Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Собственикът Антон Шлекер отговаря за веригата с цялото си лично имущество

Всичко изчезна

Най-голямата германска верига за козметика Schlecker обяви фалит и ще се бори за оцеляването си

Зорница Маркова
6181 прочитания

Собственикът Антон Шлекер отговаря за веригата с цялото си лично имущество

© Reuters


Повече от 30 хиляди служители от няколко месеца не могат да спят спокойно. Още от края на миналата година из медиите започнаха да се появяват критични материали и предричания за най-лошото. На черния 20 януари дойде и официалното, отдавна стискано зад зъбите, признание. Schlecker е във фалит.

Новината покоси всички служители, доставчици и кредитори на компанията. Тя дойде след месеци на агония, в които веригата трябваше да затвори над 600 свои обекта, а рафтовете в работещите оставаха празни. Някои от основните доставчици на веригата в различни етапи спираха да й предоставят стоката си.

В момента в компанията има синдик, който ще се опита, заедно със собствениците й, да приложи оздравителен план и да намери финансиране. Във фирмата няма кеш, а от няколко години насам, тя записва само загуби. През 2010 г. във веригата оборотът спада с 650 млн. евро до 6.55 млрд. евро. Миналата година продажбите отново бяха надолу, а собственикът й Антон Шлекер трябваше да напомпа 50 млн. евро собствени инвестиции, за да поддържа дейността й.

Веригата винаги е била изцяло собственост на своя създател и в момента той отговаря за нея с цялото си лично имущество, тъй като фирмата е едноличен търговец.

Плащането на заплатите на служителите е гарантирано до края на март. След това идва ред на неизвестността. Дотогава екипът по спасяването й трябва да измисли и приложи план, който да не я изтрие от търговската карта. Вече има споразумение с големите доставчици да й осигуряват стока, за да не я обезкръвят съвсем. Най-предпочитаният, но и труден вариант би бил да се намери инвеститор, който да придобие част или целия бизнес. С тази задача са натоварени няколко банки и консултанти, които трябва да набележат евентуалните заинтересувани.

"Не мога да си представя, че марката Schlecker безследно ще изчезне от картата." Това каза синдикът Арндт Гайвиц по време на пресконференцията през изминалата седмица, на която наследниците на бизнеса на Антон Шлекер с опънати нерви и под стреса от щракащите фотоапарати трябваше да кажат "всичко изчезна". Това беше първата пресконференция от 1990 г. насам. Дъщерята на Шлекер, Майке, прочитайки предварително написаните си думи, се опита да оправдае своя баща: Собствеността на баща ми винаги е била неговият бизнес. Той отказваше да смени правната форма, защото се чувства лично отговорен за бизнеса си". С тези думи Майке искаше да отпрати всички появили се слухове, че Шлекер е заделил пари настрана.

Историята е колкото болезнена за всички, свързани пряко или косвено с нея, толкова и любопитна за страничните наблюдатели. Преди няколко години Schlecker беше най-голямата верига за козметика в Германия и над десет други европейски страни. Преднината й пред конкурентите беше наглед непреодолима. Собственикът на компанията Антон Шлекер е колкото компрометирана, толкова и интересна личност - човек успял да изгради империя от нищото и да я срине – пак до нищото.

Историята на Schlecker

Веригата е създадена през 1967 г. в германския град Ехинген. Компанията започва да отваря първо смесени магазини на самообслужване, а след това се профилира в нишата на дрогериите. Десет години по-късно магазините й са вече 100, а в средата на 80-те години – над 1000. В края на 80-те години Schlecker започва да развива бизнеса си извън Германия с филиали в Австрия, Холандия, Испания. Падането на желязната завеса му проправя път към Източна Европа – Чехия, Полша, Унгария.  

Дълги години веригата за козметика няма равна на себе си. Тя се разраства с бърза скорост, бизнесът се движи в една-единствена посока – нагоре. Стратегията на Schlecker зaлага на две основни направления. Едното е да е евтина – да предлага достатъчно богат асортимент на достъпна цена. Това дава основание на някои да я слагат в групата на дискаунт специализираните вериги. Втората цел е да е с максимално голямо покритие. Така в силните години магазините на Антон Шлекер никнат буквално като гъби, появяват се на най-необичайни места, по преки, из селата, на през 200 метра разстояние. Рецептата за успех на самоукия предприемач е да бъде възможно най-близо до своите клиенти. Той заема толкова бързо местата около клиентите си, че се раждат шеги покрай него: ако заминеш във ваканция, заключи добре дома си, за да не се намести Schlecker в него.

Компромиси по пътя към върха

Комбинацията – много и малки магазини със стоки на ниски цени, обаче се оказва неуспешна. В малките магазини не може да се постигне висок марж на печалба, а за да се държат цените ниски, трябва да се спести от другаде. Шлекер избира да го направи за сметка на интериора и по-лошото – на гърба на своите служители. Години наред семейство Шлекер попадаше в медиите с имиджа си на лош работодател, който експлоатира персонала си и плаща ниски заплати. Фамилията често е била глобявана заради нерегламентирани плащания на служителите и спестяване от осигуровки.

Дълго време беше спестявано и от инвестиции в магазините. С времето те започнаха да изглеждат вехти и неуютни, а клиентите продължаваха да влизат в тях само защото им бяха под носа и на всяка крачка. Всичко това се случваше в момент, в който конкуренцията (dm, Rossmann или Mueller, както и дискаунт веригите като LIDL и Kaufland) растяха с бързи темпове и предлагаха по-приветливи и конкурентни като цени магазини.

Според изследователския институт YouGov, цитиран от Wirtschaftswoche, лошият имидж около веригата е една от основните причини за отдръпването на клиентите. До 2008 г. компанията все още се радва на успех. След поредния скандал около експлоатацията на работниците и липсата на каквото и да е публично извинение от страна на Антон Шлекер, клиентите са започнали своеобразен протест срещу дрогериите. "Шлекер за разлика от дискаунтъра LIDL никога не се извини за отношението си към служителите. Когато LIDL открито се извини за шпионирането на своя персонал, веднага се усети промяна в имиджа на компанията. Шлекер проигра този си шанс", коментира Холгер Файслер от YouGov пред германското издание.

В специален индекс за измерване на имиджа, разработен от YouGov, мястото на Schlecker е дълбоко в негативната скала – минус 40. Това е драматична разлика с основните конкуренти на веригата Rossmann и dm, които са съответно 79,4 и 88,3 точки. Скалата е от минус до плюс 100.

Пореден опит за спасяване

Явно осъзнали реалната заплаха от фалит, в началото на 2011 г. семейство Шлекер предприеха сериозни промени за преструктуриране на компанията. Те смениха логото, слогана и започнаха да модернизират магазините си. В средата на годината освежаването беше форсирано, а до декември "няколко стотици магазина" трябваше да са по-светли и по-приветливи. С новия слоган – "За теб. На място", компанията се опита да си върне клиентите, а програмата по реструктуриране й струваше 230 млн. евро. Само че проблемите бяха прекалено дълбоки, за да може да се решат с лекота.

"Шансът за оцеляване на Schlecker е повече от 50%", смята експертът от висшето училище Bonn-Rhein-Sieg Томас Рьоб, цитиран от Der Spiegel. "Дали веригата ще получи шанса за ново начало зависи от нейните кредитори. Производителите имат интерес Schlecker да продължи да съществува, защото в противен случай ще станат зависими от другите две големи вериги за козметика", казва той. Със сигурност новините около Schlecker през следващите няколко месеца няма да се следят с интерес само от 30-те хиляди служители на компанията. Много други биха имали интереса тя да оцелее.


13 коментара
  • 1
    twe38546258 avatar :-P
    twe38546258

    Нормално.

  • 2
    alex052 avatar :-|
    alex052

    Странно нали меркел се бие по гърдите че всичко е наред в германия............

  • 3
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Мелачката работи.....

  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik

    Градът е Еинген, х-то не се чете

  • 5
    imid avatar :-|
    imid

    тази история е доооста поучителна......................

  • 6
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    Не е болка за умиране!

  • 7
    tsonkooo avatar :-P
    Тsonkooo

    Даже може без козметика изобщо!

  • 8
    nulew avatar :-|
    nulew

    До коментар [#7] от "Тsonkooo":

    Кажи го на жена си или приятелката си и ще видиш ефекта! По-скоро ще може без теб, отколкото без козметика!

  • 9
    tsonkooo avatar :-P
    Тsonkooo

    До коментар [#8] от "zlatco33":

    Хубавият кон и под скъсания чул личи!

  • 10
    nulew avatar :-|
    nulew

    До коментар [#9] от "Тsonkooo":

    Прав си, но в последно време жените станаха доста комплексирани и са готови на всякакви мъки за да изглеждат добре. Доста често за околните, а не за тези които са близко до тях!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK