В капана на празните магазини
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В капана на празните магазини

В капана на празните магазини

ЦУМ търси нова концепция и разчита на бъдещата пешеходна зона, за да си върне клиентите

Радостина Маркова
11364 прочитания

© Надежда Чипева


Новите ЦУМ-ове – това сравнение използва Елин Рахнев преди четири години, за да обясни феномена на навлизащите молове на българския пазар. По това време търговският център в сърцето на София още беше еталон за активна търговия. Днес, заобиколен от разкопани тротоари, с изчезнал паркинг и пустеещи етажи, очевидно не е.

Причините са различни – намаляващите обороти на търговците, пренаситеният с площи пазар, а според мнозина – и липсата на концепция, която да върне купувачите. Според ръководството на ЦУМ обаче такава има, нейното изпълнение е в ход, а резултатите ще са видими към средата на следващата година. Плановете са пренареждането на модни брандове и заведения по етажите заедно с края на строителните работи по метрото и превръщането на Ларгото в пешеходна зона да оживят ЦУМ. Възможно е, но засега скептиците изглеждат повече.

Надолу по ескалатора

Три години след началото на кризата емблематичните за ЦУМ ескалатори са празни. Търговският център работи на ниски обороти – клиенти се мяркат на партера с банките, бижутерията, козметиката, ресторанта на Spaghetti Company и в сутерена при супермаркет "Пикадили". До първия и втория етаж обаче достигат единици, третият е празен и откъм магазини, и откъм потребители, а на четвъртия тече разпродажба на мебелна къща Nido, която се пренася на по-малка площ до централния вход. Финансовото състояние на търговския център е тайна, защото собственикът - "Централен универсален магазин", не подава задължителните по закон годишни отчети в Агенцията по вписвания. Според търговския директор на ЦУМ Михаела Рагина през последните две години наистина се усеща отлив на наематели. Делът на свободните площи обаче е под 30% и за момента не е проблем за функционирането и поддръжката на сградата.
Нейната концепция е ЦУМ да остане търговски център от висок клас, тъй като самата локация и архитектура го предполагат. Някогашният универсален магазин е в административното сърце на София и е част от ансамбъла от сгради на Ларгото. До броени месеци там ще приключи строителството на метрото и експонирането на откритата при разкопките археология, които ще превърнат района в зона с туристически атракции и силен пешеходен трафик.

"Ще се възползваме от това с привличането на брандове от средния и над средния ценови клас. Визирам както работещи на българския пазар, така и марки, които още не присъстват тук", каза Михаела Рагина, но за момента, без да назовава имена. Според нея относително малката търговска площ на ЦУМ – около 12 000 кв. м, позволява по-луксозна концепция, макар скъпите марки да присъстват ограничено на нашия пазар. На въпрос как ЦУМ ще конкурира бутиците на близката ул. "Съборна" и в хотел "Шератон" Михаела Рагина отговори, че той по-скоро ще е тяхно продължение, но със значително по-широк спектър от наематели.

На горния етаж

Ключовата задача пред мениджмънта на търговския център е не само да го напълни с наематели, но и да качи посетителите по етажите. Плановете са това да стане с разполагането на повече заведения – кафенета и тематични ресторанти, които традиционно привличат поток от хора. Празният трети етаж ще стане детска територия с пълен спектър от стоки и услуги – спорт, храни, дрехи и обувки, играчки, както и детски център. Водят се преговори концепцията да бъде развита от "Хиполенд" на площ от 3000 кв. м, но условието това да стане е постигането на определена заетост и на долните етажи. По непотвърдена информация новата концепция на ЦУМ ще е съпроводена и със значително намаляване на наемите, които за магазините по етажите стават двойно по-ниски спрямо тези в моловете, които за средноголемите магазини се движат около 30 - 40 евро на квадрат.

Последният, четвърти, етаж ще бъде преустроен в офис, към наемането на който вече проявява интерес голяма чужда компания.

Алтернативата

Опитът на ЦУМ да се върне на пазара среща различни реакции. От Българската ритейл асоциация (БРА) са готови да съдействат за привличане на нови наематели. Според други търговци обаче по-работеща за мястото е концепцията на универсалния магазин (department store) – търговски център, чиято площ е разделена не на отделни магазини, а на тематичен принцип – за мъжка и дамска мода, детски стоки, техника, стоки за дома... Така потребителите се ориентират по-лесно, а разходите на търговците се оптимизират.

Михаела Рагина уточни, че са обмисляли и подобно развитие на ЦУМ. Имало е интерес от външен оператор на площите, но кризата е замразила плановете му. Неудобството е, че тази концепция е свързана с продължителни вътрешни преустройства, напускане или преместване на търговци, които не се вписват в нея, а изисква и големи складови площи.

Така за момента ЦУМ запазва досегашния си формат, но с опит да бъде запълнен с ново съдържание. Дали ще е успешно – ще проличи догодина.

Новите ЦУМ-ове – това сравнение използва Елин Рахнев преди четири години, за да обясни феномена на навлизащите молове на българския пазар. По това време търговският център в сърцето на София още беше еталон за активна търговия. Днес, заобиколен от разкопани тротоари, с изчезнал паркинг и пустеещи етажи, очевидно не е.

Причините са различни – намаляващите обороти на търговците, пренаситеният с площи пазар, а според мнозина – и липсата на концепция, която да върне купувачите. Според ръководството на ЦУМ обаче такава има, нейното изпълнение е в ход, а резултатите ще са видими към средата на следващата година. Плановете са пренареждането на модни брандове и заведения по етажите заедно с края на строителните работи по метрото и превръщането на Ларгото в пешеходна зона да оживят ЦУМ. Възможно е, но засега скептиците изглеждат повече.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • Ariman

    Ъъъ, ЦУМ, този динозавър е по-скоро към музейната колекция, не по-практичен от църквицата Св. Петка, какво събира в себе си - скъпо кафе, скапан ресторант и още по скапан хипермаркет + полупразни магазини и скучаещи продавачки, а сега и бонус - най-тъпата детска верига - Хиполенд, само нямо кино си нямате, ама то посетителите го заместват.

  • 2
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Основният проблем наистина е страхотната криза, която е в момента. Но погледнато от добрата страна, това показва и кой мениджмънт е добър.
    Това е цени/кв. м., микс от наематели, удобство или начин за достъп и т.н.
    Имам чувството, че някой площи и без пари да ги дават, пак няма да има желаещи. Просто намалението на наемите и другите неща много изостанаха във времето. Примерно сега в Пловдив един от търговските центрове дава под наем магазини за 0 лв. месечен наем, само консумативи и пак си е празен. Изводите си ги направете сами.

  • 3
    anihilator_jack avatar :-|
    anihilator_jack

    Колкото и абсурдно да е най-добрата идея за ЦУМ я беше дал Божида Димитров, а именно да се премести там националния исторически музей. В комплект с разкопките наистина можеше да се получи страхотна комбинация, но уви навремето го харизаха на свинаря Гергов така че тази идея е напълно обречена.

  • 4
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    ЦУМ изпусна влака навремето и моловете го заклаха. Сега е вече късно Гергов и компания да клякат на стартовото блокче. Пък и пикът на интереса към моловете премина. С трите мола в София, в които поне половината брандове се повтарят, пазарът като че се позадръсти. А се строят още 3 грамадански търговски центъра! Кой и какво различно ще продава там? А и за да има обороти, трябва да има купувачи със свободни пари, но парите все повече няма да ги има...

  • 5
    onzisa6tia123etc avatar :-|
    Moi6e from Israel, с деактивиран акаунт

    [quote#1:"Ariman"]ЦУМ, този динозавър[/quote]
    Sic transit gloria mundi...

  • 6
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Моловете в София изобщо не са много , но платежоспособните клиенти са много малко.
    София има търговски площи колкото да кажем един средноголям холандски град от 100-200 хил. жит..
    Който е виждал как се пазарува в западните търговски центрове зна е за какви обороти става дума.
    Примерно в Лондон на "Оксфорд стрийт" - това са над 3 км.магазини сред които около 10 големи търговски центъра.
    "Примарк" на разпродажба която е поне 4 пъти годишно - 3 етажа с по 36 каси на етаж , чака се около 20 минути да ти дойде реда за плащане и огромни опашки пред пробните.
    Мацки насядали направо на пода трескаво преглеждат нещата в огромната кошница която са напълнили.
    Повечето парацалки със сигурност ще потъната в гардероба и никога няма да бъдат облечени.
    Един ден в България ще им се радваме в секънд-хенд магазините , когато решат да се отърват от тях.
    Излизаш на улицата и не може да се разминеш в тълпата...куцо и сакато понесло по няколко торби , торбички , цели торбища...
    Със сигурност само евтиния "Примарк" прави за ден поне две-три седмичния оборот на трите софийски мола + този във Варна.
    Да не говорим за по-скъпите центрове като "Селфриджис" , "Харви Никълс" и така нататък.


    П.С. Това е само един от търговските райони.

  • 7
    zashto avatar :-|
    zashto

    До коментар №4:
    Може би идеята за музей/експозиционен комплекс не е обречена...
    Ако анализът на перспективите е коректен, можем да допуснем възможността самите собственици да молят (или "подкупват" според навиците си ) правителството(някое от министерствата) или общината да поемат стопанисването на собствеността им (дарение, спонсорирана поддръжка, която е на по-ниска стойност от настоящите разходи и т.н.-инварианти на излизане от "инвестиция"-в този случай-познатото "национализиране" на разходите, след като вече " приходите" бяха "приватизирани"). Според посочените перспективите това е неспасяем откъм рентабилност имот. Освен... може би...вероятно... и т.н. ако се направи реален проект и се повери на " топ мениджърски екип". Гергов обаче няма капацитета нито да си го помисли, нито да го реализира. Проследете състоянието на другите му предимно ЗНАКОВИ за друга епоха придобивки в цялата страна. Особеното е, че ако беше само Гергов на такова "дередже"...с "мед да го намажеш"...

  • 8
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    В бедна София едва ли може някой да си играе дълго на фукливи брандове.... накрая ще загуби.....

  • 9
    zashto avatar :-|
    zashto

    Корекция по № 7:
    всъщност адресирането е до коментар №3.

  • 10
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Истината е че вече не са сами и трябва да си намалят наемите. Щом търговците бягат, значи нещо не е наред.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK