Дунавски вълнения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Дунавски вълнения

Дунав си остава все така труден за плаване

Дунавски вълнения

Неефективност или интереси към дейността на агенцията, поддържаща реката, доведоха до кадрови промени в нея

Калина Горанова
7129 прочитания

Дунав си остава все така труден за плаване

© Надежда Чипева


Нивото на река Дунав - sans changement*. Няма как това съобщение, което се прави всеки ден по Българското национално радио, да не се е запечатало в съзнанието ви още от деца.

Данните за нивото на реката всъщност се подават от изпълнителната агенция "Проучване и поддържане на река Дунав", която е към Министерството на транспорта. След 20 години начело на ведомството обаче ситуацията за вече бившия му изпълнителен директор Георги Георгиев не е sans changement. На 9 декември след работна среща в Министерството на транспорта Георгиев разбира от зам.-министър Камен Кичев и от главния секретар на ведомството, че от 12 декември не е на работа. Било му е обяснено, че има политическо решение за кадровата промяна. 

Защо обаче ви занимаваме с агенцията за "Проучване и поддържане на река Дунав" и нейния вече бивш директор? Когато се сменя дългогодишният шеф на някоя държавна служба без мотиви, с политическо решение, това обикновено означава, че или се отстранява неудобен човек, или се цели спешна промяна. Едно от предположенията за кадровата промяна е опитите за промяната в структурата на агенцията - съответно на задълженията, която тя изпълнява, и активите, които притежава. За това се говори от доста време в Министерството на транспорта. А Георгиев се е противопоставял на тези идеи.

Впоследствие министърът на транспорта Ивайло Московски реши да разсее лошото впечатление и съмненията, които предизвикват думите "политическо решение". Московски твърди, че промените в ръководството са заради това, че агенцията не е предложила алтернативни проекти по европейската оперативна програма "Транспорт", след като е видяла, че проектът й за подобряване на критичните участъци за корабите по Дунав няма да се случи. Той е за 138 млн. евро и не се реализира поради забавяне от румънска страна и проблеми с екоорганизациите, а средствата за него бяха прехвърлени към софийското метро и няколко жп гари. Така проектът беше отложен за след 2013 г.

Наследник на Георгиев става Павлин Цонев, капитан от Параходство "Българско речно плаване". Дружеството е собственост на групата "Химимпорт", която е със сериозни активи в сферата на транспорта, летищата и пристанищата. "До миналата седмица беше на работа при нас. Още не знам дали си е подал молбата за напускане", коментира Драгомир Кочанов, изпълнителен директор на речния превозвач. "Трябва да питате министерството защо са се спрели на него. Ние сме ощетени. Отнемат ни един капитан", допълва Кочанов. Министър Московски обясни избора си така: "Така ми е предложен."

В крайна сметка обаче най-важният въпрос е дали промените в държавната структура ще доведат до по-добро плаване по реката. И най-вече - дали ще са в услуга на бизнеса.

Борба на плиткото

С корабоплаването по Дунава се занимават различни водни структури на Министерството на транспорта. Основният проблем обаче е, че въпреки съществуването на всички тях Дунав си остава все така труден за плаване, пристанищата нерядко също са непристъпни, а техниката им е остаряла. Дунавската агенция се занимава с обозначаването на пътя на корабите и с грижата речното дъно да не се затлачва, като разполага с недостатъчна и остаряла техника. Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" пък се грижи за подходите към пристанищата и за самите тях, за което събира такси от корабите. На върха на всичко идва Морска администрация, която по думите на директора й Сергей Църнаклийски имала контролни функции върху плавателния път, но не санкционирала другата агенция, а само констатирала.

Въпреки плитката картина по Дунава и невъзможността за справянето с нея се оказва, че всички искат да се занимават точно с това. Според представители на транспортния сектор от няколко години има идеи някои от дейностите на дунавската агенция да преминат към "Пристанищна инфраструктура". "Логично би било, след като поддържаме акваторията на пристанищата, да поддържаме целия плавателен канал", коментира Георги Генчев, генерален директор на "Пристанищна инфраструктура". Пристанищна инфраструктура не разполага с техника за удълбаване и работи на принципа на обществените поръчки. Ако попитате някой корабособственик обаче, държавното предприятие не е изрядно и в сегашните си задължения към подходите на пристанищата. От превозвача БРП например се шегуват, че скоро може да се наложи да си купят и дълбачки, тъй като в някои пристанища трудно се влиза.

На въпроса дали се обмислят структурни промени в агенцията министърът даде крайно неясен и висящ отговор: "Ще седнат зам.-министър Кичев с ръководството и ще видят."

"Има работна група, която да направи анализ на дейността на агенцията", обаче заяви Църнаклийски. А претопяването вече е започнало. Така например в момента по ОП "Транспорт" "Пристанищна инфраструктура" разработва речна информационна система (която показва движението на корабите и ситуацията по реката), като част от нея ще припокрие това, което прави дунавската агенция. "Тя ще е готова през 2012 г. Ще има една паралелност", коментира Георги Генчев.

Къде зимуват корабите

Втората забележка на министър Московски към Георги Георгиев дойде по линия на т. нар. зимовник, или основният по-интересен актив на дунавската агенция. Това е мястото, на което би трябвало да се скрият корабите при замръзване на реката. Проектът се проточва вече десетина години, като финалната му фаза е в замразено положение поради липса на финансиране. Общата му стойност е над 25 млн. лв., като над 10 млн. лв. са осигурени по програма ФАР. За изпълнител е избран българско-белгийски консорциум. В него са белгийската фирма "Бесикс" и българските "Росилекс" и "Мостстрой", свързана с Васил Божков.

При едно посещение в Русе през лятото министърът отива да види зимовника. "Нямаше дори охрана. Никой не дойде да ни пита кои сме, що сме", разказват спътниците му. "Просто си оставих визитката на входа", добавя самият министър. От агенцията отговарят, че охраната е задължение на строителя, а финансирането е отговорност на държавата. В момента съоръжението е неизползваемо и влизането е него е трудно. Каква обаче може да бъде съдбата му и може ли да се превърне в атрактивен обект - все още не е ясно. 

В непосредственост до него е най-атрактивното и печелившо русенско пристанище Русе-изток. То все още не е в концесионния списък. На русенска почва обаче се говори, че зимовникът може да бъде изваден от активите на агенцията и предназначението му да бъде променено. "Ако вложат още средства, може да стане част от пристанище Русе-изток. В този му вид е безполезно, но ако се довърши и се комбинира с пристанището, ще бъде наистина великолепно", обяснява Драгомир Кочанов от БРП. Дружеството има мажоритарен дял в "Порт Пристис", което започна да оперира пристанище Русе-център.

В крайна сметка не е важно кой какво ще върши. Важното е да се върши добре. Към момента обаче изгледи за подобряване на условията за речния бизнес няма.

* от френски - без промяна

Нивото на река Дунав - sans changement*. Няма как това съобщение, което се прави всеки ден по Българското национално радио, да не се е запечатало в съзнанието ви още от деца.

Данните за нивото на реката всъщност се подават от изпълнителната агенция "Проучване и поддържане на река Дунав", която е към Министерството на транспорта. След 20 години начело на ведомството обаче ситуацията за вече бившия му изпълнителен директор Георги Георгиев не е sans changement. На 9 декември след работна среща в Министерството на транспорта Георгиев разбира от зам.-министър Камен Кичев и от главния секретар на ведомството, че от 12 декември не е на работа. Било му е обяснено, че има политическо решение за кадровата промяна. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kons avatar :-|
    Viscount Ganyo

    Е, какво излиза? Че са сменили Георгиев с "политическо решение", за да дадат зимовника на тимаджиите?

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    alexpp avatar :-|
    alexpp

    Станишката даде зелена светлина на ТИМ, а бат' Бойко продължи традицията. Какво излиза - правителства се сменят, но ТИМ си остава. Скоро ще живеем в една частна държава.
    Та започвайте да четете Закон за робите и Наредба за крепостните селяни.

  • 3
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Преди БСП, а сега и ГЕРБ прехвърлят цялата инфраструктура на България на руски фирми. Така и да паднат от власт руснаците пак ще ни държат с извити ръце. Циркът, който разиграват с БДЖ цели руснаците да придобият печелившите "Товарни превози". Преди това една от руските крепости у нас - ТИМ придоби цялото крайбрежие пред гр. Варна, че и всичко дето е на север от града. ТИМ взе нашите черноморски летища във Варна и Бургас. Наскоро ГЕРБ подари на ТИМ пристанищата и целите кейови стени във Видин, Русе, Силистра. ТИМ са нашият самолетен превозвач, собственик на БРП, БМФ... ТИМ е концесионерът на Бургаското пристанище. Валентин Златев получи за жълти стотинки и за 35 год. концесия на Нефтопристанище ""Дружба - Бургас... Всичко се случва тихомълком и за много години напред. Шефа на ИА"ПРОУЧВАНЕ И ПОДДЪРЖАНЕ НА РЕКА ДУНАВ" беше сменен, защото отказа да си сложи подписа под мераците на ТИМ, изграденият с европейски пари зимовник на кораби собственост на агенцията, да стане петролен терминал на ТИМ- място където да се точат огромни суми акциз и ДДС. ТИМ са придобили при странни обстоятелства земята над зимовника и затова им трябва този изграден вече зимовник.

  • 4
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    А между другото Мостстрой е собственост на Васил Божков. Но Росилекс е собственост на мъжа на Жени Живкова. В нашата държава където има пари, има само елитни лешояди. Случайни играчи спечелили търгове няма. Тази фирма Росилекс източи огромни пари от зимовника и затова той още не е изграден.

  • 5
    atlantic avatar :-|
    Атлантик

    Кашата на Дунав и по отношение на агенциите-администрации и по отношение на икономическите субекти-играчи е пълна и гъста като..дунавска мъгла...Да започнем с това, че за безопасността и сигурността на движението на корабите и на самите кораби отговаря....познайте...Морск администрация...А как отговаря? С 5-6 грохнали катера, 2-3 радара по целите 450 км речен район (да не се бърка с морето - по реката един радар обхваща около 10-15 км от нея в най-добрия случай, тоест - радарите покриват точно 1% от района на отговорност) и посредством вездесъщото УКВ, по което служителите говорят на единствено известния им български език с някои елементи на чужди думички...Добре, че отсреща, на корабите, хората поназнайват по нещичко от всичко - немски, унгарски, сръбски, румънски и руски...А най-комичното е, че администрацията отговаря за всичко това до.....средата на реката, което е на около 500 м от брега...оттам нататък са румънците, пък тях дявол ги знае къде са...
    ИА ППД (проучване и поддържане на р.Дунав) е друга "интересна" организация...За проучванията - добре, но честно, не знам какво има да се поддържа на една река, в чиято инфраструктура нищо не е вложено...Това си е като да поддържаш водопад...Белите хора по горен Дунав поддържат - да - но там Дунава е повече канал, отколкото река....При нас е - какво е природата дала, майньо ле....Ни бент, ни шлюз, ни брегова заскалявка, ни напречни укрепления...за плващите и бреговите знаци хич и не ми се говори....Агенцията има и баржа-нефтосъбирач (при положение, че основният отговорник за съблюдаването на опазването на водите от замърсяване е Морската администрация), закотвен някъде из русенския върбаляк....
    Пристанищната инфраструктура се грижи за пристанищата и акваториите им с договори за обществени поръчки, а сама е гола като мишка, има само експерти....Така се грижи, че БРП например е принудено да си купи или наеме собствени дълбачки, а акваторията на едно от големите ни дунавски пристанища е лобно място за корабите...Дори наскоро Дневник публикуваха фотосесия за успешното приключване на една корабна одисея в тази акватория..
    Изобщо с една дума - хаос...Никой не знае кой е и за какво и как да отговаря...А оттатък 500-те по-горе споменати метри, братята румънци имат идентичните паралелни агенцийки...И пак остават само едни тъмни, тъмни интереси за една от мижава по-мижава инфраструктура, но нали ще е без пари....кой ти гледа!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK