С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
45 11 ное 2011, 16:00, 23874 прочитания

Клонингите атакуват

Или как потребителите получават две различни кисели млека "Боженци", но с еднаква опаковка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Те изглеждат еднакви и се казват по един и същ начин. Не, не става въпрос за близнаци най-малкото защото между появата им има шест години разлика. Говорим за две кисели млека с една и съща марка – "Боженци", и с еднаква визия. И ако трябва да бъдем точни, между тях има миниатюрни разлики, които са доловими само при внимателно взиране и четене на надписите по кофичките (виж снимките).

Едното мляко е на габровската "Елви", която го произвежда от 2005 г., и на капачката му е изписано името на фирмата. Второто е на пазара от около два месеца и се произвежда по поръчка на доскорошния дистрибутор на "Боженци" - софийската "Герма 95". Точно тук е и първата разлика - в ситен шрифт на капачката пише: "Произведено за "Герма 95" ЕООД", без да е посочено от кого.


Извън играта с намирането на разликите казусът има два съвсем сериозни пласта. Първият е за потребителите - те са объркани и не знаят какво точно купуват. Има и корпоративен ъгъл - първият производител търпи загуби, а доскорошният дистрибутор печели. Тук въпросът е дали законно - и с отговора са се заели няколко регулатора (Патентното ведомство, Комисията за защита на конкуренцията и тази за защита на потребителите).

На пазар с карта и лупа

"Капитал" опита да се ориентира къде кое мляко се предлага, като попита и двете компании. Територията на дилемата е главно София (най-големият пазар) и веригите. Ето и нещо като карта за ориентир.



В момента киселото мляко "Боженци" на габровското дружество се продава в "Билла", "Кауфланд", "СБА КОМЕ", "Т маркет", "Промаркет", "Фантастико", "Пикадили", "Темпо", "Фреш маркет", "Верде" и в редица по-малки магазини в почти цялата страна, уточнява Веселин Кръстев, съсобственик на "Елви".

"Герма 95" продава "Боженци" в "Карфур", "Меркатор", "Европа", "Хит", "Пени" и в по-малки търговски обекти основно в София и Варна, където има складове, посочва Николай Петков (който отказа да бъде сниман), собственик на дистрибуторската фирма. Петков твърди, че само два месеца след старта на неговото "Боженци" успява да продава същите количества, които преди е пласирал месечно на габровската фирма.

Другият индикатор е разликата в цената. Млякото на дистрибутора е с около 10 стотинки по-евтино от "Боженци" на габровската фирма. А, да не забравяме и ситния шрифт с името на производителя на капачката.

Защо така

До тази ситуация се стига след няколкогодишно сътрудничество между "Елви" и "Герма 95", завършило с раздяла. Дистрибуторът поема разпространението за София през 2009 г. Междувременно в годините текат процедури за регистрация на марката "Боженци", за която и производителят, и дистрибуторът са подали заявка (виж другия текст). Преди два месеца обаче "Елви" се отказва да работи с "Герма 95" заради нередовни плащания. В резултат Николай Петков изпраща писма до търговските вериги, в които се продава габровското "Боженци", с предупреждение, че когато спечели правата над марката, ще си търси от тях щетите за пропуснати ползи. Правата си, и то по няколко линии, смята да търси естествено и "Елви".

Основанията на дистрибутора звучат така: "Марката "Боженци" е ничия. Всеки има право в момента да я ползва. Няма за какво да ме осъдят, както и аз няма за какво да ги осъдя. Но когато взема марката, ще ги осъдя за пропуснати ползи. На 80% съм сигурен, че ще регистрирам марката", казва Николай Петков. Той смята, че има основания да иска регистрация на "Боженци", тъй като е създал ценност на марката и я е наложил на пазара в София и Варна.

Петков твърди, че "няма договор" с производителя на новото "Боженци" - фирма "Чех 99", и че отношенията му се крепят на "мъжка приказка". На въпрос дали съзнателно е търсено сходство във визията между двете млека с цел да се ползват дивиденти от позната марка Петков отговаря: "Не, просто една сутрин се събудих и този надпис ми се появи пред очите" и твърди, че еднаквият външен вид на двете млека е "просто съвпадение".

Производителят "Елви" е притеснен от ситуацията. "Нашите продукти са на пазара от 2005 г. Оттогава до септември 2011 г. сме произвели повече от 30 милиона кофички кисело мляко "Боженци" за повече от 21 млн. лв., върху които са платени данъци, и това се доказва с финансовите ни отчети. Не твърдя, че нашето мляко е най-доброто в света, но гарантирам, че е с постоянни показатели и ако човек е харесал вкуса му, той си го купува. Само че сега с нашия труд и с нашето качество парите отиват на друго място", казва Веселин Кръстев, съсобственик на "Елви".
"Тук става въпрос за обсебване на марка и дизайн и похищение на чужд бизнес. Дори да няма още приключила регистрация на марката, имаме съществуващ бизнес, който друг започва да имитира и това води до заблуждение на потребителя", категоричен е Емил Бенатов, представител по индустриална собственост и защитник на "Елви".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

France Air Management купува "Ес Ай Джи еър хендлинг" France Air Management купува "Ес Ай Джи еър хендлинг"

Смяната на собствеността на фирмата за отопление и вентилация е част от международна сделка за 222.7 млн. евро

10 дек 2019, 1409 прочитания

"Трансметрикс" ще прави софтуер за транспортни компании с еврофинансиране "Трансметрикс" ще прави софтуер за транспортни компании с еврофинансиране

Компанията за логистични решения спечели грант от 3.25 млн. лв. от EIC Accelerator

10 дек 2019, 953 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
София си върна контрола върху "Общинска банка"

Общото събрание одобри промени в устава и надзора, които досега бяха отхвърляни от фирмите на Христо Ковачки

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10