Призраци в офиса - 2
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Призраци в офиса - 2

Призраци в офиса - 2

Изграждане на заедност през пространството и времето

Слави Стоев
6316 прочитания

Слави Стоев е партньор в "ИнМениджмънт", компания, работеща в областта на управленското консултиране. Работил е по проекти за повишаване ефективността на екипи, описание и оптимизация на процеси, организационно структуриране и описание на роли в екипите. Обучен коуч и сертифициран практикуващ на мотивационно интервюиране в бизнес среда. В поредица от три текста той представя темата за виртуалните екипи.

В първата статия от поредицата се спряхме на типовете виртуални екипи и предимствата и рисковете на този начин на организация на работата. В тази ще разгледаме процесите, които се случват с акцент върху особеностите, които трябва да се имат предвид при управлението на социоемоционалната среда, в която функционират членовете на екипа.

На графиката са показани хронологично дейностите, върху които е добре да се фокусира ръководителят на екипа, за да осигури постигането на очакваните резултати – качество на доставката, удовлетвореност на клиентите и работещите в екипа и ефективност.

Предварителната подготовка в процеса на организация на работата е важна, защото във виртуална среда възможността за ефективни промени и доуточнения е по-затруднена, отколкото при непосредствена комуникация и пространствена и времева близост на членовете на екипа. Едно от основните предизвикателства пред мениджърите е да неутрализират намалената възможност за директно повлияване на индивидуално нивоя, като фокусират внимание повече върху управлението на

културата и правилата в екипа

Процесите, които протичат във виртуален екип, са сходни на тези в един "нормален". Затова по-нататък ще се спра само на тези особености, които са най-значими за ефективността на дистанционната работа:

- Ясна визия за основната цел и смисъл на екипната работа – те дават отговор на въпроса "Какво е общото между нас?". Членовете не екипа не се виждат всеки ден, не пият бира заедно, не се срещат по партита, не пътуват заедно за работа – в главите им ги свързват общата работа и смисълът от нея. Ако той не е дефиниран ясно, хората ще го заместят с друго, вероятно далеч не толкова ефективно за постигане на целите пред екипа. Как ви звучи визията: "Тук сме, за да бичим бройки, ама и да не стане – чудо голямо!" - Доверие – липсата на възможност за непосредствена комуникация и управление на отношенията между членовете на екипа фокусира отговорността за изграждане на доверие между тях в ръководителя. То се крепи на два колоса – информация (първоначално доверие) и позитивен опит с другия (устойчиво доверие). В началото на живота на екипа и при влизане на нови членове ръководителят трябва да осигури възможност за опознаването им и натрупване на социална информация един за друг. При сформирането на проектни (временни) виртуални екипи, чиито членове са доказани и самомотивирани професионалисти, този аспект може и да не е толкова важен, но когато управлявате по-трайни екипи, е добре да му се обърне внимание.

С развитие на отношенията фокусът се измества към обезпечаване на устойчива и предвидима комуникация, спазване на срокове и качество, позитивно лидерство, признаващо успехите на другите и отчитане на груповите победи и проблеми. Всички изследвания показват позитивна връзка между честотата на живите срещи и успехите и между принадлежността на хората към екипа и качеството на работата.

Бърза реакция и честа обратна връзка

– при дистанционни екипи корекциите на процесите и реакцията при отклоняване от тях трябва да се случват по-динамично поради наличието на повече центробежност – и психична, и поведенческа. В обикновен екип човек, чиято роля е структурирана неефективно, може да компенсира с повече усилия поради груповия натиск. При дистанционна работа е вероятно да се отдалечи от работната задача по-бързо и да се върне към нея по-трудно поради присъщата на повечето хора инертност в поведението и намалената възможност за влияние на ръководителя.

Мениджърите ще спечелят, ако осигурят динамика на обратната връзка не само през тях, а и между членовете на екипа – така натискът за постигане на резултати и идеите за подобрения ще имат живот, неограничен от личното им време и възможности за реакция. Това не снема отговорността им да държат пръста си на пулса на случващото се и да отчитат всички сигнали от системата, вербални и невербални – закъснения, лошо качество, липса на отговор от членове на екипа, повтарящи се грешки и да реагират гъвкаво и бързо.

До голяма степен качественото управление на изброените процеси зависи от избора на правилните технологични решения и правилата за обмен на информация по работните задачи – теми, които ще разгледаме в следващата статия.

Източник: Капитал Daily

Слави Стоев е партньор в "ИнМениджмънт", компания, работеща в областта на управленското консултиране. Работил е по проекти за повишаване ефективността на екипи, описание и оптимизация на процеси, организационно структуриране и описание на роли в екипите. Обучен коуч и сертифициран практикуващ на мотивационно интервюиране в бизнес среда. В поредица от три текста той представя темата за виртуалните екипи.

В първата статия от поредицата се спряхме на типовете виртуални екипи и предимствата и рисковете на този начин на организация на работата. В тази ще разгледаме процесите, които се случват с акцент върху особеностите, които трябва да се имат предвид при управлението на социоемоционалната среда, в която функционират членовете на екипа.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    "На графиката са показани хронологично дейностите, върху които е добре да се фокусира ръководителят на екипа"

    Графиката липсва!?

  • 2
    aram avatar :-|
    aram

    Горките братя Кирил и Методий..., какви ли не думи измислят днешните неграмотници -" заедност", ....

  • 3
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    Мерси за минуса, явно само ти виждаш графиката, е, радвай й си....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK