карго дейности. "Концесионерът има претенции да бъде компенсиран за намаляване на концесионната територия", обяснява Иван Бамбов.

Проблемът е от три години, но решение доскоро така и не е намерено. Развръзката, случайно или не, съвпада със заявката от страна на транспортния министър, че ще има санкции към концесионера. На въпрос какво ще поиска стопанинът на летищата в замяна на 17-те декара и дали няма да се стигне до опрощаване на санкциите, споменати от министър Московски, заместникът му Камен Кичев отговори: "Това е нещо, за което тепърва ще се договаряме с "Фрапорт". Има решение на Министерския съвет още отпреди лятото, в което се казва, че трябва да бъде променен концесионният договор и да се даде мандат на министерството да подпише анекс за изменението му. Имаме работен вариант, в момента го подготвяме."

По думите на Кичев в анекса трябва да е описано и какво се е случило и не се е случило до момента на двете летища, както и "ангажиментите, които има концесионерът към държавата, и ангажиментите, които има държавата към концесионера". Така вратата за промени изглежда отворена. "В момента сме в позиция на преговори с "Фрапорт", така че няма да ги коментирам тези неща пред медиите", приключи темата Кичев.

А иначе Законът за концесиите не позволява изменение. Освен в много ограничени случаи, като например въпроси от националната сигурност. Но направените или не инвестиции едва ли попадат в тази категория.

Отложената конкуренция

Отчетите на морските летища показват, че това е един доста успешен бизнес (виж таблицата). А това обикновено води след себе си до зараждане на конкуренция. Забавянето на изграждането на терминалите обаче може и да я отложи.

До момента компанията е изплатила 63 млн. лв. на държавата под формата на концесионно възнаграждение, казват от "Фрапорт". През 2010 г. на двете летища са обслужени над 3.1 млн. пътника. От тях над 1.8 млн. са преминали през летището в Бургас. През септември тази година пък броя на пътниците на южното летище надхвърля 2 млн. души. Европейските регламенти изискват в подобна ситуация да бъде допусната конкуренция в наземното обслужване (компаниите, които се грижат за пътниците на авиокомпаниите и самолетите). Това е второто летище след софийското, на което трябва да влезе различна компания, която наравно с летището да се бори за привличането на авиокомпаниите за свои клиенти.

Конкуренцията не закъснява, като гръцката Goldair Handling (тя вече оперира в София) подава документи в Гражданска въздухоплавателна администрация за лицензиране. По думите на източници от министерството интерес има и от страна на "Лукойл" (която вече също оперира в София) за зареждането на самолетите с гориво. Реалната конкуренция обаче може да се отложи. Според зам.-министър Кичев "лицензът на Goldair Handling вече е издаден, "но предвид факта, че летището навлиза в ремонтна фаза и ще се изгражда нов терминал, обсъждаме с комисията възможностите за отлагателен период. Това ще рече да не се допуска веднага втори наземен оператор".

Другата конкуренция за "Фрапорт" може да дойде отвън или по-скоро от север. Малко след прерязването на лентата на голф игрището "Трейшън Клифс" край Балчик, премиерът Бойко Борисов изненада всички като постави задачата досегашното военно летище в Балчик да стане гражданско и да започне да развива дейност като конкурентно на това във Варна. Още през 1992-1993 г. Балчик е разглеждан като варненска алтернатива. "Според мен то е истинското летище на Варна. Градът не може да се разширява, пистата е къса и големи самолети не могат да кацат. Лети се над градски зони. Балчик може да се поеме всякакъв трафик на самолети, пистата може да стане 3500 м. Има много чисти въздушни подходи, не се лети над населени места. Целият тежък трафик може да се поеме от него", обяснява Иван Бамбов.

Друг е въпросът, че подобна мащабна идея би повлияла директно на интересите на "Фрапорт" и едва ли би се превърнала във факт. Ако обектът в Балчик бъде развит по-скоро ще обслужва атракционните нужди на бизнеса в региона. Ясна министерска концепция за това какво да се прави в Балчик все още липсва. Вариантите започват от това летището да бъде изграждано с пари от печалбата на летище София, през идеята да се тегли банков кредит до "министерството ще изготви стратегия за концесионирането му", по думите на зам.-министър Кичев.

Така по всичко личи, че концесионерът във Варна и Бургас още дълго време ще се радва самостоятелно на нарастващия пътникопоток. Остава и клиентите да се радват на все по-добри летища.

Искаш София - получаваш Горна Оряховица
Летищата във Варна и Бургас до момента са и единствените отдадени на концесия. Министерството на транспорта от години се опитва да намери инвеститори за по-малките обекти в страната като Горна Оряховица, Русе или за изграждането на карго терминал на летището в Пловдив. Процедурите за тях стоят отворени, но интерес няма. За да станат по атрактивни, министерството обмисля дали да няма някои добавки към тях. "Смятам, че след прекратяването и на тази процедура, към предложението за изграждане на карго терминал в Пловдив може да се добави и пътническия терминал", коментира зам.-министърът на транспорта Камен Кичев.

Летището в Горна Оряховица пък може да се окаже "бонус" за бъдещия концесионер на летище София. "Екип работи по вариантите, за концесиониране на софийското летище. Имаме проблеми със собствеността на територии от него, за които няма необходимите документи, и те в момента се подготвят от съответните ведомства. По-интересният въпрос обаче е дали летище София ще бъде пуснато на концесия самостоятелно или заедно с друго летище. Най-подходящо от тях е Горна Оряховица, защото е достатъчно далече от София и Варна", допълва още Кичев.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Китайската научно-технологична борса отвори с ръст на някои акции от 520% Китайската научно-технологична борса отвори с ръст на някои акции от 520%

Star market e направена по подобие на Nasdaq и е отговорът на Китай в търговската война със САЩ

22 юли 2019, 606 прочитания

Как африканската чума стигна до фондовата борса Как африканската чума стигна до фондовата борса

Обявните мерки от БАБХ по умъртвяване на 17 хил. животни вероятно ще навредят на резултатите на "Свинекомплекс Николово"

22 юли 2019, 1206 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Groupon събра 700 млн. долара на борсата

IPO-то на сайта за групово пазаруване е най-голямото от емисията на Google през 2004 г.

Нищо, следващия път

България почти сигурно загуби битката с Турция за завода на Volkswagen, но натрупа безценен опит, който може да използва за привличането на други проекти

Зденек Турек: Българската икономика получи своя справедлив дял от глобализацията

Банките са готови за Brexit, смята главният изпълнителен директор на европейското звено на Citibank

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

20 въпроса: Ясен Згуровски

"Вярвам, че не случайно съм артист и съм тук с мисия да правя хората щастливи"

До Луната и напред

Светът отбелязва 50-годишнината от стъпването на човека на Луната с още по-амбициозни космически програми