Сива есен за водещите телекоми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сива есен за водещите телекоми

Дневник

Сива есен за водещите телекоми

Въпреки постоянните оптимизации печалбите на "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком" продължават да спадат

5516 прочитания

Дневник

© Красимир Юскеселиев


Печалбите и приходите на трите водещи телекомуникационни компании в България - "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком", продължават да намаляват. Това показват финансовите им резултати за деветте месеца на годината. Причините - влошената икономическа ситуация в страната, свиването на потреблението и увеличаващата се конкуренция, обясниха от операторите пред в. "Капитал Daily".

След като по-рано станаха ясни резултатите на "Глобул" и "Виваком", вчера беше публикуван и отчетът на Telekom Austria, компанията - майка на "Мобилтел", които потвърждават тенденцията за понижаване на постъпленията и печалбата за третото тримесечие и деветте месеца на годината.

Приходите на българския телеком за тримесечието намаляват с 6.6% до 256.6 млн. лв., а печалбата - с 11.7% до 133.5 млн. лв. Обявените по-рано отчети на "Виваком" и "Глобул" показаха сходна тенденция. Двата оператора обаче отчетоха ръст на постъпленията за периода юни - септември (виж графиката).

Неблагоприятна среда

Причината за продължаващото влошаване на резултатите е икономическата криза, обясниха от компаниите. Предизвикателствата пред икономиката на страната и пред сектора, които доминираха през последните няколко тримесечия, имаха своето отражение и през периода от юли до септември, казаха от "Глобул".

Потреблението на телеком услуги е продължило да се свива поради все по-ограниченото общо потребление и стагнацията в доходите на населението. Нормално е да се наблюдава свиване на потреблението в момент, в който хората се притесняват за доходите си, коментират от компанията.

От "Виваком" отдават големия спад на печалбата си за тримесечието на преустановени дейности – продажбата на НУРТС за 31.1 млн. лв., както и на повишени разходи за взаимно свързване – те нарастват с 10 млн. лв., а другите оперативни разходи на компанията – с 12 млн. лв.

Нови абонати

Друг фактор, довел до спадащите печалби, е увеличената конкуренция в сектора. Проникването на мобилните услуги вече е достигнало около 150%. Като добрата новина за компаниите от тази тенденция е, че и трите отчитат ръст на клиентската си база.

"Виваком" бележи над 30% увеличение на мобилните клиенти на годишна база и вече има над 4 млн. абонати. Към края на септември "Глобул" има около 4.2 млн. клиенти, което е със 7% повече в сравнение със същия период на 2010 г. При "Мобилтел" повишението е над 55 хил., или 1.1%, до приблизително 5.3 млн. души.

Бъдещето принадлежи на интернет

И трите компании водят политика на ограничаване на разходите си. Отвъд свиването на харчовете операторите разчитат и на предлагането на нови услуги, с които да компенсират спада в традиционните си източници на приходи.

Водещата тенденция в развитието на комуникациите ще са комбинираните услуги, "умни" телефони и мобилният интернет, казаха от "Мобилтел". Компанията е регистрирала увеличение на базата абонати на мобилен широколентов интернет с 81.6%. до повече от 177 600 клиенти. На същото мнение са и от "Глобул", които ще продължат да съсредоточават вниманието си върху широколентовите мобилни услуги и върху развитието на своите пакетни услуги.

Мнения

"Мобилтел"

През последните години телеком индустрията, не само в България, се характеризира, от една страна, с изключително ниво на конкуренция и засилена регулаторна намеса. От друга страна, инвестициите в индустрията са значителни, което води до висок риск и съответно високи изисквания за възвращаемост от инвеститорите. Икономическата криза и ненавременната регулаторна намеса доведоха до спад в приходите на "Мобилтел". Уверени сме, че ще преодолеем влошената икономическа среда. Визията на "Мобилтел" в тази посока е да предлага разнообразие от услуги, телефони и броудбанд интернет в един пакет на атрактивна цена.

"Глобул"

Представянето на телеком операторите е в пряка зависимост от представянето на икономиката на страната като цяло. Ако икономиката се развива добре, и секторът на телекомуникациите се представя добре. Нормално е да се наблюдава свиване на потреблението в момент, в който хората се притесняват за доходите си. Така че "Глобул", както и останалите оператори, понася ефектите на намаленото потребление. Компанията се справя с тези проблеми, като предлага нови и по-качествени продукти и услуги и като реорганизира и оптимизира разходите си.

"Виваком"

Не очакваме спад в продажбите другата година, точно обратното – прогнозите ни са за ръст на приходите и броя на клиентите. През цялата 2011 г. "Виваком" се постара да приближи офертите си максимално близо до изискванията на потребителите – гъвкави планове, които клиентите могат да създават и променят сами по всяко време, неограничен интернет във всичките й пакети, без клауза за автоматично подновяване на договорите и т.н. Благодарение на това "Виваком" не само запази нивата от 2010 г., но има и ръст във всички основни продуктови линии - мобилни телефони, преносими компютри и особено смартфони.

Среден приход от абонат през третото тримесечие

"Глобул" - 16.30 лв.

"Мобилтел" - 13.60 лв.

"Виваком" - няма данни

Абонати в млн.

.

"Мобилтел" - 5.2

"Глобул" - 4.2

"Виваком" - 4

Източник: Капитал Daily

Печалбите и приходите на трите водещи телекомуникационни компании в България - "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком", продължават да намаляват. Това показват финансовите им резултати за деветте месеца на годината. Причините - влошената икономическа ситуация в страната, свиването на потреблението и увеличаващата се конкуренция, обясниха от операторите пред в. "Капитал Daily".

След като по-рано станаха ясни резултатите на "Глобул" и "Виваком", вчера беше публикуван и отчетът на Telekom Austria, компанията - майка на "Мобилтел", които потвърждават тенденцията за понижаване на постъпленията и печалбата за третото тримесечие и деветте месеца на годината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    bgvlado avatar :-P
    БГ Владо

    е при тия надути цени - какво очакват

  • 2
    japi avatar :-|
    japi

    Оборот 256.6 млн. лв, печалба 133.5 млн. лв Е при печалба от 50%, как вобще може да се оплакват...Нагли...нагли...мноого нагли..

  • 3
    nikolaiski avatar :-P
    Николай Узунов

    Няма как да не ме радва новината.Да си повишат качеството на услугите, да спрат да ни лъжат със скандалните си договори и да намалят завишените цени.Толкова много ли искам?

  • 4
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    И за какво беше тази информация? Може би за да разберем, че въпреки кризата в някои сектори добре се живее, блазе им.

  • 5
    dreamboxer avatar :-P
    hypercube

    В България има 3 мобилни оператора - Ментел, Грабул и Свиваком.

  • 6
    volrath avatar :-P
    volrath

    Страшно ни е приятно на нормалните хора да ни се похвалят как милите те имали само 150 000 000 печалба!

    Хайде да идва края и да ги видя какво ще ги правят тия пари....току-виж платили на някой наследник на маите да удължи календара с някоя и друга петилетка.

  • 7
    demokrat avatar :-?
    Demokrat

    "Сива есен" ли?!
    Сигурно сте го написали с мнооого ирония?
    Обратното би било, като да хвалите фабрика за въжета в дома на обесен.

    "Едвам" събрали "милите" 150 000 000 лв. печалба!

    А представете си, каква "трагедия" щеше да е, ако цените им бяха европейски, т.е. 2-3 пъти по ниски.
    Че и ако бяха въведени действителните правила за лоялност и неравнопоставеността клиент - грабител в т.нар. 'договори" беше премахната.

    "Извинете, вие на кой оператор сте крепостен?" - не е шега.

  • 8
    kalinsofia avatar :-(
    [email protected]

    тази констатация въобще не ме учудва.
    всичките мислят само за тяхната печалба, а не затова което е удобно или правилно за клиента.
    като си прецакан веднъж - другия път внимаваш!
    Но те отново и отново измислят начини и средства да те прецакат ... чудно докога ще е нашето търпение!

  • 9
    nikito81 avatar :-|
    nikito81

    След продължилото много години "дране на пет кожи" в момента успяват да ни смъкнат само по три.След стотиците хиляди жалби от потребители до КРС и комисията за защита на потребителя почти нищо не се е променило и измамите им продължават с пълна сила.Въпреки в пъти по високите цени на разговорите спрямо други европейски държави дрането продължава защото видите ли "икономическия климат в България позволява по-високи цени"! Вече и на децата е ясно че зад целия им алгоритъм за лъготене на нови клиенти и обвързващи договори стои огромен екип от юристи и рекламен отдел който по цял ден мисли измами с който да открадне и последната стотинка на потребителите.

  • 10
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Живи да ги ожалиш... Пожелавам им болезнен фалит, така, профилактично.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK