Авиобитката за Унгария

Фалитът на Malev изправя един срещу друг Wizz Air и Ryanair

Фалитът на Malev отвори вратата пред конкурентите
Фалитът на Malev отвори вратата пред конкурентите
Фалитът на Malev отвори вратата пред конкурентите    ©  Reuters
Фалитът на Malev отвори вратата пред конкурентите    ©  Reuters

Познат пилот неотдавна смени работата си и от Ryanair се премести в друга авиокомпания. Но каква беше изненадата му, когато през миналата седмица получи спешен мейл с предложение от ирландския нискотарифен превозвач да се върне и да работи от новооткриващата се база в Будапеща. И то при далеч по-примамливи условия отпреди. Причината? Фалитът на унгарския национален превозвач Malev, който отвори вратата пред конкурентите. А който реагира най-бързо, ще спечели и най-много. И по всичко изглежда, че битката ще е изключително оспорвана.

На 3 февруари рано сутринта Malev обяви, че спира полети заради огромни задължения от 60 млрд. форинта (210 млн. евро) и невъзможност от страна на местното правителство да продължава да финансира компанията. Новината предизвика вълна от прессъобщения от лоу-кост превозвачи. Само един час по-късно унгарският нискотарифен превозвач Wizz Air обяви, че срещу 34 евро ще извози всички блокирани пътници на Malev. Изпълнителният директор на Wizz Йозеф Варади, който преди време оглавяваше и Malev, веднага отрече да е имал вътрешна информация за фалита. "Човек просто разбира, когато проблeмите ескалират и че колапсът е близо. В Wizz сме били свидетели на края на други авиокомпании поне пет или шест пъти", заяви той пред Financial Times.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    jj avatar :-|
    J.J.
    • - 3
    • + 7

    Пътувал съм и с двете компании, Wizz предлагат далеч по-високо качество на услугата от Ryan. Багажната им политика (до 32 кг) е изключително подходяща, като заради нея ги избирам пред някои традиционни превозвачи на подобни цени. Полетите от София са и в удобни часове за по-нататъшни връзки (рано сутрин). Обслужването на борда е добро, стюардесите са приятни, и за разлика от другите ниско-бюджетни не превръщат полета в битак. Лоши страни са честите закъснения на полетите и лошото обслужване, както онлайн, така и по телефона. Не успяха да си оправят сайта да не пищи за сертификати вече няколко години, което прави лошо впечатление. Да не говорим за неудобния му дизайн... Унгарците малко прекаляват и с унгарския си шовинизъм: например, при позвъняване на UK-ския им номер първо ти говорят 20-тина секунди на унгарски и чак тогава дават възможност за промяна на езика на английски. През това време те таксуват 77 пенса на минута + още от мобилен... И все пак бих ги предпочел всеки ден пред Ryan. Изключително сложната им багажна политика, продаването на какво ли не на борда на самолета, от гащи през цигари, храна, парфюми, сим карти и т.н., са само част от проблемите им. Но има моменти, когато си готов да загърбиш всичките тези недостатъци и да се качиш, заради директния им полет до определена дестинация... Обслужването на борда е под всякаква критика и винаги има скандали... Да, някои ще кажат: какво да очакваш от ниско-бюджетна. Е, опитът ми показва, че има по-добри ниско-бюджетни, има и по-лоши, също както има по-добри евтини коли, а и по-лоши.

    Нередност?
  • 2
    smart_za_batkov avatar :-|
    Батков-вън
    • + 8

    Уиз са по-приятна компания, но искрено се възхищавам от невероятната организация при райънеър - производителността на труда при тях е невъзможно висока, за това и имат най най най евтините билети

    Нередност?
  • 3
    aleksandrov avatar :-?
    I
    • + 3

    Ryanair Caught Napping (2009) е документален филм / журналистическо разследване за дейността на компанията и начините, по които постигат ниските цени, с които са известни. показани (със скрита камера) са много нарушения, вкл. в сигурността, персоналът и пилотите често са изтощени и неподготвени и дори спят по време на полет.

    колкото до личен опит, летял съм няколко пъти с тях и честно казано дискомфорта от неспиращата реклама и продажби беше оправдан от цената.

    Нередност?
Нов коментар