С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
23 13 яну 2012, 17:00, 14343 прочитания

Краят на държавната гравитация

Пет години след приватизацията на "България ер" свободата пред собственика "Химимпорт" е пълна

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Смяна на крилата

Основната промяна, която в момента се извършва в авиокомпанията обаче, е промяната на самолетите. От 1 ноември трите самолета Boeing, с които оперираше "България ер", вече не са в употреба и се подготвят да бъдат върнати на лизингодателите. С тях на работа вече не са и около 20 пилоти. Така от 150 пилоти към момента в компанията има около 130. "Подвижният парк беше заварено положение, което ни поставяше в една не много конкурентна позиция", обяснява Георгиев.

Освен трите Boeing под флага на "България ер" летят 6 самолета Airbus и 6 BAe. Последните ще последват съдбата на Boeing, но поетапно и с разликата, че са собственост на авиокомпанията и или ще бъдат продадени, или ще бъдат конвертирани в карго самолети. На мястото на отпадащите 9 самолета от компанията твърдят, че планират да вземат на финансов лизинг 8 бразилски Embraer. Четири през тази година и още толкова през 2013 г., като първият от тях се очаква да пристигне през март. За пилотирането им ще се проведе селекция на пилотите, които до момента са летели на Boeing и на BAe, и те ще бъдат обучени да летят на новите. "Имаме запазени квоти в световните центрове за обучение, от януари започваме преквалификацията на пилоти", уверява Георгиев.


Целта е компанията да оперира всичките си дестинации с два типа самотети - Airbus и Embraer, като от нея уверяват, че бразилският самолет ще може да обслужва почти всички европейски полети, тъй като не са стандартно изпълнение и имат същия обсег на летене като Airbus (3000 мили). Boeing и Airbus се конкурират в по-големия сегмент от около 150 места, докато Embraer се конкурират в сегмента на 100-местните самолети. С новите си покупки "България ер" се надява да намали разходите си с около 15%, тъй като бразилските самолети са по-икономични от гледна точка на горивото, по-леки са и това ще намали някои от таксите, които компанията плаща на летищата. 

Другата основна структурна промяна може да дойде по линия на консолидирането на компанията. Към момента авиационен сертификат притежават "България ер" и "Хемус ер". "Виаджо ер" е компания, но не и лицензиран оператор. В "Хемус ер" има регистрирани самолети, но те изпълняват полети под флага на "България ер". "В началото на годината ще има решение на акционерите за бъдещето на "Хемус ер", обяснява изпълнителният директор. По неговите думи единият сценарий е двете компании да се слеят и да оперира единствено "България ер", а другият - "Хемус ер" да бъде трансформирана в карго компания. "Целта ни е да вземем позиции в тази дейност. Искаме пазарен дял в каргото, какъвто е при пътниците", допълва Георгиев.

Прилетящи пасиви и активи



През изминалата година компанията отчита увеличение по международните линии със 7.3%, съобщават от дружеството. По вътрешните линии ръстът е 45%. Това става, след като единствената друга компания с редовни полети София - Варна, нискотарифната WizzAir, обяви, че ги прекратява. Според Янко Георгиев обаче ръстът идвал основно от интереса към линията София - Бургас. Основните рискове за компанията са аналогични за всички на световния авиопазар. Това са икономическите трусове, цените на горивата и силната конкуренция от страна на лоу-кост компаниите, която принуди традиционните авиопревозвачи да станат по-гъвкави по отношение на ценообразуването. Дяловете на "България ер" на летище София през последните години падат. Труден пазар са и чартърните полети поради високата конкуренция от страна на български и най-вече чужди фирми. "В момента има свръх свободен капацитет на самолети. Не сме се отказали от чартърния бизнес, но искаме да намерим най-оптималното решение за авиокомпанията", коментира Георгиев.

"България ер" обаче има доста съпътстващи дейности в нейна полза на българския пазар. След като туроператорът "Алма тур" фалира в нейна полза, компанията успя да стигне директно до руския пазар и вече има подписани договори за превозване на руски туристи в България. Преди две години купи 45% от "Амадеус България", дъщерна компания на испанската Amadeus IT Group, която управлява една от най-големите резервационни системи в света с 35.6% пазарен дял. Услугите й в България ползват почти всички туристически агенции. Системата дава информация за актуалните промени и тенденции на пазара на туристически услуги и е среда за публикуване на актуалните цени и условия, които авиокомпаниите предлагат.

"Бългериан еъруейз груп" пък е съсобственик с немската Lufthansa Technik в българското поделение за поддръжка и ремонт на самолети, разположено на летище София. Компания от групата на "Химимпорт" държи 40% от концесията на морските летища във Варна и Бургас. Преди време групата имаше интерес и към стария терминал на летище София за обслужване само на полетите на "България ер". "Към момента това, което получаваме като обслужване на новия терминал, ни задоволява. Колкото до отделен терминал, това са по-далечни намерения на компанията ни", коментира Янко Георгиев. Компанията наскоро е преподписала договора си за наземно обслужване с държавния наземен оператор на летището и вече изплаща задълженията към летището, следвайки подписан погасителен план. Ако държавата реши да отдава летище София на концесия, групата "Химимпорт" би била логичен кандидат.

Концентрацията на авиобизнес в групата е повече от ясно изразена, като досега държавата не е била пречка за експанзията й. Оттук насетне превозвачът ще лети напълно самостоятелно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора 1 Джон Върна: Мерките срещу корупцията са лидерство, контрол и правилните хора

Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"

6 дек 2019, 811 прочитания

Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие Акцентираме на отличното обслужване и пълно организационно съдействие

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"

6 дек 2019, 575 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
За силата на личния пример

Д-р Милен Врабевски вярва, че не трябва да чакаш другите да подобрят света около теб и че бизнес се прави с родолюбие

Още от Капитал
Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

Звуковата терапия на Стейси Кент

What a Wonderful World: певицата за нуждата да имаме споделени преживявания в кризисно време

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10