Колко струва студът
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колко струва студът

Студеното време е предвидим фактор за бизнеса

Колко струва студът

Губят индустрия, строителство, транспорт, търговия. Но има и печеливши

14710 прочитания

Студеното време е предвидим фактор за бизнеса

© Капитал/ Дневник


Зимата си е студено. Но без да искаме да преувеличаваме, колкото по-надолу слизат температурите, толкова повече бизнесът замръзва. С малки изключения.

Това показва допитване на "Капитал" за ефекта от студеното време върху бизнеса. Най-обобщено: индустрията, речният транспорт, търговията, строителството съвсем забавят обороти. Растат и разходите за енергия на много фирми. Но има печеливши - топлоцентралите и отоплителните компании, фармацевтичният сектор.

Една лоша и една добра история

"Ефектът е унищожителен. Над половината микробуси не са в движение, защото са на дизел. В допълнение служителите са болни. Така стоката застоява, защото не може да се транспортира. Отделно консумацията на потребителите е паднала, защото заявките за доставки са наполовина", това каза представител на дистрибуторска компания за захарни изделия. В подобна ситуация работят не само търговците, но и доста от фирмите за услуги, заведения, ресторанти. Причината е, че пътуванията и пазаруванията са ограничени до минимум.

"Нямам време да хапна", това пък разказа столичен таксиметров шофьор за работата си през последните дни. Иначе силно засегнатият от кризата сектор е сред по-малкото доволни от мразовитите условия.

За секторите ви разказваме в подробности в следващите кратки текстове. Най-пряко засегнати изглеждат повечето компании за добив на инертни материали и техните клиенти - например циментовите заводи. Другият едър потърпевш е строителството, където при тези температури не се работи с бетон.

Проблеми могат да се очакват и в земеделието. Но там щетите ще станат ясни чак напролет. Застрашени са и доставките по Дунав и Черно море.

Големият печеливш от студеното време е ясен - фармацевтичният сектор. Но за него фактор е зимата, а не колко надолу са температурите.

Без страх за икономиката

Като цяло за бизнеса студеното време означава по-високи разходи за отопление. Това обаче е предвидим фактор, още повече че метеоролозите не определят температурите като рекордни. "Още в трети клас учихме, че България е благословена с четири сезона. Едва ли някой е изненадан", коментира икономистът Георги Стоев от Industry Watch.

Затруднение за фирмите може да представлява повишената заболеваемост и по-честото отсъствие на служители. Прекият негатив за работодателите е, че плащат първите три дни болнични на служителите си. Потенциален непряк ефект е намаляване на продукцията. Според Стоев обаче в лошото време като цяло няма нищо трагично. "Студът не е най-големият проблем на пазара. Просто хората трябва да се мобилизират", смята той.

Енергетика

Повече ток и газ, по-малко горива

Най-прекият ефект в сектора от ниските температури е повишената консумация  на електроенергия - само във вторник увеличението е около 4% спрямо предходния ден. Общо за деня потреблението се очакваше да достигне 150 кВтч в сравнение с 147 кВтч в (също студения) понеделник, съобщиха от Електроенергийния системен оператор. Оттам казаха още, че са осигурени достатъчно мощности, включени са и три блока от студения резерв на ТЕЦ "Варна", очакваше се да заработи и ТЕЦ "Марица-3" - Димитровград. Ако критично ниските температури продължат дълго, това ще значи по-високи приходи за тези централи. И повече разходи за клиентите, т.е. ограничаване от друго потребление.

Производството на въглища в "Мини Марица-изток" е над дневната норма, за да се възстановят необходимите запаси в централите в Маришкия басейн след стачката на миньорите от дружеството. В момента трите ТЕЦ-а в комплекса получават редовно доставки на горивото.

Повишава се и консумацията на газ заради потреблението от топлофикационните дружества.

Рязък спад обаче има при автомобилните горива, тъй като много по-малко хора ползват колите си. "Можете да си представите какво е потреблението, като видите колко коли стоят паркирани и непочистени около блоковете", каза търговският директор на "Петрол" Иван Костадинов.

Транспорт

Най-много проблеми има по Дунав

Най-големите транспортни проблеми са по северната ни граница. Заради рекордно ниските нива на река Дунав от миналата година сега има риск от замръзване на водата. Отрицателните температури причиняват и технически проблеми. "Положението е тежко. Не мога да ви дам информация точно сега, защото и аз, и хората сме навън и работим по отстраняване на различни аварии." Това отговори набързо Драгомир Кочанов, изпълнителен директор на Параходство "Българско речно плаване", на въпрос на "Капитал" за минусовата ситуация по Дунав.

Реката все още не е замръзнала, но има риск при сходни температури за десетина дни това да се случи. Изпълнителният директор на пристанище Русе Петър Драгошинов обясни, че техниката замръзва, а плавателните съдове по-трудно правят маневри. Увеличава се и рискът от аварии, както и разходите за допълнителни смени на работниците, които трябва да почиват начесто.

По-лека е ситуацията на пристанищата във Варна и Бургас, които са по-потърпевши при вятър и мъгла. Там основният проблем сега идва от забавянето на корабите от Украйна и Русия в Азовско и Черно море. Закъсненията се движат от един до четири дни.

Добивна индустрия

Циментовите заводи са без суровини

Сериозни трудности срещат циментовите заводи, тъй като не могат да си осигурят материал за производство. На някои кариери добивът на инертни материали е спрял заради ниските температури. "Запалихме пещите в с. Бели Извор на 20 януари и сега ще е много скъпо да спрем производството", каза мениджърът на Holcim за България Тодор Костов. Поне седмица обаче добивът няма да може да бъде възобновен. Освен това по думите му в студа се работи трудно, защото тръбите замръзват. По неофициална информация подобни проблеми има и в завода на Titan в Златна Панега, но от ръководството не бяха открити за коментар. Единствено от "Девня цимент" казаха, че нямат проблеми. "Не сме спрели производството, работим на пълна пара", каза изпълнителният търговски директор Нако Наков.

Не всички фирми, които добиват на открито, са спрели. Продължава работата и в открития рудник на медодобивното предприятие "Асарел-Медет". "Ниските температури не пречат на работата", казаха от компанията.

Строителство

Работа, но без бетон

Зимата традиционно е слаб сезон за строителството, но минусовите рекорди носят и още ограничения. От "Трейс" коментираха, че работата по трасето на лот 2 на магистрала "Тракия" е преустановена, след като температурите са паднали под -10 градуса. През това време обаче се подготвят строителни материали в базите и не е проблем спирането на работата за 2-3 дни да се навакса. При сградното строителство студът се отразява основно на наливането на бетон, което се прекратява. И тук обаче времето се използва за превозване на материали, казаха от "Главболгарстрой".

Освен това в сектора има по-специални трудови правила. По-специални ограничения за работа при неблагоприятни климатични условия има за строително-монтажните дейности, които се извършват основно на открито. Според Наредба №2 на Министерството на труда и социалната политика и Министерството на регионалното развитие и благоустройството от 2004 г. отговорност на работодателя е да осигури здравословни и безопасни условия на труд, включително чрез ограничаване на продължителността на работа на открито и въвеждането на почивки. Предвижда се и преустановяване на работите при лошо време.

Фармация

Продажбите на лекарства за грип започват да се покачват

Ниските температури традиционно имат добър ефект върху продажбите на фармацевтичния сектор, но още е рано да се каже какъв е той. "Засега няма изменение в резултатите ни, което да се дължи на застудяването", каза изпълнителният директор на "Софарма трейдинг" Димитър Димитров. По думите му увеличение на търсенето може да се очаква в следващите дни най-вече заради разразяването на двата грипа, които върлуват в момента. "Продажбите на лекарства за грип и настинка по принцип скачат за кратък период, след това се нормализират", каза Николай Костов, председател на Асоциацията на собствениците на аптеки. И допълва, че през последните 2-3 дни има засилено търсене на препарати за настинка и грип, както на лекарства с рецепта, така и на тези без рецепта. Обикновено от грип и остри респираторни заболявания годишно боледуват около 2.5 млн. души у нас. Значителен ръст по това време се наблюдава при продажбите на антивирусни препарати и антибиотици, както и на по-популярните продукти без рецепта за настинка, грип и кашлица.

Земеделие

Зърнопроизводството и животновъдството очакват щети

Опасност от измръзване има за зърнените посеви, където силният вятър е отвял снежната покривка. Според председателя на Асоциацията на зърнопроизводителите в България Радослав Христов засега е видимо, че най-засегнати са районите на Североизточна и Южна Централна България. Щетите тепърва ще се оценяват, но мащабите им ще могат да бъдат измерени чак в ранната пролет. По думите на Христов през последните години не е имало такива големи студове за толкова дълъг период от време, а това е фатално за посевите. Засега няма опасност за овощните насаждения, които могат да пострадат, ако завали мокър сняг или дъжд и той полепне и замрази дърветата.

Финансов ефект студът ще има върху птицевъдите и свиневъдите, тъй като разходите за отопление на фермите скачат с 20%. Това обаче няма да бъде поето от крайните потребители, а от производителите, тъй като цените на продукцията се определя от пазара. Ниските температури имат по-скромно значение за скотовъдите, тъй като в кравефермите животните са по-издръжливи на студ. Там обаче затруднение има с изкупуването на млякото заради ограничения достъп до фермите на някои места. В същото време млякото не може да се съхранява повече от два дни.

Зимата си е студено. Но без да искаме да преувеличаваме, колкото по-надолу слизат температурите, толкова повече бизнесът замръзва. С малки изключения.

Това показва допитване на "Капитал" за ефекта от студеното време върху бизнеса. Най-обобщено: индустрията, речният транспорт, търговията, строителството съвсем забавят обороти. Растат и разходите за енергия на много фирми. Но има печеливши - топлоцентралите и отоплителните компании, фармацевтичният сектор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    pendev avatar :-P
    pendev

    Пропуснали сте доста важният елемент в студеното време - продажбите на алкохол ;)

    Иначе интересна статия.

  • 2
    borislav_133 avatar :-|
    borislav_133

    статията е хубава

  • 3
    followed avatar :-?
    followed

    "Над половината микробуси не са в движение, защото са на дизел."
    -------------------------------------------------------------------------------

    Що за глупост? Отдавна дизеловите двигатели нямат проблем със студеното време. Или пък тези, които фирмата използва са от времената на дизеловите двигатели, които имаха този проблем?
    Ако е такам, изводите са ясни...

  • 4
    alexander5000dm avatar :-P
    Arexander

    "Това обаче няма да бъде поето от крайните потребители, а от производителите, тъй като цените на продукцията се определя от пазара."
    -------------------------------------------------------------------------------
    Хахахахаха

  • 5
    hellwitch avatar :-|
    hellwitch

    Микробусите не се движат защото няма какво да карат. На открито не се работи, което означава че цяла зима не се купуват доста видове материали. А от там и няма нужда от доставки. Дизела е последния проблем.

    Обаче всичко описано е валидно за всяка зима. Средно веднъж на 3-4 години Дунав има ледоход, а 1-2 на 10-15г напълно замръзва. Всяка зима морето е бурно и т.н.

    Преди 50г при 80% дял на селското стопанство цяла зима не се е работело въобще. Така, че сега направо ври и кипи в сравнение с тогава.

  • 6
    mrakogor avatar :-|
    mrakogor

    И нека добавим, че автосервизите и магазините за авточасти също ще са печеливши. Заради фалшиви и негодни масла, антифризи, течности уж зимни за чистачки и т.н.

  • 7
    ooonufri avatar :-|
    ooonufri

    Големият студ и сняг е 2 седмици. Това повод ли е за обобщения? При мен пък е по-добре от октомври и ноември. Язека съм обущар.

  • 8
    boikopln avatar :-|
    boikopln

    Соленичко излиза зимата,обаче сме щастливци,че си имаме всички сезони!Завиждат ни :)

  • 9
    nadence80 avatar :-|
    nadence80

    Хубавото е,че пролетта предстои и всичко ще се събуди за нов живот...като в приказките!Дано да е скоро!

  • 10
    vicheva78 avatar :-P
    Вичева

    скоро ще дойде топлото време и ще се навакса всичко


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.