Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 1 фев 2012, 20:25, 7077 прочитания

Бизнесът за 2012: Производителите плахо се надяват на ръст

2012 г. ще е добра за износителите, но слаба за компаниите с фокус върху местния пазар

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"По принцип смятаме, че тази година ще е добра, няма да има спад, но няма да има и стремглав ръст"
Антон Петров, "Виохалко"

"Очаквам около 5% ръст на броя туристи, но печалбите вероятно ще спаднат с 5% заради увеличени разходи"
Венцеслав Танчев, "Алтурс"

"Едва ли тази година ще е по-добра от миналата, която беше най-лошата за последните години"
Мариан Колев, "Хиполенд"

"При нарастваща безработица и намаление на доходите няма как да се очаква ръст на потреблението"
Кирил Вътев, "Тандем"
Малко оптимизъм и разбираем страх от твърди прогнози. Това показа допитване на "Капитал Daily" до представители на основни браншове от икономиката. Голямата спънка може да се окаже подновяване на кризата в Европа, а свитите доходи на българите и несигурността ще засегнат всяка компания, разчитаща на местния пазар.

Както и предишни години, износителите се надяват поне на лек ръст, но той ще е много далеч от нивата на следкризисното възстановяване. Общо притеснение за фирмите са и по-високите разходи – и за суровини, и за енергия и за осигуровки.


След като подготвиха бюджетите за тази година, добиха представа как приключиха миналата и усетиха началото на 2012 г., мениджърите на фирмите не изглеждат силно притеснени. В петте разгледани сектора (виж отделните текстове), очакванията са разнопосочни. Картината в другите фирми е подобна - износителите чакат малък ръст, а фирмите на местния пазар (с изключение на фармацията) чакат слаб сезон.

Износът – слабо увеличение

Все пак някои са и оптимисти, че тази година може да продължи възстановяването и да няма ново дъно в икономиката. "Тази година очаквам подобрение на ситуацията в България. Поне за нас обаче продажбите зад граница ще ни помогнат много повече, отколкото вътрешните", коментира Прокопи Прокопиев, директор "Корпоративни комуникации" в строително-инженеригновата компания "Енемона". Той добави, че криза се забелязва по-скоро в южните европейски държави, докато от Германия и скандинавските имат дори увеличение на поръчките.



"Износът за Италия и някои други европейски страни намаля още през миналата година и продължава да е ниско ниво и сега", каза Илия Келешев, председател на Браншова камара "Машиностроене". Той посочи, че до тук не се потвърждават притесненията, че ще се намали износа и за основния пазар на бранша - Германия. В сектора обаче са заложили по-слабо увеличение на продажбите, повишение на разходи и ниски маржове на печалба.

От машиностроителните компании на групата "Стара планина Холд" вече съобщиха, че очакват по-малко ръст и дори спад. За "М+С Хидравлик" - Казанлък прогнозата е до 2-3% увеличение на продажбите, докато за "Хидравлични елементи и системи" е за спад от 10%.

Продажби на дребно

Един от секторите, които най-малко пострадаха от кризата, е фармацията и там може да има увеличение на продажбите, според изпълнителният директор на "Медика" Пенка Тишкова. Тя прогнозира ръст и при лекарствата, и при медицинските изделия, но с уговорката, че това може и да не се отрази на печалбите заради сериозното поскъпване на суровините. Тишкова очаква по-голямо увеличение на вътрешния пазар и запазване или спад при износа.

Според Красимир Митев, изпълнителен директор на "Рубелла", като цяло няма да имат проблем ориентираните към експорт компании, поне в козметичния сектор. Той посочи, че поръчките им за Западна Европа са по-стабилни и в момента преговарят за новите условия за производство на собствени марки на веригите магазини. Друг производител на козметика - "Българска роза" - Карлово, е заложил 7% ръст на продажбите си за тази година.

От консултантската компания iCAP обявиха, че окончателните данни за продажбите на храни през миналата година ще покажат 10.48 млрд. лв. потребление, което е спад от 2.5% спрямо 2010 г. Още по-голям ще е той за нехранителните продукти.

В хранително-вкусовия бранш се оплакват заради непостоянните цени на суровините и периодичната им липса, което прави разходите трудни за прогнози. "Цените на доста продукти в България се повишиха, увеличават се и разходи за енергия, заплати, и това изяжда печалбите", каза Антоанета Божинова, изп. директор на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци. Надеждата на бранша е новите национални субсидии в сектора да стимулират производството.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа Цената на борсовия ток в България е най-ниска в цяла Европа

Днес тарифата е почти 12 евро/мВтч, а вчера беше три пъти по-ниска

5 апр 2020, 702 прочитания

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България" пред "Капитал"

5 апр 2020, 751 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Добри данни от Китай повишиха леко петрола

Котировките обърнаха посоката си нагоре, след като китайският индекс на индустриалното производство отбеляза ръст

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Новият живот на електронната книга

Извънредното положение срина традиционния модел на разпространение и книгоиздаването търси нови решения

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10