Авиокомпанията на "Химимпорт" в Татарстан ще се слее със свой конкурент
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиокомпанията на "Химимпорт" в Татарстан ще се слее със свой конкурент

През последните години авиокомпания "Татарстан" ползваше старите самолети "Боинг" на "България ер", която също е собственост на компания от групата "Химимпорт".

Авиокомпанията на "Химимпорт" в Татарстан ще се слее със свой конкурент

Очаква се българското дружество да придобие до 15% от новата авиокомпания

Иван Михалев
7175 прочитания

През последните години авиокомпания "Татарстан" ползваше старите самолети "Боинг" на "България ер", която също е собственост на компания от групата "Химимпорт".


Авиокомпания "Татарстан", в която 50% от акциите бяха собственост на българския холдинг "Химимпорт", ще се слее със своя голям конкурент - местната авиокомпания "Ак Барс Аэро", съобщиха местни медии. Решението за това е било взето непосредствено преди празниците, а вчера станаха известни повече подробности по сделката.

Сливането е по искане на регулатора Росавиация

От сливането на двете дружества ще бъде създадена нова татарска авиокомпания, която ще трябва да бъде "конкурентоспособна и достойна да представлява републиката на федерално и международно равнище". Инициативата за обединяването на "Ак Барс Аэро" и "Татарстан" е на местния регулатор Росавиация. Още през ноември негов представител заяви, че ще приветства консолидация в сектора с цел създаване на силен национален авиопревозвач в региона. След като сливането приключи, Росавиация ще отнеме единия от двата лизенза, уточнява изданието "Бизнес Online".

Има обаче и мнения, че липсват пазарни предпоставки за сливането на двете дружества. "Ведомости" цитира местен анализатор, според когото двете компании имат различни бизнес модели. "Ак Барс Аэро" извършва регионални полети, докато "Татарстан" е позиционирана в среднодългите дестинации. Двете компании имат и доста различен авиопарк. "Ак Барс Аэро" разполага с 29 самолета, сред които седем машини Bombardier CRJ-200LR, седем Як-40, три Bombardier Challenger 604. Другата компания "Татарстан" има 12 самолета, сред които два стари Ту-154 и три Як-42, пет Boing 737s и два Airbus 319.

"Химимпорт" стъпи в Татарстан през 2008 г., когато холдингът беше избран за стратегически партньор по модернизацията на международното летище "Казан". Руски медии съобщиха през пролетта на 2011 г. за проведена среща между премиера на Татарстан Рустам Минниханов и ръководството на "Химимпорт" по въпроси за модернизиране на международното летище "Казан" и развитие на авиокомпания "Татарстан". Двете страни са се договорили за предоставяне на заеми на авиокомпания "Татарстан", като схемата предвиждаше "Химипорт" да отпусне 5.2 млн. долара, а властите в републиката - 5 млн. долара. Това ще позволи на авиокомпанията да стабилизира финансовото си състояние в условия на световна криза, която остро се отрази на авиационния отрасъл, се посочваше в съобщенията.

Делът на "Химимпорт" ще намалее

Все още не е ясно какъв дял ще притежава "Химимпорт" от бъдещата национална авиокомпания на Татарстан. Според публикации в местни медии холдингът ще придобие до 15% от бъдещата компания. До момента "Химимпорт" беше равноправен партньор на държавата в авиокомпания "Татарстан". Българското дружество притежава 50% от акциите в ЗАО "Тат-Аэро", което е собственик на ОАО Авиакомпания "Татарстан" (фактическото прехвърляне на акциите изчакваше одобрението на регулаторите в Татарстан - бел.авт.). През последните години "Химимпорт" прехвърли на авиокомпанията старите си самолети "Боинг", които преди това бяха ползвани от дъщерната й "България ер".

Според изданието ProKazan.ru влиянието на българските акционери в бъдещата обединена компания ще отслабне. "Мнозина вярват, че скоро българските акционери в "Татарстан" ще загубят влияние и ще се оттеглят", пише изданието. Разпределението на дяловете в бъдещета съвместна компания ще зависи и от дълговете на АК "Татарстан", в която тече одит на "ПрайсуотърхаусКупърс".

Авиокомпания "Татарстан"

Компанията е създадена през 1999 г. Тя извършва полети до големите градове в Русия като Москва, Санкт Петербург, Махачкала, както до големи градове в ОНД като Баку Душанбе, Ереван, Ташкент. Компанията има редовни полети и до Истанбул, Прага, Тел Авив. Тя поддържа и чартъри до много други точки в Русия и света, като за тази година обслужваните направления са били 40.  През миналата година компанията е превозила 603 хиляди пътници, а за тази прогнозата е за 824 хил. Компанията ползва за своя база летището в Казан.

Смени в ръководството

Започналите трансформации доведоха и до смени в ръководството на авиокомпания "Татарстан". Точно преди Коледа беше назначен нов генерален директор - Аксан Гиниятулин, който има голям опит в управление на проекти, в това число и на инвестиционни, пишат руските медии. По-любопитното е, че в последните две години той е бил съветник на генералния директор на конкурентната ОАО Холдинговая компания "Ак Барс". Предишният генерален директор на "Татарстан" Руслан Шакиров ще заеме поста изпълнителен директор.

Авиокомпания "Татарстан", в която 50% от акциите бяха собственост на българския холдинг "Химимпорт", ще се слее със своя голям конкурент - местната авиокомпания "Ак Барс Аэро", съобщиха местни медии. Решението за това е било взето непосредствено преди празниците, а вчера станаха известни повече подробности по сделката.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    barcelonski avatar :-?
    barcelonski-е-във-FAKTOR.BG


    По лесно се "тъпчат" самолетите

    с оръжие
    от военните заводи в Татарстан,

    когато ВеКеРейските Мутри си имат 2 авиокомпании,

    една в БГ и една в Казан ....... или се лъжа аааААА ??!







  • 2
    pesheff avatar :-?
    Пешката

    Браво на ТИМ че възстановяват авиолиниите в Волжска България =) Не е само символично това да знаете - след време ще има и обслужване на български в самолетите и вместо Татарстан Еър ще се казва ВолгаБГ Аърлайнс.

  • 3
    rumen_s avatar :-|
    rumen_s

    и тези вече се усетиха колко струват мутрите от ТИМ и елегантно ще ги разкарат


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK