Еволюцията на технологиите според Deloitte
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Еволюцията на технологиите според Deloitte

Reuters

Еволюцията на технологиите според Deloitte

Консултантската компания предрича бум на евтините смартфони, край на неограничения интернет и оформянето на прослойка от хардкор потребители на таблети

Момчил Милев
11784 прочитания

Reuters

© Reuters


Напук на икономическата криза и на опасенията, че тя ще ни удари още по-безмилостно през тази година, настоящата 2012 г. вероятно ще се окаже силна за технологичния бизнес. Това предвижда тазгодишният консултантски доклад на глобалната компания за одит услуги и бизнес анализи Deloitte, оповестен през изминалата седмица. Очаква се да бъдат продадени рекордни количества смартфони и таблети, както и компютри от всички възможни спецификации, твърдят анализаторите. Това ще се случи дори в държави, чиито икономики са със слаб ръст или дори са в лека рецесия. Ще има увеличено търсене на потребителска електроника, сочат експертните анализи на Deloitte.

Докладът се спира на няколко интересни тенденции, които според компанията ще са водещи за технологичния бизнес през следващите 12 месеца. Анализаторите очакват бум на пазара на умни телефони в най-ниския ценови сегмент, условно наричани "100-доларови смартфони".

Освен това според тях в момента се заражда много интересна и обещаваща потребителска категория: на притежателите на повече от един таблет. Става дума за около 5% от сегашните собственици на подобни устройства. Тенденцията е тази група да се разраства.

2012 също така има шанс да се окаже годината, в която ще дойде краят на неограничените планове за пренос на данни на интернет доставчиците, смятат от Deloitte. Това вече ще засегне не само мобилните оператори, но и потребителите на кабелен интернет. По всяка вероятност обаче лимитът се отнася за не повече от 1% от интернет потребителите.

Това може да е и повратна година за SSD дисковете (запаметяващите устройства, базирани на флаш памет) – най-вече заради наводненията в Тайланд, потопили голяма част от производствените мощности за класически харддискове.

Така че, ако ви интересува, по-надолу може да прочетете повече за споменатите тенденции в сферата на технологиите и телекомуникациите.

Нашествието на low cost смартфоните

Може би най-любопитната прогноза на Deloitte е свързана с пазара на интелигентни мобилни телефони. Не става дума обаче за мощните лъскави смартфони, задвижвани от операционна система iOS или Android, чиито възможности надминават изчислителната мощ на лаптопите от 2005 г. Според анализаторите тази година ще наблюдаваме бум в продажбите на устройствата от най-нисък клас. От Deloitte условно ги определят като "нетбук аналога на смартфоните". В края на годината по целия свят ще се използват над 500 млн. подобни устройства.

"Нека уточним, че дефиницията за смартфон, която ползваме за прогнозите, се базира по-скоро на разбирането на потребителите за това какво е смартфон, отколкото на стандартната дефиниция, използвана в индустрията, опираща се на типа операционна система. Много потребители са склонни да възприемат един телефон като смарт, ако той има тъчскрийн или пълна клавиатура, а не заради някаква нематериална операционна система под капака", коментира за "Капитал" Асен Димов, съдружник в Deloitte – България, и лидер на екипа, който следи технологичния сектор, телекомуникациите и медиите.

Според него евтиният смартфон ще допадне на много и различни типове потребители. Най-голям сегмент сред тях представляват стотиците милиони мобилни потребители, които все още не притежават умни телефони. Това с особена сила е валидно за развиващите се пазари, където потребителите ще са склонни да сменят стария си телефон от нисък клас с евтин "стартов" умен телефон.

"Ние условно наричаме смартфоните от нисък клас "смартфон за 100 долара" и изхождайки от горната дефиниция, нашето предвиждане е техните продажби да достигнат около една трета от общите продажби на смартфони и около 20 процента от общите продажби на мобилни телефони. В бройки това възлиза на около 300 млн.", допълва Димов.

Този тип евтини смартфони ще предлагат предимно базови функционалности. Те ще поддържат GPRS или EDGE безжична свързаност (без 3G), Wi-Fi, ще имат тъчскрин дисплей, процесор с изчислителна мощ между 200 и 500 MHz и 2-мегапикселова камера, която ще позволява снимки на дневна светлина. Сериозен фактор за поевтиняването на този тип устройства е цената на екраните, чувствителни на допир. Тя е спаднала с около 30 процента за година.

По всяка вероятност т.нар. 100-доларови смартфони ще бъдат основното оръжие на мобилните оператори за привличане на клиенти към техните услуги за пренос на данни.

Пазарът на таблети

Deloitte прогнозира, че през 2012 г. пазарът на таблети ще достигне фаза, когато за първи път ще се оформи нова категория потребители – на притежателите на повече от едно подобно устройство. По всяка вероятност групата на собствениците на два или повече таблета ще съставлява около 5% от всички купувачи за годината. До момента в света са продадени около 75 млн. таблета, добавят от Deloitte.

"Въпреки че техният пазар има едва 3-годишна история, таблетите са най-стремително навлезлият технологичен продукт в историята. Да си припомним, че през януари 2010 г. най-смелите прогнози за продажби през въпросната година бяха за едва 1 милион броя. Сега, през 2012 г., се очаква около 5 милиона таблети да бъдат придобити само от онези домакинства, които вече притежават един таблет. И това е само малка част от целия пазар", коментира Асен Димов от Deloitte.

Параметрите на повечето устройства, които са продадени от 2010 г. досега, са доста сходни. Осемдесет процента от всички закупени таблети са, грубо казано, с размер от 10 инча, чувствителен на докосване LCD-дисплей без мултитъч възможности, тегло около 650 грама, Wi-Fi, но не и 3G свързаност и цена около 600 долара.

"Седемдесет и петте милиона модерни таблети, продадени от появата им през 2010 г., категорично говорят за това, че хората търсят устройство с размери и мощност на процесора някъде по средата между смартфона и лаптопа. Това, което наблюдаваме, е доста интересно – търсенето на таблети се очертава силно хомогенно по отношение на размер, екран, тегло и дори цена, а предложенията на пазара силно варират във всяко едно отношение. През 2012 най-вероятно предложените от производителите таблети ще бъдат още по-разнообразни и търсенето ще се нагажда спрямо тях", споделя Асен Димов.

Размерът на таблетите по всяка вероятност ще е основната движеща сила при зараждането на новата категория потребители с повече от един таблет. Това означава, че през 2012 г. може да очакваме бум на устройствата с по-малък размер – около 7 инча. По всяка вероятност те ще се използват по различен начин от по-големите си събратя, прогнозират от Deloitte. Седеминчовите таблети ще бъдат предназначени по-често за четене на книги, използване на приложения за смартфони, преглеждане на мейли или показване на снимки. За сметка на това те няма да бъдат толкова удобни за разглеждане на пълни версии на уебсайтове, за онлайн списания, за създаване на документи, правене на презентации или гледане на видео с по-голяма продължителност.

"Както и при смартфоните – категория, която в момента е представена от множество видове устройства, така и при таблетите ще видим още повече модели с различни размери, мощност на процесора, операционна система и цена", обобщава Димов.

Залезът на неограничения интернет

Много е възможно тази година да видим края на неограничения интернет достъп, опасяват се от Deloitte. Причината за това вероятно ще бъде претоварването на мрежите на интернет доставчиците (ISP), особено в пиковите моменти. Затова много провайдъри дискретно започват да въвеждат лимити за преноса на данни. Те варират от абсурдно ниската граница от 1 GB (за доставчик в Япония) до 900 GB. Според анализа на Deloitte обаче въвеждането на таван от 250 GB би засегнало по-малко от 1% от всички потребители.

"Специалистите на Deloitte в този сектор предвиждат, че през 2012 г. около 100 млн. потребители на интернет ще трябва да се съобразяват с ограничения в обема на интернет трафика, било то свързани със скорост или с таксуване на трафика, надвишаващ лимита. Въпреки че повечето потребители на безжичен интернет по цял свят са свикнали на известни месечни ограничения, по-голямата част от клиентите на широколентов интернет чрез оптична или кабелна връзка или стационарен телефон досега са се радвали на неограничен достъп", уточнява Асен Димов от Deloitte България.

Той цитира и друго проучване, според което трафикът, който се генерира от всеки потребител, нараства с 30% всяка година и достига почти 15GB на месец. Освен увеличения обем данни, също така се увеличава и броят на потребителите на интернет. Не на последно място неравномерното разпределение на потреблението също създава затруднения на интернет доставчиците.

"Това са фактори, които неминуемо ги принуждават да преосмислят своя подход на ценообразуване, базиран на принципа "яж на корем". Поне още 20 интернет доставчика в пет от големите държави, които обслужват повече от 100 милиона потребители (или около 20% от над 500 милиона абонати на широколентов интернет в световен мащаб), най-вероятно ще въведат месечни ограничения на обема данни до края на годината", твърди Асен Димов.

Ако погледнем данните на ОИСР от края на 2010 г., ще видим как в повечето големи пазари в Европа, Азия и Америка към онзи момент много рядко се случва да има ограничения в обема данни на стационарния достъп до интернет. От общо 34 страни, в които се е провело изследването, само в четири интернет доставчиците са имали установени лимити. В други пет държави малко повече от 50% от анкетираните интернет доставчици налагат таван. В останалите 25 държави се установява, че или няма ограничения на обема данни, или само малка част от доставчиците имат ограничен трафик.

Не е ясно обаче доколко изводите от тази част на изследването на Deloitte са абсолютно валидни за българския интернет пазар. Що се отнася до градските райони, онлайн достъпът е свръхконкурентен, потребителите се радват на четвъртия по бързина интернет достъп в света и не е ясно доколко компаниите безнаказано биха могли да въведат тавани за потреблението. Високата степен на конкуренция между доставчиците също така провокира интензивна подмяна на кабелната инфраструктура с оптични влакна – трансформация, която според доклада на Deloitte в бъдеще ще доведе до ново премахване на замисляните в момента лимити.

SSD дискове, 3D принтери и мобилни разплащания

Започващата година по всяка вероятност ще е повратна за пазара на твърди дискове. Очакванията са, че ще има драматичен ръст в потреблението на т.нар. SSDносители – запаметяващи устройства, базирани на флаш памети. Прогнозата е до края на годината 15 на сто от преносимите компютри да ги използват.

Агресивното навлизане на SSD е провокирано и от наводненията в Тайланд през октомври, които потопиха голяма част от производствените мощности за традиционни харддискове. Природният катаклизъм предизвика дефицит, вдигна цените с между 20% и 30% и повиши интереса към алтернативни решения, каквото е SSD. Според прогнозата на Deloitte нормалното производство на традиционни дискове ще бъде възстановено през пролетта.

Изводът, който анализаторите правят, е, че пазарът на дискове през тази година ще се раздели на две. Потребителите, които се стремят към бързина и ниска консумация на енергия, ще се ориентират към SSD технологията, а онези, които искат повече място, ще продължат да се придържат към традиционните решения.

Консултантите от Deloitte обръщат внимание и на две технологии с по-далечна перспектива: NFC мобилните разплащания и 3D принтерите.

Според прогнозата броят на мобилните устройства, които поддържат Near Field Communication (NFC), ще нарасне със 100% до около 200 млн. смартфона или таблета. Въпреки това обаче навлизането на този вид разплащания и използването на т.нар. дигитални портфейли вероятно ще се забави, най-вече заради сложните взаимоотношения на различните компании, които трябва да осигурят услугите – финансови институции, системи за разплащания, мобилни оператори, търговци и т.н. Очакванията са мобилните транзакции на базата на NFC да достигнат 50 млрд. долара, но чак през 2014 г. За сравнение: в момента глобалният пазар на разплащания е 30 трилиона долара годишно.

Deloitte отбелязват също така ръст в сферата на триизмерните принтери. За момента обаче те си остават нишов продукт с глобален пазар от скромните 200 млн. долара. Анализаторите на компанията засега са резервирани по въпроса дали сме близо до момента, когато ще можем да имаме своеобразна "домашна фабрика" вкъщи. Те обаче смятат, че 3D принтерите биха могли да променят изоснови някои индустрии, като например производството на инструменти.

Напук на икономическата криза и на опасенията, че тя ще ни удари още по-безмилостно през тази година, настоящата 2012 г. вероятно ще се окаже силна за технологичния бизнес. Това предвижда тазгодишният консултантски доклад на глобалната компания за одит услуги и бизнес анализи Deloitte, оповестен през изминалата седмица. Очаква се да бъдат продадени рекордни количества смартфони и таблети, както и компютри от всички възможни спецификации, твърдят анализаторите. Това ще се случи дори в държави, чиито икономики са със слаб ръст или дори са в лека рецесия. Ще има увеличено търсене на потребителска електроника, сочат експертните анализи на Deloitte.

Докладът се спира на няколко интересни тенденции, които според компанията ще са водещи за технологичния бизнес през следващите 12 месеца. Анализаторите очакват бум на пазара на умни телефони в най-ниския ценови сегмент, условно наричани "100-доларови смартфони".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    alex052 avatar :-|
    alex052

    То това не е кой знае какво прозрение....Една нескъпа технология,много правилен маркетинг/първо таблета беше лукс/,внимателно насаждане на потребност............и сега здравей живот ефтинки таблети т.е. снижаване на печалбата на производителите до нормални граници.Абсолютно предвидимо та това уважаеми господа е маркетинговия сценарии на добрият стар лаптоп.........

  • 2
    john_law avatar :-P
    john_law

    "2012 също така има шанс да се окаже годината, в която ще дойде краят на неограничените планове за пренос на данни на интернет доставчиците, смятат от Deloitte."

    Поредното доказателство, че от пишман консултанти, дето нищо не разбират от материята - полза никаква.....
    На фона на бума на FLAT RATES за интернет по цял свят, тия предричат край. Предричат бум на таблети и смартфони и в същото време липса на интернет ??? Ехоооо - има ли някой ??? :)

  • 3
    john_law avatar :-|
    john_law

    "Не става дума обаче за мощните лъскави смартфони, задвижвани от операционна система iOS или Android"

    Всъщност мога да се хвана на бас с момъка - Асен Димов, съдружник в Deloitte – България - че тези евтини смартфони ще са тъкмо с Android !!!

  • 4
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    От Делойт (без другата полвина) правят прогнози - смешно.

    "процесори до 500 мегахерца" - хахаха.
    Всички китайски онлайн магазини масово предлагат Андроид телефони с евтиния Медиатек чипсет - и то под 100$

  • 5
    tsonkooo avatar :-P
    Тsonkooo

    Само да не закачат Интернет!

  • dggm

    Иска ми се да имаше възможност за "анти-препоръчване" опция.


  • 7
    ariman_info avatar :-?
    Ariman

    Куци прогнози, специално това за ръста на потребителите с повече от един таблет ми е леко смешно, това че имаш повече от един брой от устройство не значи, че го ползваш активно, например аз имам две перални, не ползвам лично нито една, имам три лаптопа, ползвам само един и т.н.

  • 8
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Това с лимитите на Интернет не го разбрах. Той (Интернет) е почти неизчерпаем ресурс и многото ползване не създава друга грижа освен временно затруднение. От друга страна оптиката е вече навсякъде. За мобилните оператори е малко по-различно, но и там хората инвестират в инфраструктура. Не вярвам някой доставчик да си направи подобно харакири. Мърдок и платените новини между другото доказаха невъзможността на подобни "регресивни" начинания.

  • 9
    stg avatar :-|
    stg

    няма никога да забравя какво бляскаво бъдеще се предвиждаше за нетбуците преди няколко години, а сега на практика те не съществуват като вид устройства вече


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.