Залезът на пощата

Държавното дружество трябва спешно да предприеме мерки, за да не потегли към фалит

   ©  Цветелина Белутова

Да те сравнят с БДЖ е гадно. Паралелът с разпадащия се железопътен превозвач сполетя друг един държавен мастодонт - "Български пощи", и беше направен от принципала и на двете компании министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски. И докато всички гледат към стачкуващата железница, обратното финансово броене в "Български пощи" също върви с пълна пара. Просто по-тихо.

Приликите са доста. "Български пощи" в момента са компанията с най-ниска производителност, най-голяма мрежа и най-много губещи клонове", коментира министър Московски. Заменете думата "клонове" с "влакове" и изказването на министъра става универсално при описването на подопечните му дружества.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
26 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivoapostolov avatar :-|
    ivoapostolov
    • - 7
    • + 16

    ИзиПей просто удрят пощите с клонова мрежа, работно време, качество на услугата и удобни мрежови интеграции за компаниите.
    Общо взето все неща, които Български Пощи не предлагат.

    Нередност?
  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 3
    • + 38

    Да се запази пощата. Неотдавна кметове недоволстваха, че пощите премахнали услугата "телеграма". Един пощенски камион със свирка на покрива стига, да обикаля по веднъж на ден 30-тина села и кой каквото има, да го дава/взема. Такъв пощенски ретроавтобус има в музея на Мерцедес в Щутгарт и е някъде от 20-те години на 20 век. В него имаше даже телефонни кабини. Значи в Зап. Европа още тогава са го минали този етап на развитие, с пощата между всеки 3 керемиди. А за запазването на пощата има и друг фактор - че вътре работят по няколко братовчедки, което прави сигурно 30% от заетостта в селото. И както казва шефът на БДЖ днес, те нямат работа, защото работа няма. Те само взимат заплати

    Нередност?
  • 3
    gost22 avatar :-P
    gost22
    • - 1
    • + 11


    Чудех се аз, как изглеждал "мобилния щракс", а то какво било:
    [quote#2:"cinik"]пощенски камион със свирка на покрива стига, да обикаля по веднъж на ден 30-тина села и кой каквото има, да го дава/взема. [/quote]
    :)

    Нередност?
  • 4
    dragozow avatar :-|
    dragozow
    • - 7
    • + 37

    Те много отдавна са в кома. Пощите не са нищо стратегическо за да са собственост на държавата. Ако тръгне някой да обновява нещо такова ще му излезе по-евтино да го изгради наново. Понеже взимам много пратки от чужбина от кварталната поща имам наблюдения. Всеки път ми записват ЕГН-то на собственоръчно направена тетрадка. Тя е прошнурована с канап и служителките са и начертали редовете. Не искам да се карам с тях за това, защото виждам че правят невъзможното за да обслужват хората. Реално всяка куриерска фирма работи по-ефективно и качествено, вярно е че е малко по-скъпо, но това е реалността. Въобще не и трябва нещо подобно на държавата.

    Нередност?
  • 5
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 4
    • + 18

    Не знам какво е това "Изипей", но от доста време мога да платя от банкомат повечето неща за смешната такса от 1.25 месечно за подръжка на разплащателна сметка. Дори и на този етап да не може (да ме прощавате ако не съм прав) да плащам от телефона си, в следващите години телефонът или някакъв негов еквивалент ще може да разплаща и информира собственика си - това е незибежно! Плануването в таква сфера, в която технологиите навлизат ударно е просто невъзможно.
    На този етап пощите са на поносима загуба, но моето предположение е за скорошно стъпаловидно увеличаване на загубите...

    Нередност?
  • 6
    volrath avatar :-?
    volrath
    • - 25
    • + 21

    Защо свързвате пощенския клон само с плащане на сметки?

    Пощите са си ОК.Малко оптимизация, няколко договора с по-големи фирми и са в играта на пълни обороти.Ако ви кажат нещо друго - значи ви лъжат и се опитват да смъкнат цената за да дойде добрия чичо Костов да ни покаже как се прави приватизация.

    Същото важи и за БДЖ.

    Но, естествено никой няма полза от това да се оптимизират тия дружества, защото така няма да могат да ги продадат и да хванат тлъстата комисионна и рушвети.

    Нередност?
  • 7
    nqma_zna4ka_koi avatar :-|
    nqma zna4ka koi
    • - 2
    • + 12

    До коментар [#6] от "vojdek":

    Аз го свързвам с това по простата причина, чекато вляза в районния клон от 4те гишета, 3 са за сметки... Това някак ме навежда на мисълта, че сметките са едно от основните им пера. Също така пощите са и социален фактор. Подържат услуги в селища, където е нерентабилно. В друга подобна тема дадох примери и за цените на услугите, които са неколкократно по-евтини, а международните десетки пъти по-евтини.

    Нередност?
  • 8
    caiko avatar :-|
    Цайко
    • - 2
    • + 10

    Каквото и да си говорим има международни споразумения, по които България трябва да има поне един задължен оператор, който да предоставя универсалната пощенска услуга. Тъй като се предполага, че тази услуга е възможно да се предоставя на загуба е предвидена възможност държавата да я покрива. Така че, дали ще бъде Български пощи или някой друг, загуба от предоставянето на услугата ще има и тя ще се покрива от държавата. Приватизацията на Български пощи ще няма да реши проблема, само плащането ще става на частно дружество, а не на държавно. Съвсем друг е въпросът, че пощите трябва да се модернизират и работата им да се оптимизира, това наистина е крайно необходимо.

    Нередност?
  • 9
    077888888888 avatar :-P
    077888888888
    • - 8
    • + 17

    Пощите изтърваха Интернет....
    В кварталната поща сякаш влизам в епоха преди 50 години.
    Нищо не е мръднало напред.
    2 стари РС и мастилено-струен принтер и
    две лелки,които търсят къде е запетайката на киборда.

    И..въпреки всичко съм за тяхното оставане,
    но модернизирани, реорганизирани.
    Разполагат и с огромен сграден фонд.
    Стига вече разрушаване на Родината.

    Нередност?
  • 10
    egalitarian avatar :-|
    Дядо Йоцо
    • - 2
    • + 9

    Класическата Българска лакомия на политиците ни през последните 20 години: 2000-2003 имаше интерес не от приватизация а от концесия към БП (съвместно дружество, което да оперира с Пощенската мрежа без да се приватизират активите) - НО лакомите предни (сини, червени, жълти и ДПСари) не позволиха това да се случи!!!

    Е ха познайте сега, когато към земята ни проявяват интерес само Китайците и световната криза удари и западните пощенски оператори - кой ще се върне пак в Бедна БГ да ни даде подобна оферта.....

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал