Facebook търси приятели на борсата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Facebook търси приятели на борсата

Reuters

Facebook търси приятели на борсата

Пазарната оценка на социалната мрежа може да достигне и 100 млрд. долара

8058 прочитания

Reuters

© Reuters


2 331 460 са българите във Facebook

48% мъже

52% жени
Мнозина експерти 

се питат дали 

листването на 

Facebook не е нов 

технологичен балон

След години на слухове, намеци и подвеждащи информации Силициевата долина има своя най-голям и очакван борсов хит от пазарния дебют на Goоgle през 2004 г. Само осем години след създаването си в общежитие в "Харвард", социалната мрежа Facebook ще подаде документи за първично публично предлагане, на което се очаква да набере 5 млрд. долара и да оцени цялата компания между 75 и 100 млрд. долара.

Листването ще е най-големия пазарен дебют в САЩ за последните четири години и ще е най-значимото в интернет сектора след Google (които набраха от борсата 1.9 млрд. долара през 2004 г.).

Точният размер на броя и цената на акциите не е обявен, затова оценката може и да се промени, но всички прогнози са за 75-100 млрд. долара. Подаването на документи в сряда е само първата стъпка от сложна процедура, като истинската търговия с акции би трябвало да е в края на май. Американската Комисия за ценни книжа ще разгледа доскоро потайните финансови отчети на социалната мрежа, като до тях най-накрая ще имат достъп и потенциалните инвеститори.

Балон или не

Мнозина експерти се питат дали листването на Facebook не е нов технологичен балон. На пръв поглед Facebook ще бъде три пъти по-скъпа компания от Google при листването преди осем години на търсачката и около 40 пъти по-скъпа от средния размер на всяко голямо първично публично предлагане през последните 40 години. Подобна оценка няма как да не напомни за пика на дотком балона в края на 90-те годони на ХХ в. "Връщаме се в онези луди години, когато пазарните оценки бяха много високи. Но Facebook е любима компания, всички я харесват, децата я ползват и именно по тези причини се оценява на толкова", заяви пред Market Watch Ричард Харис, изпълнителен директор на Port Shelter Investment Management.

Той е на мнение, че избраният момент за излизане на борсата е добър, като се има предвид състоянието на пазара.

А и Facebook несъмнено е печеливша. Според компанията eMarketer между 2009 и 2011 г. приходите на социалната мрежа са нараствали със 127% на година. За миналата година оборотът е 3.7 млрд. долара, а печалбата е 1 млрд. долара при 606 млн. през предходната. Делът на гиганта от американския пазар на банерни реклами достигна 28% през 2011 г. спрямо 11% на Yahoo и по 5% на Google и Microsoft според ComScore. Тези данни не са изненада, като се имат предвид 800 млн. потребители на мрежата. От тях над 2 млн. са в България според Ивайло Христов, съосновател и съдружник в компанията за разработка на социални приложения "Комфо България" (виж инфографиката).

Очакванията за публичното предлагане е борсовият дебют на Facebook да достигне по показателя цена/продажби ниво от 19.7, което е с 497% по-високо от Apple (3.3) и с 294% над Google (5). Което говори, че инвеститорите очакват страхотен бум на компанията през следващите месеци. При съотношението цена/печалба показателят на Facebook е 80 спрямо 19 на Google и 12.7 на Apple според Forbes. Което пък означава, че акциите трудно ще задържат високите си нива след бума от първия ден. Това поне се случи с други технологични листвания през миналата година като Groupon.

А и акции на Facebook се търгуват от доста време на вторичния пазар. Инвеститори и служители на социалната мрежа до миналата седмица (когато търговията беше спряна) можеха да продават книжата си на борсовата платформа SharesPost. Тогава компанията се оценяваше на 73 млрд. долара, почти колкото и след очакваното първично публично предлагане.

"Компанията предизвиква голям интерес, но просто няма реални продукти", смята Ричард Харис от Port Shelter Investment Management. А и на Уолстрийт са вманиачени на тема растеж. Facebook постигна голям успех с привличането на 800 млн. потребители. А оттук нататък?

Какво ще прави вундеркиндът

Друг въпрос, който си задават експертите, е дали детето-чудо и основател на Facebook Марк Зукърбърг може ефективно да ръководи публична компания. Той ще стане един от най-богатите хора на планетата след листването (по оценки неговият 28.2% дял ще струва 22.5 млрд. долара). И ако досега успяваше да е потаен и да поддържа пълна мъгла около управлението на групата, изискванията към изпълнителните директори на борсовите групи са далеч по-сериозни. През 80-те години Стив Джобс беше изгонен от Apple именно защото не успя да се нагоди към ръководенето на публична компания. А Зукърбърг е Facebook. Какво ще се случи с инвеститорите и акционерите, ако изведнъж вундеркиндът реши да се махне от дружеството и да заживее на някой остров?

Кой ще може да си купи акции

Ако някой от 800 милиони потребители на Facebook иска да си купи акции в любимата компания, ще трябва доста да почака. Просто процедурата по първично публично предлагане не е демократичен процес. Банките посредници, водени от Morgan Stanley, решават колко струва компанията и колко акции да бъдат пуснати на борсата. След което предлагат дялове първо на големите си институционални клиенти - фондове като Fidelity Investments и много други, които плащат големите комисиони.

При дългоочаквани листвания като това на Facebook около 90% от емисията попада в ръцете на подобни фондове, а останалите 10% остават за дребни инвеститори. В същото време Morgan Stanley и сие са в затруднена ситуация, защото не искат да разочароват 800 млн. потребители на Facebook. Повечето публични предлагания тръгват с по-ниска цена, след което акциите скачат в първия ден на търговия. Големите клиенти правят добра печалба, като продадат след скока, а за по-малките инвеститори остават скъпите акции.

* Статията е допълнена след като в 23 часа станаха извести официалните детайли

2 331 460 са българите във Facebook

48% мъже

52% жени
Мнозина експерти 

се питат дали 

листването на 

Facebook не е нов 

технологичен балон

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

23 коментара
  • 1
    daria_vip avatar :-P
    daria_vip

    100 милиарда ли ? -ами ?
    Пукнат лев нямаше да чини сайта на ереина с сополите САКЪР-БЕРГ ако беше в България .
    Подобен глуповат сайт произвеждащ продукт ????
    Чакай какъв продукт произвеждаше фейсбук - а да :
    Умственно изостанали имбецили и социални инвалиди .
    Верно бе та той създаде цяла каста нищожества които се вричат и грижат за виртуални зеленукови градини, ферми с крави и зелки и се покват и адват за приятели до полуда ей че социално занимание да ви имам и Борсовите американски гиганти -)
    Докато истинските визеленчуци увяхнат в градината няма кой да ги полее с вода от чешмата и истинските ви деца умрат от глад нека се знае че сакърберг е не 100 милиарда а минус 100 трилиона в загубена продуктивност и промити мозъци качили и прането си в фейсбук

    http://in.reuters.com/article/2011/01/14/idINIndia-54172820110114

  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Не е важно колко струва това което имаш, важно е за колко можеш да го продадеш. Така е било още от пещерните хора, че досега. Това е пазарът. И така трябва да бъде. Това движи прогреса. Опитите да се замести с решения на един човек или някакъв колектив "експерти" винаги завършват с провал. Когато цената зависи от някой човек идва криза, с други думи глад.

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    На мен лично фейсбук-а ми прилича на един ученически лексикон му викаха едно време в училище :)

  • 4
    godmouth avatar :-|
    Постовете на някой друг

    Аз чакам новина "София забрани фейсбук".
    Крайно време е дейността на тази фирма да се забрани на територията на страната на принципа "Цензура за цензорите". А, както знаем, фейсбук е сайт, прилагащ фашистка цензура.
    Да, трудно е да се създаде алтернативен сайт, който да има такъв капацитет и функционалност. Но трябва усилено да се действа по въпроса!

  • 5
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#1] от "Seola":

    +++++++++++++++++++

    Хем ревем, че сме без работа, хем не си и търсим. Къде по-лесно е да седиш пред компа или таблета да се заблуждаваш, че правиш нещо.

    Де мотика де....

  • 6
    iliander avatar :-|
    iliander

    www.facebook.com е явление и може да запричлича на първите "парни локомотиви" -перефразирано "дяволска машина" за служителите в МВР. :)

  • 7
    bono_vox avatar :-|
    bono_vox

    "Балон или не" - всъщност никой не даде отговор на този въпрос. В статията само казват че приличало.... :) Добър анализ Капитал!
    Защо не се опитате да предречете бъдещия срив на този "Мастодонт", създаден в общежитие и струващ повече от Фолксваген :)
    Борсата винаги е била игра на хора имащи информация с балъци, които си мислят че могат да искарат едни лесни пари. Така че да дерзаят инвеститорите, вярващи в бранда Фейсбук. Аз бих заложил на нещо по-сигурно.

  • 8
    kihano avatar :-|
    kihano

    До коментар [#1] от "Seola":

    Много точно! Шайсбука, както и останалите като него са не социални, а асоциални мрежи. Щото вместо с хора общуваш с монитора.

  • 9
    blackjack1 avatar :-|
    Yossarian

    Поредният лъскав балон с хелий. На всичкото отгоре това е може би най-тъпото нещо, с което човек може да се занимава - да виси във феса и да гледа овце и чесън, да сервира зелева чорба във виртуално кафе и да комуникира с други овце, че и отвреме-навреме да си плаща за удоволствието да го наричат овца. Тези същите овце ще купуват акцийки, после ще реват като им острижат кожухчето - стар филм, който сме гледали многократно.

  • 10
    borislav_133 avatar :-|
    borislav_133

    фейсбук си е едно лексиконче


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK