// K2: Бизнесът / Компании
Краят на държавната гравитация
Пет години след приватизацията на "България ер" свободата пред собственика "Химимпорт" е пълна
Инфографика |
Основната промяна, която в момента се извършва в авиокомпанията обаче, е промяната на самолетите. От 1 ноември трите самолета Boeing, с които оперираше "България ер", вече не са в употреба и се подготвят да бъдат върнати на лизингодателите. С тях на работа вече не са и около 20 пилоти. Така от 150 пилоти към момента в компанията има около 130. "Подвижният парк беше заварено положение, което ни поставяше в една не много конкурентна позиция", обяснява Георгиев.
Освен трите Boeing под флага на "България ер" летят 6 самолета Airbus и 6 BAe. Последните ще последват съдбата на Boeing, но поетапно и с разликата, че са собственост на авиокомпанията и или ще бъдат продадени, или ще бъдат конвертирани в карго самолети. На мястото на отпадащите 9 самолета от компанията твърдят, че планират да вземат на финансов лизинг 8 бразилски Embraer. Четири през тази година и още толкова през 2013 г., като първият от тях се очаква да пристигне през март. За пилотирането им ще се проведе селекция на пилотите, които до момента са летели на Boeing и на BAe, и те ще бъдат обучени да летят на новите. "Имаме запазени квоти в световните центрове за обучение, от януари започваме преквалификацията на пилоти", уверява Георгиев.
Другата основна структурна промяна може да дойде по линия на консолидирането на компанията. Към момента авиационен сертификат притежават "България ер" и "Хемус ер". "Виаджо ер" е компания, но не и лицензиран оператор. В "Хемус ер" има регистрирани самолети, но те изпълняват полети под флага на "България ер". "В началото на годината ще има решение на акционерите за бъдещето на "Хемус ер", обяснява изпълнителният директор. По неговите думи единият сценарий е двете компании да се слеят и да оперира единствено "България ер", а другият - "Хемус ер" да бъде трансформирана в карго компания. "Целта ни е да вземем позиции в тази дейност. Искаме пазарен дял в каргото, какъвто е при пътниците", допълва Георгиев.
Прилетящи пасиви и активи
През изминалата година компанията отчита увеличение по международните линии със 7.3%, съобщават от дружеството. По вътрешните линии ръстът е 45%. Това става, след като единствената друга компания с редовни полети София - Варна, нискотарифната WizzAir, обяви, че ги прекратява. Според Янко Георгиев обаче ръстът идвал основно от интереса към линията София - Бургас. Основните рискове за компанията са аналогични за всички на световния авиопазар. Това са икономическите трусове, цените на горивата и силната конкуренция от страна на лоу-кост компаниите, която принуди традиционните авиопревозвачи да станат по-гъвкави по отношение на ценообразуването. Дяловете на "България ер" на летище София през последните години падат. Труден пазар са и чартърните полети поради високата конкуренция от страна на български и най-вече чужди фирми. "В момента има свръх свободен капацитет на самолети. Не сме се отказали от чартърния бизнес, но искаме да намерим най-оптималното решение за авиокомпанията", коментира Георгиев.
"България ер" обаче има доста съпътстващи дейности в нейна полза на българския пазар. След като туроператорът "Алма тур" фалира в нейна полза, компанията успя да стигне директно до руския пазар и вече има подписани договори за превозване на руски туристи в България. Преди две години купи 45% от "Амадеус България", дъщерна компания на испанската Amadeus IT Group, която управлява една от най-големите резервационни системи в света с 35.6% пазарен дял. Услугите й в България ползват почти всички туристически агенции. Системата дава информация за актуалните промени и тенденции на пазара на туристически услуги и е среда за публикуване на актуалните цени и условия, които авиокомпаниите предлагат.
"Бългериан еъруейз груп" пък е съсобственик с немската Lufthansa Technik в българското поделение за поддръжка и ремонт на самолети, разположено на летище София. Компания от групата на "Химимпорт" държи 40% от концесията на морските летища във Варна и Бургас. Преди време групата имаше интерес и към стария терминал на летище София за обслужване само на полетите на "България ер". "Към момента това, което получаваме като обслужване на новия терминал, ни задоволява. Колкото до отделен терминал, това са по-далечни намерения на компанията ни", коментира Янко Георгиев. Компанията наскоро е преподписала договора си за наземно обслужване с държавния наземен оператор на летището и вече изплаща задълженията към летището, следвайки подписан погасителен план. Ако държавата реши да отдава летище София на концесия, групата "Химимпорт" би била логичен кандидат.
Концентрацията на авиобизнес в групата е повече от ясно изразена, като досега държавата не е била пречка за експанзията й. Оттук насетне превозвачът ще лети напълно самостоятелно.
Още по темата
Неефективност или интереси към дейността на агенцията, поддържаща реката, доведоха до кадрови промени в нея
16 дек 2011Държавата се готви да промени концесиите за летищата във Варна и Бургас
4 ное 2011Стремежите на дребно на местните играчи могат да провалят привличането на стратегически инвеститор на пристанището
21 окт 2011От общо 12 млрд. лв. пазарна капитализация поне половината е практически несъществуваща
21 окт 2011Най-големите холдинги - да имаш и да искаш
4 юли 2011Българската фирма на Wizz Air отлетя
Превозвачът затяга разходите, затова ще премести дейността в Унгария
24 юни 2011Правителството най-сетне се реши да концесионира летище София. Остава да привлече качествен инвеститор
8 апр 2011Ако не със "Съгласие", със "Сила"
Пенсионните фондове на групата "Химимпорт" наливат все повече пари в свързани компании
28 яну 2011Групата "Химимпорт" придоби още един животозастраховател
Свързаното с публичния холдинг "Финанс консултинг" е купило 100% от "КД живот"
20 дек 2010"България ер" има амбиции да наеме дългосрочно стария терминал на Летище София
15 май 2009
Експертът по криминалистичен одит пред "Капитал"
6 дек 2019, 811 прочитания

Светлин Якимов, маркетинг мениджър на "Регнум Банско апарт хотел и СПА"
6 дек 2019, 575 прочитания
6 дек 2019, 3965 прочитания
6 дек 2019, 2560 прочитания
6 дек 2019, 2251 прочитания
6 дек 2019, 2095 прочитания
6 дек 2019, 1875 прочитания
Д-р Милен Врабевски вярва, че не трябва да чакаш другите да подобрят света около теб и че бизнес се прави с родолюбие