Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
20 дек 2011, 21:31, 2751 прочитания

Призраци в офиса - 3

Като не можем да управляваме "Къде?", да се фокусираме върху "Какво?", "Кога?" и "Как?"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- Два са основните рискове, които ръководителите на виртуални екипи трябва да се опитват да управляват – неразбиране на смисъла на посланието и информационното "замърсяване".

- Описанието на процесите трябва да е на достатъчно детайлно ниво, за да гарантира яснота, приемственост и резултат, но да не се превръща в самоцел - процесът да работи за резултата, а не резултатът да е придържане към процеса.

- Мисленето за това, ако сте на тяхно място, от какво бихте имали нужда, за да сте ефективни и удовлетворени в работата, ще ви позволи да сте по-успешни в ръководенето на хора, които не виждате всеки ден.

Слави Стоев е партньор в "ИнМениджмънт", работеща в областта на управленското консултиране. Работил е по проекти за повишаване ефективността на екипи, описание и оптимизация на процеси, организационно структуриране и описание на роли в екипите. Обучен коуч и сертифициран практикуващ на мотивационно интервюиране в бизнес среда. В поредица от три текста той представи темата за виртуалните екипи. След като разгледа основните процеси в един дистанционен екип и как да се управляват ефективно, в последния текст от поредицата той разглежда основните фактори, които влияят върху работата на екипите в ежедневието.

Според много експерти, изследвали работата на виртуални екипи, трите най-важни фактора на влияние могат да се опишат и като


комуникация, комуникация, комуникация

Темата за дистанционната комуникация е изследвана, анализирана и обсъждана много през последните десетилетия, но и тук ще опитаме да дадем няколко базови характеристики, които според проучванията гарантират повишаване на ефективността на работата и резултатите.

Два са основните рискове, които ръководителите на виртуални екипи трябва да се опитват да управляват – неразбиране на смисъла на посланието и информационното "замърсяване". В ежедневната комуникация съдържанието на разговора дава под 10% от възприемането на смисъла му, но при дистанционната понякога е единственото, което се обменя.



В този смисъл ясното и удобно за възприемане поднасяне на посланието би следвало да бъде приоритет за мениджъра. Преди да изпратите каквото и да било парче информация по веригата (или да решите да не изпращате), е добре да си отговорите на въпроси от рода: "по какви други начини може да се разбере това, освен по начина, който искам", "съобразено ли е посланието с кода ни на общуване", "подчертани ли са важните акценти", "това ли са хората и сега ли е моментът да им комуникирам това", "изпратено по този начин, посланието кога и ще стигне ли въобще до тях" и "ясно ли е какво трябва да следва от получаването на тази информация".

Използването на улесняващи възприемането формати за комуникация - видео, снимки и графики, повишава качеството на обучението и информирането на хора, за които работният език на екипа не е майчин или нивото им на компетентност не отговаря на това на останалите членове.

Координацията

на хора, които са разпръснати в различни пространствени и/или времеви зони, е една от най-трудните задачи за ръководителя на виртуален екип. Тя би могла да се облекчи значително по два начина:

Ясно дефиниране на процесите, ресурсите, етапите на работата и резултатите, които се доставят на всеки етап Изграждане на процес и култура на хоризонтално предаване и контрол на задачите, така че да не минава целият координационен поток през ръководителя на екипа.

Съществуват много школи и течения относно степента на стриктност на процесите – от максимално ригидните, като модела "Сикс Сигма", който не позволява вариации, до максимално спонтанните като теорията за биотимовете. Практиката сочи, че обикновено най-много успешно е придържането към средния път.

Описанието на процесите трябва да е на достатъчно детайлно ниво, за да гарантира яснота, приемственост и резултат, но да не се превръща в самоцел - процесът да работи за резултата, а не резултатът да е придържане към процеса. Подобно е отношението и към избора на

технологията, подсигуряваща процесите в екипа

Независимо дали е единна система или набор от различни канали за обмяна на информация, задачи и резултати, тя трябва да бъде съобразена с целите на екипа, нивото му на готовност за ползването й и да е гъвкава спрямо различните дейности.

Например правилото "всичко трябва да остане записано", лежащо в основата на повечето платформи за управление на работни задачи и процеси в дистанционни екипи, е много ефективно, когато става въпрос за отчитане на резултати, възлагане на задачи, анализ на данни и проследяване на процеси.

Изследвания сочат, че това правило саботира ефективността, когато става въпрос за решаване на конфликти, дефиниране на цели и стратегически посоки за развитие, търсене на идеи и промени в работата. В такива случаи е много по-работещо да се прибягва към колкото се може по-непосредствена комуникация – живи срещи, телефонни разговори, видеоконференти връзки и др.

В тази и в предишните статии се опитвахме да акцентираме основно върху специфичните фактори, отразяващи се на качеството на живот на екипите, от гледна точка на тяхната разпръснатост. Със сигурност темата не е изчерпана. Все пак, ако трябва да изведем едно основно послание, то би било да развивате навика да се поставяте на мястото на хората, които ръководите.

Мисленето за това, ако сте на тяхно място, от какво бихте имали нужда, за да сте ефективни и удовлетворени в работата, ще ви позволи да сте по-успешни в ръководенето на хора, които не виждате всеки ден.

Фактори на ефективното управление на виртуални екипи
1.Развиване на доверие в хората, че лидерът им разпределя работата справедливо и ги оценява честно.

2.Поддържане на яснота на ролята на всеки от членовете на екипа с фокус върху: ясни цели на задачите; ясни резултати, които се очакват на всеки етап; ясни канали за комуникация при възникване на въпроси, свързани с ролята.

3.Превенция на информационното предозиране, така че членовете на екипа да възприемат комуникацията като нещо смислено, а не като нещо, което им пречи да работят.

4."Присъстващо" лидерство, което да компенсира липсата на възможност от спонтанни корекции, която има в стационарните екипи. Ръководителя трябва да е "близо" до хората, така че да е сигурен, че те правят това, което трябва, и че са разбрали това, което им е казано. Това е особено валидно, когато в живота на екипа настъпват промени.

5.Преценка на "виртуалността" на екипа и как тя влияе на работата. Доколко екипът е виртуален се описва от степента на: възможност за качество и наситеност на комуникацията; дистанцията между членовете му – времева и пространствена; организационни и културни различия между тях.

Факторите са резултат от изследване на университета в Куинсланд, продължило 8 години.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ЕК заделя 100 млрд. евро за запазване на работните места 1 ЕК заделя 100 млрд. евро за запазване на работните места

Държавите ще могат да получат изгодни заеми за спасение на нуждаещите се компании чрез нов фонд - SURE

2 апр 2020, 327 прочитания

Едва 8% от бизнеса би се възползвал от мярката 60/40 Едва 8% от бизнеса би се възползвал от мярката 60/40

АИКБ предлага страната ни да въведе германския модел за запазване на заетостта

2 апр 2020, 378 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Петрол" заложи бензиностанциите си в ЦКБ и КТБ до поискване

Дистрибуторът на горива използва като обезпечение дъщерното дружество "Елит Петрол" срещу кредит за 86 млн. долара, който е без срок

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10