Държавният бизнес - повече приходи, по-малко печалби
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Държавният бизнес - повече приходи, по-малко печалби

Енергетиката е най-силно регулираният сектор в България, но и най-печеливш за държавата

Държавният бизнес - повече приходи, по-малко печалби

Регулациите помагат на някои компании да подобрят резултатите, при други са фактор за влошаване

2670 прочитания

Енергетиката е най-силно регулираният сектор в България, но и най-печеливш за държавата

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


- 50% от разходите в РВД отиват за заплати

Почти всички големи държавни компании повишават приходите си към септември, но в повечето случаи това не е свързано с по-високи печалби, показват отчетите им. Държавата традиционно прави бизнес в най-регулираните дейности, където тя има и най-много собственост - енергетиката и транспорта. Тук обаче е и най-големият губещ - БДЖ, където липсата на реформи и дългогодишни субсидии доведоха компанията почти до фалит.

Силно регулираните сектори, в които функционират повечето държавни компании, помагат на някои за доброто им представяне - при другите обаче това се оказва спирачка. По-високите приходи, придружени с по-ниска печалба в някои случаи, говорят и за влошена рентабилност и необходимост от реформи.

Енергетиката остава ключов източник на печалби

Основните дружества на държавата в сектора са реализирали печалба за над 300 млн. лв. (без АЕЦ "Козлодуй"). В енергийния холдинг (БЕХ) от резултатите за миналата година са влезли дивиденти за 214 млн. лв. Печалбите от тази година ще влязат в него през 2012 г. Силно подобрение на резултатите има при Енергийния системен оператор.

Това е компанията, която оперира енергийната мрежа на страната, срещу което получава такси. Именно по-високите цени за пренос на ток, които се определят от държавата, са повишили приходите на дружеството. За по-добрите резултати от началото на годината допринася и увеличеното търсене на ток както в страната, така и за износ.

Повишеното потребление се потвърждава и от отчета на НЕК, въпреки че компанията свива печалбата си почти двойно. За деветте месеца тя е изкупила 4.8% повече ток. Крайният резултат обаче се влошава заради по-малкото количество произведен ток от държавните водни централи - те са собственост на НЕК. По-високите разходи за покупка на електроенергия също свиват печалбата, както и почти 25 млн. лв. разходи за компенсаторния механизъм за зелена енергия, който се определя от държавата.

Единствената държавна ТЕЦ "Марица-изток 2" повишава значително приходите си - с над 30%, заради по-голямото количество произведен ток. Причината е в по-големите продажби на свободния пазар, след като централата направи рехабилитация на блоковете и съоръженията си, което й позволи да произвежда повече. Печалбата й също се повишава, като е малко над 30 млн. лв.

Авиосекторът - приходите нагоре, крайният резултат надолу

Държавните летища и Ръководство въздушно движение (РВД) повишават приходите си, но печалбите им се свиват. Увеличените разходи за заплати през тази година понижават финансовия резултат на РВД. Средствата за заплати са се увеличили с близо 9% до 57.6 млн. лв. С такъв процент се понижава финансовият резултат, който достига 23.2 млн. лв.

Средствата, които се разходват за заплати, са над 50% от всички разходи на предприятието. Ако към тях се прибавят и осигуровките, делът на разходите за служителите на компанията надминава 60%. Всичко това идва при ръст в приходите, който се дължи на повишаване на броя обслужени самолети.

Според доклада за дейността  броят на прелитащите въздухоплавателни средства се е повишил със 7.6%, а те генерират най-голямата част от приходите от основна дейност. При самолетите, извършили международни полети с кацане в България, има увеличение с 3.4%, а при вътрешните полети увеличението е с 30.6%.

Приходите си подобряват двете основни летища - София и Пловдив. И те обаче влошават финансовия резултат. "Летище София" ЕАД отчита спад на приходите си от продажби. "Отчетеното намаление спрямо същия период на предходната година е резултат предимно на увеличената конкуренция на пазара за наземно обслужване с влизането на нови оператори за наземно обслужване", обясняват от компанията.

Сред причините за по-малко приходи са и преустановените полети на гръцката авиокомпания Aegean и намалените полети на Alitalia и Air France, както и на по-ниските приходи от наеми, тъй като половината от тях от миналата година отиват директно в държавния бюджет. Въпреки понижението на продажбите "Летище София" все пак отчита повече общи приходи главно заради по-големия обем финансирания.

Пловдивското летище увеличава постъпленията си, но пък загубата му скача двойно до над 820 хил. лв. Успокояването в курса на йената позволи на "Пристанище Бургас" да излезе на печалба. Дружеството има положителен резултат за периода януари - септември 2011 г. от 4.8 млн. лв. при загуба от 8.6 млн. лв. за същия период през 2010 г.

"В бизнес плана бе отразена динамиката в изменението на курса на йената към лева в посока на нарастване и в резултат от това печалбата от началото на годината е 4.80 млн. лв. при планирана загуба 10.1 млн. лв.", обясняват от мениджмънта на дружеството в доклада за дейността.

Заради увеличения с 13.4% товарооборот пристанището е повишило приходите си с близо 20%. Не така стоят резултатите при другия голям пристанищен комплекс - Варна. Оборотът се е повишил минимално с 1.64% до малко под 40 млн. лв. Финансовият резултат на порта се понижава с над 11%.

- 50% от разходите в РВД отиват за заплати

Почти всички големи държавни компании повишават приходите си към септември, но в повечето случаи това не е свързано с по-високи печалби, показват отчетите им. Държавата традиционно прави бизнес в най-регулираните дейности, където тя има и най-много собственост - енергетиката и транспорта. Тук обаче е и най-големият губещ - БДЖ, където липсата на реформи и дългогодишни субсидии доведоха компанията почти до фалит.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Новината е добра. Дружества на печалба 0 или загуба изведнъж правят 100 милиона, и то за 9-месечие. Остава смътното чувство, колко нещо е било откраднато или прахосано през годините.

  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    До коментар [#1] от "cinik":

    Е то властта се употребява за да се краде, а не за да се управлява държавата. Най-елементарното - защо ще пръскам милиони само за някаква си предизборна кампания ако после ще получавам обратно една държавна заплата?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK