"Наблюдава се спад в средната цена на преносимите и настолните компютри, тъй като потребителите се ориентират към бюджетни решения. Това е обусловено основно от ниската покупателна способност и страха от нова вълна на кризата"
Мартин Караколев, генерален мениджър на "Асбис България"
- Acer, Dell и HP държат над половината от продажбите през третото тримесечие, а тенденцията е водещите доставчици да увеличават пазарния си дял, сочат данните на IDC
През третото тримесечие в България са внесени с 15% по-малко компютри спрямо същия период година по-рано. Данните са на анализаторската компания IDC. Основните причини за понижението са ниското потребителско търсене и намаляващите инвестиции в техника от страна на българските компании. Третото тримесечие на 2011 г. е най-слабото за последните две години, уточняват от IDC.
По-малко лаптопи, повече настолни
Изненадващо обаче сегментът на настолните компютри отбелязва ръст с 11.7% спрямо година по-рано. И все пак той е далеч под нивата, достигнати дори през кризисната 2009 г. Причината за по-добрите продажби на стационарни компютри са доставките по няколко големи търга. "2011 година ще се окаже най-лоша за РС пазара в България от началото на кризата досега.
В традиционно най-силното четвърто тримесечие, както и в началото на следващата година световният недостиг на твърди дискове ще окаже допълнителен натиск върху местния пазар", коментира Евелин Стоев, старши анализатор в IDC - България.
Спадът за третото тримесечие е най-вече заради срива в сегмента на преносимите компютри с цели 22.7%. "Недостатъчно търсене в големите търговски вериги, липса на големи държавни търгове, както и занижен интерес от страна на мобилните оператори бяха сред основните причини за спада", коментират от IDC.
Данните на анализаторската компания са на база внесените през периода хардуерни продукти, а не реализираните към крайни клиенти продажби.
Сезонно раздвижване при търговците
Вносителите и търговските вериги, до които се допита "Капитал Daily", имат разнообразни обяснения за това, което се случва на хардуерния пазар. Константин Бонев, мениджър IT продукти в "Техномаркет", дава различна гледна точка към описаната от IDC тенденция.
"За третото тримесечие ние отчитаме 30% ръст в продажбата на преносими компютри през ритейл канала към крайни клиенти", казва той. През този период няма промяна в съотношението продадени стационарни/преносими компютри, като първите са приблизително 5% от общия обем, пояснява Бонев.
От дистрибутора "Асбис България" също твърдят, че имат ръст в оборота за третото тримесечие от 14.8% спрямо година по-рано. Конкретно при мобилните компютри увеличението е над 35%, коментират от компанията.
"На база данни от нашите продажби и допълнителна информация за пазара можем да кажем, че разпределението на преносими към настолни компютри е около 76% към 24% на база бройки и 85% към 15% на база оборот", разяснява Мартин Караколев, генерален мениджър на "Асбис България".
Данаил Вълков, търговски директор на "Acer - България", коментира, че през август и септември е имало известно раздвижване на пазара, но като цяло годината е слаба и едва ли ще се достигнат нивата от 2010 г.
Причините за това са комплексни - като се започне от големите натрупани наличности, премине се през сравнително слабото търсене и се стигне до проблемите с доставката на харддискове след наводнението в Тайван, което ще се отрази върху поръчките на хардуер в последните месеци от годината.
"Глобално тази година пазарът със сигурност ще е надолу спрямо миналата. Ако приемем, че през 2010 г. са били внесени около 290 хил. преносими компютъра, то за тази очаквам около 215-220 хил.", коментира Вълков. При стационарните компютри няма точни данни, но няма и индикации за засилено търсене.
Емил Кирилов, мениджър бизнес развитие в "Мост компютърс", също отчита "увеличаване на пазара на преносими и настолни компютри в края на третото тримесечие". "Тази тенденция се запазва и в настоящото тримесечие. Кризата в производството на твърди дискове оказва известно влияние върху този процес, но то не е определящо", добавя Кирилов.
Ръст на онлайн пазара
От спад не се оплакват и представителите на онлайн бизнеса. Михаил Димитров от notebook.bg казва, че при онлайн магазините също няма отлив, а напротив - той отчита около 15% ръст спрямо миналата година.
Факторите за това обаче според него са други - повишеното доверие на потребителите след въвеждането на законодателство, което позволява всеки закупен онлайн продукт да бъде върнат в рамките на седем дни, по-ниските цени, безплатната доставка и бонусите, които потребителите често получават, пазарувайки през интернет. Лесните и бързи кредити също оказват сериозно влияние, смята Димитров.
Николай Недев, управител на laptop.bg, също твърди, че на онлайн пазара на преносими компютри няма спад, "тъй като той все още се развива". "Спрямо третото тримесечие на миналата година отчитаме ръст от 50%, като специално за лаптопите е в рамките на 15%", казва Недев. "В началото на четвъртото тримесечие обаче се забелязва спад, който според нас е нормален за сезона", добавя Недев.

"Наблюдава се спад в средната цена на преносимите и настолните компютри, тъй като потребителите се ориентират към бюджетни решения. Това е обусловено основно от ниската покупателна способност и страха от нова вълна на кризата"
Мартин Караколев, генерален мениджър на "Асбис България"
- Acer, Dell и HP държат над половината от продажбите през третото тримесечие, а тенденцията е водещите доставчици да увеличават пазарния си дял, сочат данните на IDC
През третото тримесечие в България са внесени с 15% по-малко компютри спрямо същия период година по-рано. Данните са на анализаторската компания IDC. Основните причини за понижението са ниското потребителско търсене и намаляващите инвестиции в техника от страна на българските компании. Третото тримесечие на 2011 г. е най-слабото за последните две години, уточняват от IDC.
3 коментара
Продавачите мечтаят за рай в който всеки месец всеки от нас си купува нов лаптоп, 2 лазерни принтера и поне един нов монитор.
Забравих - и 5 твърди диска от по 1000 терабайта.
Ние, от своя страна искаме 3 лаптопа за лев и пробиваме дупки на 720 КВ дискети за да ги направим 1.4 МБ.
ха ха ха
майтап, бе Уили
Вече няколко статии в капитал, забелязвам насърчаване на потребяването. Тази статия не прави изключение. Смятам, че е много погрешно(от икономическа гледна точка) да се насърчава потреблението. Нужно е да се насърчава производството.
Всеки около мене има компютър, повечето са лаптопи. Не виждам смисъл да се хабят пари за нови компютъри. Тези пари могат да се използват за други цели.
Това е като при мобилните телефони. в 7 милионна България има около 10 милиона продадени сим карти, и мобилните оператори бленуват някакви ръстове в продажбите.
Никакъв спад в продажбите на компютри няма. Познавам една фирма с милионни обороти дето всяка седмица внася ТИР с употребявана техника в много добро състояние от Европейски страни. Там настолни двуядрени машини (бизнес клас) са около 200-300лв а лаптопите от 200-700. Продават бясно, че и правят реекспорт към трети страни. Та едното за сметка на другото. В края на краищата нали вносителите на компютри не очакват държавата да ги изхранва с измислени търгове? И не е ли удачно за поне по-неотговорните позиции да се купят 2-3 палета с употребявана техника (примерно с изтекъл лизинг) вместо да се харчат милиони за компютри "самолети" дето ще се използват за елементарно счетоводство или електронни таблици и текстообработка. В училища, полицейски управления също могат да се достави подобен род оборудване - би могло и да се получи такова като дарение от Европейски партньори. Така нуждите от ИТ на държавата ще бъдат покрити на много добра цена. Относно качеството - нали няма смисъл да сравняваме IBM Think Pad или ThinkCentre с евтините серии на HP, Acer и Asus с които ни заливат рекламите на хипермаркетите.