Напред към интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Напред към интернет

Телевизорите са сред най-продаваните стоки онлайн

Напред към интернет

Традиционните вериги за техника ще залагат все повече на онлайн продажби, въпреки че сега те носят малко от оборота им

Константин Николов
6162 прочитания

Телевизорите са сред най-продаваните стоки онлайн

© Цветелина Белутова


В края на миналата година американското списание Forbes публикува на сайта си суперкритична статия за най-голямата верига за техника в САЩ Best Buy. Авторът дори предрече, че до няколко години компанията ще изчезне. Причините за апокалиптичните му прогнози бяха изоставането на компанията от онлайн гиганти като Amazon и Apple въпреки налетите огромни суми за разширяване на интернет бизнеса. Критиките предизвикаха яростна реакция от страна на изпълнителния директор на Best Buy Браян Дън, който естествено предрече светли бъднини на компанията си. Независимо каква е съдбата на конкретната фирма на всички е ясно, че онлайн търговията променя изоснови бизнеса на традиционните вериги, и то не само на тези за електроника.

В България интернет пазаруването тепърва ще набира скорост. За съжаление все още няма подробни проучвания колко голям е този пазар по сегменти. Водещите вериги за електроника също променят модела си, за да се възползват от този все още неразвит пазар и да не последват предречената съдба на Best Buy, особено в години на спад на продажбите.   

Бързи промени

Българските вериги са поне малко по-облагодетелствани от американския си събрат, тъй като не са изправени пред конкуренцията на мастодонт като Amazon. Да, много хора поръчват от международни сайтове, но не толкова техника заради транспортните разходи и гаранциите. А и няма точни данни точно колко голям е онлайн пазарът у нас. През последната година най-големите търговци на техника - "Техномаркет", "Технополис" и "Зора", хвърлиха сериозни усилия да променят сайтовете си, за да привлекат повече онлайн клиенти. Като за начало ги направиха далеч по-достъпни и лесни за ползване, разшириха начините на плащане и направиха отстъпка от 5% за голяма част от предлаганите онлайн стоки. Тези мерки доведоха до значителен растеж на онлайн продажбите, но заради ниската си първоначална база този сегмент все още носи съвсем малка част от оборота на веригите.

"Очаквах доста по-голям ръст на онлайн търговията като стойност. В България делът на този бизнес от общия пазар все още е между 3 и 4% спрямо 15 до 30% в Европа", казва Николай Китов, един от собствениците на "Техномаркет". Според него въпреки това увеличението за последната година за компанията му е двойно, но от много ниска база. "Очакваме тези темпове на растеж да се запазят и през тази година. При нас онлайн продажбите са между 2 и 3% от общия ни бизнес", казва Китов. Горе-долу такъв е делът от общия оборот и при другите две големи компании в сектора. "За сравнение - този дял в бизнеса ни в Румъния е около 10%", коментира Китов.   

Според Пламен Стойков, управляващ съдружник в търговска верига "Зора", делът на интернет бизнеса на групата му е колкото този на един малък търговски обект. Въпреки това компанията залага много в развитието на този сегмент, тъй като като предимствата са значителни. "На първо място няма сериозните разходи около един традиционен магазин, където само изложените стоки струват около 700 000 до 1 млн. лв. Отделно са разходите за персонал, поддръжка, отопление и т.н. Така онлайн бизнесът всъщност има по-сериозен дял от печалбата от традиционния магазин", казва Стойков.

Око да види, ръка да пипне

Все още ниският дял на интернет търговията има своето обяснение. На първо място е устойчивото нежелание на български потребители да пазаруват онлайн. "Много клиенти продължават да се движат от мотото "око да види, ръка да пипне", казва Стойков. Божидар Колев, управляващ и съсобственик на "Технополис", уточнява, че по света много потребители поръчват онлайн, защото нямат достъп до традиционни магазини, докато в България случаят не е такъв, тъй като цялата страна е добре покрита.

Веригите леко се различават в данните си за най-купуваните стоки през интернет. Божидар Колев твърди, че при "Технополис" бялата техника е сред най-купуваните стоки, докато Китов казва, че спадът (включително и в онлайн продажбите) при неговата компания там е най-голям. Представителите и на трите вериги отчитат, че IT продуктите продължават да са най-продаваната електроника онлайн заедно с телевизорите. "Таблетите са на приливи и отливи, но специално при iPad имаме недостиг, тъй като търсенето е значително", казва Китов.

Компаниите се надяват въвеждането на отпускането на кредити онлайн също да даде тласък на интернет продажбите, макар в тази икономическа обстановка това да не е много сигурно. От няколко месеца "Техномаркет" и "Технополис" предлагат онлайн схеми на изплащане. "Засега отпускането на бързи кредити онлайн все още няма голям ефект, но тепърва ще развиваме тази услуга", казва Китов. Според него предимството на онлайн пазаруването е бързината и удобството, а не всички клиенти са склонни да чакат за одобрение от кредитните фирми.

Повече не може

Предлаганите онлайн отстъпки от 5% са пределните, на които потребителите могат да се надяват, казват от веригите. Според източници от бранша надценките на веригите са от порядъка на 10-15% при IТ продуктите до 20% при някои други стоки и маржовете в индустрията продължават да падат, а в същото време разходите да се увеличават. Което прави тези пет процента намаления много сериозни. "По наши изчисления цените в България са силно занижени спрямо тези в Европа. За миналата година разликите спрямо една Гърция са около 17% и 10-15% спрямо Румъния. Те се дължат и на по-ниските разходи, например тези за труд, наеми, комунални услуги", казва Пламен Стойков от "Зора".

"Отстъпките ни са добре балансирани", твърди и Китов.   

Лоши очаквания

Що се отнася до традиционния пазар на техника, очакванията на веригите са достатъчно показателни и негативни. Последната официална статистика на НСИ показва спад от 14.2% на пазара на техника през ноември спрямо същия месец на 2010 г. "Ако някой ми беше казал, че 2010 ще е по-лоша от 2009 г., а 2011 г. по-лоша от 2010 г., нямаше да му повярвам. След строителството ние сме най-засегнатият от кризата бранш. Просто хората отлагат покупките на техника в такива несигурни времена", казва Стойков. Той допълва, че въпреки кризата "Зора" е отворила пет нови обекта през изминалата година.

Божидар Колев е настроен малко по-оптимистично. Той заяви, че "Технополис" е реализирала макар и малък ръст през 2011 г. "Общата статистика говори за спад на пазара на електроника, но е възможно и да печелим пазарен дял", казва Колев и допълва, че компанията му планира да отвори 2-3 нови магазина през тази година.

Спадът ще продължи поне през първите месеци на годината. В бранша се надяват намалението поне отчасти да бъде компенсирано от европейското първенство по футбол в началото на лятото и от олимпиадата в Лондон. Подобни спортни събития винаги стимулират продажбите на техника, най-вече на телевизори.

Другата надежда на компаниите остава онлайн търговията, но ако се съди по последната година, ще има доста да почакат, преди този бизнес да носи сериозни приходи. Поне могат да са спокойни, че засега не ги грози предречената от Forbes съдба на Best Buy.

Без данни

За разлика от Румъния, където има подробни проучвания за онлайн пазара на техника от компании като GfK, в България няма подобни изследвания в този бранш. Преди две години Европейската комисия обяви, че българската интернет търговия е най-слабо развитата в общността. Националният статистически институт публикува информация за интернет потребителите и купувачите през интернет, но не и в номинално изражение. Последните данни показват, че 6.7% от населението над 16 години е поръчвало стоки през интернет през 2011 г. спрямо  5.1% през предишната година. Същевременно покупките на електроника, компютърен хардуер и софтуер са около 22% от общия интернет пазар според НСИ.

Амбициозен план

Не само в България умуват нови мерки за стимулиране на електронната търговия. Европейската комисия обяви план за удвояване на онлайн бизнеса и на интернет сектора като дял от европейския БВП до 2015 г. Според Брюксел интернет икономиката създава по 2.6 работни места за всяко загубено в традиционния бизнес. Ползите от по-ниските цени и по-широк избор от продукти и услуги в интернет се оценяват на 11.7 млрд. евро, или 0.12% от БВП на ЕС, се казва в плана на еврокомисията. В момента електронната търговия в ЕС е 3.4% от общите ритейл продажби, показват официалните данни, а делът на интернет сектора от европейския брутен вътрешен продукт е под 3%. Според Европейската комисия е нужен унифициран бизнес модел в целия ЕС, за да бъде създаден единен интернет пазар в 27-те странни членки. Данните показват, че в ЕС се използват над 700 млн. кредитни и дебитни карти, а броят на ползващите смартфони главоломно нараства, което създава страхотни възможности за онлайн търговията.

Докладът цитира несъответствията в законите на различните страни, които регулират онлайн продажбите и липсата на информация за потребителите. Сред предложенията от Брюксел е повишената прозрачност в отношенията продавач - купувач, които на теория би трябвало да стимулират използването на по-ефективни методи за разплащане и "изкореняването" на някои допълнителни такси, които оскъпяват транзакциите. Прогнозите сочат, че общият брой на пазаруващите онлайн в ЕС трябва да скочи от 141 млн. през 2009 дo 190 млн. през 2014 г., като средната сума, която всеки купувач харчи онлайн, ще се увеличи от 500 на 600 евро на година. Един на всеки трима европейци е използвал онлайн банкиране през 2009 г., докато прогнозите сочат, че до 2020 г. двама на всеки трима ще използва този тип банкиране.

В края на миналата година американското списание Forbes публикува на сайта си суперкритична статия за най-голямата верига за техника в САЩ Best Buy. Авторът дори предрече, че до няколко години компанията ще изчезне. Причините за апокалиптичните му прогнози бяха изоставането на компанията от онлайн гиганти като Amazon и Apple въпреки налетите огромни суми за разширяване на интернет бизнеса. Критиките предизвикаха яростна реакция от страна на изпълнителния директор на Best Buy Браян Дън, който естествено предрече светли бъднини на компанията си. Независимо каква е съдбата на конкретната фирма на всички е ясно, че онлайн търговията променя изоснови бизнеса на традиционните вериги, и то не само на тези за електроника.

В България интернет пазаруването тепърва ще набира скорост. За съжаление все още няма подробни проучвания колко голям е този пазар по сегменти. Водещите вериги за електроника също променят модела си, за да се възползват от този все още неразвит пазар и да не последват предречената съдба на Best Buy, особено в години на спад на продажбите.   


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Като човек който се занимава с това съм наясно че онлайн пазаруването тепърва набира скорост. При нас специално е 10% от оборота, което никак не е малко. Продавам машини и за съжаление повечето неща наистина трябва да се пипнат преди да се купят. Отделно има много голяма група хора които могат само да разглеждат сайтове, без да знаят как да си напишат правилно името и адреса. На някои хора трудно можеш да им обясниш че трябва да натиснат бутона "купи" и да си попълнят данните и го правят по телефона.

  • 2
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    "По наши изчисления цените в България са силно занижени спрямо тези в Европа"

    Я пак ???

  • 3
    dreamboxer avatar :-|
    hypercube

    "Предлаганите онлайн отстъпки от 5% са пределните, на които потребителите могат да се надяват, казват от веригите"

    Хахаха ... сега какво казаха - че не печелят ли ? Аз пък знам за отстъпки от 10-15% за фирми-партньори на тези вериги. Понякога се дават и на големи клиенти. Така че има какво да се желае още, веригите да не се правят на късопаметни, защото специално Техномаркет в разгара на кризата беше пуснал онлайн магазина си на -10% и плоска доставка от 10лв.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK