Сива есен за водещите телекоми
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Ало, Маджо

Сива есен за водещите телекоми

Дневник

Сива есен за водещите телекоми

Въпреки постоянните оптимизации печалбите на "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком" продължават да спадат

5399 прочитания

Дневник

© Красимир Юскеселиев


Печалбите и приходите на трите водещи телекомуникационни компании в България - "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком", продължават да намаляват. Това показват финансовите им резултати за деветте месеца на годината. Причините - влошената икономическа ситуация в страната, свиването на потреблението и увеличаващата се конкуренция, обясниха от операторите пред в. "Капитал Daily".

След като по-рано станаха ясни резултатите на "Глобул" и "Виваком", вчера беше публикуван и отчетът на Telekom Austria, компанията - майка на "Мобилтел", които потвърждават тенденцията за понижаване на постъпленията и печалбата за третото тримесечие и деветте месеца на годината.

Приходите на българския телеком за тримесечието намаляват с 6.6% до 256.6 млн. лв., а печалбата - с 11.7% до 133.5 млн. лв. Обявените по-рано отчети на "Виваком" и "Глобул" показаха сходна тенденция. Двата оператора обаче отчетоха ръст на постъпленията за периода юни - септември (виж графиката).

Неблагоприятна среда

Причината за продължаващото влошаване на резултатите е икономическата криза, обясниха от компаниите. Предизвикателствата пред икономиката на страната и пред сектора, които доминираха през последните няколко тримесечия, имаха своето отражение и през периода от юли до септември, казаха от "Глобул".

Потреблението на телеком услуги е продължило да се свива поради все по-ограниченото общо потребление и стагнацията в доходите на населението. Нормално е да се наблюдава свиване на потреблението в момент, в който хората се притесняват за доходите си, коментират от компанията.

От "Виваком" отдават големия спад на печалбата си за тримесечието на преустановени дейности – продажбата на НУРТС за 31.1 млн. лв., както и на повишени разходи за взаимно свързване – те нарастват с 10 млн. лв., а другите оперативни разходи на компанията – с 12 млн. лв.

Нови абонати

Друг фактор, довел до спадащите печалби, е увеличената конкуренция в сектора. Проникването на мобилните услуги вече е достигнало около 150%. Като добрата новина за компаниите от тази тенденция е, че и трите отчитат ръст на клиентската си база.

"Виваком" бележи над 30% увеличение на мобилните клиенти на годишна база и вече има над 4 млн. абонати. Към края на септември "Глобул" има около 4.2 млн. клиенти, което е със 7% повече в сравнение със същия период на 2010 г. При "Мобилтел" повишението е над 55 хил., или 1.1%, до приблизително 5.3 млн. души.

Бъдещето принадлежи на интернет

И трите компании водят политика на ограничаване на разходите си. Отвъд свиването на харчовете операторите разчитат и на предлагането на нови услуги, с които да компенсират спада в традиционните си източници на приходи.

Водещата тенденция в развитието на комуникациите ще са комбинираните услуги, "умни" телефони и мобилният интернет, казаха от "Мобилтел". Компанията е регистрирала увеличение на базата абонати на мобилен широколентов интернет с 81.6%. до повече от 177 600 клиенти. На същото мнение са и от "Глобул", които ще продължат да съсредоточават вниманието си върху широколентовите мобилни услуги и върху развитието на своите пакетни услуги.

Мнения

"Мобилтел"

През последните години телеком индустрията, не само в България, се характеризира, от една страна, с изключително ниво на конкуренция и засилена регулаторна намеса. От друга страна, инвестициите в индустрията са значителни, което води до висок риск и съответно високи изисквания за възвращаемост от инвеститорите. Икономическата криза и ненавременната регулаторна намеса доведоха до спад в приходите на "Мобилтел". Уверени сме, че ще преодолеем влошената икономическа среда. Визията на "Мобилтел" в тази посока е да предлага разнообразие от услуги, телефони и броудбанд интернет в един пакет на атрактивна цена.

"Глобул"

Представянето на телеком операторите е в пряка зависимост от представянето на икономиката на страната като цяло. Ако икономиката се развива добре, и секторът на телекомуникациите се представя добре. Нормално е да се наблюдава свиване на потреблението в момент, в който хората се притесняват за доходите си. Така че "Глобул", както и останалите оператори, понася ефектите на намаленото потребление. Компанията се справя с тези проблеми, като предлага нови и по-качествени продукти и услуги и като реорганизира и оптимизира разходите си.

"Виваком"

Не очакваме спад в продажбите другата година, точно обратното – прогнозите ни са за ръст на приходите и броя на клиентите. През цялата 2011 г. "Виваком" се постара да приближи офертите си максимално близо до изискванията на потребителите – гъвкави планове, които клиентите могат да създават и променят сами по всяко време, неограничен интернет във всичките й пакети, без клауза за автоматично подновяване на договорите и т.н. Благодарение на това "Виваком" не само запази нивата от 2010 г., но има и ръст във всички основни продуктови линии - мобилни телефони, преносими компютри и особено смартфони.

Среден приход от абонат през третото тримесечие

"Глобул" - 16.30 лв.

"Мобилтел" - 13.60 лв.

"Виваком" - няма данни

Абонати в млн.

.

"Мобилтел" - 5.2

"Глобул" - 4.2

"Виваком" - 4

Източник: Капитал Daily

Печалбите и приходите на трите водещи телекомуникационни компании в България - "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком", продължават да намаляват. Това показват финансовите им резултати за деветте месеца на годината. Причините - влошената икономическа ситуация в страната, свиването на потреблението и увеличаващата се конкуренция, обясниха от операторите пред в. "Капитал Daily".

След като по-рано станаха ясни резултатите на "Глобул" и "Виваком", вчера беше публикуван и отчетът на Telekom Austria, компанията - майка на "Мобилтел", които потвърждават тенденцията за понижаване на постъпленията и печалбата за третото тримесечие и деветте месеца на годината.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    bgvlado avatar :-P
    БГ Владо

    е при тия надути цени - какво очакват

  • 2
    japi avatar :-|
    japi

    Оборот 256.6 млн. лв, печалба 133.5 млн. лв Е при печалба от 50%, как вобще може да се оплакват...Нагли...нагли...мноого нагли..

  • 3
    nikolaiski avatar :-P
    Николай Узунов

    Няма как да не ме радва новината.Да си повишат качеството на услугите, да спрат да ни лъжат със скандалните си договори и да намалят завишените цени.Толкова много ли искам?

  • 4
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    И за какво беше тази информация? Може би за да разберем, че въпреки кризата в някои сектори добре се живее, блазе им.

  • 5
    dreamboxer avatar :-P
    hypercube

    В България има 3 мобилни оператора - Ментел, Грабул и Свиваком.

  • 6
    volrath avatar :-P
    volrath

    Страшно ни е приятно на нормалните хора да ни се похвалят как милите те имали само 150 000 000 печалба!

    Хайде да идва края и да ги видя какво ще ги правят тия пари....току-виж платили на някой наследник на маите да удължи календара с някоя и друга петилетка.

  • 7
    demokrat avatar :-?
    Demokrat

    "Сива есен" ли?!
    Сигурно сте го написали с мнооого ирония?
    Обратното би било, като да хвалите фабрика за въжета в дома на обесен.

    "Едвам" събрали "милите" 150 000 000 лв. печалба!

    А представете си, каква "трагедия" щеше да е, ако цените им бяха европейски, т.е. 2-3 пъти по ниски.
    Че и ако бяха въведени действителните правила за лоялност и неравнопоставеността клиент - грабител в т.нар. 'договори" беше премахната.

    "Извинете, вие на кой оператор сте крепостен?" - не е шега.

  • 8
    kalinsofia avatar :-(
    [email protected]

    тази констатация въобще не ме учудва.
    всичките мислят само за тяхната печалба, а не затова което е удобно или правилно за клиента.
    като си прецакан веднъж - другия път внимаваш!
    Но те отново и отново измислят начини и средства да те прецакат ... чудно докога ще е нашето търпение!

  • 9
    nikito81 avatar :-|
    nikito81

    След продължилото много години "дране на пет кожи" в момента успяват да ни смъкнат само по три.След стотиците хиляди жалби от потребители до КРС и комисията за защита на потребителя почти нищо не се е променило и измамите им продължават с пълна сила.Въпреки в пъти по високите цени на разговорите спрямо други европейски държави дрането продължава защото видите ли "икономическия климат в България позволява по-високи цени"! Вече и на децата е ясно че зад целия им алгоритъм за лъготене на нови клиенти и обвързващи договори стои огромен екип от юристи и рекламен отдел който по цял ден мисли измами с който да открадне и последната стотинка на потребителите.

  • 10
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Живи да ги ожалиш... Пожелавам им болезнен фалит, така, профилактично.

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK