Китайските брандове - големи у дома, непознати навън

China Mobile e най-скъпата китайска марка според тазгодишната класация BrandZ

Китайските брандове - големи у дома, непознати навън

Китайските компании започват да търсят нови пазари в чужбина и да стават по-уверени при подхода си към потребителите

6083 прочитания

China Mobile e най-скъпата китайска марка според тазгодишната класация BrandZ

© Associated Press


Топ 10 на най-скъпите китайски марки:

1. China Mobile (телекомуникации)

2. ICBC (финанси)

3. China Construction Bank (финанси)

4. AgBank (финанси)

5. Bank of China (финанси)

6. Baidu (интернет)

7. China Life Insurance (финанси)

8. Sinopec (енергетика)

9. PetroChina (енергетика)

10. Tencent (интернет)
352 милиарда долара, или 5% от БВП на Китай, е общата стойност, на която се оценяват 50-те най-големи китайски компании

Най-големите и разпознаваеми китайски компании, начело с мобилния оператор China Mobile, са държавни предприятия в различни сектори – от телекомуникации до финансови и интернет услуги, но те не се радват на голяма популярност извън границите на комунистическата държава, отбелязва агенция Reuters.

Големите брандове обаче може тепърва да придобият по-голяма международна известност, тъй като китайските компании започват да търсят нови пазари в чужбина и да стават по-уверени при подхода си към потребителите, допълва Reuters.

"80% от потребителите извън Китай не могат да назоват китайски бранд", казва Дорийн Уанг от консултантската компания Millward Brown. Според нея единствено производителят на компютри Lenovo Group и Tsingtao Brewery Co Ltd, и двете в топ 50 на тазгодишната класация BrandZ на най-ценните китайски брандове, са разпознаваеми по света. Общата стойност на 50-те най-големи китайски компании е 352 млрд. долара, което е около 5% от БВП на страната.

Все пак в класацията на Millward Brown на стоте на най-скъпи световни брандове присъстват 12 китайски компании. Класацията беше публикувана през май тази година, като на върха й безапелационно стоеше Apple. China Mobile, оценявана на 53.6 млрд. долара, бе на 9 място в глобалната класация.

За изготвянето на топ 50 на китайските марки Millward Brown е използвала финансови данни и мнението на повече от 35 000 китайски потребители.

Според Ейдриън Гонзалес от Millward Brown чуждестранните компании, които искат да навлязат в Китай, трябва да разучат развитието на китайските брандове. Гонзалес отбелязва, че възходът на интернет е най-големият фактор при формирането на потребителското възприятие през последните години. "Ако обещаеш нещо, трябва да спазиш обещанието си, тъй като пред себе си имаш съдници, които са свързани помежду си и които много бързо могат да направят негативен коментар по твой адрес", обяснява той. "Смятам, че това е най-голямата разлика между Китай и много други пазари. Не става дума само за броя на потребителите, но и за свързаността им", допълва Гонзалес.

Тази година шест компании отпаднаха от топ 50 сред китайските марки, а автомобилният производител BYD Co Ltd, подкрепян от американския милиардер Уорън Бъфет, изостана и от 19-о място преди година сега достигна до 48-а позиция. Стойността на бранда намаля от 2.1 млрд. на 353 млн. долара.

Шест от 50-те най-големи китайски марки не съществуваха преди 10 години.

Други обаче са далеч по-стари и превръщат наследството си в свое предимство като производителя на ликьор Kweichow Moutai Co Ltd, създадена през 1915 г. както и фармацевтичната компания Tong Ren Tang Technologies, основана през 1669 г., смята Дорийн Уанг. "Те не са стари за китайските потребители. Фирмите имат не само исторически чар, но и притежават нещо модерно, което им позволява да имат по-добра комуникация с по-младото поколение", обяснява Уанг.

Топ 10 на най-скъпите китайски марки:

1. China Mobile (телекомуникации)

2. ICBC (финанси)

3. China Construction Bank (финанси)

4. AgBank (финанси)

5. Bank of China (финанси)

6. Baidu (интернет)

7. China Life Insurance (финанси)

8. Sinopec (енергетика)

9. PetroChina (енергетика)

10. Tencent (интернет)
352 милиарда долара, или 5% от БВП на Китай, е общата стойност, на която се оценяват 50-те най-големи китайски компании

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


14 коментара
  • 1
    mehudi avatar :-|
    彼得。斯托亚诺夫

    мда, бутилка маотай по едно време се разменяше за голям цветен телевизор.

  • 2
    zumz avatar :-|
    zumz

    Битовата електроника на Haier (китайска компания) предлагана в САЩ - хладилници, климатици, телевизори, перални, печки и т. н. е с поне 20 процента по-ниска цена от конкуренцията, качествена и с поне двойно по-дълга гаранция. Не само Lenovo, но и други китайски компании тихо и трайно се настаняват на американския пазар. За дълго е.

  • 3
    pc_none avatar :-P
    pc_none

    Нека китайците да бачкат, а ние ще зяпаме телевизия по цял ден и ще живеем райски на помощи...

  • 4
    nick11 avatar :-|
    Николай_1

    До коментар [#2] от "zumz":
    Китай и китайското производство отдавна са станали синоним на ниско качество и то в географски региони , където най-малко би трябвало да се очаква - Юго-източна Азия. Тамошните жители се срамуват да признаят , че притежават китайски стоки и ги обявяват за тайвански , японски , сингапурски и т.н. , но не и китайски.
    Притежанието на китайски стоки там се счита за загуба на престиж.
    В същото време обаче , няма изделие от някоя световна марка , което да не се произвежда в Китай. Само че качеството му , казват че е било , като че ли е изготвяно от деца в час по трудово обучение.
    Ниската цена и дългия срок на гаранция , не са белег за високо качество на една стока.


  • 5
    grohnal avatar :-|
    grohnal

    Че то останаха ли стоки, произвеждани не-в-китай?
    Не говоря за ре-брандирани и с изпран произход, а наистина произведени (примерно в ЕС) с поне 30% местни компоненти?

    За съжаление, тези мисли не вълнуват мозъците по върховете. Главната грижа е как да продължим кредитомелачката.

  • 6
    tm_pz avatar :-|
    Todor Marinov

    има стоки за лев и за хиляда аман от малоумници купуващи стоки по левче и очакващи супер качество абе ники влез в 21ви век
    от рутера през клавиатурата до монитора на компютъра ти едва ли пише сделано в СССР

  • 7
    nick11 avatar :-|
    Николай_1

    До коментар [#6] от "tm_pz":
    Без майтап , ти си абсолютно прав. Остава обаче , САМ да си отговориш на въпроса "как държавата Китай е натрупала този огромен валутен резерв?"
    Китай отдавна е отишъл прекалено навътре в "осма глуха жп линия" , при която влизане има , но излизане от нея - няма.
    Китай отдавна се е превърнал в техологически роб на западните технологии и сам се е обрекъл да бъде вечно догонващ , заради непрекъснатите иноваци идващи от Запад.
    Китай се е обвързал така здраво с взаимстването/краденето на западни технологии , така както здраво се е хванал наркоманът за спринцовката.
    "Обратният инженеринг" в случая не помага - примерът със СССР е достатъчно красноречив.
    На страна като Китай са абсолютно необходими СОБСТВЕНИ наУчни разработки , а в тази страна все още такива разработки няма.

  • 8
    aussie avatar :-P
    aussie

    До коментар [#7] от "Николай_1":

    Толкова здраво колкото Япония преди 50 години.
    Хайде виж сега къде е Япония и помисли къде ще бъде Китай след 50 години.

  • 9
    nick11 avatar :-|
    Николай_1

    До коментар [#8] от "aussie":
    Всъщност приликата , която търсиш между Япония и Китай , липсва.
    В Япония винаги е имало капитализъм , а в Китай от 30-на години е въведен т.н. "държавен капитализъм" , който е в същност абсолютно централизиран олигархичен автократизъм , имащ много малко общо с пазарните механизми.
    В Китай , както и в Русия , че и у нас , няма капиталисти - има назначени "капиталисти" , непознаващи вътрешната конкуренция.
    Една японска стока , преди да "пробие" на външния пазар , тя трябва да се справи с жестоката конкуренция ВЪТРЕ в страната и ЧАК тогава , да преодолява външната.
    В китайската икономика липсва състезанието , което е основен мотор на капитализма.
    В този си вид Китай никога няма да заприлича на Япония.

  • 10
    t0d0 avatar :-|
    Pandipool

    До коментар [#9] от "Николай_1":

    Китай са догонващи..все още, НО иновациите са там, където е и самото производство. Новите решения се откриват пред новите проблеми - там на "бойното поле". Защо мислиш, че Бил Гейтс беше притеснен от това, че масово американски компании изнасят производството си в Китай? Предупреди ги, че в макрорамка не са на добре нещата.. Ще ти отговоря. Бил съм няколко пъти в Китай и не мога да ти опиша бясното развиване на всичко. Вярно е, че нямат знания като американците и др (все още внедряват и копират), но желанието им за развитие е огромно. В топ 36 на университетите в Китай за 1 място се борят 1100 кандидата! При положение, че увеличават вида на производствата си ежегодно, произвеждат (направо бълват) нови кадри, привличат ноу-хау от други страни, би било закономерно след някоя и друга година там да са иновациите! Дори си мисля, че ще е и по-скоро, от колкото очакваме..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход