Клонингите атакуват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Клонингите атакуват

Открийте разликите (вляво е млякото на "Елви" - Габрово, вдясно - на дистрибутора)

Клонингите атакуват

Или как потребителите получават две различни кисели млека "Боженци", но с еднаква опаковка

Мара Георгиева, Теди Василева
24536 прочитания

Открийте разликите (вляво е млякото на "Елви" - Габрово, вдясно - на дистрибутора)

© Надежда Чипева


Те изглеждат еднакви и се казват по един и същ начин. Не, не става въпрос за близнаци най-малкото защото между появата им има шест години разлика. Говорим за две кисели млека с една и съща марка – "Боженци", и с еднаква визия. И ако трябва да бъдем точни, между тях има миниатюрни разлики, които са доловими само при внимателно взиране и четене на надписите по кофичките (виж снимките).

Едното мляко е на габровската "Елви", която го произвежда от 2005 г., и на капачката му е изписано името на фирмата. Второто е на пазара от около два месеца и се произвежда по поръчка на доскорошния дистрибутор на "Боженци" - софийската "Герма 95". Точно тук е и първата разлика - в ситен шрифт на капачката пише: "Произведено за "Герма 95" ЕООД", без да е посочено от кого.

Извън играта с намирането на разликите казусът има два съвсем сериозни пласта. Първият е за потребителите - те са объркани и не знаят какво точно купуват. Има и корпоративен ъгъл - първият производител търпи загуби, а доскорошният дистрибутор печели. Тук въпросът е дали законно - и с отговора са се заели няколко регулатора (Патентното ведомство, Комисията за защита на конкуренцията и тази за защита на потребителите).

На пазар с карта и лупа

"Капитал" опита да се ориентира къде кое мляко се предлага, като попита и двете компании. Територията на дилемата е главно София (най-големият пазар) и веригите. Ето и нещо като карта за ориентир.

В момента киселото мляко "Боженци" на габровското дружество се продава в "Билла", "Кауфланд", "СБА КОМЕ", "Т маркет", "Промаркет", "Фантастико", "Пикадили", "Темпо", "Фреш маркет", "Верде" и в редица по-малки магазини в почти цялата страна, уточнява Веселин Кръстев, съсобственик на "Елви".

"Герма 95" продава "Боженци" в "Карфур", "Меркатор", "Европа", "Хит", "Пени" и в по-малки търговски обекти основно в София и Варна, където има складове, посочва Николай Петков (който отказа да бъде сниман), собственик на дистрибуторската фирма. Петков твърди, че само два месеца след старта на неговото "Боженци" успява да продава същите количества, които преди е пласирал месечно на габровската фирма.

Другият индикатор е разликата в цената. Млякото на дистрибутора е с около 10 стотинки по-евтино от "Боженци" на габровската фирма. А, да не забравяме и ситния шрифт с името на производителя на капачката.

Защо така

До тази ситуация се стига след няколкогодишно сътрудничество между "Елви" и "Герма 95", завършило с раздяла. Дистрибуторът поема разпространението за София през 2009 г. Междувременно в годините текат процедури за регистрация на марката "Боженци", за която и производителят, и дистрибуторът са подали заявка (виж другия текст). Преди два месеца обаче "Елви" се отказва да работи с "Герма 95" заради нередовни плащания. В резултат Николай Петков изпраща писма до търговските вериги, в които се продава габровското "Боженци", с предупреждение, че когато спечели правата над марката, ще си търси от тях щетите за пропуснати ползи. Правата си, и то по няколко линии, смята да търси естествено и "Елви".

Основанията на дистрибутора звучат така: "Марката "Боженци" е ничия. Всеки има право в момента да я ползва. Няма за какво да ме осъдят, както и аз няма за какво да ги осъдя. Но когато взема марката, ще ги осъдя за пропуснати ползи. На 80% съм сигурен, че ще регистрирам марката", казва Николай Петков. Той смята, че има основания да иска регистрация на "Боженци", тъй като е създал ценност на марката и я е наложил на пазара в София и Варна.

Петков твърди, че "няма договор" с производителя на новото "Боженци" - фирма "Чех 99", и че отношенията му се крепят на "мъжка приказка". На въпрос дали съзнателно е търсено сходство във визията между двете млека с цел да се ползват дивиденти от позната марка Петков отговаря: "Не, просто една сутрин се събудих и този надпис ми се появи пред очите" и твърди, че еднаквият външен вид на двете млека е "просто съвпадение".

Производителят "Елви" е притеснен от ситуацията. "Нашите продукти са на пазара от 2005 г. Оттогава до септември 2011 г. сме произвели повече от 30 милиона кофички кисело мляко "Боженци" за повече от 21 млн. лв., върху които са платени данъци, и това се доказва с финансовите ни отчети. Не твърдя, че нашето мляко е най-доброто в света, но гарантирам, че е с постоянни показатели и ако човек е харесал вкуса му, той си го купува. Само че сега с нашия труд и с нашето качество парите отиват на друго място", казва Веселин Кръстев, съсобственик на "Елви".

"Тук става въпрос за обсебване на марка и дизайн и похищение на чужд бизнес. Дори да няма още приключила регистрация на марката, имаме съществуващ бизнес, който друг започва да имитира и това води до заблуждение на потребителя", категоричен е Емил Бенатов, представител по индустриална собственост и защитник на "Елви".

Лоялно ли е

Габровското дружество се готви да сезира Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Законът изрично забранява имитацията на продукт, без значение дали за него има регистрирана марка. Могат да се търсят основания и за накърняване на доброто име на производителя.

"Капитал" потърси практиката на ведомството досега в аналогични случаи. Ето какво обясниха експерти от дирекция "Нелоялна конкуренция" в комисията: ако един продукт е наложен на пазара и има доказателства за това, независимо дали притежава регистрирана марка, не може да бъде копиран. "Преценява се сходството между двата продукта. Не е в правомощията на КЗК да се произнася по спорове, свързани с интелектуална собственост. За разлика от Патентното ведомство, което контролира дали някой използва неправомерно вече регистрирана от друг марка, КЗК следи дали има наложен на пазара продукт и дали друг го копира, независимо дали той е регистриран като марка или не", обясниха още от дирекция "Нелоялна конкуренция".

Ако се установи нарушение, комисията се произнася за незабавното му прекратяване и налага санкция в размер на до 10% от оборота на нарушителя за предходната година. Решението на КЗК подлежи на обжалване. Ако нарушението не бъде прекратено, санкцията за неизпълнението му е в двоен размер, обясниха още от комисията.

Решаването на подобен спор отнема 2-3 месеца, така че решението дали е нарушена конкуренцията в казуса "Боженци" (ако регулаторът бъде сезиран) може да се чака най-рано догодина.

Купувачи в дилема

Объркването за потребителя е пълно. За да отличи двете млека, преди да ги е опитал и да е открил разлика във вкуса им, той трябва да чете внимателно много надписите. Ако не го направи, е възможно да получи не това, което е очаквал – не непременно по-лошо или по-добро, просто различно.

Явно такъв проблем вече е налице, след като Комисията за защита на потребителите също е започнала проверка по казуса "Боженци". Иван Бъчваров, главен секретар на ведомството, съобщи за "Капитал", че при тях са постъпили три жалби на граждани. "Двете се отнасят до това, че потребителите са закупили кисело мляко и при консумация са установили, че притежава различни вкусови качества от консумираното в предишен период, след което са забелязали, че производителят е друг. Другата жалба е за това, че на пазара се предлага два вида кисело мляко с еднакво име и опаковка (кофичка), което води до заблуда и за да направи желания избор, човек трябва да обърне специално внимание на производството. В жалбите се посочва, че двете кисели млека са с различен вкус", каза Бъчваров.

Проверката се води съвместно с Българската агенция за безопасност на храните (която следи и за етикетирането на хранителните продукти) и трябва да установи дали става въпрос за нелоялна търговска практика, която заблуждава потребителя, и за която на виновните компании Законът за защита на потребителите предвижда санкция от 500 до 10 000 лв.

Случаят с "Боженци" ще е тест за регулаторите. От действията и решенията им ще стане ясно дали продуктът на всяка компания може да бъде копиран от друга. И дали всъщност потребителят има смисъл да гледа име и опаковка, когато решава какво да купува.

Културна история с марка

Историята с марката "Боженци" започва още през 2005 г., когато габровският производител подава заявка за регистрацията й. Две години по-късно получава отказ от Патентното ведомство, защото това е име на архитектурно-исторически резерват и за използването му трябва разрешение на "съответния компетентен орган". Фирмата обжалва и започва да чака решението на Софийския градски съд.

Междувременно през 2009 г. "Елви" започва да работи със софийската млечна борса "Герма 95", която става дистрибутор на "Боженци" за столицата и Варна. Няколко месеца по-късно – на 26 август 2009, собственикът на "Герма 95" Николай Петков също подава заявка за регистрация на идентична марка със същото име – "Боженци".

Едва тази година, на 19 юли, Софийският градски съд се произнася в полза на заявката на габровската фирма и връща преписката на Патентното ведомство. Съдът препоръчва на "Елви" да иска съгласие от съответния компетентен орган, като посочва изрично, че това е Министерството на културата.

Дистрибуторът Николай Петков обаче вече има документ от Министерството на културата – поискал го е още на 28 юни 2011 г. и го е получил за месец, когато министър Вежди Рашидов е подписал, че дава съгласието си наименованието "Боженци" да бъде регистрирано като марка от "Герма 95". Сега Петков също чака решението на Патентното ведомство. Но още преди да е ясен изходът от битката за марката, дистрибуторът започва да произвежда мляко "Боженци" с опаковката и визията на познатото вече "Боженци" на габровската фирма (както и други млечни продукти като сирене и масло със същата марка).

"Единственото, което чакаме за регистрацията на марката е съгласието на Министерството на културата да използваме името на резервата. Всички останали изисквания на Патентното ведомство са изпълнени", обясни Веселин Кръстев, съсобственик на "Елви".

И показва документ, че още на 16 ноември 2007 г. с входящ номер 92-00-558 "Елви" е поискала съгласие от Министерството на културата да ползва марката. Но от тогавашния екип на министерството не последвал никакъв отговор.

През лятото на 2011 г. габровската фирма иска и получава съгласие за ползване на марката от община Габрово, която е 100% собственик на резервата "Боженци".

На 13 септември т.г. фирмата подава нова молба до новия екип на Министерството на културата. От там обясниха за "Капитал", че вече са изпратили отговор до "Елви", в който се казва, че в министерството са постъпили две заявления от различни правни субекти за даване на съгласие за регистрация на марката "Боженци" за кисело мляко (т.е. за идентичен търговски продукт). Първото е на "Герма 95", по което вече има положително становище на министерството. "С подаването на второ искане възниква сложен правен казус, който не може да бъде разрешен поради непълнота на закона. Липсва и съдебна практика на ВАС за използването на търговски марки относно културни ценности, поради което юрисконсултите в дирекция "Правнонормативна дейност и обществени поръчки" са затруднени да изготвят становище по въпроса следва ли министърът на културата да дава съгласие по всички заявени искания от различни субекти за един и същ обект. Затова министерството е възложило допълнителна експертиза от специалисти в областта на търговските марки, които да изготвят експертно становище по въпроса", се казва в отговора до "Елви". От министерството уточниха още, че това становище се чака до месец.

Емил Бенатов, който консултира "Елви" за регистрация на марката, смята, че министерството не може да откаже даването на съгласие, защото "то не прави никакви проверки по постъпили искания, например къде се произвеждат въпросните продукти, нито взема решения за регистрация на марки". "Тук не става въпрос за издаване на някакъв вид лиценз. Може 10 души да поискат съгласие да ползват някакво наименование на културно-исторически обект и според мен всички те трябва да го получат. Така те ще имат равни права пред Патентното ведомство, което ще вземе решението за регистрация или отказ на марката. По закон при равни други условия ще бъде регистрирана по-ранната марка, защото първият по време - в случая габровската фирма - е първи по право", смята Бенатов.

Решаващо обаче ще е мнението на експертите, към които министерството се е обърнало за експертиза. При отказ може да се завърти нова съдебна битка, която да отложи окончателното решение за марката с години.

Те изглеждат еднакви и се казват по един и същ начин. Не, не става въпрос за близнаци най-малкото защото между появата им има шест години разлика. Говорим за две кисели млека с една и съща марка – "Боженци", и с еднаква визия. И ако трябва да бъдем точни, между тях има миниатюрни разлики, които са доловими само при внимателно взиране и четене на надписите по кофичките (виж снимките).

Едното мляко е на габровската "Елви", която го произвежда от 2005 г., и на капачката му е изписано името на фирмата. Второто е на пазара от около два месеца и се произвежда по поръчка на доскорошния дистрибутор на "Боженци" - софийската "Герма 95". Точно тук е и първата разлика - в ситен шрифт на капачката пише: "Произведено за "Герма 95" ЕООД", без да е посочено от кого.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

45 коментара
  • 1
    gost22 avatar :-?
    gost22
    • -13
    • +118

    Предвидимо и бързо законодателство, а не ниските данъци ще привлекат инвеститори в България. Какво ще правиш на пазар, в който всеки местен дистрибутор може да ти изкопира продукта безнаказано.
    Кодак и Полароид водеха 30 години патентна война за моменталните снимки, но те са производители, и никога не си позволиха еднаква опаковка.

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Тука наистина е работа на държавата да реши. Аз още от предишната статия в Капитал по случая не си купувам от това кисело мляко, независимо на кой от двата производителя. Като гледам какви ги вършат може да почнат да си правят саботажи.

  • 4
    ace avatar :-|
    ace
    • -13
    • +131

    Значи някаква фирма произвежда продукт с опреден етикет, а дистрибутора просто една сутрин се събудил и същия етикет му се появил пред очите! 10 процента от оборота ли беше максималната глоба, която може да наложи КЗК?

  • 5
    bgvlado avatar :-(
    БГ Владо

    и аз не съм забелязал - а го купувам редовно


    писна ми всеки да те цака с топла бира :(

  • 6
    gospodin avatar :-|
    Г-н D
    • -13
    • +141

    Класически случай за кражба на търговска марка. Има производител, който от 6 години произвежда млякото, и търговец, който решава да открадне търговската марка, респективно продукта. Преди години с бивш съдружник се съдихме за набързо регистрирана от него след раздялата ни търговска марка. СГС отсъди в моя полза, позовавайки се на преждеползването на марката.
    Надявам се производителите да не се откажат да търсят справедливост. Не бива на мошениците-търгаши да им остава дори лека надежда, че могат да присвояват всичко, което поискат.

  • 7
    daks avatar :-|
    ДАКС

    Напълно споделям мнението на Емил Бенатов. (в сивото каре).
    Явно в министерството на КУЛТУРАТА цари тотална ПРОСТОТИЯ. Въобще как е възможно да не знаят какви са им правомощията и как да ги упражнават. Че даже щели да питат експерт по въпроса. Чиста проба протакане от тяхна страна, докато ментето обира парса от заблудени купувачи и подбива пазара, а и марката на производителя (в крайна сметка марката е разпознаваемия знак за качеството на труда на производителя. По същия начин и "марката" ГЕРМА за ме вече е знак за измама и нечестна игра). Като се замисля, това си е май и чиста проба измама по смисъла на наказателния кодекс. Не мога да се сетя за причина, поради която не се сезира и прокуратурата. Ако някой се сеща - нека драсне някой ред.

  • 8
    balcanmaster avatar :-?
    Майстор Балкански (00:00–24:00)

    Отново чудесно заглавие, както и това на предходната публикация по същата тема /"Кисела история с мляко"/. Това мляко се търси на пазара, може би именно поради благозвучното название "Боженци". Казуса е сложен и оплетен, и може да бъде решен единствено в съда. Във всяка "пазарна" икономика има подобни случаи, и такива публикации са интересни не със своята конкретика, а като илюстрация на "балканското", или по-точно "българското", разбиране за "свободен пазар".

  • dnevniklive
    • -16
    • +107

    Много ме е яд! Боженци на Елви Габрово е едно от най-добрите кисели млека в България. Защо в държава от ЕС се допуска най-подло китайско копиране на търговска марка и продукт?!? В крайна сметка ще се получи патова ситуация от която потърпевш отново ще е потребителят.

  • 10
    email avatar :-|
    email

    Бе хора, тази тема сме я коментирали доста обстоятелствено и ожесточено според мен... даже бая се пооплюхме в "Киселата история с мляко",
    http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2011/08/26/1145228_kisela_istoriia_s_mliako/
    Дали има какво още да кажем? Трябва ли пак да повтаряме всичко каквото сме казвали пак и пак и пак? А в отговор на коментар [#8] от "Майстор Балкански (00:00–24:00)" Мога да кажа, казуса не е толкова сложен и оплетен даже е много елементарен откъдето и да го погледнеш, виж мненията ми в "Киселата история"... нямам какво повече да кажа... правото не е на страната на дистрибутора въпросът е - кой и защо позволява това да се случва?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK