С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 14 ное 2011, 21:33, 5234 прочитания

Сива есен за водещите телекоми

Въпреки постоянните оптимизации печалбите на "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком" продължават да спадат

Пламен Димитров | Капитал Daily
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Печалбите и приходите на трите водещи телекомуникационни компании в България - "Мобилтел", "Глобул" и "Виваком", продължават да намаляват. Това показват финансовите им резултати за деветте месеца на годината. Причините - влошената икономическа ситуация в страната, свиването на потреблението и увеличаващата се конкуренция, обясниха от операторите пред в. "Капитал Daily".

След като по-рано станаха ясни резултатите на "Глобул" и "Виваком", вчера беше публикуван и отчетът на Telekom Austria, компанията - майка на "Мобилтел", които потвърждават тенденцията за понижаване на постъпленията и печалбата за третото тримесечие и деветте месеца на годината.


Приходите на българския телеком за тримесечието намаляват с 6.6% до 256.6 млн. лв., а печалбата - с 11.7% до 133.5 млн. лв. Обявените по-рано отчети на "Виваком" и "Глобул" показаха сходна тенденция. Двата оператора обаче отчетоха ръст на постъпленията за периода юни - септември (виж графиката).

Неблагоприятна среда

Причината за продължаващото влошаване на резултатите е икономическата криза, обясниха от компаниите. Предизвикателствата пред икономиката на страната и пред сектора, които доминираха през последните няколко тримесечия, имаха своето отражение и през периода от юли до септември, казаха от "Глобул".



Потреблението на телеком услуги е продължило да се свива поради все по-ограниченото общо потребление и стагнацията в доходите на населението. Нормално е да се наблюдава свиване на потреблението в момент, в който хората се притесняват за доходите си, коментират от компанията.

От "Виваком" отдават големия спад на печалбата си за тримесечието на преустановени дейности – продажбата на НУРТС за 31.1 млн. лв., както и на повишени разходи за взаимно свързване – те нарастват с 10 млн. лв., а другите оперативни разходи на компанията – с 12 млн. лв.

Нови абонати


Друг фактор, довел до спадащите печалби, е увеличената конкуренция в сектора. Проникването на мобилните услуги вече е достигнало около 150%. Като добрата новина за компаниите от тази тенденция е, че и трите отчитат ръст на клиентската си база.

"Виваком" бележи над 30% увеличение на мобилните клиенти на годишна база и вече има над 4 млн. абонати. Към края на септември "Глобул" има около 4.2 млн. клиенти, което е със 7% повече в сравнение със същия период на 2010 г. При "Мобилтел" повишението е над 55 хил., или 1.1%, до приблизително 5.3 млн. души.

Бъдещето принадлежи на интернет

И трите компании водят политика на ограничаване на разходите си. Отвъд свиването на харчовете операторите разчитат и на предлагането на нови услуги, с които да компенсират спада в традиционните си източници на приходи.

Водещата тенденция в развитието на комуникациите ще са комбинираните услуги, "умни" телефони и мобилният интернет, казаха от "Мобилтел". Компанията е регистрирала увеличение на базата абонати на мобилен широколентов интернет с 81.6%. до повече от 177 600 клиенти. На същото мнение са и от "Глобул", които ще продължат да съсредоточават вниманието си върху широколентовите мобилни услуги и върху развитието на своите пакетни услуги.

Мнения

"Мобилтел"

През последните години телеком индустрията, не само в България, се характеризира, от една страна, с изключително ниво на конкуренция и засилена регулаторна намеса. От друга страна, инвестициите в индустрията са значителни, което води до висок риск и съответно високи изисквания за възвращаемост от инвеститорите. Икономическата криза и ненавременната регулаторна намеса доведоха до спад в приходите на "Мобилтел". Уверени сме, че ще преодолеем влошената икономическа среда. Визията на "Мобилтел" в тази посока е да предлага разнообразие от услуги, телефони и броудбанд интернет в един пакет на атрактивна цена.

"Глобул"
Представянето на телеком операторите е в пряка зависимост от представянето на икономиката на страната като цяло. Ако икономиката се развива добре, и секторът на телекомуникациите се представя добре. Нормално е да се наблюдава свиване на потреблението в момент, в който хората се притесняват за доходите си. Така че "Глобул", както и останалите оператори, понася ефектите на намаленото потребление. Компанията се справя с тези проблеми, като предлага нови и по-качествени продукти и услуги и като реорганизира и оптимизира разходите си.

"Виваком"
Не очакваме спад в продажбите другата година, точно обратното – прогнозите ни са за ръст на приходите и броя на клиентите. През цялата 2011 г. "Виваком" се постара да приближи офертите си максимално близо до изискванията на потребителите – гъвкави планове, които клиентите могат да създават и променят сами по всяко време, неограничен интернет във всичките й пакети, без клауза за автоматично подновяване на договорите и т.н. Благодарение на това "Виваком" не само запази нивата от 2010 г., но има и ръст във всички основни продуктови линии - мобилни телефони, преносими компютри и особено смартфони.

Среден приход от абонат през третото тримесечие
"Глобул" - 16.30 лв.
"Мобилтел" - 13.60 лв.
"Виваком" - няма данни

Абонати в млн.
.
"Мобилтел" - 5.2
"Глобул" - 4.2
"Виваком" - 4

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дигитално ретро Дигитално ретро

Община Велико Търново създава платформа за електронна търговия, която да улеснява предлагането на занаятчийска и земеделска продукция от двете страни на Дунав

14 дек 2019, 1068 прочитания

Nestlé ще продаде сладоледения си бизнес за 4 млрд. долара Nestlé ще продаде сладоледения си бизнес за 4 млрд. долара

Сделката е част от стратегията за преструктуриране на главния изпълнителен директор Марк Шнайдер

14 дек 2019, 1553 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Булгаргаз" притесни бизнеса с искане за по-скъп газ с близо 18%

Бизнесът се готви за негативни последици

Още от Капитал
Инвестбанк планира да излезе на борсата

Банката смята да покрие недостига след проверката на ЕЦБ със свеж капитал и конвертиране на дълг в акции

Накъде след Венеция

Управляващите, президентът и БСП имат различни идеи за реформата на прокуратурата

"Светкавична война" увеличи отново парите за партиите

Увеличението на държавната субсидия ще разхлаби финансовата примка за опозицията

Дигиталният фронт на търговската война: Шампанско и данъци

Франция е първата, но не единствената държава, която планира данък върху тех компаниите въпреки заплахите на САЩ от ответни мерки

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

Пича с фотоапарата

Фотографският проект на актьора Джеф Бриджис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10