Вестник със сутрешно кафе
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Вестник със сутрешно кафе

До края на годината трябва да бъдат отворени седем обекта Le Cafe Inmedio

Вестник със сутрешно кафе

След моловете и хипермаркетите френската група Lagardere разширява бизнеса си в България с Cafe Inmedio в болниците

Константин Николов
9710 прочитания

До края на годината трябва да бъдат отворени седем обекта Le Cafe Inmedio

© Надежда Чипева


Дори и децата го знаят: ръчните продажби на вестници продължават да падат с всяка година, и то не само в България, а в цял свят. Печатните медии от години се опитват с променлив успех да променят бизнес модела си. Същото се отнася и до големите разпространители на дребно на вестници. Един от тях е френският гигант Lagardere Services чрез българското си подразделение "Ел Ес травъл ритейл", който продължава да диверсифицира бизнеса си в България.

Компанията, която от 2008 г. развива различни формати за търговия на дребно със списания и вестници като Inmedio и Relay (виж карето), започва нов тип бизнес - Cafe Inmedio. Новата концепция е на базата на кафенетата Inmedio Cafe в Полша и Relais H във Франция, но в България ще бъде развивана не в търговски центрове, а в болници. Първият обект започна работа в края на ноември във Военномедицинска академия във Варна, а в началото на февруари ще бъде официалното откриване на този във ВМА - София. Той се намира на мястото на старата лавка на приземния етаж. Но продажбата на преса няма да е основната му дейност (макар че клиентите ще могат да си купят вестници), а приготвените на място сандвичи и салати, както и пакетирани храни и напитки. Идеята на компанията е да предлага хранителни продукти както на медицинския персонал в болницата, който ще получи карти за отстъпки, така и на посетители и пациенти, като за последните ще има румсървиз. От "Ел Ес травъл Ритейл България" заявиха, че са развивали новия формат според спецификите на българския пазар и компанията майка им е дала пълната свобода. "По-скоро инициативата за формата на обектите тръгна от България. Да, колегите във Франция или Полша също имат подобна дейност в болнични заведения, но в България ние избрахме как да изглежда, какви цветове да се ползват и създадохме насоките. И сега дори колегите в Румъния гледаха от нас, когато отварят подобни кафенета", казва Александрина Христова, търговски и маркетинг директор на "Ел Ес травъл ритейл България". Фирмата преговаря и с други болници за Cafe Inmedio, като скоро ще бъде открито заведение и в многопрофилна болница "Свети Иван Рилски", а до края на годината трябва да има седем подобни обекта.

"Ел Ес травъл ритейл" обяви, че ще продължи експанзията си и през следващите години, като плановете са за мрежа от над 100 обекта от всичките формати в следващите 2-3 години. За разлика от България в много други страни компанията е и разпространител на едро на преса. В Румъния има над 170 точки за продажба. "В рамките на 2012 г. планираме мрежа от около 80 обекта. Ще продължим развитието на типичните press & tobacco концепции като Inmedio и Relay, но също така ще продължим и да диверсифицираме и да разработваме нови концепции (бързи храни, пекарни, кафетерии и пр.) с основен фокус върху пътническите зони в по-големите градове. Не стоим само в рамките на печатните издания", казва Христова. Според компанията досега направените инвестиции в България са над 5 млн. лева. С нарастването на броя на обектите се повишават и финансовите резултати - от 676 хил. лв. приходи през 2008 г. до 17.5 млн. през 2010 г. според данни от Търговския регистър.

Компанията започна експанзията си в България през магазините на Kaufland и първите Inmedio бяха в хипермаркетите на немската верига. Всъщност концепцията Inmedio е специално създадена за Източна и Централна Европа по време на бума на моловете и тръгва от Полша. След Kaufland компанията откри обекти и в молове в цялата страна и навлезе с най-успешния си бранд Relay.

Всичките формати, развивани в България, работят на франчайз принцип. "Ел Ес травъл ритейл" осигурява стоката и наема, докато партньорите управляват обектите и назначават служителите. Изискванията са да имат търговско дружество и да дадат депозит при стартиране на партньорството, който е възстановим. Срещу участието си те получават комисиона спрямо продажбите. По този начин компанията работи на всичките си пазари, уточняват от "Ел Ес травъл ритейл България". Обектите са напълно унифицирани, а основното правило винаги е едно и също - търсят се локации с висок трафик.

От "Ел Ес травъл ритейл" казват, че продължават да се оглеждат и за други възможности за диверсифициране на бизнеса си в България, но уточняват, че фокусът им е върху форматите за продажба на дребно на вестници. Компанията е единственият международен играч в този сектор, в който разпространителските фирми от години водят оспорвана битка без ясен регламент. 

Групата

"Ел Ес травъл ритейл" е българското подразделение на Lagardere Services, която е част от френския гигант Lagardere Group. Основната дейност на Lagardere са медиите, а приходите му за 2010 г. достигнаха почти 8 млрд. евро, като основната част от тях идват от Lagardere Services - 4.6 млрд. евро за 2010 г. Подразделението има над 4000 обекта с 11 000 служители в над 20 държави. Преди да отвори първите си обекти в България, Lagardere Services присъстваше на българския разпространителски пазар още от 1993 г., когато заедно с германската Axel Springer и българската фирма ННП създават джойнт венчъра "Булгарпрес", който се занимава с национална дистрибуция на чуждестранна преса на всички езици.

 

Форматите в България

"Лагардер сървис България" открива първия си обект Inmedio през хипремаркета на Kaufland във Враца.  От октомври 2011 г. компанията се преименува от "Ел Ес травъл ритейл България". В момента оперира верига от 62 обекта в страната под 5 различни търговски марки:

- Inmedio (50 обекта)

- Relay (4 обекта)

- One Minute (4 обекта)

- Voyage (1 обект)

- Le Cafe Inmedio (4 обекта)

Автор: Капитал

Дори и децата го знаят: ръчните продажби на вестници продължават да падат с всяка година, и то не само в България, а в цял свят. Печатните медии от години се опитват с променлив успех да променят бизнес модела си. Същото се отнася и до големите разпространители на дребно на вестници. Един от тях е френският гигант Lagardere Services чрез българското си подразделение "Ел Ес травъл ритейл", който продължава да диверсифицира бизнеса си в България.

Компанията, която от 2008 г. развива различни формати за търговия на дребно със списания и вестници като Inmedio и Relay (виж карето), започва нов тип бизнес - Cafe Inmedio. Новата концепция е на базата на кафенетата Inmedio Cafe в Полша и Relais H във Франция, но в България ще бъде развивана не в търговски центрове, а в болници. Първият обект започна работа в края на ноември във Военномедицинска академия във Варна, а в началото на февруари ще бъде официалното откриване на този във ВМА - София. Той се намира на мястото на старата лавка на приземния етаж. Но продажбата на преса няма да е основната му дейност (макар че клиентите ще могат да си купят вестници), а приготвените на място сандвичи и салати, както и пакетирани храни и напитки. Идеята на компанията е да предлага хранителни продукти както на медицинския персонал в болницата, който ще получи карти за отстъпки, така и на посетители и пациенти, като за последните ще има румсървиз. От "Ел Ес травъл Ритейл България" заявиха, че са развивали новия формат според спецификите на българския пазар и компанията майка им е дала пълната свобода. "По-скоро инициативата за формата на обектите тръгна от България. Да, колегите във Франция или Полша също имат подобна дейност в болнични заведения, но в България ние избрахме как да изглежда, какви цветове да се ползват и създадохме насоките. И сега дори колегите в Румъния гледаха от нас, когато отварят подобни кафенета", казва Александрина Христова, търговски и маркетинг директор на "Ел Ес травъл ритейл България". Фирмата преговаря и с други болници за Cafe Inmedio, като скоро ще бъде открито заведение и в многопрофилна болница "Свети Иван Рилски", а до края на годината трябва да има седем подобни обекта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    gligi avatar :-|
    gligi

    Още по-удачен бизнес модел ще е БОЛНИЦА В КАФЕНЕ. Хем пийваш кафе, хем ти мерят кръвното.
    Или аптека в шкембеджийница - хем сърбаш чорба, хем си купуваш аспирин. Те и без това болниците ни са на нивото на квартални кръчми, където се очаква да си носиш приборите от вкъщи.
    Хит на пазара ще е и автомивка във фризьорски салон, както и библиотека в казино.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK