Бизнесът за 2012: Производителите плахо се надяват на ръст
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнесът за 2012: Производителите плахо се надяват на ръст

Машиностроителните компании работят основно за износ и се надяват ръстът в продажбите им да продължи. Със сигурност обаче той ще е по-слаб, отколкото предишните две години, а повишени разходи може да "изядат" печалбите им

Бизнесът за 2012: Производителите плахо се надяват на ръст

2012 г. ще е добра за износителите, но слаба за компаниите с фокус върху местния пазар

Весела Николаева
7354 прочитания

Машиностроителните компании работят основно за износ и се надяват ръстът в продажбите им да продължи. Със сигурност обаче той ще е по-слаб, отколкото предишните две години, а повишени разходи може да "изядат" печалбите им

© Георги Кожухаров


"По принцип смятаме, че тази година ще е добра, няма да има спад, но няма да има и стремглав ръст"

Антон Петров, "Виохалко"

"Очаквам около 5% ръст на броя туристи, но печалбите вероятно ще спаднат с 5% заради увеличени разходи"

Венцеслав Танчев, "Алтурс"

"Едва ли тази година ще е по-добра от миналата, която беше най-лошата за последните години"

Мариан Колев, "Хиполенд"

"При нарастваща безработица и намаление на доходите няма как да се очаква ръст на потреблението"

Кирил Вътев, "Тандем"

Малко оптимизъм и разбираем страх от твърди прогнози. Това показа допитване на "Капитал Daily" до представители на основни браншове от икономиката. Голямата спънка може да се окаже подновяване на кризата в Европа, а свитите доходи на българите и несигурността ще засегнат всяка компания, разчитаща на местния пазар.

Както и предишни години, износителите се надяват поне на лек ръст, но той ще е много далеч от нивата на следкризисното възстановяване. Общо притеснение за фирмите са и по-високите разходи – и за суровини, и за енергия и за осигуровки.

След като подготвиха бюджетите за тази година, добиха представа как приключиха миналата и усетиха началото на 2012 г., мениджърите на фирмите не изглеждат силно притеснени. В петте разгледани сектора (виж отделните текстове), очакванията са разнопосочни. Картината в другите фирми е подобна - износителите чакат малък ръст, а фирмите на местния пазар (с изключение на фармацията) чакат слаб сезон.

Износът – слабо увеличение

Все пак някои са и оптимисти, че тази година може да продължи възстановяването и да няма ново дъно в икономиката. "Тази година очаквам подобрение на ситуацията в България. Поне за нас обаче продажбите зад граница ще ни помогнат много повече, отколкото вътрешните", коментира Прокопи Прокопиев, директор "Корпоративни комуникации" в строително-инженеригновата компания "Енемона". Той добави, че криза се забелязва по-скоро в южните европейски държави, докато от Германия и скандинавските имат дори увеличение на поръчките.

"Износът за Италия и някои други европейски страни намаля още през миналата година и продължава да е ниско ниво и сега", каза Илия Келешев, председател на Браншова камара "Машиностроене". Той посочи, че до тук не се потвърждават притесненията, че ще се намали износа и за основния пазар на бранша - Германия. В сектора обаче са заложили по-слабо увеличение на продажбите, повишение на разходи и ниски маржове на печалба.

От машиностроителните компании на групата "Стара планина Холд" вече съобщиха, че очакват по-малко ръст и дори спад. За "М+С Хидравлик" - Казанлък прогнозата е до 2-3% увеличение на продажбите, докато за "Хидравлични елементи и системи" е за спад от 10%.

Продажби на дребно

Един от секторите, които най-малко пострадаха от кризата, е фармацията и там може да има увеличение на продажбите, според изпълнителният директор на "Медика" Пенка Тишкова. Тя прогнозира ръст и при лекарствата, и при медицинските изделия, но с уговорката, че това може и да не се отрази на печалбите заради сериозното поскъпване на суровините. Тишкова очаква по-голямо увеличение на вътрешния пазар и запазване или спад при износа.

Според Красимир Митев, изпълнителен директор на "Рубелла", като цяло няма да имат проблем ориентираните към експорт компании, поне в козметичния сектор. Той посочи, че поръчките им за Западна Европа са по-стабилни и в момента преговарят за новите условия за производство на собствени марки на веригите магазини. Друг производител на козметика - "Българска роза" - Карлово, е заложил 7% ръст на продажбите си за тази година.

От консултантската компания iCAP обявиха, че окончателните данни за продажбите на храни през миналата година ще покажат 10.48 млрд. лв. потребление, което е спад от 2.5% спрямо 2010 г. Още по-голям ще е той за нехранителните продукти.

В хранително-вкусовия бранш се оплакват заради непостоянните цени на суровините и периодичната им липса, което прави разходите трудни за прогнози. "Цените на доста продукти в България се повишиха, увеличават се и разходи за енергия, заплати, и това изяжда печалбите", каза Антоанета Божинова, изп. директор на Съюза на преработвателите на плодове и зеленчуци. Надеждата на бранша е новите национални субсидии в сектора да стимулират производството.

Tежка индустрия: Нагоре, но по-слабо

Тежката индустрия, която силно пострада от кризата, но първа започна да се възстановява, сега очаква забавяне. Прогнозите в този сектор обаче звучат почти оптимистично на фона на останалите. Най-общо очакванията са за ръст,  по-слаб от миналогодишния. "По принцип смятаме, че тази година ще е добра, няма да има спад, но няма да има и стремглав ръст", коментира Антон Петров, регионален мениджър на "Виохалко" за България и председател на Българската федерация на индустриалните консуматори на електричество.

От Браншова камара "Машиностроене" очакват по-скоро задържане на поръчките на равнището от миналата година, като засега големите притеснения за сериозно свиване на износа не се оправдават. Предварителните данни за износа през януари не дават основание за тревога, обясниха от камарата.

Добрите продажби обаче не означават и големи печалби. Антон Петров каза, че се надява на подобрение във финансовите резултати, но свитото потребление изкривява цените и свива маржовете, което може да продължи да влияе лошо на печалбите.

"От финансова гледна точка очакванията на фирмите не са добри", коментира Илия Келешев, председател на машиностроителната камара. Той обясни, че причините са поскъпването на металите в комбинация със задържане на крайната продукция, докато много чужди клиенти искат да се удължат сроковете за разплащане. Келешев добави, че ако има криза в ЕС, до 2-3 месеца тя ще се пренесе в България и ще има много тежки последици.

Запазване на същите обеми и приходи, но при по-високи разходи очаква Валери Симеонов, собственик на "Мадара" - Шумен. Той определи 2012 като "година на оцеляване" и посочи, че компанията все пак има осигурени договори до 2015 г. и поне няма притеснения за силно свиване. "Мадара" работи основно за бившите съветски държави.

Изпълнителният директор на "Оловно-цинков комплекс" – Кърджали, Роберто Младенов не очаква големи увеличения или спад на поръчките и приходите. Той прогнозира, че цените на оловото и цинка няма да се повишат значително и ще останат около 2000-2200 долара.

Туризъм: Ръстът е под въпрос

Малко по-добра година, но с много въпросителни очакват в по-голяма част от туристическия сектор. Ако зимният се радва на хубавия сняг, то летният, изглежда, ще изгуби миналогодишния поток туристи, които се връщат към възстановяващите се след революциите арабски пазари. Все пак прогнозите са потокът почиващи да бъде поне на миналогодишните нива.

"Миналата година по това време събитията в Северна Африка бяха в разгара си и имаше пренасочване, сега тези пазари се възстановяват", обясни Венцислав Танчев, представител на германския туроператор "Алтурс". Той прогнозира около 5% ръст на броя туристи спрямо миналата година, но смята, че финансовите резултати едва ли ще са много добри. Очакванията му са за 5% понижение на печалбите заради увеличени разходи за енергия, горива, осигуровки на персонала. По думите на Танчев засега при тях има около 15% ръст на записванията след изоставането им в последните седмици. Първите ранни продажби са започнали ударно - с 25-30% нагоре, след което обаче увеличението се е забавило.

"Смятам, че трябва да се стремим да запазим нивото от миналата година, когато поне при нас в Албена имаше 8% ръст на нощувките", коментира Маргита Тодорова, търговски директор на курорта. Тя определи ситуацията като "неясна" и каза, че хотелите вече няма накъде да свалят цените, за да привличат повече туристи.

Според Светла Атанасова, управител на хотел "Самоков" в Боровец, вероятно всички хотелиери ще са на минус с посетителите през този сезон, след като миналият е имало доста силен спад. Тя посочи и проблем с транспорта – намаление на чартърните полети е свило потока туристи от чужбина, а съвсем слабият ръст на българските не може да ги компенсира. Местните клиенти идват за кратко и за разлика от чужденците на тях не може да се разчита за почивки и през седмицата, посочват и хотелиери в Банско.

Там повечето от тях засега отчитат много добър сезон, дори с ръст в сравнение с предишния. Проблемът на хотелите със звезди е, че има множество къщи и апартаментни комплекси, които не са категоризирани, имат по-малко разходи и могат да предлагат по-ниски цени.

Търговия: Ниско потребление с малки вариации

Потреблението през идващите месеци едва ли ще излезе от кризата, но поне може да остане на миналогодишните нива, смятат търговци на IT продукти и други уреди. От веригата за техника "Технополис" се надяват продажбите да се задържат и събития като олимпиадата и европейското първенство по футбол да компенсират донякъде спада, който очакват заради ниските доходи. Продавачи на обувки и играчки са по-скоро песимисти и залагат на това пазарът да остане на миналогодишните си нива.

"Не очаквам сериозни проблеми, а лек ръст заради технологичните продукти, които постоянно се развиват", коментира Божидар Колев, изпълнителен директор на "Технополис". Той прогнозира ръст в продажбите на лаптопи, какъвто са имали и за 2011 г.

Колев и Николай Китов, съсобственик на веригата "Техномаркет", очакват малко увеличение в продажбите на телевизори заради предстоящите спортни събития.

"Не планираме ръст на продажбите през първите месеци на годината, а спад, който се надяваме да бъде компенсиран през лятото от европейското първенство по футбол", каза Китов. По думите на Божидар Колев този ръст ще е много малък, но като цяло той ще повлияе добре на бизнеса. След спада на печалбата в последните години очакванията му са през тази тя да се задържи на нивото от 2011 г.

Вносителят на играчки "Хиполенд" залага по-скоро на песимистични прогнози. "За съжаление моите очаквания и тези на колегите не са никак хубави. Едва ли тази година ще е по-добра от миналата, която беше най-лошата за последните години", коментира Мариан Колев, управител на "Хиполенд" и председател на Българската ритейл асоциация. Той обясни, че заради кризата хората отново са се върнали към навика да купуват играчки само за рожден ден и Коледа вместо по няколко пъти в годината.

От вносителя на обувки Hot Spot очакват същите продажби като миналата година, но не искат да правят точни прогнози за ръст или спад. "Надяваме се като приходи и печалба общо за бранша да сме по-добре, но не изключваме спад. Започнахме 2011 г. с едни очаквания, а завършихме съвсем различно", каза Васил Райчев, управител на компанията.

Храни и напитки: Ще се търсят по-евтини продукти

Насочване към по-евтини продукти и продажби на нивото на миналата година е прогнозата, по която хранително-вкусовият бранш прави плановете си. Председателят на Съюза на месопреработвателите Кирил Вътев коментира, че при нарастваща безработица и намаление на доходите няма как да се очаква ръст на потреблението. Той не иска да се ангажира с точни прогнози за нивата на продажби и печалби, като обясни, че има много непредвидими фактори. През миналата година например никой не е очаквал вдигането на цените на месото заради големия износ за Китай, което е един от факторите за периодичен дефицит на суровини в Европа.

"Хората са притеснени за разходите си и има ясна тенденция да се търсят продукти от по-ниския клас", обясни Михаил Танчев, председател на Националната асоциация на млекопреработвателите и съсобственик на мандра "Дядо Либен". По думите му трудно може да се поддържа нивото на миналогодишния ръст на продажбите на компанията от 10%, но при увеличение ще има и печалби.

Продажби колкото през миналата година очакват производителите на вино. Председателят на браншовата камара Пламен Моллов посочи, че някои изби са започнали износ и за нови пазари като Китай и Канада, но количествата са скромни, а Русия остава основният.

Ръст от средно 15% на продажбите са заложили от "Захарни заводи" - Горна Оряховица. Изпълнителният директор Валя Ралева каза, че не губят оптимизма си, но ще разчитат много на етиловия алкохол и по-малко на захар и захарни изделия, чието потребление се свива заради кризата.

"По принцип смятаме, че тази година ще е добра, няма да има спад, но няма да има и стремглав ръст"

Антон Петров, "Виохалко"

"Очаквам около 5% ръст на броя туристи, но печалбите вероятно ще спаднат с 5% заради увеличени разходи"

Венцеслав Танчев, "Алтурс"

"Едва ли тази година ще е по-добра от миналата, която беше най-лошата за последните години"

Мариан Колев, "Хиполенд"

"При нарастваща безработица и намаление на доходите няма как да се очаква ръст на потреблението"

Кирил Вътев, "Тандем"

Малко оптимизъм и разбираем страх от твърди прогнози. Това показа допитване на "Капитал Daily" до представители на основни браншове от икономиката. Голямата спънка може да се окаже подновяване на кризата в Европа, а свитите доходи на българите и несигурността ще засегнат всяка компания, разчитаща на местния пазар.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    С други думи, дистрибуторчИтата ще имат поредната лоша година. Който работи за световния пазар, все ще се наложи да поразмести един пазар от списъка с друг, но пак ще мине метъра. Правете си изводите.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Не съм съгласен, че ще се търсят по-евтини храни. В момента с каквито евтинии е наводнен пазарът, трудно някой може да ги надмине. За чудовищен дял стоки по рафтовете мога да се обзаложа, че опаковката струва междувременно повече като себестойност, отколкото е храната вътре. Че то наелон, тетрапак, буркан, етикет, консервена кутия - няма с какво да ги подмениш. Докато в съдържанието вече се прилагат всичките варианти - помпане с вода, вкарване на тебешир и кварцов пясък (наричани "минерални добавки"), захарин, аспартам и какво ли още не. Тоест от "Дядо Либен" лекичко пускат мухи на конкуренцията, да почне оттук насетне да слага ако иска направо лайна в храната, ама те си копат в съвсем друга посока....И в един момент като се осетят хората...

  • 3
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    До коментар [#2] от "cinik":

    Точно днес гледах реклама на лютеницата на "Дерони" и чак наистина ми се дояде - как си отглеждали хората зеленчуците, как ги обработвали, как ги стерилизирали и как се получавала едросмляната им лютеница...Та си рекох: "Ей сега ако беше и вярно..." Ама не е, много си прав, че ядем боклуци и си плащаме като попове.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Книгите се завръщат

Книгите се завръщат

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK