С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 18 ное 2011, 16:32, 15076 прочитания

Централно разместване

Бързооборотният бизнес - заведения, аптеки, хранителни стоки и дрогерии, измести бутиковите магазини от търговските улици в София

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Ако центърът на София беше голям открит мол, щеше да е време за смяна на наемателите. Моментът е назрял и това се вижда отдалеч. Показват го и оредяващите купувачи, и празните витрини, и падащите наеми в най-престижните столични райони.

Кризата и свитото потребление си казаха думата – от центъра си тръгват модните марки. Иначе казано – онези търговци, за които реалните обороти се правят в моловете, а магазинът на бул. "Витоша" или на жълтите павета е по-скоро въпрос на скъпо платен престиж.


Новите наематели са различни. На мястото на някогашните бутици вече отварят кафетерии, сладоледени къщи, заведения за хранене – все бизнеси, за които превръщането на част от центъра в пешеходна зона е добре дошло. До тях се подреждат и други – практични и бързооборотни наематели – аптеки, дрогерии, мобилни оператори, а все по-често и супермаркети на големи вериги. С други думи, обекти за масовия потребител, а не за консуматори на лукс.

За повечето нови наематели сега е моментът да заемат позиции, докато наемите са ниски, а собствениците на магазини – склонни на отстъпки. След като прахът от уличните ремонти и кризата се вдигне, вече може би ще е късно.

Старите и новите дрехи на "Витошка"

"Чакам подходящо помещение повече от година..." Тази реплика често се чува от новите наематели по бул. "Витоша", които явно не се притесняват от праха, загражденията и шума от строежа на метрото, а гледат година напред.



Но да опишем ситуацията напоследък. Обликът на булеварда от месеци е различен – няма ги модни брандове като Ecco и Miss Sixty, от месеци е празен магазинът на SportDepot, а вериги като Levis и Triumph оптимизираха разходите си, премествайки се в по-малки помещения или оставайки с обекти в пресечките.

Подобен ход, но по други причини, предприе и бутиковата марка Ermenegildo Zegna, която изнесе магазина си на новата луксозна дестинация в центъра – ул. "Съборна". Мястото на скъпия бранд на бул. "Витоша" обаче не остана празно – на площ от над 200 кв.м, разположена на две нива, от няколко месеца работи сладоледен салон на марката Afreddo.

"Наемите в центъра на София вече паднаха до такива нива, че да успеем да влезем", коментира Кирил Цветков, съсобственик и управител на "Феникс-Пловдив", която държи сладоледения бранд. Въпреки шума и праха той определя най-скъпата столична търговска улица като добра локация, която ще става и все по-интересна пешеходна зона. И определено смята, че заведенията в центъра са по-оборотни от тези в моловете (в София Affredo присъстват и в The Mall).

Няколко преки по-нагоре, на ъгъла с ул. "Парчевич", се подготвя друга премиера – на мястото на бивш моден магазин до броени дни отваря първото заведение на новия за България бранд на веригата Lavazza – Espression (подробности - на следващите страници). Според генералния мениджър на "Онда кофи брейк" Виктория Павлова бул. "Витоша" ще се развива по подобие на западните търговски улици - с по-малко на брой магазини, и то най-вече от среден клас модни марки.

"Районът става по-туристически. По-скоро го виждам като зона за разходки и срещи, отколкото като място за пазаруване", смята тя. Подобно на повечето си колеги е на мнение, че бизнесът на модната индустрия е в моловете – там се правят големите обеми в продажбите, докато магазините по търговските улици имат по-скоро имиджов ефект.

Преместване към мола

Доказателство за тенденцията е и решението на собствениците на модна къща "Денил" Емил и Младен Арабаджиеви, които също се ориентираха към моловете и закриха представителния си магазин на едно от емблематичните места в София – бившия "Минерал сувенир" срещу Руската църква. Помещението от над 2000 кв.м вече има нов наемател – веригата ресторанти Fancy, която планира да го отвори с различна концепция до Коледа (виж подробности на следващата страница). От своя страна собствениците на "Денил" се ориентират към по-малки обекти – около 300 кв.м, в моловете. Първият вече работи в The Mall, а се водят разговори и с Paradise Center в кв. "Лозенец", чието откриване предстои в края на 2012 г.

Въпреки че прави тази стъпка, Емил Арабаджиев смята, че мястото на луксозните стоки е в центъра, но свитият пазар и намалелият пешеходен трафик ги принуждават да отстъпват позиции. В същото време концепцията на моловете явно работи, осигурявайки на клиентите места за паркиране и избор от стоки и услуги, а на търговците – клиенти, дошли с ясната цел да пазаруват.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Spark добави още 28 електромобила BMW i3s и Hyundai Ioniq Spark добави още 28 електромобила BMW i3s и Hyundai Ioniq

Предлаганите коли в приложението вече надхвърлят 200

20 юни 2019, 1246 прочитания

Търговската война кара все повече компании да променят веригите си на снабдяване Търговската война кара все повече компании да променят веригите си на снабдяване

Сблъсъкът между САЩ и Китай ще има по-дълготрайни последици от директното оскъпяване на определени продукти

20 юни 2019, 1054 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Да стъпиш на жълтите павета

Освободеното от "Денил" простанство вече е наето от ресторантите Fancy

Изборите: Технология на подчинението

Резервът от зависими гласове, който ГЕРБ и ДПС си осигуряват в малките населени места и ромските махали, може да превърне всеки вот в свирен мач

На върха на рекламната стълбица. Отново

guts&brainsDDB стана агенция на годината за шести път в творческия рекламен конкурс ФАРА

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Ново място: "Домашен Магазин"

Деликатесен магазин и кафене в едно

Sweet Dreams (Are Made Of This)

Ани Ленъкс изненада почитателите си с изложба-автопортрет