С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
19 дек 2011, 21:34, 2675 прочитания

Банките в България предпочитат да финансират индустриални проекти

След тях се нареждат офисните и търговските площи, следвани от жилищните, а в дъното на класацията са хотелите, показва проучване на KPMG

Красимира Янева | Капитал Daily
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Банките в България най-често предпочитат да финансират индустриални и логистични проекти. На второ място са офисните, на трето - търговските площи, следвани от жилищните и най-накрая се нареждат хотелите.

Подобна е картината в Словения и Балтийските републики. Това показва проучване на KPMG, проведено сред повече от 50 водещи банки в Централна и Източна Европа. Целта на проучването е да се оценят перспективите за банково финансиране в сектора на недвижими имоти в региона.


Мненията на български експерти от имотния бранш за най-предпочитания сектор за финансиране са различни. Според Михаела Лашова от Forton International банките финансират логистични и търговски обекти, но не и големи офисни проекти.

Логистичните площи в страната наистина пострадаха най-малко от кризата. Те имат нисък процент незаетост – под 10%, а спадът в наемните нива не е драстичен за разлика от офисите. Над 25% от офисните площи в София са празни, а наемите дори на първокласните от тях са 10–11 евро на кв.м.

Класацията на Георги Киров от Colliers International e различна. Според него банките най-често биха финансирали търговски обекти, следвани от офисни и логистични площи. Той обаче уточни, че в сектора търговски площи се включват не само молове, а и магазини за бързооборотни стоки, както и от типа "направи си сам".



"Основният критерий за банките е проектът да има сигурен паричен поток. Вторият критерий е обектът да е в София. Проекти извън столицата почти нямат шанс за финансиране", категорична е Таня Косева–Бошова, изпълнителен директор на European Trade Center.

Предпочитанията зависят от държавите

За разлика от България, където най-предпочитани за финансиране са индустриалните и логистичните площи, в Унгария и Сърбия банките биха отпуснали кредит най-вече за търговските площи, показва проучването на KPMG. В Чехия, Полша и Румъния офисите са най-предпочитани.

В Австрия офисните, индустриалните и търговски площи се радват на еднакъв интерес от страна на банките. Изводът от проучването е, че секторните предпочитания са противоречиви и зависят от държавите. Те са резултат от търсенето и предлагането на местния пазар и развитието на определения сектор в съответната държава.

В търсене на сигурност

Предлаганата лихва също зависи от държавата и сектора. При проекти в строеж тя е по-висока в сравнение с готови проекти, които имат наематели и генерират приход, показва проучването на KPMG. Експертите в България обаче са единодушни в едно – банките в България са готови да финансират почти само завършени проекти с осигурени наематели. Това важи за всички сектори и се доказва и от проучването на KPMG.

"Колкото по-дългосрочни са договорите за наем, толкова по-голям е шансът да бъде получен кредит", твърдят българските експерти. Често срокът на кредита дори съвпадал със срока за изплащане на заема. Лихвите по заемите са около 8 на сто, а трезорите финансират максимум малко над 60%. За сравнение - преди кризата финансирането е стигало дори над 90%.

Завършени проекти с наематели се финансират приоритетно навсякъде в Централна и Източна Европа с изключение на Полша. Там банките предпочитат проекти в строеж. Финансирането на проекти не само в България е затруднено. Подобна е ситуацията в Унгария и Сърбия. "Нарастващ апетит за финансиране на проекти, свързани с недвижими имоти, е отчетен в Австрия, Полша, Чехия и дори Румъния", пише в проучването.

Важността на икономическата обстановка

Перспективите за финансиране на недвижими имоти се свързват с общата макроикономическа обстановка във всяка държава. Поради тази причина Австрия е на първо място по готовност на банките да кредитират, следвана от Чехия и Полша.

Другите фактори, които оказват влияние върху портфолиото от кредити, свързани с недвижимости, са липсата на сериозен инвеститорски интерес, икономическата обстановка в Европа и изискванията на Базел III. Готовност за рефинансиране на банкови заеми заявяват банките в Чехия, Унгария, Румъния и Австрия, докато пред банките в Сърбия, Словения и България това почти не стои на дневен ред, пише още в проучването.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Американският производител на обезболяващи Purdue Pharma иска защита от фалит Американският производител на обезболяващи Purdue Pharma иска защита от фалит

По-рано фармацевтичната компания предложи между 10 и 12 млрд. долара като извънсъдебно споразумение

16 сеп 2019, 207 прочитания

Електронните цигари застрашават американската тютюнева индустрия Електронните цигари застрашават американската тютюнева индустрия

Компаниите се подготвят за потенциални спадове, тъй като опасенията за здравето на потребителите се увеличават

16 сеп 2019, 308 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Дневник: Над 70% от фирмите очакват по-тежка криза през 2012 г.

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Софийската Индиана Джоунс

Какво остана под паважите: за Магдалина Станчева (1924–2014) и археологията на София през социализма

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг