БДЖ продава вагони за милиони
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ продава вагони за милиони

БДЖ продава вагони за милиони

Държавната компания пробва да събере 6.7 млн. лв., но кандидати критикуват процедурата

7669 прочитания

Броени седмици преди предстоящата приватизация на "Товарни превози" компанията майка БДЖ прави масова разпродажба на вагони. От една страна, това влива свежи пари в закъсалото държавно дружество, но, от друга, процедурата търпи критики. Предишните два търга бяха доста спорни заради липсата на информация, а единият беше проведен точно по Коледа. Днес отново се организира разпродажба, но и тя не е определена като безпроблемна от потенциални кандидати.

Новата продажба

Търг за 630 товарни вагона обяви БДЖ чрез реклама във в. "Класа". Той ще се проведе на 22 февруари, а ден по-рано всеки участник трябва да е внесъл депозит от 50% от началната цена. Активите, които се продават, са неуспялата да си намери купувач част от общо 940 вагона, които държавната компания пробва да продаде на 23 декември миналата година.

На първо четене сделката изглежда като гаражна разпродажба на ненужни за БДЖ вещи. Поне такова е обяснението на мениджмънта на самото дружество. "Това са неоперативни активи, които по никакъв начин не трябват на компанията сега или в следващите години", каза за "Капитал Daily" изпълнителният директор на "Холдинг Български държавни железници" Йордан Недев. Според него звеното за товарни превози на БДЖ няма нужда от тези активи при осъществяване на бизнеса си в момента, тъй като поръчките за пренос на товари не могат да натоварят всичките налични вагони.

Кой иска да ремонтира вагони

БДЖ обаче има нужда от пари, затова и ще се опита да събере 6.7 млн. лв. от извадените за продажба вагони. Те са разделени на 6 групи (лота), всяка една от по 100-110 вагона и с начална цена от над 1 млн. лв. 

Представители на бизнеса с изкупуването и търговия с черни метали намират цените, на които активите са обявени от БДЖ, не като за вагони за скрап, тъй като са твърде високи. В случая става въпрос предимно за товарни вагони, които задължително трябва да претърпят ремонт, защото повечето са повредени и разграбени.

"Вагоните не са чак като за скрап и могат да се ползват, но трябва да се инвестира в ремонтирането им, а ние нямаме средства да наливаме в това", каза и Йордан Недев.

Който купи вагоните, трябва да ги ремонтира, за да може да ги пусне в действие - при тази цена става въпрос за дългосрочна инвестиция на собственик на товари, категорични са от бизнеса. В сектора има неофициална информация, че "Надин" имат интерес да купят вагони, за да возят скрап от "Кремиковци" (чиито активи бяха купени от свързани с холдинга фирми през пролетта на миналата година). До редакционното приключване на броя обаче компанията не беше открита за коментар.

Предишният опит

"Надин" вече участва при предишната по-голяма продажба на вагони. През есента на миналата година БДЖ успешно "изчисти" други 514 вагона за скрап за малко над 3 млн. лв. От държавния холдинг посочиха именно дружеството, търгуващо със скрап, като купувач. При сделката тогава имаше доста критики от бизнеса с метали главно за ниската цена, която по тяхна оценка е с около 3 хил. лв. над договореното, както и че компаниите изобщо не са разбрали за търга. Слабата разгласа на търга само в сайта на БДЖ също беше критикувана. 

Сега от сектора на търговците на метали отново оспорват механизма на оповестяване за предстощия търг. Обява за провеждането му все още липсва на сайта на БДЖ, а в. "Класа" не е от най-четените. Така готвеният търг пак може да не достигне до по-голям кръг компании със свободни пари.

Допълнителна тежест е и големият депозит от 50% от началната тръжна цена. Сумата от 500 хил. лв. е почти непосилна за фирмите, особено за такъв кратък период от едва две седмици. Обичайно в търгове се иска 10 или 20% от търсената сума. Така в случая с товарните вагони само най-големите компании могат да си го позволят и съответно да участват. А това вероятно ще доведе до по-слаба конкуренция, а оттам и по-ниска цена.

Броени седмици преди предстоящата приватизация на "Товарни превози" компанията майка БДЖ прави масова разпродажба на вагони. От една страна, това влива свежи пари в закъсалото държавно дружество, но, от друга, процедурата търпи критики. Предишните два търга бяха доста спорни заради липсата на информация, а единият беше проведен точно по Коледа. Днес отново се организира разпродажба, но и тя не е определена като безпроблемна от потенциални кандидати.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    tel_112 avatar :-|
    Мазен чех

    Българите ако са общество а не стадо, би следвало да си обявят един съботник и цялата страна да нареже цялата БДЖ за скраб, така всеки ще си вземе парче от баницата и повече няма да има железопътен транспорт който да дотираме всяка година. А сега тарикатите ще откраднат старите вагони, ще подарят товарните превози на друг тарикат и пак ще трябва всяка година да субсидираме тарикатите. За бога братя хващайте ъгловия шлайф и плазмения резач и с бога напред.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Ууу, пак е имало разговори между Чиновника и Бизнеса в стил "Баца, харе пак ъ пацоркаме заедно некффффаа галимацийка, че откак е излезнАло новото кабрио на БМВ, ъ му еба майката, моята скочубра всяка вечер ме чанчи ъ и го купим!"


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK