Картел с накисване

Франция наложи глоби за 361 млн. евро за съгласуване на цените на перилни препарати

Многообразие    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Прахът за пране не е "секси". Да, без него не може, но не е култов продукт като iPhone или чанта Louis Vuitton. Но точно перилните препарати са в основата на история, все едно излязла от филм за Джеймс Бонд. История за конспирации, тайни срещи и кодови имена...

Всичко излезе наяве, след като в началото на декември френската Служба за конкуренцията наложи общи глоби от 361 млн. евро на Procter and Gamble, Colgate-Palmolive and Henkel заради договаряне на цените на праха за пране от 1997 до 2004 г. Четвърти гигант - Unilever, беше пощаден, след като "накисна" съучастниците си. Официалното съобщение на френския антитръстов регулатор по случая е суперинтересно и изпълнено с напрежение четиво. Според него търговските директори на четирите производители имали редовни конспиративни срещи по няколко пъти на година в хотели и ресторанти из френската столица. Основната тема на разговорите им била цените и индивидуалните промоции, които ще предлагат на веригите магазини. Всеки представител си имал кодово име: Юге (Henkel), Пиер (P&G), Лоранс (Unilever) и Кристиян (Colgate). Срещите били наричани "проверка на магазините". На редовни интервали компаниите определяли цените на всеки свой перилен препарат, като целта била да се "задуши конкуренцията и да се стабилизира пазарът", като се избегне ценова война. В различните категории марките на четирите производители си разменяли лидерството по цена, а в някои се продавали за едни и същи пари. Картелът договарял и промоциите, като налагал лимити върху индивидуалните намаления продукт по продукт. Например през 2003 г. били забранени всякакви специални оферти от типа "две в едно". Според Службата за конкуренцията, когато възниквали спорове на срещите, се налагала намеса на управляващите директори на френските подразделения на гигантите. Картелът бил подпомаган от френското законодателство, което забранява на магазините да продават продукти под стойността им. Така всички увеличения на цените били директно предавани на потребителите. "Заверата" започнала да се пропуква през 2004 г., когато компаниите вече все по-трудно постигали договорки. Unilever първа нарушила споразумението, като през юни намалила с 10% свои продукти. В края на годината P&G пуснала с 25% по-евтин препарат. В началото на 2005 пък Henkel отразяла 40% от цената на един от праховете си.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    birdman avatar :-|
    birdman
    • + 3

    Прах за пране от България не сме купували отдавна , от Одрин: Persil и ABC Matik добро качество и около 2 пъти по-евтини от магазините тук . Поне в Ямбол и околията бизнеса с прахове за пране и ароматизатри е процъфтяващ и аз съм доволен от качеството им. Да си продават праховете Проктър & Гембъл и Хенкел !

    Нередност?
Нов коментар