Бъдещият първи
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бъдещият първи

Бъдещият първи

Световният фармацевтичен концерн Teva ще търси лидерска позиция в Бългаpия

Десислава Николова
7815 прочитания

© shutterstock


Едрите стъпки на силно конкурентен пазар изглеждат невъзможни, но една такава се очертава на фармацевтичната пътека. Надбягването между генеричните лекарствени компании (които произвеждат аналогични на оригиналните изобретения след отпадането на патента им) и оригиналните е на път да стане още по-силно, след като световният генеричен лидер - израелската Teva, дава заявка през близките години да стане водач и в България.

Това се случва в поредната добра година за лекарствения бизнес, през която ръстът продължава, а покупките само на лекарства (без хранителни добавки и консумативи) ще достигнат 2 млрд. лв.

Заявката на Teva идва и в момент, в който отново се разпали тлеещата война между оригиналните и генерични компании за това кога и как могат да се заменят лекарства.

Спящият гигант

От миналата година израелската Teva е лидер сред генеричните компании не само на световния, но и на европейския пазар след покупката на акциите на германската Ratiopharm за 3.6 млрд. евро. Teva има портфолио от 1300 лекарства. Приходите й от продажби през миналата година са 16.1 млрд. долара, което е ръст с 16% спрямо 2009 г., а нетната печалба - 3.3 млрд. долара. Пазарната й капитализация към 9 ноември е 39.6 млрд. долара, а за нея работят около 42 хил. служители.

Стратегията на Teva е да расте не само органично, а чрез придобивания. През тази година тя продължи с поглъщанията и отбеляза една от най-интересните тенденции на пазара – генерична компания придобива оригинална. Става въпрос за покупката на Cephalon за 6.8 млрд. долара преди месец. През юли Teva купи за 934 млн. щатски долара и акциите на третия по големина японски генеричен производител - Taiyo Pharmaceutical Industry. Израелският концерн направи и джойнт-венчър за портфолиото от лекарства без рецепта на P&G за цял свят.

По правило генеричните компании са предимно местни и всяка европейска страна има собствени фирми, които са лидери на вътрешния пазар и изнасят в общността. За разлика от оригиналните маржът на печалба тук е много нисък – до 5% от оборота. Това в комбинация със силната местна конкуренция, малкия пазар и законодателството, според което България е с най-ниската цена на ниво производител в ЕС, беше причина големите генерични компании да не са много активни в България.

Навлизането на множество генерични фирми обаче е признак за една крайно неприятна тенденция – българите са изключително болни, затова потреблението ще расте.

В България Teva има търговско представителство от 2005 г., а през последните години и търговска компания. Само че представянето й е скромно – осмо място по пазарен дял сред генеричните компании в стойност според IMS Health (виж таблицата) и 20-о по пазарен дял на целия пазар. В топ 10 на българския пазар има четири генерични компании – Actavis, "Софарма", както и генеричните дивизии на две оригинални компании – Sandoz (на Novartis) и Zentiva (Sanofi-Aventis), чиито резултати се обединяват с тези на компанията майка.

Израелското дружество е регистрирало 72 лекарства в общо 290 разфасовки, като 90% от тях вече са част от позитивния списък (на лекарства с рецепта, чиято стойност се покрива от здравната каса, здравното министерство и болниците).

Заявката на новия й мениджмънт в лицето на Николай Хаджидончев (предишен изпълнителен директор на "Алапис" – България, "Актавис" – България и "Рош" – България), който пое компанията преди месец, обаче е Teva да се превърне в пазарен лидер през следващите години. Той не уточнява колко точно, но планът е средносрочен, от порядъка на две до пет години.

"Досега броят на новите ни продукти изпреварваше възможностите на малкия ни офис от 40 служители да наложат бързо всички наши нови лекарства на пазара. Самата Teva продължава с придобиванията на конкурентни компании и в момента сме в състояние да предложим уникални портфолиа от продукти – оригинални лекарства, биоподобни медикаменти, първи генерици (бел. ред. - приема се, че първото копие на оригиналния продукт, което е много по-евтино, получава 80% пазарен дял, а следващите поред – много по-малко)", казва Николай Хаджидончев. По думите му акцент в работата му през следващите месеци ще бъде регистрацията и включването в списъка за заплащане от обществените фондове на медикаменти в кардиологията, онкологията, хематологията и неврологията.

"Борбата няма да бъде лесна. На пазара има силни генерични компании, които познаваме добре, но смятаме, че пазарът има потенциал за развитие. Ако искаме като държава да имаме пари за лечение на тежкоболни пациенти с най-новите оргинални медикаменти, трябва да имаме политика да пестим средства, като използваме повече генерични продукти", смята Хаджидончев.

Пренареждането е възможно

Според анализаторите на сектора Teva наистина има шанс да размести пазара през следващите години. "От една страна, значение има регулацията в посока на най-ниската цена в ЕС (бел. авт. - с ниските си цени за България фирмите рискуват да загубят много на европейските пазари, където нашата цена е референтна за обществените здравни фондове в ЕС) и компаниите трябва внимателно да планират дали могат да стъпят в България. Това прави стратегиите им изключително конкретни, коментира Кунчо Трифонов, регионален мениджър на IMS Health за България. Според него пазарът е изключително конкурентен и по преценка на IMS генеричните компании, които оперират на пазара, са повече, отколкото в останалите европейски страни.

От друга страна, Teva има достатъчната финансова и организационна мощ, за да бъде изключително активна в маркетинга и по цялата търговска верига, като предлага ниски цени, отстъпки, промоции, бонуси, договаря се със здравните фондове. "Тя може да бъде изключително силен стимул и дразнител във всеки смисъл на думата за всички генерични компании в България и да претендира за влизане в първата тройка на най-големите фармакомпании на пазара", смята Трифонов.

Според него в помощ на генеричния пазар е традицията. До 1989 г. оригиналните лекарства са заемали под 1% в стойност от пазара. Едва след промените започва процес на "оригинализация". Сега разпределението генерици-оригинали е 50 на 50 в стойност срещу 80 на 20 в опаковки.

Приближаващата нова вълна на конкуренция дори да не обърне тези съотношения, поне ще внесе още натиск върху цените. От което печелят потребителите.

Един случай в общата борба

Заявката на Teva за разрастване на пазарния дял идва в момент, в който на пазара тече поредната война между оригинални и генерични лекарства, която се разгаря на конкретен продукт. Става въпрос за пазара на медикаментите против отхвърляне на трансплантирани органи (т.нар. имуносупресори), които се ползват от около 600 пациенти и досега здравната каса плащаще за тях около 4 млн. лв. През последните седмици пациенти и някои лекари настояват терапията, която са ползвали сега от две фирми, да не се заменя с аналозите на четири генерични фирми. Чуха се реплики, че пациентите се чувстват по-зле, че отхвърлят органите, че не трябва да се сменя терапията, че има странични ефекти, че самите генерични продукти са по-некачествени.

На теория целият протест няма общо с фармацевтичните компании. На практика обаче той възбуди на различни нива тлеещата дискусия за взаимозаменяемостта между лекарствата и кое е по-доброто. По традиция оригиналните компании логично използват всички инстутиционални, патентни, маркетингови, ценови и социални лостове, за да запазят пазарните дялове на лекарство с изтекъл патент и това е част от пазарната среда. Генеричните компании пък отбелязват, че техните продукти са точни копия и пестят ресурс на обществото.

"Неетично и неморално е да се настройват пациентите срещу генеричните лекарства, да се злоупотребява с техните страхове, без да има доказателства и без да става въпрос за конкретен продукт", коментира Николай Хаджидончев.

Деян Денев, директор на асоциацията на научноизследователските фармацевтични фирми, която обединява оригиналните компании, които работят в България, отбелязва, че в случая се е подменил дебатът за това кога и как трябва да се сменя лекарствена терапия с шумна дискусия "оригинални срещу генерични лекарства". "Генеричните лекарства трябва да докажат, че активното им вещество достига концентрация между 80 до 120% от тази на оригиналното лекарство. В някои случаи като този обаче то трябва да достига между 90 и 110% по препоръки на Европейската лекарствена агенция от месец август. Много регулатори не са следили това. Има и такива, които са дали предписания как да се променя терапията от един на друг продукт при трансплантации. Ние смятаме, че не трябва да се заменят продукти, които не са напълно взаимозаменяеми", коментира той. По думите му трябва да има точни ръководства кога един оригинален продукт се сменя с генеричен, както и яснота как се преминава от един на друг генеричен продукт. "Има случаи, в които това трябва да става в болнична обстановка, под наблюдение на лекар, което увеличава разходите на здравната каса и обезсмисля спестяването от генерика", казва той.

Според "БГФарма" дебатът около тези продукти е бил проведен некоректно и подвеждащо с опит да се внуши недоверие към генеричните лекарства.

"Въпросите за безопасността и качеството на медикаментите се решават от агенциите по лекарствата. Всички допуснати на пазара продукти са преминали необходимите процедури за доказване на качествата им. Надяваме се институциите да предоставят необходимата информация в подкрепа на качествата на тези генерични медикаменти", коментира Огнян Донев, председател на съвета на директорите на "Софарма" и председател на борда на "БГФарма" (неправителствената организация на генеричните компании).

По думите му за съжаление все по-голяма част от публичния ресурс се отделя за продукти на оригинални компании, което личи от значителните им ръстове през последните три години. В същото време нивата на заплащане от здравната каса на лекарствените продукти за основната причина за смъртност и инвалидизация на българите – сърдечно-съдовите заболявания са предимно с 25% заплащане от касата, т.е. пациентът доплаща 3/4 от стойността на продукта. В повечето европейски страни здравните фондове покриват минимум 75% от стойността на тези лекарства и ние считаме тази политика за отказ от лечение от страна на държавата на тези пациенти за сметка на други", отбелязва Донев.

Ако има проблем с действието на определено лекарство, това би трябвало да бъде подадено като сигнал в Изпълнителната агенция по лекарствата от лекари, пациенти, компании или граждани.

"До този момент в агенцията не е получено нито едно съобщение за проблем с качеството, ефикасността или безопасността при употреба на генерични имуносупресори", коментира директорът на ИАЛ Александър Янков. Той допълва, че не съществува насока на Европейската агенция по лекарствата, която да забранява или да "не препоръчва" замяна на оригинални лекарства с генерични и обратно. "В лекарствената регулация смисълът на поява на генерични продукти е след изтичане срока на изключителност на данните и патентната защита на оригинала, на обществото да бъде предложена икономически по-изгодна алтернатива, която притежава качествата на оригиналния продукт", казва Янков.

Едрите стъпки на силно конкурентен пазар изглеждат невъзможни, но една такава се очертава на фармацевтичната пътека. Надбягването между генеричните лекарствени компании (които произвеждат аналогични на оригиналните изобретения след отпадането на патента им) и оригиналните е на път да стане още по-силно, след като световният генеричен лидер - израелската Teva, дава заявка през близките години да стане водач и в България.

Това се случва в поредната добра година за лекарствения бизнес, през която ръстът продължава, а покупките само на лекарства (без хранителни добавки и консумативи) ще достигнат 2 млрд. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    veny_g avatar :-|
    Вени Г.

    Орвате заглавието - Бългапия

  • 2
    veny_g avatar :-|
    Вени Г.

    Ох, и аз сбърках :-(
    оправете БългаПия

  • 3
    chet avatar :-|
    chet

    При оборот от 16 милиарда - печалба 3,3 милиарда не е 5 % , а 20%.
    Така че не е точно това което сте написали за генеричните компании.

  • 4
    tsonkooo avatar :-P
    Тsonkooo

    "Храната трябва да бъде твоето лекарство, а лекарството - твоята храна!"/Хипократ/


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK