Преференциите в ДДС облагането на туризма се запазват
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Преференциите в ДДС облагането на туризма се запазват

Shutterstock

Преференциите в ДДС облагането на туризма се запазват

От януари с 9% ДДС ще се облага настаняването в хотели и подобни заведения, включително и отдаване под наем на места за площадки за къмпинг или каравани

11315 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


- 5-15% редуцирана ДДС ставка могат да прилагат страните от ЕС за хотелиерски услуги съгласно разпоредбите на европейска директива

- 9% остава ДДС ставката за туристически настанявания у нас от следващата година

- Близо половината страни - членки на ЕК, са въвели намалена ДДС ставка за ресторантьорските и кетъринг услугите

Отиващата си 2011 г. донесе редица данъчни промени на туристическия бранш. Основните изменения се отнасяха до разширяване обхвата на приложение на редуцираната ставка за хотелиерските услуги и до въвеждането на туристическия данък. Туристическите услуги бяха обект на внимание и през последните три месеца, когато се обсъждаха измененията в данъчното законодателство и в резултат на това част от промените в ЗДДС, обнародвани по-рано този месец, се отнасят именно до този сектор.

Безспорно най-дискутираната тема остана облагането с ДДС на хотелиерските услуги. Няколко години редуцираната ставка в размер на 7% се прилагаше само при настаняване, предоставено от хотелиер към туроператор в случаите на организирани пътувания. Същевременно обаче за индивидуални туристи се прилагаше стандартната ДДС ставка и по този начин те бяха неравнопоставени спрямо туристите, които пътуваха организирано.

По този начин не се отчитаха две основни тенденции на световните туристически пазари от последните години – навлизането на нискотарифните авиокомпании и все по-честото използване на интернет за директни резервации на туристически услуги.

След намесата на ЕК

Така чрез данъчната политика в туризма се влияеше негативно върху структурата на туристическия поток към страната и същевременно се стимулираха пътуванията на български граждани към курортите на конкурентните държави, където се прилагат редуцирани ДДС ставки за настаняване в хотели. 

Тъй като този режим на практика предполагаше прилагане на две различни ставки за една и съща услуга, очаквано беше получено предупреждение от Европейската комисия за коригиране на законодателството. Така от 1 април 2011 г. редуцираната ставка беше повишена на 9%, но с разширен обхват –  настаняване, предоставено от хотелиер, без значение дали става въпрос за организирани или индивидуални туристи.

Неравноправно  третиране

Промените не спряха дотук. През октомври беше публикуван проект за изменение за ЗДДС, предлагащ ставката в размер на 9% да се прилага за настаняване, предоставено в хотел за разлика от действащия режим, в който става въпрос за настаняване, предоставено от хотелиер. На пръв поглед двата израза са идентични, но всъщност между тях има съществена разлика.

Съгласно разпоредбите на Закона за туризма хотелиер е лице, което извършва хотелиерство (предоставя туристически услуги) във всички видове категоризирани средства за подслон, места за настаняване и туристически хижи. Според промяната намалената ДДС ставка би се прилагала само за хотели, а настаняването в останалите видове средства за подслон (например мотели, вилни и ваканционни селища), места за настаняване (например пансиони, почивни станции, самостоятелни стаи, вили, къмпинги, бунгала) и хижи би се облагало с 20%.

Така отново бихме попаднали в хипотеза с неравнопоставено третиране, като в случая имаме една и съща услуга, за която ще има различни ставки в зависимост от формалните белези на доставчика. След реакция от страна на бизнеса това предложение отпадна и в проекта, който беше внесен за обсъждане в парламента, вече ставаше въпрос за настаняване, предоставяно в хотели, в средства за подслон, в места за настаняване или в туристически хижи. Този изказ също не беше прецизен, тъй като съгласно Закона за туризма хотелите са вид средство за подслон.

В сила от 1 януари

Дискусиите относно обхвата на редуцираната ставка продължиха и на второ четене на законопроекта за изменение на ЗДДС и съгласно наскоро обнародвания текст в Държавен вестник от 1 януари 2012 г. намалената ДДС ставка ще се прилага за настаняване, предоставяно в хотели и подобни заведения, включително и в случаите, когато се предоставят ваканционно настаняване и отдаване под наем на места за площадки за къмпинг или каравани.

Тази разпоредба по същество пресъздава дефиницията в Анекс III на Директива 2006/112/ЕО. Този подход е удачен, но е необходимо изрично да се уточни какво точно се включва в понятието "подобни заведения". В противен случай можем да станем свидетели на различни интерпретации както от страна на данъчните органи, така и от страна на данъкоплатците.

За и против преференциалния данък

И докато в дефиницията за обхвата на приложение за редуцираната ставка за настаняване настъпват изменения от началото на следващата година, то размерът на ставката засега остава 9%. Въпреки това тази тема запазва своята актуалност от последните години и често е обект на дискусии. Въпросът за това какъв трябва да бъде размерът на ДДС ставката за настаняването може да бъде разгледан в няколко аспекта.

На първо място,  спори се дали изобщо е необходимо да има преференциални ДДС ставки за туристическия сектор. Основният аргумент, който се излага в защита на преференциите за туризма, е фактът, че чрез международния туризъм се осъществява "скрит износ" или "износ на място". Но веднага може да се постави въпросът как да се направи разграничението между чужденците, които потребяват стоки в страните, които посещават и местните жители. На практика това е трудно осъществимо.

Що се отнася до България, по-важно е да се има предвид, че българският туристически сектор има силни конкуренти в лицето на държави като Гърция, Турция, Хърватска и др. Нещо повече - на този етап основният туристически продукт, който предлага страната ни, не се различава съществено от този, който предлагат посочените държави, и търсенето се характеризира с висока ценова еластичност.

Съгласно разпоредбите на основната европейска ДДС директива държавите членки имат право да прилагат редуцирани ставки за хотелиерските услуги в размер от 5% до 15%. Необходимо е да се отбележи, че повечето конкурентни на България дестинации прилагат редуцирани ставки. В този контекст е необходимо, когато се взема решение относно размера на ДДС ставката в България, въпросът да бъде разглеждан и от гледна точка на конкурентната позиция на туристическия сектор на страната.  

Възможности и за ресторантите

В допълнение към посоченото по-горе може да се посочи, че европейското законодателство позволява на страните членки да прилагат редуцирани ДДС ставки и по отношение на ресторантьорските и кетъринг услугите. Европейската комисия стига до решението за прилагането на този режим след  дълги дискусии и изследвания на ефектите, които могат да се очакват.

Към настоящия момент от възможността да въведат намалена ставка за ресторантьорските и кетъринг услуги са се възползвали близо половината страни членки, сред които са повечето конкурентни на България дестинации. До момента България не се е възползвала от тази опция и темата не е била обект на дискусии в общественото пространство. Въпреки това е необходимо подобни възможности да се имат предвид и решението за (не)прилагането им да бъде вземано след детайлни анализи на възможните ефекти.

*Светлин Кръстанов е старши данъчен консултант в консултантската компания Ernst & Young. Той е доктор по икономика и има значителен опит в областта на косвеното и корпоративното данъчно облагане.

- 5-15% редуцирана ДДС ставка могат да прилагат страните от ЕС за хотелиерски услуги съгласно разпоредбите на европейска директива

- 9% остава ДДС ставката за туристически настанявания у нас от следващата година

- Близо половината страни - членки на ЕК, са въвели намалена ДДС ставка за ресторантьорските и кетъринг услугите

Отиващата си 2011 г. донесе редица данъчни промени на туристическия бранш. Основните изменения се отнасяха до разширяване обхвата на приложение на редуцираната ставка за хотелиерските услуги и до въвеждането на туристическия данък. Туристическите услуги бяха обект на внимание и през последните три месеца, когато се обсъждаха измененията в данъчното законодателство и в резултат на това част от промените в ЗДДС, обнародвани по-рано този месец, се отнасят именно до този сектор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    Изключително лош пример за изкривяване на данъчната среда. И то в полза на отрасъл-балон, който веднъж се пукна вече. Сега ще възстановяват 20% данъчен кредит и ще начисляват 9%. Несъмнено, такава ножица в данъчните ставки ще бъде редовно използвана за измами. Държавата няма капацитета да овладее изтичането на ДДС през дребните дупчици, какво остава през такава осем декара пробойна. Трябваше отдавна да се разбере с хотелиерите, че намалена ставка няма да видят, но ще слижи в ред другите неща, които ги има при конкурентите, а тук ги няма. Пречиствателни станции, пътища, нови летища, опазване на реда, образование на работна ръка. Като куцат последните, и 0 % да е ДДС-ставката, все ще сме на опашката.

  • 2
    bta avatar :-|
    bta

    До коментар [#1] от "cinik":

    Е ще въстановяват 20%,ама за др.неща,не за легло.

  • 3
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Хем сме членове на ЕС, хем не сме илипоне това е моят извод щом всяка страна може да избира различни ставки за ддс в туризма. Определено ми се вижда сложно за администриране на различни ставки, но пък чужденците на море в България са си валутни постъпления та си мисля дали няма да е по-добре ддсто да не го пупаме, но държавата да рекламира повече туризма, да прави по-добра инфраструктура за туристите дошли в курортите, а и защо не да признава повече разходи при облагането на приходите на туристическите фирми с цел компенсиране високата ставка.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK