Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 26 дек 2011, 21:32, 11094 прочитания

Преференциите в ДДС облагането на туризма се запазват

От януари с 9% ДДС ще се облага настаняването в хотели и подобни заведения, включително и отдаване под наем на места за площадки за къмпинг или каравани

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
- 5-15% редуцирана ДДС ставка могат да прилагат страните от ЕС за хотелиерски услуги съгласно разпоредбите на европейска директива

- 9% остава ДДС ставката за туристически настанявания у нас от следващата година

- Близо половината страни - членки на ЕК, са въвели намалена ДДС ставка за ресторантьорските и кетъринг услугите

Отиващата си 2011 г. донесе редица данъчни промени на туристическия бранш. Основните изменения се отнасяха до разширяване обхвата на приложение на редуцираната ставка за хотелиерските услуги и до въвеждането на туристическия данък. Туристическите услуги бяха обект на внимание и през последните три месеца, когато се обсъждаха измененията в данъчното законодателство и в резултат на това част от промените в ЗДДС, обнародвани по-рано този месец, се отнасят именно до този сектор.

Безспорно най-дискутираната тема остана облагането с ДДС на хотелиерските услуги. Няколко години редуцираната ставка в размер на 7% се прилагаше само при настаняване, предоставено от хотелиер към туроператор в случаите на организирани пътувания. Същевременно обаче за индивидуални туристи се прилагаше стандартната ДДС ставка и по този начин те бяха неравнопоставени спрямо туристите, които пътуваха организирано.


По този начин не се отчитаха две основни тенденции на световните туристически пазари от последните години – навлизането на нискотарифните авиокомпании и все по-честото използване на интернет за директни резервации на туристически услуги.

След намесата на ЕК


Така чрез данъчната политика в туризма се влияеше негативно върху структурата на туристическия поток към страната и същевременно се стимулираха пътуванията на български граждани към курортите на конкурентните държави, където се прилагат редуцирани ДДС ставки за настаняване в хотели. 

Тъй като този режим на практика предполагаше прилагане на две различни ставки за една и съща услуга, очаквано беше получено предупреждение от Европейската комисия за коригиране на законодателството. Така от 1 април 2011 г. редуцираната ставка беше повишена на 9%, но с разширен обхват –  настаняване, предоставено от хотелиер, без значение дали става въпрос за организирани или индивидуални туристи.

Неравноправно  третиране




Промените не спряха дотук. През октомври беше публикуван проект за изменение за ЗДДС, предлагащ ставката в размер на 9% да се прилага за настаняване, предоставено в хотел за разлика от действащия режим, в който става въпрос за настаняване, предоставено от хотелиер. На пръв поглед двата израза са идентични, но всъщност между тях има съществена разлика.

Съгласно разпоредбите на Закона за туризма хотелиер е лице, което извършва хотелиерство (предоставя туристически услуги) във всички видове категоризирани средства за подслон, места за настаняване и туристически хижи. Според промяната намалената ДДС ставка би се прилагала само за хотели, а настаняването в останалите видове средства за подслон (например мотели, вилни и ваканционни селища), места за настаняване (например пансиони, почивни станции, самостоятелни стаи, вили, къмпинги, бунгала) и хижи би се облагало с 20%.

Така отново бихме попаднали в хипотеза с неравнопоставено третиране, като в случая имаме една и съща услуга, за която ще има различни ставки в зависимост от формалните белези на доставчика. След реакция от страна на бизнеса това предложение отпадна и в проекта, който беше внесен за обсъждане в парламента, вече ставаше въпрос за настаняване, предоставяно в хотели, в средства за подслон, в места за настаняване или в туристически хижи. Този изказ също не беше прецизен, тъй като съгласно Закона за туризма хотелите са вид средство за подслон.

В сила от 1 януари

Дискусиите относно обхвата на редуцираната ставка продължиха и на второ четене на законопроекта за изменение на ЗДДС и съгласно наскоро обнародвания текст в Държавен вестник от 1 януари 2012 г. намалената ДДС ставка ще се прилага за настаняване, предоставяно в хотели и подобни заведения, включително и в случаите, когато се предоставят ваканционно настаняване и отдаване под наем на места за площадки за къмпинг или каравани.

Тази разпоредба по същество пресъздава дефиницията в Анекс III на Директива 2006/112/ЕО. Този подход е удачен, но е необходимо изрично да се уточни какво точно се включва в понятието "подобни заведения". В противен случай можем да станем свидетели на различни интерпретации както от страна на данъчните органи, така и от страна на данъкоплатците.

За и против преференциалния данък

И докато в дефиницията за обхвата на приложение за редуцираната ставка за настаняване настъпват изменения от началото на следващата година, то размерът на ставката засега остава 9%. Въпреки това тази тема запазва своята актуалност от последните години и често е обект на дискусии. Въпросът за това какъв трябва да бъде размерът на ДДС ставката за настаняването може да бъде разгледан в няколко аспекта.

На първо място,  спори се дали изобщо е необходимо да има преференциални ДДС ставки за туристическия сектор. Основният аргумент, който се излага в защита на преференциите за туризма, е фактът, че чрез международния туризъм се осъществява "скрит износ" или "износ на място". Но веднага може да се постави въпросът как да се направи разграничението между чужденците, които потребяват стоки в страните, които посещават и местните жители. На практика това е трудно осъществимо.

Що се отнася до България, по-важно е да се има предвид, че българският туристически сектор има силни конкуренти в лицето на държави като Гърция, Турция, Хърватска и др. Нещо повече - на този етап основният туристически продукт, който предлага страната ни, не се различава съществено от този, който предлагат посочените държави, и търсенето се характеризира с висока ценова еластичност.

Съгласно разпоредбите на основната европейска ДДС директива държавите членки имат право да прилагат редуцирани ставки за хотелиерските услуги в размер от 5% до 15%. Необходимо е да се отбележи, че повечето конкурентни на България дестинации прилагат редуцирани ставки. В този контекст е необходимо, когато се взема решение относно размера на ДДС ставката в България, въпросът да бъде разглеждан и от гледна точка на конкурентната позиция на туристическия сектор на страната.  

Възможности и за ресторантите

В допълнение към посоченото по-горе може да се посочи, че европейското законодателство позволява на страните членки да прилагат редуцирани ДДС ставки и по отношение на ресторантьорските и кетъринг услугите. Европейската комисия стига до решението за прилагането на този режим след  дълги дискусии и изследвания на ефектите, които могат да се очакват.

Към настоящия момент от възможността да въведат намалена ставка за ресторантьорските и кетъринг услуги са се възползвали близо половината страни членки, сред които са повечето конкурентни на България дестинации. До момента България не се е възползвала от тази опция и темата не е била обект на дискусии в общественото пространство. Въпреки това е необходимо подобни възможности да се имат предвид и решението за (не)прилагането им да бъде вземано след детайлни анализи на възможните ефекти.

*Светлин Кръстанов е старши данъчен консултант в консултантската компания Ernst & Young. Той е доктор по икономика и има значителен опит в областта на косвеното и корпоративното данъчно облагане.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

British AmericanTobacco разработва ваксина срещу коронавируса British AmericanTobacco разработва ваксина срещу коронавируса

Компанията използва модифицирани тютюневи насаждения за производството на потенциален антиген

2 апр 2020, 577 прочитания

Как да "уловим момента" и да спечелим от кризата Как да "уловим момента" и да спечелим от кризата

"Карол Капитал Мениджмънт" със специален инвестиционен план, съобразен с днешните високи нива на несигурност

2 апр 2020, 1030 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Монбат" увеличи продажбите си в края на годината

Консолидираната печалба на дружеството и на дъщерното му "Монбат рисайклинг" за януари - ноември се повиши с близо 8%

Още от Капитал
Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10