Кредиторите на БДЖ започнаха да си търсят парите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кредиторите на БДЖ започнаха да си търсят парите

Дневник

Кредиторите на БДЖ започнаха да си търсят парите

Холдингът вече има наложен запор и заплахи за още. Ако това продължи, планът за реформа може да пропадне

5999 прочитания

Дневник

© Дневник


Управляваме добре задълженията си. Останали са две, максимум три проблемни фирми, задълженията към останалите са сведени под един милион

Владимир Владимиров, председател на борда на БДЖ

Първи кредитор си поиска задълженията от БДЖ, като наложи запор на активите на холдинга в две негови дъщерни дружества, а още три заплашват със същото, ако не си получат парите. Само преди два дни самият директор на борда на БДЖ Владимир Владимиров коментира, че в подобен случай може да се получи лавинообразна реакция на останалите кредитори.

Ако тези случаи се превърнат в тенденция, планът за преструктуриране на дружеството може да пропадне. БДЖ има задължения от над 700 млн. лв., които няма как да погаси.

Освен това подобни знаци може да разколебаят евентуални инвеститори при продажбата на дъщерното "Товарни превози", макар че според ръководството чисто процедурно не пречи на приватизацията. Тя е едно от основните изисквания на Европейската комисия, за да може БДЖ да получи заем.

Връзка с Васил Божков

Активите на БДЖ в "Товарни превози" и "Пътнически превози" са запорирани по искане на фирма "Трансимпекс" АД, показва съобщение в Търговския регистър. Собствеността на фирмата може да се проследи до "Нове холдинг", който е притежание на Васил Божков (виж карето). Железниците дължат близо 7,5 млн. лв. плюс 1,5 млн. лв. лихви и 232 хил. лв. такси.

Запорът е станал чрез частния съдебен изпълнител Стоян Якимов, който миналия месец започна да описва имуществото на вестниците "Труд" и "24 часа" заради запора на активи на "Медийна група България". Запорът  датира от началото на октомври, а преди десетина дни вземането е било прехвърлено на две дружества от групата на "Трансимпекс". "Имахме среща с тях, преди да цедират вземането си. Надяваме се да се договорим, като те трябва да ни направят оферта", коментира той.

Нямало проблем. Засега

От министерството на транспорта коментираха, че самите дружества, които осъществяват транспортната дейност, могат да се разпореждат със сметките си и да продават излишните си активи. Това е и един от вариантите за покриване на задълженията към "Трансимпекс". Според министерството не е заплашена и продажбата на обявеното за приватизация "Товарни превози".

"Ако процедурата беше в по-напреднал етап, този запор щеше да й попречи. Тя обаче е в много начална фаза – тепърва предстои да се избере консултант, така че няма проблем", заявиха от министерството. В същото време подобни ходове могат психологически да въздействат към потенциални инвеститори.

Владимир Владимиров твърди, че интерес към момента няма. Според транспортното министерство нямало и опасност този запор да повлече след себе си искания от други кредитори. Владимиров обаче призна, че вече има две-три фирми, които също заплашват със запор, ако не си получат парите.

Защо е важно

Процедурата по приватизация на "Товарни превози" беше стартирана през септември. Раздържавяването на дъщерното дружество е императивно изискване от Европейската комисия, за да бъде разрешена държавна помощ за българските железници, която ще се осъществи чрез държавно гарантиран заем от Световната банка.

В замяна на нотификацията ЕК поставя като условия 50% собствено участие на БДЖ и отказ от пазарен дял. В сряда обаче ЕК съобщи, че започва задълбочено разследване на плана за преструктуриране на БДЖ заради съмнения дали той съдържа достатъчно мерки за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията.

300

Странни сметки


Съкратените служители на БДЖ, които ще могат да намерят препитание в софийското метро, в крайна сметка се оказаха 300. При обявяването на масовите съкращения на 2000 души миналия петък ръководството на БДЖ съобщи, че 110 от тях ще бъдат прехвърлени в "Метрополитен". Същия ден премиерът Бойко Борисов заяви в предаването "Панорама", че 500-600 от изгонените ще отидат в метрото. Изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев обаче коментира пред в. "Капитал Daily", че за новите 13 метростанции, които ще бъдат открити догодина, ще са необходими общо 400 нови служители. От тях 300 са различни жп специалисти, които ще бъдат взети от БДЖ. "Ние сме като скачени съдове – 70% от работещите при нас са бивши кадри на БДЖ", отбеляза Братоев.

Отношенията

Кратка история


"Трансимпекс" е доставила на БДЖ 200 колооси, за които не си е получила навреме парите. През февруари компанията получи изпълнителен лист срещу БДЖ в размер на 10.3 млн. лв. След това тя поиска запор на сметките на холдинга, като текущите разлащания на компанията вече се извършват през сметки, които не са на холдинга. Съдът дава разрешение за това в началото на октомври.

Най-голям собственик в "Трансимпекс" е едноличното дружество "Транс Нове", което държи над 42% от капитала. "Транс Нове" пък е собственост на едноличната "Вато 2002", която също има дял от 5.6% в "Трансимпекс". Собственик на "Вато 2002" е притежаваният от Васил Божков "Нове холдинг".
Управляваме добре задълженията си. Останали са две, максимум три проблемни фирми, задълженията към останалите са сведени под един милион

Владимир Владимиров, председател на борда на БДЖ

Първи кредитор си поиска задълженията от БДЖ, като наложи запор на активите на холдинга в две негови дъщерни дружества, а още три заплашват със същото, ако не си получат парите. Само преди два дни самият директор на борда на БДЖ Владимир Владимиров коментира, че в подобен случай може да се получи лавинообразна реакция на останалите кредитори.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    stoilov1977 avatar :-|
    Станислав Димитров

    Който и да е ще си ги търси милионите левове но тук е въпросат че няма какво да им се ВЗЕМЕ НА БДЖ.

  • 2
    will avatar :-P
    V. Uzunov

    === а БДЖ сигурно има вземания от Кремиковци, които от своя страна - от добрия вълк Лупи...

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    политиката която води правителствотот по отношение на БДЖ, може да накара всеки кредитор да си поиска паретата одма....

  • 4
    leon555 avatar :-|
    leon555

    На гол Асан ще му вземат опинците.

  • 5
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    До коментар [#3] от "boby1945":

    оооо, буби,

    как ти стара комунистическа краво?

    на теб май много ти харесваше политиката на социалист-педераста Сергишев, нали? наливат се пари в БДЖ, сключват се неизгодни договори с черепи-мерепи и други т.нар. "олигарси", след което загубите се плащат от данъкоплатците...

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#5] от "Rage Against":крава викахме на м..ка ти, като гледам какво теле си се изродил, не сме били далече от истината, капиталист любител и антистанишка....

  • 7
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    Каде спаха до сега кредиторите .Да запорират и разпродават къде какво има .Стига глупости няма кой да налива в бездънна яма пари без отчет .
    Има и самолетен и автомобилен и Вело транспорт ако щете .
    Бдж докато не дойде инвеститор безу условия нема да има управия

  • 8
    verrasster avatar :-|
    Виктория Сотирова

    Това е поредната далавера за продажба на безценица на държавна собственост. То скоро ще стане време и нас да ни продадат в пакет като роби на разни божковци и пр. други престъпници...

  • 9
    greenwichct avatar :-|
    greenwich,ct

    аз виждам БДЖ по вече като жертва на пост комунистическа България.
    Грабителите са тези на които БДЖ сега дължи пари естественно те я ограбиха много отдавна за да искат и твърдят че тя им дължи пари
    сега...
    Новата им сметка е да се появи спасител на БДЖ за да я ограбят на ново но това повече едвали ще стане...
    БДЖ е отдавна унищожена още с появата на олигарсите

  • 10
    chobi48 avatar :-|
    Христо Чобанов

    Две години, след идването на ГЕРБ- тоест на Бойко Борисов, започна да се "говори" за "реформа" в БДЖ! Това е шумотевица от рода "черно ли е черното"! Всички се впрегнаха в това безсмислено спорене! Питам се, нима не се вижда и от последния кантонер, че БДЖ е като НРБ, но в по-малък калибър, всички крадат, крадат работниците, къде нафта, къде работно време/просто не работят 8 часа,а по-малко/, къде желязо, електроди, какво ли не, във високите етажи също са назначени, значи и те са пролетариат и като такъв, крадат високи заплати, срещу нищо не правене, премии, разхищават с луксозните си служебни коли, канцеларии, назначават чиновници свои хора, и ... всеки българин може да продължи този текст и няма да сбърка, сигурен съм! До тук обаче с констатациите! Констатации може да прави най - добре в България само БОЙКО БОРИСОВ, за което му свалям шапка! Така че ако някой друг, като Волен прави констатации, пак ще трябва да му се свали шапка! Профсъюзите също перфектно правят констатации! Но ВСИЧКИ искат народът да ги оцени по това им можене и ТОЙ СУВЕРЕНЪТ ги оценява с гласуването си... от дълго време! Но кой ще каже как да се излезе от този омагьосан кръг! Тъй като в България примерите са малко, нека да видим една Япония, какво правеше със своята железница: казвам го по памет, първо държавата взе железницата от частниците, после видя, че държава железница не може да стопанисва, и след това си я върна пак на частниците! Защо не вземем пример от тази държава, ние ли сме по умни от тях, защото и те са направили грешка, след което са си я поправили! Не им стиска на управляващите да реформират БДЖ, защото апетитите са много за тази промяна на собствеността, всеки иска да купи БДЖ, но ако може за много малко пари! Но "Богатите" от ГЕРБ, мислят, че като сринат това предприятие, ще го купят евтино и ще прокопсат! Не трябва да знае народа за това, той трябва да си мисли, че те в момента "РЕФОРМИРАТ", не те не могат да мислят за този народ, следователно няма да реформират нищо, тъй като трябва да реформират съвестта си, морала си, чак накрая, може и да се научат как се реформира! За реформа се иска да искаш, да можеш и самият ти да си в служба на своя НАРОД, както си се клел в името на тоя... как го каза Борисов , а да - слаб материал, но като гледам, че и той не е емигрирал значи е от същия материал! А от такъв материал НАЧЕЛО, за останалото не си правете никаква илюзия!!! Добре че скоро "материала", ще му предстои ПАК ДА ГЛАСУВА, за супер-КОНСТАТИРАЩИ, хора!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK