Лекарствата вече ще се рекламират по облекчен режим

Лекарствата вече ще се рекламират по облекчен режим

Здравното министерство премахна таксите за одобрение на промоционални материали за лекарите

Десислава Николова
4735 прочитания

2.097 млрд. лв. е пазарът на лекарства през 2011 г. по данни на IMS Health

88.9 млн. лв. са рекламните бюджети на фармацевтичните компании само за телевизия през миналата година по данни на Be Media Consultant. Производителят с най-много вложени средства е Actavis - 13.2 млн. лв.

2.003 млн. лв.

е най-големият бюджет за телевизионна реклама на медикамент - това е продуктът срещу настинка Theraflu

Най-дългата дума в българския език "лекарствен-продукт-за-възрастни-и-деца-над-дванайсет-години-преди-употреба-прочетете-листовката" вече няма да съществува. Това предвижда новата наредба за реклама на лекарствени продукти, която беше обнародвана в петък. В нея Министерството на здравеопазването задължава текстът за това, че става дума за реклама на медикамент, да стои на стопкадър и да се изчита четливо от диктор, а не както досега - за част от секундата. 

Облекчения и за слуха, и за бизнеса

Това е само едно от облекченията за слуха на потребителите на продукти без рецепта. Останалите са за самия бизнес. Лекарствата са регулиран продукт, като в това влизат и техните реклами, както и всяка листовка, диплянка или друг носител със съответния бранд, който стига до пациентите или лекарите. Заради бавната бюрократична машина обаче имаше случаи, в които рекламата на продукт срещу грип например се одобрява половин година и забележките към нея свършват едва след като сезонът на настинките е отминал.

Срокът за одобрение по лекарствения закон е един месец, а фирмите можеха да рекламират само с номер на разрешение за съответния вид реклама. Досега обаче фармацевтичните компании чакаха месеци наред да им одобрят рекламата за радио, телевизия, преса и промоционните материали за аптеките, както и рекламните материали за лекари.

Срокът за одобрение на реклама става твърдо месец

Експертният съвет на Изпълнителната агенция по лекарствата (ИАЛ) обикновено заседаваше веднъж месечно и често връщаше документите с незначителни забележки, които обаче не могат да се обжалват пред съда, а трябва да се отстранят. Те понякога се свеждаха до запетайки или превод на чуждоезичен материал, който не харесва на експерта. Така минималните срокове за одобрение и получаване на разрешение за реклама ставаха два-три месеца. В новата наредба срокът администрацията да се произнесе твърдо е един месец. Ако това не се случи, фармацевтичната компания приема, че има мълчаливо съгласие и може да започне да рекламира, като вместо номер на разрешение може да ползва входящия номер на документите в ИАЛ. Разрешението за рекламен материал струва около 1000 лв. и по 100 лв. на всяка корекция и фирмите годишно плащаха минимум 50 хил. лв. само за това според груби изчисления на техните неправителствени организации. Всяка от 70-те активно работещи фармацевтични компании рекламира често поне по 10-ина медикамента на година, като изображенията им фигурират на множество носители.

Още по-либерално при листовки за лекари

Още по-голямо облекчение има при рекламните материали за лекари - досега всяка листовка, брошура, изображение в медицинско издание и рекламно пано на лекарство с рецепта, които докторите виждаха, трябваше да бъде предварително одобрено от ИАЛ. По данни от индустрията минимум 1-2 млн. лв. са били приходите на агенцията само от това. Сега обаче изискването за предварително одобрение отпада, а компаниите няма да плащат за разрешение. Остава обаче последващият контрол от страна на лекарствената агенция - компаниите ще са длъжни да предоставят материалите си и ако те съдържат некоректна информация, ще бъдат глобени.

"Това е наредба, с която здравното министерство ще облекчи рязко бюрокрацията и ще намали тежестта за бизнеса по време на криза, каквито бяха и нашите искания. Според нея е отпаднал целият тежък бюрократичен режим, администрацията ще върши работата си навреме и ще има пълна възможност за контрол, без това да бави промотирането на лекарствата", коментира Деян Денев, директор на асоциацията на чуждестранните фармацевтични компании.

Само две мостри

Новата наредба преповтаря закона, според който лекарите могат да получават само две кутийки с мостри от рекламираните лекарства годишно. Става въпрос за най-малката разфасовка. Нормативната уредба обаче не казва колко време докторите могат да получават рекламни опаковки и според етичните кодекси на компаниите това не бива да продължава повече от четири години. Заради бавните процедури за регистрация и заради ниската платежоспособност на пациентите доскоро част от тях се лекуваха с мострите, дарени на лекарите.
2.097 млрд. лв. е пазарът на лекарства през 2011 г. по данни на IMS Health

88.9 млн. лв. са рекламните бюджети на фармацевтичните компании само за телевизия през миналата година по данни на Be Media Consultant. Производителят с най-много вложени средства е Actavis - 13.2 млн. лв.

2.003 млн. лв.

е най-големият бюджет за телевизионна реклама на медикамент - това е продуктът срещу настинка Theraflu

Най-дългата дума в българския език "лекарствен-продукт-за-възрастни-и-деца-над-дванайсет-години-преди-употреба-прочетете-листовката" вече няма да съществува. Това предвижда новата наредба за реклама на лекарствени продукти, която беше обнародвана в петък. В нея Министерството на здравеопазването задължава текстът за това, че става дума за реклама на медикамент, да стои на стопкадър и да се изчита четливо от диктор, а не както досега - за част от секундата. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


1 коментар
  • 1
    gligi avatar :-|
    gligi

    Какво получават болните от облекчаването на режима - повече реклами. Не повече или по-евтини лекарства, а просто повече реклами.

    Ама рекламата никого не е излекувала...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал