Чистач за 4 млн. евро
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Чистач за 4 млн. евро

С 1.7 млн. лв. произведеният през 1975 г. кораб "Ентерпрайз" ще бъде дообрудван за борба с нефтени разливи

Чистач за 4 млн. евро

"Ентърпрайз" ще стане първият български плавателен съд, оборудван за борба с нефтени разливи в открито море

Спас Спасов
6945 прочитания

С 1.7 млн. лв. произведеният през 1975 г. кораб "Ентерпрайз" ще бъде дообрудван за борба с нефтени разливи


Характеристиките на Enterprise

Водоизместване - 1313 бруто регистър тона

Дължина - 64.40 м

Пълна товароподемност - 2366 т

Корабът плава под български флаг

На 12 декември 1999 г. корпусът на италианския танкер "Ерика", плаващ под малтийски флаг, се разцепва на две във водите на Бискайския залив. Като следствие от петролния разлив са тежко замърсени над 400 км от бреговата ивица на Франция и са убити 150 хил. птици.

Само месец по-рано, на 11 ноември 1999 г., по време на товарене в пристанището на Новоросийск в Черно море капитанът на "Ерика" забелязва по корпуса му сериозни поражения от корозия. Въпреки това корабът прекосява с пълни танкове Черно море, преминава край Варна и навлиза в Босфора.

"Няма нужда от богата фантазия, за да си представим какво щеше да се случи, ако танкерът беше попаднал на ноемврийска буря близо до бреговете ни - казва Георги Бонин, който управлява групата "Бон Марин". Черно море е най-затвореното в света и водите му се обменят напълно за цели 600 години. А бурите тук в никакъв случай не са по-леки от тези в Биская!", твърди той.

В началото на месеца неговото дружество "БМ Гаст" спечели търг, обявен от Европейската агенция по морска безопасност ("European Maritime Safety Agency" - EMSA), и сключи договор, по силата на който корабът му Enterprise ще бъде първият български плавателен съд, оборудван за борба с нефтени разливи в откритите акватории на Черно море. До момента за мащабни разливи в западната част на региона бе пригоден да се грижи единствено базираният в пристанище Констанца румънски кораб GSP Orion.

Четири години по 24 часа на ден

Стойността на проекта е 4.25 млн. евро. За тези средства "БМ Гаст" ще трябва да поддържа Enterprise в готовност за период от 4 години. Това означава, че червеният кораб ще трябва да реагира на всички сигнали за разливи в рамките на 24 часа, както и да участва в учения.

Сериозна част от средствата по проекта, спечелен от "БМ Гаст" – около 1.9 млн. евро, ще отидат за обучението на двата екипажа на плавателния съд и обезпечаването на 24-часовото дежурство в продължение на четирите години на договора. В тази сума трябва да се поберат и разходите за получаването на няколко международно признати сертификати, задължителни по стандартите на EMSA. Всеки от двата екипажа на "Ентърпрайз" се състои от по 11 души, а други петима покриват дежурствата на кораба по време на отпуски. Компанията има и пет брегови служители, т.е. общо 32-ма.

"Високите разходи за обучение на екипажа са свързани с това, че ако някой от членовете напусне работа, този, който ще дойде на негово място, трябва отново да премине същия скъп курс на подготовка за работа със събирачите на нефт, обяснява Бонин. Обучението се извършва само от компаниите - производители на оборудването. Средствата, които ще бъдат получени от EMSA, ще позволят и повишаване на заплатите на хората." Според него обаче това може да стане възможно само при подписването на дългосрочни трудови договори, които да гарантират свеждането на евентуално текучество до минимум.

Отделно EMSA ще покрива разходи за учения на море. Само за еднодневен преход "Ентърпрайз" изразходва близо 16 т газьол, чиято цена в момента е около 20 хил. долара.

Договорът, подписан с EMSA , задължава кораба да бъде в готовност за изпълнение на мисии не по-късно от 6 месеца след подписването му. "Това означава, че пълната готовност трябва да бъде постигната още в края на май", обяснява Бонин. Около 600 хил. евро ще бъдат изразходвани за разширяване на съществуващите и монтиране на допълнителни танкове на плавателния съд, както за котел и отоплителна система на танковете за втечняване на петролни продукти, които се втвърдяват при ниски температури. С още 1.7 млн. евро ще бъде доставена специализираната екипировка за ограничаване на разливи и събирането на нефта.

Освен първоначалната подкрепа от EMSA "БМ Гаст" ще получава и заплащане за всеки ден, в който корабът й активно чисти. Разходите се разпределят между европейската агенция и българската държава. Според Бонин румънският конкурент получава по 17 хил. евро на ден за услугата.

Един въпросник и много проверки

Подготовката и участието в търга на EMSA протича на три етапа. "След като "БМ Гаст" обяви намерението си да влезе в конкуренция за възлагане на дейността, от агенцията ни беше изпратен изключително подробен въпросник, обяснява Георги Бонин. Последваха няколко проверки на място, които трябваше да дадат достатъчно основания за започването на преговори. Последният етап от процедурата се състоеше в още няколко проверки, извършени на варненското пристанище и на самия кораб."

Конкурентите на "Ентърпрайз" остават тайна до самия край на конкурса. Едва в последната му фаза става ясно, че на финалната права заедно с "Ентърпрайз" е и танкерът "Белона", собственост на "Лукойл – България бункер". "И двата кораба са подходящи за изпълнението на задачи по почистване на нефтени разливи, признава Бонин. Така че, какъвто и да беше изборът, щеше да е справедлив, но все пак спечелихме ние."

За да бъдат предприети разговорите с EMSA, "БМ Гаст" е получил изричното съгласие на британската компания Melrose Resources. Enterprise e специализиран кораб за обслужване на нефтено-газови полета в морето - обяснява управителят на "БМ Гаст". По тази причина и по силата на основния ни договор с Melrose Resources той се намира винаги в морето, край платформата й за добив на газ, намираща се в блок Галата в Черно море. Блокът е точно в центъра на зоната, която трябва да пазим от разливи, а това е идеалното място за бързо реагиране."

Техническият надзор на "Ентърпрайз" се осъществява от Registro Italiano Navale, който е член на IACS - организацията, обединяваща 12-те най-влиятелни морски регистри в света, които поддържат най-високите стандарти. "Това беше задължително условие за нас - казва Бонин. - Ако бяхме само член на Българския корабен регистър, участието ни в конкурса на EMSA щеше да е невъзможно."

"Фирмите, от които трябва да бъде купено оборудването, ни бяха посочени от EMSA, след като "БМ Гаст" събра оферти от няколко различни производители", обяснява управителят на компанията. Два подвижни дизелови генератора ще осигуряват всеки по 200 киловата допълнително електрозахранване на кораба, а една от най-високотехнологичните покупки в рамките на проекта ще бъде радар, специализиран в откриването на нефтени разливи, с какъвто България не разполага до момента. Оборудването, за чието купуване агенцията отпуска средства на своите контрактори, остава нейна собственост. Така при възникване на авария то може за броени часове да бъде транспортирано до всяка точка на континента или света, за да се използва в спасителни операции. Както миналата година в Мексиканския залив в катастрофата с нефтената платформа на "Бритиш петролиум" беше съсредоточена техника от целия свят.

"Корабите нямат възраст, а стопани, шегува се Георги Бонин. Купих "Ентърпрайз" в добро състояние, което се дължи на два фактора – едно, че е норвежко производство и второ, че е имал добри собственици - италиански филиал на холандска компания, която е сред водещите в този сектор. Корабът е произведен в Норвегия през 1975 г. Вложих пари в поддръжката му, сега предстои значителна инвестиция за запазване на морския му клас."

"Това е бизнес, но и кауза, обяснява Георги Бонин. Безопасността е скъпа, изисква много средства. Но алтернативата са бедствия.

Въпрос на време

Районът, който "Ентърпрайз" ще трябва да покрива по силата на договора си с EMSA, ще обхваща акваторията, заключена между западния бряг на Черно море и мислената линия, прекарана от румънско-украинската граница до турското пристанище Зонгулдаг. Извън тази акватория в неутрализирането на нефтени разливи "Ентърпрайз" ще може да участва само при изрично заявеното желание на засегнатите или застрашени страни.

"В момента стандартната процедура при забелязване на петролен разлив в морето предвижда веднага да бъде известен Морският координационно спасителен център във Варна - обяснява Бонин. Той предава информацията на EMSA, след което оттам изпращат на мястото спасителния кораб. Друг канал за информация, който ползват и агенцията, и нашият център, е международният сателитен център, проследяващ за нефтени разливи и замърсявания."

От ноември 2007 г. в Изпълнителна агенция "Морска администрация" е въведена в експлоатация информационна система за контрол на замърсяването от корабоплаване (VTOPIS). Пак в края на 2007 г. България бе включена в системата за сателитно наблюдение CleanSeaNet на крайбрежните държави от Европейския съюз. Въпреки това Георги Бонин твърди, че страната ни продължава да не разполага с надеждна система за проследяване на нефтени замърсявания.

"Спомнете си случая с нашия кораб "Тракия", който преди три години беше арестуван за изпускане на т.нар. сантинни води край бреговете на Франция, казва той. - Той бе заловен на 200 мили от брега и конвоиран до френското пристанище, а глобата, която трябваше да бъде платена за освобождаването му, беше 350 хил. евро. Подобно нещо в български териториални води е почти невъзможно да се случи именно заради липса на система за мониторинг", твърди Бонин.

Според управителя на "БМ Гаст" трафикът през Черно море продължава да е натоварен, тъй като през него минават всички кораби от Новоросийск към Босфора. "Статистиката сочи, че около 90% от замърсяванията с петролни продукти в световния океан са при инциденти с транспортирането им, а само 10 процента - при добив в морето, твърди той. Има обаче още нещо много важно. Когато се правят проекти, свързани с транспорт на опасни вещества, те обезателно трябва да са предшествани от т.нар. оценка на риска. България е страна по няколко конвенции на Международната морска организация като Oil Pollution Prepairness and Response, което ни задължават да имаме оценка на риска от петролно замърсяване. Доколкото знам, такава оценка няма, но благодарение на настояването на Морска администрация ЕМСА взе решение в Черно море да има и втори кораб за борба с разливи. Това е само една малка стъпка. Имаме да правим още много неща, докато постигнем световното ниво в опазването на Черно море", твърди Бонин.

Групата "Бон Марин"

Георги Бонин основава "Бон Марин" като компания за корабно агентиране и брокeраж през 1990 г. Година по-късно започва чартиране на плавателни съдове и транспортиране на големи количества зърно. През 1993 компанията печели дългосрочни проекти с Texaco, British Gas, Union Pacific, Diamond Offshore и има най-голям дял в логистиката на проучванията и добива на нефт и газ в българския черноморски шелф. От 1996 г. "Бон Марин" включва в дейността си линейно и контейнерно агентиране и става ексклузивен агент на "Евъргрийн марийн корпорейшън". В следващите две години е открит отдел за корабен мениджмънт и чартиране, а по-късно и отдели за корабно управление и линейно плаване. 

През 2004 г. са създадени още три дружества от групата - "Бон Марин лоджистикс" , "Бон Марин трейд" и "Норд Марин" в Констанца, Румъния. Групата става първият концесионер на пристанище в България, след като спечелва търг за "Леспорт" край Варна, а нейни дружества стават агенти за България на най-голямата японска контейнерна линия "К Лайн". В консорциум с германската компания "Фрапорт" "Бон Марин" спечели търга за концесионирането на летищата във Варна и Бургас.

От 2006 г. "Бон Марин лоджистикс" поема извършването на пълно логистично обслужване в проектите за офшорни сондажи на "Мелроуз рисорсез" и в офшорните сеизмични проекти на ОМВ – Австрия. Дружеството участва в задграничен проект на "Мелроуз рисорсез", както и в сондажните проучвания на "Дайрект петролеум" – САЩ, и британската компания JKX.

"Бон Марин агенция" е назначена за агент на "АЕЦ Козлодуй" ЕАД за транспортирането на отработено ядрено гориво, а през 2008 г. "Бон Марин лоджистикс" подписа договор с "Атомстройекспорт" за пълно транспортно и спедиторско обслужване при изграждането на атомна централа в Белене.

Характеристиките на Enterprise

Водоизместване - 1313 бруто регистър тона

Дължина - 64.40 м

Пълна товароподемност - 2366 т

Корабът плава под български флаг

На 12 декември 1999 г. корпусът на италианския танкер "Ерика", плаващ под малтийски флаг, се разцепва на две във водите на Бискайския залив. Като следствие от петролния разлив са тежко замърсени над 400 км от бреговата ивица на Франция и са убити 150 хил. птици.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    1951 avatar :-P
    1951

    "Ентърпрайз", а :)
    А капитан Жан Люк Пикар ще бъде ли на мостика :)

  • 2
    the8 avatar :-|
    The 8

    Първо: едва ли групата се казва "Бон Марин" - вероятно е "Бон Мъриин", ама както и да е...

    Второ: "Четири години по 24 часа на ден" за "Стойността... 4.25 млн. евро" на мен лично ми звучи като "наша" сделка за "наш човек" - ЗАЩОТО:

    Трето: "Четири години по 24 часа на ден" най-вероятно всички ще си "клатят краката" 24 часа на ден и ЕВЕНТУАЛНО, ама малко вероятно ще трябва, недай си Боже, да се размърдат 1-2 пъти за по 5 дни през целите тези 4 години...

    Не съм компетентен по много въпроси, но тук сметките не ми се "връзват" никак ...

    Иначе от самия старт на статията почва да ни се втълпява колки опасности ни грозят и се оправдава тая далавера! Превенция трябва да има, ама в този вид ли?!


  • 3
    bolen avatar :-|
    под чехъла

    Първо този кораб е много стар(най-малко 15 годишен).
    Второ-трябва да се доубурудва.И трето-кой ще го спасява,ако трябва да спасява потъващ танкер?
    М,да..Пак свои са усвоили европейски средства.
    Да живее ЕССР!

  • 4
    bolen avatar :-|
    под чехъла

    Извинявайте,малка корекция от моя страна;корабът е на 36 години.
    Е, значи няма от какво да се притесняваме.

  • 5
    pyce avatar :-P
    pyce

    Такъв кораб е нужен. За всеки проект се пише "наш човек". Все някой трябва да е. Румънците ли да печелят вместо нас.... За тях защо не казвате "техен човек"? Евала на варненския бизнесмен. Целият Европейски съюз е ПИРАМИДА. Които съумее да играе по тяхните правила взема пари. А че бюрокрацията е голяма и писането на проект е супер трудно съм се убедил сам....

  • 6
    varnalis avatar :-P
    Varnalis

    В бизнеса има една максима :Да бъдеш на точното място в точното време.Именно такъв е случая с "Ентърпрайз".Дкато другите така наречени бизнесмени строиха хотели и ресторанти по морето Г-н Бонин инвестира в сектор който е доходоносен както за фирмата му така и за България.

  • 7
    radoslav_xx1 avatar :-|
    radoslav_xx1

    Ей, ето най-после един сериозен и предприемчив български бизнесмен, който прави нещо истинско и ценно за обществото! Браво на г-н Бонин! Такива хора са страшно необходими на България! Дано броят им се умножава! А на болните от хронична и патологична българска завист ще кажа следното. Гърците се гордеят с гърка Онасис и с гърка Ниархос. Защо и ние българите да не се гордеем с българина Георги Бонин, който явно с много интелект, труд и амбиция е постигнал безспорни успехи? Защо, питам аз? Толкова ли е трудно да се радваме на чуждите постижения? И още нещо. Г-н Бонин със своя легитимен, прозрачен, мащабен и печеливш бизнес дава директно или индиректно хляб поне на 5 - 6 хиляди души. (Последната цифра не е измислена - аз търгувам с финансови инструменти и прекрасно се справям с финансови изчисления.) А я си представете за миг, че имаме 10 български бизнесмена като Георги Бонин? Или 20? Или 50? Или 100? Ами това ще бъде краят на мъчителната и безкрайна българска трагедия в икономиката. (Това последното го казвам като икономически грамотен и прагматичен човек.) Затуй нека да не критикуваме и плюем кадърните българи, а да се радваме на техните успехи, да ги подкрепяме и да се гордеем,че са наши сънародници. Горещо поздравявам г-н Бонин и му желая нови и още по-високи бизнес върхове!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK