Авиобитката за Унгария
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиобитката за Унгария

Фалитът на Malev отвори вратата пред конкурентите

Авиобитката за Унгария

Фалитът на Malev изправя един срещу друг Wizz Air и Ryanair

Константин Николов
5202 прочитания

Фалитът на Malev отвори вратата пред конкурентите

© Reuters


Познат пилот неотдавна смени работата си и от Ryanair се премести в друга авиокомпания. Но каква беше изненадата му, когато през миналата седмица получи спешен мейл с предложение от ирландския нискотарифен превозвач да се върне и да работи от новооткриващата се база в Будапеща. И то при далеч по-примамливи условия отпреди. Причината? Фалитът на унгарския национален превозвач Malev, който отвори вратата пред конкурентите. А който реагира най-бързо, ще спечели и най-много. И по всичко изглежда, че битката ще е изключително оспорвана.

На 3 февруари рано сутринта Malev обяви, че спира полети заради огромни задължения от 60 млрд. форинта (210 млн. евро) и невъзможност от страна на местното правителство да продължава да финансира компанията. Новината предизвика вълна от прессъобщения от лоу-кост превозвачи. Само един час по-късно унгарският нискотарифен превозвач Wizz Air обяви, че срещу 34 евро ще извози всички блокирани пътници на Malev. Изпълнителният директор на Wizz Йозеф Варади, който преди време оглавяваше и Malev, веднага отрече да е имал вътрешна информация за фалита. "Човек просто разбира, когато проблeмите ескалират и че колапсът е близо. В Wizz сме били свидетели на края на други авиокомпании поне пет или шест пъти", заяви той пред Financial Times.

През следващите дни Wizz обяви, че прибавя нови самолети в базата си в Будапеща, за да отвори 10 нови линии в близките месеци, което прави общо 33 дестинации от и до унгарската столица. Сред новите маршрути беше и София - дестинация, която до неотдавна беше оперирана от Malev, както и Букурещ, Солун и др. Авиокомпанията обяви, че ще разшири базата си със сто служители до общо 400 и ще направи общи инвестиции за 100 млн. долара през следващите години. Така унгарският капацитет на авиокомпанията ще достигне над 2.5 милиона места годишно.

Ryanair не остана по-назад и обяви, че отваря нова база в Будапеща. Изпълнителният директор на превозвача Майкъл О'Лиъри пристигна в унгарската столица и с присъщия си размах обяви, че ще запълни оставения от Malev вакуум с 350 млн. долара инвестиции, пет самолета и 42 полета на седмица от и до Будапеща, което ще създаде индиректно 2400 работни места. Нискотарифният превозвач очаква да превози 2.4 млн. пасажери през първата година от и до Унгария. За целта компанията ще наеме 250 пилоти и други членове на екипаж, както и инженери, които загубиха работата си в Malev.

И Wizz, и Ryanair обявиха евтини билети по 9 евро от Будапеща. Така че по всичко изглежда, че битката за Унгария ще се води именно между тях. О'Лиъри вече обяви война на конкурента си. На пресконференция той помпозно съобщи, че може да предложи двойно по-ниска оферта от всяка на Wizz, и то при двойно по-голям капацитет. Изпълнителният директор на Ryanair не спря дотук и заяви, че за разлика от Wizz Ryanair не трябва да дава депозит при поръчка на самолети. И наистина сравненията между двете компании са трудни. Със своите 30 самолета Airbus A320 Wizz Air е най-големият лоу-кост превозвач в Централна и Източна Европа, но е относително малък по европейските стандарти, докато Ryanair оперира над 280 Boeing 737-800.

Но словохотливият О'Лиъри остана безмълвен, когато стана въпрос какви субсидии и отстъпки е получила компанията му, за да дойде в Унгария. Ryanair напусна Будапеща преди няколко години, като се оплака от високите такси на летището "Ференц Лист". Сега мениджърът само заяви, че ще получи данъчни отстъпки от правителството и че е доволен от споразумението. А и за разлика от останалите лоу-кост авиокомпании Ryanair ще лети от модернизирания терминал 2 на аеропорта.

Пазарът

Според експертите именно лоу-кост превозвачите ще имат най-голяма полза от "смъртта" на Malev. Унгария е относително малък пазар, който е идеален за лоу-кост авикомпании. Malev беше основно регионален превозвач, като обслужваше около 40 дестинации с 22 самолета, но пък държеше 47% от капацитета на домашния си пазар, коментира специализираният сайт CAPA – Centre for Aviation. 

Базираната в Будапеща Wizz Air така или иначе беше втората най-голяма авиокомпания на унгарския пазар и сега автоматично се превръща в лидер. Ryanair пък ще стане втората най-голяма. 

Проникването на нискотарифните превозвачи в Унгария преди фалита на Malev беше на относително скромното ниво от 24%, но сега ще скочи до около 50% с помощта на други авиокомпании като Jet2.com, SmartWings и Air Berlin, които също увеличават унгарския си капацитет. За сравнение проникването на нискотарифните превозвачи в съседна Словакия е над 70%, а страната няма национален превозвач.

Корпоративната битка за наследството на Malev явно тепърва започва. За пътниците тя ще значи повече оферти при това на ниски цени.

Познат пилот неотдавна смени работата си и от Ryanair се премести в друга авиокомпания. Но каква беше изненадата му, когато през миналата седмица получи спешен мейл с предложение от ирландския нискотарифен превозвач да се върне и да работи от новооткриващата се база в Будапеща. И то при далеч по-примамливи условия отпреди. Причината? Фалитът на унгарския национален превозвач Malev, който отвори вратата пред конкурентите. А който реагира най-бързо, ще спечели и най-много. И по всичко изглежда, че битката ще е изключително оспорвана.

На 3 февруари рано сутринта Malev обяви, че спира полети заради огромни задължения от 60 млрд. форинта (210 млн. евро) и невъзможност от страна на местното правителство да продължава да финансира компанията. Новината предизвика вълна от прессъобщения от лоу-кост превозвачи. Само един час по-късно унгарският нискотарифен превозвач Wizz Air обяви, че срещу 34 евро ще извози всички блокирани пътници на Malev. Изпълнителният директор на Wizz Йозеф Варади, който преди време оглавяваше и Malev, веднага отрече да е имал вътрешна информация за фалита. "Човек просто разбира, когато проблeмите ескалират и че колапсът е близо. В Wizz сме били свидетели на края на други авиокомпании поне пет или шест пъти", заяви той пред Financial Times.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.

    Пътувал съм и с двете компании, Wizz предлагат далеч по-високо качество на услугата от Ryan. Багажната им политика (до 32 кг) е изключително подходяща, като заради нея ги избирам пред някои традиционни превозвачи на подобни цени. Полетите от София са и в удобни часове за по-нататъшни връзки (рано сутрин). Обслужването на борда е добро, стюардесите са приятни, и за разлика от другите ниско-бюджетни не превръщат полета в битак. Лоши страни са честите закъснения на полетите и лошото обслужване, както онлайн, така и по телефона. Не успяха да си оправят сайта да не пищи за сертификати вече няколко години, което прави лошо впечатление. Да не говорим за неудобния му дизайн... Унгарците малко прекаляват и с унгарския си шовинизъм: например, при позвъняване на UK-ския им номер първо ти говорят 20-тина секунди на унгарски и чак тогава дават възможност за промяна на езика на английски. През това време те таксуват 77 пенса на минута + още от мобилен... И все пак бих ги предпочел всеки ден пред Ryan. Изключително сложната им багажна политика, продаването на какво ли не на борда на самолета, от гащи през цигари, храна, парфюми, сим карти и т.н., са само част от проблемите им. Но има моменти, когато си готов да загърбиш всичките тези недостатъци и да се качиш, заради директния им полет до определена дестинация... Обслужването на борда е под всякаква критика и винаги има скандали... Да, някои ще кажат: какво да очакваш от ниско-бюджетна. Е, опитът ми показва, че има по-добри ниско-бюджетни, има и по-лоши, също както има по-добри евтини коли, а и по-лоши.

  • 2
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън

    Уиз са по-приятна компания, но искрено се възхищавам от невероятната организация при райънеър - производителността на труда при тях е невъзможно висока, за това и имат най най най евтините билети

  • 3
    aleksandrov avatar :-?
    I

    Ryanair Caught Napping (2009) е документален филм / журналистическо разследване за дейността на компанията и начините, по които постигат ниските цени, с които са известни. показани (със скрита камера) са много нарушения, вкл. в сигурността, персоналът и пилотите често са изтощени и неподготвени и дори спят по време на полет.

    колкото до личен опит, летял съм няколко пъти с тях и честно казано дискомфорта от неспиращата реклама и продажби беше оправдан от цената.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK