Държавният бизнес - повече приходи, по-малко печалби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавният бизнес - повече приходи, по-малко печалби

Енергетиката е най-силно регулираният сектор в България, но и най-печеливш за държавата

Държавният бизнес - повече приходи, по-малко печалби

Регулациите помагат на някои компании да подобрят резултатите, при други са фактор за влошаване

2726 прочитания

Енергетиката е най-силно регулираният сектор в България, но и най-печеливш за държавата

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


- 50% от разходите в РВД отиват за заплати

Почти всички големи държавни компании повишават приходите си към септември, но в повечето случаи това не е свързано с по-високи печалби, показват отчетите им. Държавата традиционно прави бизнес в най-регулираните дейности, където тя има и най-много собственост - енергетиката и транспорта. Тук обаче е и най-големият губещ - БДЖ, където липсата на реформи и дългогодишни субсидии доведоха компанията почти до фалит.

Силно регулираните сектори, в които функционират повечето държавни компании, помагат на някои за доброто им представяне - при другите обаче това се оказва спирачка. По-високите приходи, придружени с по-ниска печалба в някои случаи, говорят и за влошена рентабилност и необходимост от реформи.

Енергетиката остава ключов източник на печалби

Основните дружества на държавата в сектора са реализирали печалба за над 300 млн. лв. (без АЕЦ "Козлодуй"). В енергийния холдинг (БЕХ) от резултатите за миналата година са влезли дивиденти за 214 млн. лв. Печалбите от тази година ще влязат в него през 2012 г. Силно подобрение на резултатите има при Енергийния системен оператор.

Това е компанията, която оперира енергийната мрежа на страната, срещу което получава такси. Именно по-високите цени за пренос на ток, които се определят от държавата, са повишили приходите на дружеството. За по-добрите резултати от началото на годината допринася и увеличеното търсене на ток както в страната, така и за износ.

Повишеното потребление се потвърждава и от отчета на НЕК, въпреки че компанията свива печалбата си почти двойно. За деветте месеца тя е изкупила 4.8% повече ток. Крайният резултат обаче се влошава заради по-малкото количество произведен ток от държавните водни централи - те са собственост на НЕК. По-високите разходи за покупка на електроенергия също свиват печалбата, както и почти 25 млн. лв. разходи за компенсаторния механизъм за зелена енергия, който се определя от държавата.

Единствената държавна ТЕЦ "Марица-изток 2" повишава значително приходите си - с над 30%, заради по-голямото количество произведен ток. Причината е в по-големите продажби на свободния пазар, след като централата направи рехабилитация на блоковете и съоръженията си, което й позволи да произвежда повече. Печалбата й също се повишава, като е малко над 30 млн. лв.

Авиосекторът - приходите нагоре, крайният резултат надолу

Държавните летища и Ръководство въздушно движение (РВД) повишават приходите си, но печалбите им се свиват. Увеличените разходи за заплати през тази година понижават финансовия резултат на РВД. Средствата за заплати са се увеличили с близо 9% до 57.6 млн. лв. С такъв процент се понижава финансовият резултат, който достига 23.2 млн. лв.

Средствата, които се разходват за заплати, са над 50% от всички разходи на предприятието. Ако към тях се прибавят и осигуровките, делът на разходите за служителите на компанията надминава 60%. Всичко това идва при ръст в приходите, който се дължи на повишаване на броя обслужени самолети.

Според доклада за дейността  броят на прелитащите въздухоплавателни средства се е повишил със 7.6%, а те генерират най-голямата част от приходите от основна дейност. При самолетите, извършили международни полети с кацане в България, има увеличение с 3.4%, а при вътрешните полети увеличението е с 30.6%.

Приходите си подобряват двете основни летища - София и Пловдив. И те обаче влошават финансовия резултат. "Летище София" ЕАД отчита спад на приходите си от продажби. "Отчетеното намаление спрямо същия период на предходната година е резултат предимно на увеличената конкуренция на пазара за наземно обслужване с влизането на нови оператори за наземно обслужване", обясняват от компанията.

Сред причините за по-малко приходи са и преустановените полети на гръцката авиокомпания Aegean и намалените полети на Alitalia и Air France, както и на по-ниските приходи от наеми, тъй като половината от тях от миналата година отиват директно в държавния бюджет. Въпреки понижението на продажбите "Летище София" все пак отчита повече общи приходи главно заради по-големия обем финансирания.

Пловдивското летище увеличава постъпленията си, но пък загубата му скача двойно до над 820 хил. лв. Успокояването в курса на йената позволи на "Пристанище Бургас" да излезе на печалба. Дружеството има положителен резултат за периода януари - септември 2011 г. от 4.8 млн. лв. при загуба от 8.6 млн. лв. за същия период през 2010 г.

"В бизнес плана бе отразена динамиката в изменението на курса на йената към лева в посока на нарастване и в резултат от това печалбата от началото на годината е 4.80 млн. лв. при планирана загуба 10.1 млн. лв.", обясняват от мениджмънта на дружеството в доклада за дейността.

Заради увеличения с 13.4% товарооборот пристанището е повишило приходите си с близо 20%. Не така стоят резултатите при другия голям пристанищен комплекс - Варна. Оборотът се е повишил минимално с 1.64% до малко под 40 млн. лв. Финансовият резултат на порта се понижава с над 11%.

- 50% от разходите в РВД отиват за заплати

Почти всички големи държавни компании повишават приходите си към септември, но в повечето случаи това не е свързано с по-високи печалби, показват отчетите им. Държавата традиционно прави бизнес в най-регулираните дейности, където тя има и най-много собственост - енергетиката и транспорта. Тук обаче е и най-големият губещ - БДЖ, където липсата на реформи и дългогодишни субсидии доведоха компанията почти до фалит.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Новината е добра. Дружества на печалба 0 или загуба изведнъж правят 100 милиона, и то за 9-месечие. Остава смътното чувство, колко нещо е било откраднато или прахосано през годините.

  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    До коментар [#1] от "cinik":

    Е то властта се употребява за да се краде, а не за да се управлява държавата. Най-елементарното - защо ще пръскам милиони само за някаква си предизборна кампания ако после ще получавам обратно една държавна заплата?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK