Black Friday: празнично пазаруване на две скорости
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Black Friday: празнично пазаруване на две скорости

Млада жена влачи новите си придобивки - два телевизора от разпродажбите в Best Buy

Black Friday: празнично пазаруване на две скорости

Разпродажбите след Деня на благодарността в САЩ ще се случват с различни темпове в ниския и високия сегмент

Мария Иванова
9067 прочитания

Млада жена влачи новите си придобивки - два телевизора от разпродажбите в Best Buy


"Черният петък" на голямото пазаруване в Америка тази година започна още в четвъртък. В опит да привлекат ограничените от кризата средства на клиентите, редица от най-големите ритейл вериги стартираха традиционните си разпродажби след Деня на благодарността по-рано от всякога, като някои отвориха още в 9 или 10 вечерта в четвъртък. Тази година обаче най-натовареният търговски уикенд, който бележи и началото на предколедното пазаруване, има още една отличителна черта – все по-яркото разграничение между отделните типове потребители.

"Купувачите с по-ограничен бюджет ще се надпреварват за изгодни сделки от още по-рано, докато богатите в голямата си част дори няма да излязат от домовете си", написа New York Times. Изданието посочва, че докато по-масови вериги като Toys "R" Us, Wal-Mart, Macy’s, Kohl’s, Best Buy и Target ще предложат "неприлично евтините си оферти" още в четвъртък вечерта, то марковите вериги като Neiman Marcus, Saks Fifth Avenue и Nordstrom ще отворят едва в петък сутрин, при това само с подбрани специални предложения.

"В крайна сметка се опитваме да отговорим на това, което клиентите ни искат, а те ни казват, че това е моментът, в който искат да пазаруват", коментира пред Reuters вицепрезидентът на Best Buy Майк Вители.

Битката за клиенти се води и онлайн, където някои търговци също започнаха разпродажбите по-рано. Така например Amazon.com предложи офертите си в 9 вечерта, посочва агенцията. Според прогнозата на компанията за интернет маркетингови проучвания comScore онлайн продажбите тази година ще са с 15% повече в сравнение 2010 г.

Паралелни вселени

Анализаторите очакват именно в петъка след Деня на благодарността, който е началото на най-доходоносните седмици за търговците, да проличи особено осезаемо задълбочаващото се разделение между бедни и богати потребители в Америка.

"Хората със скромни доходи са тези, които ще отидат в Wal-Mart, в Best Buy и в Target в 8, 9, 10, 11 часа вечерта с децата си, защото не могат да си позволят детегледачка. А честно казано това е доста неприятно преживяване за много хора", коментира Крейг Джонсън, президент на  консултантската компания за продажби на дребно Customer Growth Partners. Същевременно, посочва той, много от по-заможните клиенти ще избегнат тези сцени като цяло. "Жените, които пазаруват на четвъртия етаж в Saks не са от типа хора, които ще тръгнат да пазаруват в Черния петък", допълва Джонсън.

@@galwidg:[email protected]@

И по-заможните купувачи, и тези с по-ограничен бюджет обаче знаят, че сделката си е сделка и "горещите" продукти свършват бързо, пише New York Times. Поради тази причина опашките за запазване на ред пред магазините на Best Buy например започнаха да се оформят още в сряда сутринта, тъй като в полунощ в четвъртък срещу петък веригата ще пусне в продажба ограничен брой HD телевизори с цена 500 долара за по 200 долара бройката. Луксозната верига  Neiman Marcus пък разпродаде 10 автомобила Ferrari с цвят олово (и с включен комплект куфари в цвят, съответстващ на интериора) на единична цена от 395 хиляди долара в рамките на 50 минути, след като ги пусна за продажба в празничния си "фантастичен" каталог миналия месец.

Скъпо, но търсено

Разделението в двата сегмента личи и от настроенията сред търговците. Тези от ниския и средния клас рискуват да постигнат по-ниски маржове, тъй като орязват цените, за да привлекат повече клиенти. Междувременно обаче мениджърите на луксозните магазини твърдят, че на практика ще успеят да продадат повече стоки при пълната им цена отколкото са продавали през годините на бума.

"Средата в момента е с по-малко промоции, отколкото беше преди рецесията", обяснява Стивън Сейдов, председател и главен изпълнителен директор на Saks. През третото тримесечие например веригата намали продължителността на годишната си разпродажба от четири на три дни и не включи високопечелившите козметични продукти в друга редовна разпродажба, напомня New York Times.

Всъщност, посочва изданието, в  Saks Fifth Avenue и други луксозни магазини, продажбите при редовна цена като цяло се увеличават, така че малкото оферти за петък са не толкова големи сделки, колкото символично отбелязване на Черния петък. Някои от тях дори не са планирали промоции.

"Търговците от високия клас нямат нужда да предприемат отчаяни стъпки – някак е трудно да видите опашка от хора в пет сутринта пред някой от луксозните магазини на Пето Авеню", коментира Крис Донъли, мениджър вAccenture’s retail practice. "Ако не ви се налага да пускате дадена стока на разпродажба и въпреки това хората ще продължат да я купуват, тогава защо изобщо да я пускате на разпродажба?", изтъква той.

Очакванията за празничните продажби

Като цяло анализаторите на ритейл пазара очакват приличен празничен сезон, като мнозина прогнозират около 3% ръст на продажбите спрямо миналата година. Според американската Национална ритейл федерация продажбите през ноември и декември ще отбележат ръст от 2.8% спрямо миналата година. Очакванията на федерацията са през уикенда след Деня на благодарността през магазините да минат 152 млн. души, което е с 10.1% повече в сравнение с 2010 г.

Сред най-оптимистичните прогнози е тази на Марк Витнер, старши иконимист в Wells Fargo Securities, който наблюдава потребителското харчене. Според него продажбите през празничния сезон ще се повишат с 5.2% през тази година, отбелязва New York Times.

"Ако гледаме равнището на харчене като цяло, ще отчетем доста по-високи стойности от тези от миналата година", твърди той. "Това е изненадващо за мнозина, тъй като безработицата остава 9%", коментира Витнер. През последните няколко години (без 2008-а) празничното харчене постоянно се увеличава, като това е било подпомогнато от ръста на населението и повишаването (макар и скромно) на доходите.

Според Витнер икономическата обстановка "ще окаже ефект върху начина, по който пазаруват хората с по-ниски доходи, но не и върху това колко ще купуват". Очакванията му са потреблението да остане стабилно, дори и ако това означава хората със средни и ниски бюджети, които са били най-засегнати от реалния спад на доходите през третото тримесечие, да изтеглят средства от спестяванията си или да пазаруват повече на кредит.

"Черният петък" на голямото пазаруване в Америка тази година започна още в четвъртък. В опит да привлекат ограничените от кризата средства на клиентите, редица от най-големите ритейл вериги стартираха традиционните си разпродажби след Деня на благодарността по-рано от всякога, като някои отвориха още в 9 или 10 вечерта в четвъртък. Тази година обаче най-натовареният търговски уикенд, който бележи и началото на предколедното пазаруване, има още една отличителна черта – все по-яркото разграничение между отделните типове потребители.

"Купувачите с по-ограничен бюджет ще се надпреварват за изгодни сделки от още по-рано, докато богатите в голямата си част дори няма да излязат от домовете си", написа New York Times. Изданието посочва, че докато по-масови вериги като Toys "R" Us, Wal-Mart, Macy’s, Kohl’s, Best Buy и Target ще предложат "неприлично евтините си оферти" още в четвъртък вечерта, то марковите вериги като Neiman Marcus, Saks Fifth Avenue и Nordstrom ще отворят едва в петък сутрин, при това само с подбрани специални предложения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    chievo avatar :-|
    Chievo

    Искаш комерс - на ти комерс.

    Black Friday е израз на безвъзвратно изгубените ценности в модерния свят. Всичко опира вече до по-голям телевизор, повече маркови парцалки и по-бърза кола.

    Нещо като събитията във Великобритания преди няколко месеца, само дето тук хората си плащат. Иначе разлика в стремежите няма.

  • 2
    bono_vox avatar :-|
    bono_vox

    Chievo +1
    Отвратително. Голяма криза. Мексиканци и негри купуват HD по 40 инча. Изобщо не ми говорете.
    Това е още едно доказателство за все по-голямата комерсиализация и мрънкането, когато нямаме най новия iphone или суперLED екран на ТВто.
    Мисля празниците да ги посрещнем скромно в семейна обстановка, без лудешко коледно пазаруване
    Поздрави,

  • 3
    profy avatar :-|
    profy

    До коментар [#2] от "bono_vox":

    И аз така. Наздваве и много усмивки! Парите тази година ще се кютат.

    П.С. Дефиницията за проблем е пряко свързана с личния опит. Работя с UK основно и колеги от там мрънкат, че е криза, т.е. чувстват се несигурно и не са пътували тази година, не защото не са имали пари, а защото е несигурно и ги кютат. И това за тях е сериозне проблем. В следващия момент виждайки колко е преекспонирано това от моята гледна точка осъзнавам, че те дори бегло не могат да си представят кризата през която минахме в средата и края на 90-ти. И колкото и да им обяснявам просто сме от различни вселени.

  • 4
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Black Friday е върхът на корпоративно насаждания с години кънсюмъризъм. Една картина на зомбирани получовеци, грабещи по рафтовете продукти, от които нямат нужда, за да ги платят с пари, които нямат и да блеснат пред хора, които не познават.

    За статията: - - - - - - - - - - -

    Не е казано нищо ново. Богатите и без това никога не са се блъскали.

    А продажбите, Мария, не се случват. Аман от модерното ви журналистическо неграмотно "случване".

  • 5
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    а грозденцето е киселко, да...? :)

  • 6
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Ключарю,
    Съгласен съм че това е една добре подготвена комерциална истерия, но за някой слоеве на населението е шанс за семейни икономии и задоволяване на реални и недотам нужди. Не съм съгласен обаче с термина Ви "получовеци" - ако е така една значителна част от населението на България попада в тази категория. Просто това са социално-икономически реалности, нали? Със здраве и дано и за в бъдеще доходите Ви да позволяват спокойно да си спите докато другите мръзнат по опашките пред магазините.

  • 7
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#6] от "daskal1":

    Даскале, не оспорвам, че има хора в нужда. Но повярвай ми, 99% от обезумелите среднощни кънсюмъри могат да пазаруват и в други дни. Сам знаеш, че намаленията вървят повече от месец преди Коледа.

    Добре го е казал Chievo:
    [quote#1:"Chievo"]Black Friday е израз на безвъзвратно изгубените ценности в модерния свят. Всичко опира вече до по-голям телевизор, повече маркови парцалки и по-бърза кола. [/quote]

    Ето един примерен линк за пример:
    http://www.youtube.com/watch?v=a67FlWyjeBU

  • 8
    lorem_ipsum avatar :-|
    lorem_ipsum

    Минава феодалът с каретата през тълпата и хвърля шепи стотинки, а хората се бият в калта да ги събират...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.