Фирми и частни лица все по-масово бавят плащането на дълговете си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Фирми и частни лица все по-масово бавят плащането на дълговете си

Капитал

Фирми и частни лица все по-масово бавят плащането на дълговете си

Най-много са случаите в строителството и при битовите сметки

Весела Николаева
5044 прочитания

Капитал

© Надежда Чипева


- Проблеми с плащането вече има и при компаниите от хранително-вкусовия бранш, които досега бяха по-защитени от кризата

- Най-голям ръст на задлъжнялостта има в периода септември - февруари, а платежоспособността се подобрява през март, юли и декември

"Има компании, които реално са фалирали, но официално не са обявени във фалит. Причината е дългата процедура, която е усложнена не толкова от съдилищата, колкото от законите"

Ивайло Костов,  "Кофас България"

- 20% е ръстът на междуфирмената задлъжнялост през тази година

- 65 са фирмите, занимаващи се със събиране на вземания в България

- 22% от българските компании използват външни услуги по събиране на вземания

Просрочията на междуфирмените заеми растат, много компании на практика са във фалит, но официално не са обявени заради тежката процедура, а гражданите все повече бавят плащанията на кредити и битови сметки.

Това са основните изводи от статистиката, представена от новоучредената Асоциация на колекторските агенции в България. Организацията обединява част от дружествата за събиране на вземания, а сред изискванията й за членство са натрупана история и липса на незаконни или лоши практики в работата.

По-голяма междуфирмена задлъжнялост

През тази година ръстът на междуфирмената задлъжнялост е около 20%, а срокът за забавяне е нараснал от 78 на 105 дни, обясни Ивайло Костов от "Кофас България". Най-голямо забавяне продължава да има при компаниите от строителния сектор и промишлеността, следвани от тези в услугите и търговията (виж графиката).

Проблеми с плащането вече има и при компаниите от хранително-вкусовия бранш, които досега бяха по-защитени от кризата, стана ясно от данните на асоциацията. По думите на Костов фалитите на фирми през тази година се очаква да бъдат с 40% повече от миналата година. За сравнение, през 2010 г. годишното им увеличение е било с 22%, а през 2009 г. е стигало 18%.

"Скокът се дължи на изключително лошото управление на риска в компаниите – на практика то е нулево", коментира Костов. По думите му има компании, които реално са фалирали, някои са спрели работа, други продължават, но официално не са обявени във фалит.

Причината е дългата процедура, която е усложнена не толкова от съдилищата, колкото от законите. Освен това много от заемодателите предпочитат да не искат несъстоятелност, защото не е сигурно, че ще приберат дълга си, ако са по-назад в списъка с кредитори.

Битовите сметки с най-големи просрочия

Най-много забавени плащания има при битовите сметки с изключение на електричеството и бързите кредити. По-малко са просрочията при сметките за мобилни телефони, лизинг и различните банкови заеми. Най-малко са забавянията в плащането на ипотечни заеми и сметки за ток (виж графиката).

Защо се бави плащането

Представителите на асоциацията посочиха няколко причини за забавяне на плащанията от физически лица. Най-честите са пътуване в чужбина (35% от случаите) и непредвидени проблеми (24%) като безработица, загуба на трудоспособност, болест или инцидент в семейството. Сериозна част от хората (15%) имат просрочия и заради забавено изплащане на заплатата, както и непознаване на задълженията по договора за услугата.

Профилът на средностатистическия длъжник в България според колекторската асоциация е мъж на 41-50 години, семеен, служител или работник, жител на Северозападна България или гр. Русе. Преди кризата възрастта е била 21-30 години.

Ръст на фирмите за събиране на вземания

От агенциите за събиране на вземания казаха, че с кризата оборотите им са се увеличили, но печалбата е паднала. Ако преди един служител е можел да работи с 1000 клиенти на месец, сега едва успява да се справи с 400.

Причината според тях е много трудната икономическа ситуация, безработицата и намалението на доходите. По-малко и забавени плащания от роднини в чужбина, най-вече Испания и Гърция, са сред причините за проблемни дългове.

Основните клиенти на агенциите за събиране на вземания са банки, мобилни оператори, интернет доставчици, дружества за бързи кредити, компании от сектора на битовите услуги, търговски дружества и кабелни оператори. Официално 22% от българските компании използват външни услуги по събиране на вземания. В момента у нас работят 65 такива компании, което е около шест пъти повече в сравнение с преди 3-4 години.

Според представителите на асоциацията хората в България все още имат лош спомен от насилственото събиране на вземания, който се пренася и върху имиджа на компаниите, които сега се занимават напълно законно с просрочени дългове. От асоциацията признават, че с кризата отново са се появили лоши практики като физически и психически заплахи.

Най-голям ръст на задлъжнялостта има в периода септември - февруари, а платежоспособността се подобрява през март, юли и декември. От асоциацията припомнят, че давността на дълговете, натрупани от периодични плащания, е 3 години, а на останалите е 5 години.

Пътят на просрочването

Кредиторите оставят срок от няколко дни след изтичане на крайната дата за плащане, обикновено три, след което започват процедурата по събиране на вземането, обясни Димитринка Глинко, директор на "Сайкъл кредит". Отначало или самият кредитор, или наетата за това компания започват да напомнят по телефона за дължимото вземане и по думите на Глинко голяма част от длъжниците плащат след позвъняването.

От компаниите за събиране на вземания обясниха, че след като се установи защо длъжникът не може да плаща, те могат да изготвят заедно план за разсрочване на дълга. Оттам добавиха, че най-добрият вариант е още в началото на затруднението да се свържете с кредитора си и да обясните, че имате проблем.

Ако няма споразумение за разсрочване и след напомнянето дългът не е върнат, последната стъпка е съдът, където всички разноски са за сметка на длъжника. В около 10% от случаите на забавяния в рамките до 30 дни агенциите не могат да се свържат с длъжниците заради променен или грешен адрес. Колкото са по-дълги просрочията, толкова този дял расте.
Източник: Капитал Daily
Източник: Капитал Daily
- Проблеми с плащането вече има и при компаниите от хранително-вкусовия бранш, които досега бяха по-защитени от кризата

- Най-голям ръст на задлъжнялостта има в периода септември - февруари, а платежоспособността се подобрява през март, юли и декември

"Има компании, които реално са фалирали, но официално не са обявени във фалит. Причината е дългата процедура, която е усложнена не толкова от съдилищата, колкото от законите"

Ивайло Костов,  "Кофас България"

- 20% е ръстът на междуфирмената задлъжнялост през тази година

- 65 са фирмите, занимаващи се със събиране на вземания в България

- 22% от българските компании използват външни услуги по събиране на вземания

Просрочията на междуфирмените заеми растат, много компании на практика са във фалит, но официално не са обявени заради тежката процедура, а гражданите все повече бавят плащанията на кредити и битови сметки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    radkoaleks avatar :-|
    radkoaleks

    До къде докараха хората до просешка тояга. Това ако е държава аз съм фараон. Мутрите никога няма да изчезнат от пространството, та те са ръка за ръка с управляващите - браво на гърците скачат и бой на депутати и политици.

  • 2
    onzisa6tia123etc avatar :-|
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт

    Чета това и нещо не разбирам: От една страна "... компаниите сега се занимават напълно законно с просрочени дългове...."

    От друга страна "... От асоциацията признават, че с кризата отново са се появили лоши практики като физически и психически заплахи..."

    Та марсианците ли връщат тези "лоши практики като физически и психически заплахи"? Или "компаниите, които сега се занимават напълно законно с просрочени дългове."?

  • 3
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    До коментар [#2] от "Moi6e ot Israel (onziSa6tia ve!)":

    Не бе, това са едни лоши хора, на които добрите се обаждат при нужда! ;-)
    - Тия дет те биха, не са от нашта фирма, за брадчеда работат, какво да ги правя, кибритлия момчета и те хляб искат.

  • greco_jlt

    Очаквайте анемичното кредитиране да продължи и в следващите две години.
    България е в точката на замръзване и ще остане още дълго така!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK