Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 10 ное 2011, 22:00, 5903 прочитания

Кредиторите на БДЖ започнаха да си търсят парите

Холдингът вече има наложен запор и заплахи за още. Ако това продължи, планът за реформа може да пропадне

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Управляваме добре задълженията си. Останали са две, максимум три проблемни фирми, задълженията към останалите са сведени под един милион
Владимир Владимиров, председател на борда на БДЖ

Първи кредитор си поиска задълженията от БДЖ, като наложи запор на активите на холдинга в две негови дъщерни дружества, а още три заплашват със същото, ако не си получат парите. Само преди два дни самият директор на борда на БДЖ Владимир Владимиров коментира, че в подобен случай може да се получи лавинообразна реакция на останалите кредитори.

Ако тези случаи се превърнат в тенденция, планът за преструктуриране на дружеството може да пропадне. БДЖ има задължения от над 700 млн. лв., които няма как да погаси.


Освен това подобни знаци може да разколебаят евентуални инвеститори при продажбата на дъщерното "Товарни превози", макар че според ръководството чисто процедурно не пречи на приватизацията. Тя е едно от основните изисквания на Европейската комисия, за да може БДЖ да получи заем.

Връзка с Васил Божков

Активите на БДЖ в "Товарни превози" и "Пътнически превози" са запорирани по искане на фирма "Трансимпекс" АД, показва съобщение в Търговския регистър. Собствеността на фирмата може да се проследи до "Нове холдинг", който е притежание на Васил Божков (виж карето). Железниците дължат близо 7,5 млн. лв. плюс 1,5 млн. лв. лихви и 232 хил. лв. такси.



Запорът е станал чрез частния съдебен изпълнител Стоян Якимов, който миналия месец започна да описва имуществото на вестниците "Труд" и "24 часа" заради запора на активи на "Медийна група България". Запорът  датира от началото на октомври, а преди десетина дни вземането е било прехвърлено на две дружества от групата на "Трансимпекс". "Имахме среща с тях, преди да цедират вземането си. Надяваме се да се договорим, като те трябва да ни направят оферта", коментира той.

Нямало проблем. Засега

От министерството на транспорта коментираха, че самите дружества, които осъществяват транспортната дейност, могат да се разпореждат със сметките си и да продават излишните си активи. Това е и един от вариантите за покриване на задълженията към "Трансимпекс". Според министерството не е заплашена и продажбата на обявеното за приватизация "Товарни превози".

"Ако процедурата беше в по-напреднал етап, този запор щеше да й попречи. Тя обаче е в много начална фаза – тепърва предстои да се избере консултант, така че няма проблем", заявиха от министерството. В същото време подобни ходове могат психологически да въздействат към потенциални инвеститори.

Владимир Владимиров твърди, че интерес към момента няма. Според транспортното министерство нямало и опасност този запор да повлече след себе си искания от други кредитори. Владимиров обаче призна, че вече има две-три фирми, които също заплашват със запор, ако не си получат парите.

Защо е важно

Процедурата по приватизация на "Товарни превози" беше стартирана през септември. Раздържавяването на дъщерното дружество е императивно изискване от Европейската комисия, за да бъде разрешена държавна помощ за българските железници, която ще се осъществи чрез държавно гарантиран заем от Световната банка.

В замяна на нотификацията ЕК поставя като условия 50% собствено участие на БДЖ и отказ от пазарен дял. В сряда обаче ЕК съобщи, че започва задълбочено разследване на плана за преструктуриране на БДЖ заради съмнения дали той съдържа достатъчно мерки за гарантиране на собствения принос на дружеството към разходите за преструктуриране, както и мерки за компенсиране на нарушаването на конкуренцията.

300
Странни сметки


Съкратените служители на БДЖ, които ще могат да намерят препитание в софийското метро, в крайна сметка се оказаха 300. При обявяването на масовите съкращения на 2000 души миналия петък ръководството на БДЖ съобщи, че 110 от тях ще бъдат прехвърлени в "Метрополитен". Същия ден премиерът Бойко Борисов заяви в предаването "Панорама", че 500-600 от изгонените ще отидат в метрото. Изпълнителният директор на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев обаче коментира пред в. "Капитал Daily", че за новите 13 метростанции, които ще бъдат открити догодина, ще са необходими общо 400 нови служители. От тях 300 са различни жп специалисти, които ще бъдат взети от БДЖ. "Ние сме като скачени съдове – 70% от работещите при нас са бивши кадри на БДЖ", отбеляза Братоев.

Отношенията
Кратка история

"Трансимпекс" е доставила на БДЖ 200 колооси, за които не си е получила навреме парите. През февруари компанията получи изпълнителен лист срещу БДЖ в размер на 10.3 млн. лв. След това тя поиска запор на сметките на холдинга, като текущите разлащания на компанията вече се извършват през сметки, които не са на холдинга. Съдът дава разрешение за това в началото на октомври.
Най-голям собственик в "Трансимпекс" е едноличното дружество "Транс Нове", което държи над 42% от капитала. "Транс Нове" пък е собственост на едноличната "Вато 2002", която също има дял от 5.6% в "Трансимпекс". Собственик на "Вато 2002" е притежаваният от Васил Божков "Нове холдинг".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Ново 20 от Каракачанов: временно да спираме вноса на плодове и зеленчуци 8 Ново 20 от Каракачанов: временно да спираме вноса на плодове и зеленчуци

Предложението му е извън всякакви пазарни правила за свободно движение на стоки. Но ще продължи да се обсъжда с икономическия и земеделския министър

10 апр 2020, 1522 прочитания

Вирус в компютъра 3 Вирус в компютъра

Макар и на пръв поглед защитени, IT компаниите също страдат от икономическите ефекти на коронавируса

10 апр 2020, 1516 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
НУРТС ще търси 120 млн. лв. банков кредит

Новите акционери смениха мениджмънта на дружеството, бивш шеф в КРС влезе в управата

Още от Капитал
Ще има ли печалби тази година

Корпоративният сезон на Уолстрийт започва и трябва да даде посока накъде се движи бизнесът в пандемия

Как коронавирусът разбърка пасианса на Путин

Комбинацията от пандемия и срив на петрола се оказва по-ефективна от всякакви действия на руската опозиция за подкопаване на подкрепата за президента

С какви "оръжия" се изправяме срещу COVID-19

Ваксините срещу новия коронавирус ще са готови минимум след 12 - 18 месеца. Няколко съществуващи лекарства обаче може да облекчат битката дотогава

Цената на три месеца

Колко може да изгуби българската икономика през април, май и юни заради COVID-19

Карантини от един живот

Лични спомени за епидемиите по време на социализма

Стефан Китанов - Кита е в очакване на мига, когато "пак ще се прегърнем"

Директорът на "София филм фест" за това какво е да отложиш едно от големите събития на годината

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10