Европа окончателно отвори пазара за българските превозвачи

Разрешаването на т. нар. каботажни превози не е панацея за фирмите, но ще помогне за намаляване на разходите им и ще подобри производителността

Българските превозвачи станаха пълноправни членове на ЕС, след като от началото на годината отпаднаха ограниченията за каботажни превози в страните от съюза
Българските превозвачи станаха пълноправни членове на ЕС, след като от началото на годината отпаднаха ограниченията за каботажни превози в страните от съюза
Българските превозвачи станаха пълноправни членове на ЕС, след като от началото на годината отпаднаха ограниченията за каботажни превози в страните от съюза    ©  АСЕН ТОНЕВ
Българските превозвачи станаха пълноправни членове на ЕС, след като от началото на годината отпаднаха ограниченията за каботажни превози в страните от съюза    ©  АСЕН ТОНЕВ
13.6%

от времето камионите в Европа са пътували без товар през миналата година спрямо 15.6% две години по-рано

Изток или Запад

Българските превозвачи разчитат основно на товари от Турция към Европейския съюз и обратно. Най-успешната икономика на Стария континент днес осигурява значителни обеми производство, от което се възползват българските транспортни фирми.

Интересна дестинация са и бившите съветски републики, където горивото е много евтино и това значително намалява разходите на превозвачите. Трудните условия на Изток като лоша инфраструктура и неуредени митнически процедури са донякъде предимство за българските фирми, тъй като шофьорите са опитни, а манталитетът е близък до нашия.

Проблем обаче представляват както липсата на редовни фериботни връзки, така и междуособиците в някои региони на бившите републики.

Заради кризата в Европа се увеличава конкуренцията и падат цените на превозите, което свива до минимум маржа на печалба. Въпреки това икономиката работи и затова вътрешноевропейските превози остават важна част от бизнеса на българските фирми.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    wsxdre avatar :-P
    wsxdre
    • - 6
    • + 4

    ЕС как няма да отвори пазара на българските превозвачи..и други неща ще отвори как няма да отвори,като види зора ще запали мотора,само че на сила ..България стои между Европа и близкия и далечен Изток ,не са Холандия или Финландия и те горките за това им е натоварено и са против приемането на България в Шенген.Европа винаги е завиждала на географските богатства на България!!

    Нередност?
  • 2
    wsxdre avatar :-P
    wsxdre
    • - 3
    • + 3

    Бойко за това се натиска магистрали да строи ,сега и по бургаското пристанище да да започне разширяване и развитие не изключвам и варненското разбира се понеже потока се очаква да бъде огромен особено ако има канал между Черно и Каспийско море със право западните европейски страни се притесняват :) ..и нека !!

    Нередност?
  • 3
    diablo avatar :-|
    diablo
    • - 3
    • + 4

    Освен страхотното ни стратегическо местоположение, България има и друго предимство. Сравнително ниската цена на горивата. Ако това е истина предвиждам до 3 години, пазарът на международни превози в южна и източна Европа да е залят само от български фирми :)

    Нередност?
  • 4
    dggm avatar :-P
    dggm
    • + 12

    До коментар [#3] от "diablo":

    Ние и в момента имаме солидно присъствие, защото предлагаме най-ниските цени, по-ниски дори от литовци и латвийци. Имаме най-ниските заплати и много ниски данъци.

    Ако стане и чудо да тръгне производството на автомобили в Ловеч ... А и ако се стабилизира близкия изток както имаме и традиции с превози до там. Дано!

    А иначе за намирането на товари ... товари има. Някои откриват и клонове в чужбина заради тези товари.

    Пари няма. Големият бич на единния европейски пазар, особено с отложените плащания при малките фирми, е липсата на единна информация за финансовото състояния на клиентите.

    В САЩ винаги можеш да провериш кредитния рейтинг, но в Европа всяка държава си има различни кредитни бюра и законови бази. В резултат се случва фирмите да не си прибират парите от клиенти, които е било видно, че са неплатежоспособни.
    Имах случай немска фирма да разпродаде автопарка си (който ние превозихме), защото фалира, но да ни обясни, че фалира, едва след като извършихме превоза :) Ако имахме кредитни бюра като в САЩ нямаше да има подобни неприятни моменти.

    Големите компании (Скания) имат отдели за скоринг на клиентите, но малките фирми не могат да си го позволят. На български клиент винаги можеш да пуснеш една ЦКР справка (ако си финансово грамотен и познаваш някой в някоя банка), но на чужд - не. И това много пречи на бизнеса.

    Нередност?
  • 5
    cneakep avatar :-P
    Спеакер

    "...Според него всички български превозвачи работят на базата на Регламент 561, спазват времето за пътуване и почивка, но са доста по-дисциплинирани."

    Верно ли бе?! Причината е друга - нашите тарикати правят врътки с тахошайби и карат дни и нощи като изтървани.

    Нередност?
  • 6
    the_european avatar :-|
    the_european
    • + 1

    Напоследък доста повече се съобразяват с регламентите българските превозвачи, отколкото преди. Просто като че ли разбраха, че от дребни измами няма полза. Законодателно примката се затегна и около товародателите, които също вече отговарят солидарно. И освен това един водач ако мами органите, така успешно може да мами и собственика на фирмата. Затова напоследък дори малки фирми инсталират дистанционни контролни системи, електрони тахографи и т.н. Колкото до дисциплината - има още МНОООГО какво да се желае. Но наистина фирмите са много гъвкави и много добре се нагаждат към пазара, водачите понасят всякакви несгоди, минават през всякаки препятствия (като корумпирани митничари и прочее), превозват еднакво добре на супер-различни територии Иран, Русия, Турция, Беларус и ЕС. Просто станахме малко по-нормална, по-модерна държава, по много причини със значителни инвестиции в транспортния автомобилен бизнес.

    Нередност?
Нов коментар