Авиобитката за Унгария

Фалитът на Malev изправя един срещу друг Wizz Air и Ryanair

Фалитът на Malev отвори вратата пред конкурентите
Фалитът на Malev отвори вратата пред конкурентите    ©  Reuters
Фалитът на Malev отвори вратата пред конкурентите
Фалитът на Malev отвори вратата пред конкурентите    ©  Reuters

Познат пилот неотдавна смени работата си и от Ryanair се премести в друга авиокомпания. Но каква беше изненадата му, когато през миналата седмица получи спешен мейл с предложение от ирландския нискотарифен превозвач да се върне и да работи от новооткриващата се база в Будапеща. И то при далеч по-примамливи условия отпреди. Причината? Фалитът на унгарския национален превозвач Malev, който отвори вратата пред конкурентите. А който реагира най-бързо, ще спечели и най-много. И по всичко изглежда, че битката ще е изключително оспорвана.

На 3 февруари рано сутринта Malev обяви, че спира полети заради огромни задължения от 60 млрд. форинта (210 млн. евро) и невъзможност от страна на местното правителство да продължава да финансира компанията. Новината предизвика вълна от прессъобщения от лоу-кост превозвачи. Само един час по-късно унгарският нискотарифен превозвач Wizz Air обяви, че срещу 34 евро ще извози всички блокирани пътници на Malev. Изпълнителният директор на Wizz Йозеф Варади, който преди време оглавяваше и Malev, веднага отрече да е имал вътрешна информация за фалита. "Човек просто разбира, когато проблeмите ескалират и че колапсът е близо. В Wizz сме били свидетели на края на други авиокомпании поне пет или шест пъти", заяви той пред Financial Times.

През следващите дни Wizz обяви, че прибавя нови самолети в базата си в Будапеща, за да отвори 10 нови линии в близките месеци, което прави общо 33 дестинации от и до унгарската столица. Сред новите маршрути беше и София - дестинация, която до неотдавна беше оперирана от Malev, както и Букурещ, Солун и др. Авиокомпанията обяви, че ще разшири базата си със сто служители до общо 400 и ще направи общи инвестиции за 100 млн. долара през следващите години. Така унгарският капацитет на авиокомпанията ще достигне над 2.5 милиона места годишно.

Ryanair не остана по-назад и обяви, че отваря нова база в Будапеща. Изпълнителният директор на превозвача Майкъл О'Лиъри пристигна в унгарската столица и с присъщия си размах обяви, че ще запълни оставения от Malev вакуум с 350 млн. долара инвестиции, пет самолета и 42 полета на седмица от и до Будапеща, което ще създаде индиректно 2400 работни места. Нискотарифният превозвач очаква да превози 2.4 млн. пасажери през първата година от и до Унгария. За целта компанията ще наеме 250 пилоти и други членове на екипаж, както и инженери, които загубиха работата си в Malev.

И Wizz, и Ryanair обявиха евтини билети по 9 евро от Будапеща. Така че по всичко изглежда, че битката за Унгария ще се води именно между тях. О'Лиъри вече обяви война на конкурента си. На пресконференция той помпозно съобщи, че може да предложи двойно по-ниска оферта от всяка на Wizz, и то при двойно по-голям капацитет. Изпълнителният директор на Ryanair не спря дотук и заяви, че за разлика от Wizz Ryanair не трябва да дава депозит при поръчка на самолети. И наистина сравненията между двете компании са трудни. Със своите 30 самолета Airbus A320 Wizz Air е най-големият лоу-кост превозвач в Централна и Източна Европа, но е относително малък по европейските стандарти, докато Ryanair оперира над 280 Boeing 737-800.

Но словохотливият О'Лиъри остана безмълвен, когато стана въпрос какви субсидии и отстъпки е получила компанията му, за да дойде в Унгария. Ryanair напусна Будапеща преди няколко години, като се оплака от високите такси на летището "Ференц Лист". Сега мениджърът само заяви, че ще получи данъчни отстъпки от правителството и че е доволен от споразумението. А и за разлика от останалите лоу-кост авиокомпании Ryanair ще лети от модернизирания терминал 2 на аеропорта.

Пазарът

Според експертите именно лоу-кост превозвачите ще имат най-голяма полза от "смъртта" на Malev. Унгария е относително малък пазар, който е идеален за лоу-кост авикомпании. Malev беше основно регионален превозвач, като обслужваше около 40 дестинации с 22 самолета, но пък държеше 47% от капацитета на домашния си пазар, коментира специализираният сайт CAPA – Centre for Aviation. 

Базираната в Будапеща Wizz Air така или иначе беше втората най-голяма авиокомпания на унгарския пазар и сега автоматично се превръща в лидер. Ryanair пък ще стане втората най-голяма. 

Проникването на нискотарифните превозвачи в Унгария преди фалита на Malev беше на относително скромното ниво от 24%, но сега ще скочи до около 50% с помощта на други авиокомпании като Jet2.com, SmartWings и Air Berlin, които също увеличават унгарския си капацитет. За сравнение проникването на нискотарифните превозвачи в съседна Словакия е над 70%, а страната няма национален превозвач.

Корпоративната битка за наследството на Malev явно тепърва започва. За пътниците тя ще значи повече оферти при това на ниски цени.

Още от Капитал