Огледалният образ на Джобс
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Огледалният образ на Джобс

Джеф Безос, основател на Amazon

Огледалният образ на Джобс

Основателят на Amazon Джеф Безос има шанс да е следващият гуру на Силициевата долина. И то създавайки пълната противоположност на Apple

Момчил Милев
15507 прочитания

Джеф Безос, основател на Amazon

© Reuters


"Има два начина да изградиш успешна компания. Единият е да работиш много, много усърдно, за да убедиш потребителите да плащат за [скъпи] продукти с висока норма на печалба. При другия пак трябва да работиш много, много усърдно, но за да можеш да си позволиш ниски норми на печалба.

И двата подхода са правилни. Ние обаче попадаме в групата на компаниите, които избират втория вариант. Ситуацията е сложна – трябва да премахваш дефектите [в бизнес модела си] и да бъдеш изключително ефективен. 

Всичко това е и въпрос на гледна точка. Предпочитаме да имаме много голяма потребителска база и ниски нива на печалба [от всеки] вместо малко на брой клиенти и високи маржини."

Тези думи на Джеф Безос, основател на Amazon – най-голямата компания за онлайн търговия в света, може би най-добре обобщават неговата бизнес философия. В момента технологичната индустрия отчаяно търси своя нов герой и за много хора това е именно Безос.

Вероятно много от вас вече си задават въпроса защо. От една страна, отговорът е свързан с личността на Безос, приликите с мениджърския стил на покойния Стив Джобс и мястото, което Amazon заема в интернет икономиката.

Управляваният от Безос интернет гигант може да се похвали с 48 млрд. долара оборот за 2011 г. Има реален шанс това да е само началото - през последните години компанията успешно еволюира от интернет книжарница до онлайн продавач на... всичко и сега агресивно се прицелва в необятните възможности на т.нар. PostPC ера. А когато през есента на миналата година Безос се появява на сцената, за да представи революционния си таблет Kindle Fire (превърнал се за няколко месеца в най-продаваното подобно устройство с операционна система Android), голямата част от аудиторията просто възкликна:

"Той е следващия Стив Джобс"

Вероятно не знаете също така, че компанията Amazon e най-големият доставчик на cloud computing мощности в света – благодарение на нейните сървъри съществуват много от популярните онлайн услуги, които може би ползвате – например геолокационната социална мрежа FourSquare, видеоуслугата Netflix, медиите Newsweek/The Daily Beast, Yelp, Virgin Atlantic NASA Jet Propulsion Lab, американското Министерство на земеделието...

Не на последно място Джеф Безос, както повечето визионери, е "протегнал ръка към звездите". В неговия случай това е съвсем буквално – милиардерът е инвеститор в компанията Blue Origin, която се опитва да комерсиализира космическите полети в околоземна орбита.

Въпросът дали Безос може да заеме мястото на покойния Стив Джобс като визионер на технологичната индустрия има и поколенчески измерения. В момента бизнесът от Силициевата долина до голяма степен е заседнал в пукнатината между две генерации. На практика единственият жив визионер от предишното поколение е основателят на Microsoft Бил Гейтс. Той обаче до голяма степен се е оттеглил от активна дейност, фокусирайки се върху благотворителната дейност на своята фондация.

От друга страна, младите технологични лидери като основателите на Google Лари Пейдж и Сергей Брин или пък създателя на Facebook Марк Зукърбърг притежават потенциала един ден да се превърнат в гурута, но им трябва още време. За момента като че ли им липсва красноречието и харизмата на хора от ранга на Джобс. Освен това те все още не са доказали, че всяка тяхна идея се превръща реални продукти, които са машина за пари. Като че ли им липсва смелост и размах. Или както казва анонимен програмист от Facebook в интервю за технологичното списание Wired: "В момента потенциалът на гениалните мозъци от моето поколение е впрегнат да създава алгоритми за по-ефективно таргетиране на интернетреклама..."

От Ню Мексико до Сиатъл

Точно в този момент на преден план излиза Джеф Безос. 48-годишният основател на Amazon изглежда като свързващото звено между PC ерата и интернет икономиката. От една страна, той получава своето технологично бойно кръщение през 80-те години на миналия век. Затова и отлично познава начина на мислене на хора като Джобс и Гейтс, които са в основата на "традиционната" технологична индустрия. От друга, е един от първите хора, които откриват бизнес потенциала на глобалната мрежа.

Безос основава своята компания още в далечната 1994 г. Тогава интернет е популярен предимно в академичните среди. Бъдещият мултимилиардер от Ню Мексико обаче се оказва един от малкото хора, които забелязват как глобалната мрежа нараства с 2300% процента годишно. Той е и един от малкото бизнесмени, които не само преживяват спукалия се технологичен балон в началото на XXI век, но и успяват да запазят компанията си печеливша.

Изкушението за паралел между Джеф Безос и Стив Джобс е голямо, най-малкото защото и двамата технологични визионери изглеждат еднакво обсебени от това, което правят (и очевидно успяват да правят добре). Друга обща черта е, че са перфекционисти и са способни да гледат няколко хода пред конкурентите си.

Паралелите обаче като че ли свършват дотук, въпреки че и двамата имат сътресения в детството (Джобс е син на биологичен баща от сирийски произход, с когото отказва да контактува, а Безос – дете на тийнейджърка, която се развежда, когато той е на една година). Роденият в Албакърки, Ню Мексико, бъдещ основател на Amazon по-скоро демонстрира примерно поведение в детските си години. От ранна възраст обаче той притежава инженерни умения. Според една от градските легенди дори успява да разглоби детското си креватче с отвертка. Впоследствие монтира аларма на стаята си, за да пропъжда своите братя. После пък превръща в "научна лаборатория" гаража на доведения си баща Майк Безос (емигрант от кубински произход).

Докато е тийнейджър, Джеф и семейството му се местят в Маями. В гимназията той е отличникът на класа с подчертано пристрастие към компютрите. Когато бива приет в елитния университет "Принстън", първоначално той има намерение да учи физика. Впоследствие обаче се връща към старата си любов и завършва компютърни науки и електроинженерство. Съвсем очаквано, Безос отново е отличникът на випуска.

След като завършва "Принстън", бъдещият основател на Amazon започва работа на Уолстрийт. По това време борсовите играчи активно търсят компютърни специалисти, за да изучават тенденциите на пазара. Първият работодател на Безос е компанията Fitel. Там той изгражда дигитална мрежа за международна търговия на акции. Следва назначение в Bankers Trust, където се издига до вицепрезидент. Последният работодател на Безос от финансовия сектор е фирмата D. E. Shaw. Тя е специализирана в компютърна обработка на данни от фондовите пазари. И тук бъдещият технологичен гуру се радва на вихрен успех, издигайки се бързо до позицията на главен вицепрезидент.

В този момент, точно когато бляскавото бъдеще на Безос на Уолстрийт изглежда гарантирано, обаче се случва нещо, което променя жизнения му път. Един прекрасен ден през пролетта на 1994 г. той се натъква на изненадващо откритие: потреблението на интернет – технология, използвана до момента само от министерството на отбраната и академичните среди, нараства с феноменална скорост – 23 пъти годишно. Никой обаче не се е сетил да използва потенциала на глобалната мрежа за търговски цели.

Когато интернет потече като Амазонка...

Безос взима решението да напусне финансовия сектор в рамките на няколко дни. Той и съпругата му Макензи отиват до семейното ранчо в Тексас, откъдето поемат на дълго автомобилно пътешествие през цяла Америка. Крайната точка е Сиатъл, щата Вашингтон. Там Безос планира да рестартира своя живот, захващайки се с нещо абсолютно ново.

Докато Макензи шофира, Джеф пише бизнес плана за първия интернет магазин в света. След като изследва няколко различни индустрии, той преценява, че най-лесно може да адаптира за онлайн среда търговията с книги. Така се ражда първата интернет книжарница, наречена Amazon. Идеята на Безос е, че възможностите на онлайн бизнеса са също толкова безкрайни, колкото и неизброимите притоци на най-голямата река в Южна Америка.

Когато на 16 юли 1995 г. Джеф и съпругата му стартират сайта Amazon.com, компанията предлага възможност за онлайн продажба на книги на територията на 50 щата и 45 чужди държави. Тъй като услугата е онлайн базирана, тя позволява достъп чрез различни компютри, задвижвани от разнообразни операционни системи. В началото на есента на същата година сайтът вече реализира продажби на стойност над 20 хил. долара седмично.

Онлайн бизнесът на Безос се разраства с феноменални темпове и през 1997 г. компанията излиза на борсата. Скептиците прогнозират, че Amazon ще бъде смачкан от големите играчи на книжния пазар - Barnes and Noble и Borders, когато компаниите установят свое интернет присъствие. На практика става точно обратното. Две години след първичното публично предлагане фирмата на Безос вече има по-голяма пазарна капитализация от двата конкурента, взети заедно.

Amazon.com се оказва и една от компаниите, които успешно устояват на борсовия срив от началото на XXI век, известен под името дотком балон. За разлика от много други онлайн начинания, създадени само на базата на инвеститорските свръхочаквания, фирмата на Безос е изградена на базата на стройна организация, функционира с желязна дисциплина и генерира постоянен поток от финансови постъпления.

Така през октомври 2002 г., когато борсите все още се възстановяват от спукването на дотком балона, Amazon вече има възможност да разшири дейността си, преставайки да е само онлайн книжарница. Първоначално компанията добавя към своя каталог от услуги и продажбата на дрехи. Малко по-късно започва да споделя своя опит в интернет търговията с други играчи чрез съвместни сайтове. Година по-късно Безос е в основата на начинанието А9, чиято цел е да се разработи интернет търсачка, профилирана в сферата на електронната търговия.

По това време Amazon започва да продава и спортни стоки. Добавяйки различни продуктови категории, годишните продажби на компанията преминават границата от 10 милиарда долара през 2006 г. Пет години по-късно годишният оборот вече надминава това число близо пет пъти, превръщайки Amazon в най-големия онлайн търговец в Америка (а и в света), надвишавайки два пъти следващия го в класацията онлайн аукцион Ebay. Появява се и електронният четец Kindle - най-популярната платформа за четене на електронни книги в света...

Огън, следвай ме!

"Това, което ще ти покажа, е кулминацията на много неща, които съм правил през последните 15 години." С тази реплика Джеф Безос за пръв път показва прототип на своя революционен таблет Kindle Fire пред Стивън Леви от легендарното технологично списание Wired в средата на септември миналата година. Големият пробив при новото устройство, което Amazon пуска на пазара, е не само шокиращо ниската му цена от 199 долара, която го превръща в най-продавания таблет с Android и най-големия потенциален съперник на iPad на Apple.

На практика Kindle Fire не е точно таблет, въпреки че изглежда като такъв и притежава най-важните му функционалности. Всъщност това е "прозорец" към всички услуги за онлайн търговия на Amazon. И в случая става дума не само за дигитално съдържание, но и за стоки от физическата реалност. Безос дори не приема Fire точно за устройство, наричайки го по-скоро медийна услуга. Просто един по-бърз и удобен начин за купуване и четене на онлайн съдържание – независимо дали става дума за електронни книги или дигитални вестници и списания.

Всъщност пускането на Kindle Fire е следващата логична стъпка от бизнес стратегията на Безос, описана в началото на този текст. С това той прави решителна крачка в Post PC ерата и адаптира онлайн търговията към мобилната среда. Предлагайки суперевтин таблет, той ще получи достъп до максимално широк кръг потребители, на които да предложи практически всичко чрез своите интернет магазини. В някаква степен този ход е рискован, защото цената на Kindle Fire в най-добрия случай покрива своята себестойност. Ако обаче стратегията на Безос се окаже успешна, той може да се окаже човекът, който е направил революция в търговията на дребно. И в някаква степен е направил старомодните "физически" магазини излишни.

Когато Джеф Безос създава своята компания през 1994 г. обаче, нещата изглеждат далеч по-рисковани. Бъдещият мултилилиардер споделя пред първоначалните инвеститори, че има около 70% шанс да изгубят напълно вложените пари. Въпреки това родителите му дават голяма част от своите спестявания – сума в размер на 300 хил. долара. "Тогава не заложихме на интернет", споделя майка му. "Заложихме на Джеф..."

Безос в Космоса

Сигурно сте чували за частните космически полети. По всяка вероятност първото име, което ще изскочи в главата ви на тази тема, е това на британския милиардер Сър Ричард Брансън. Не чак толкова известно е обаче, че основателят на Amazon Джеф Безос също финансира частна космическа програма.

Фирмата, която стои зад проекта, се нарича Blue Origin. Създадена е през 2000 г. при пълна секретност. Съществуването й става известно 3 години по-късно, когато Безос започва да изкупува земя в Тексас, без да казва за какво. Идеята на Blue Origin остава неясна до 2005 г., когато основателят на Amazon обявява, че компанията разработва апарат за суборбитални полети. Той ще излита вертикално и ще е способен да изведе три и повече астронавти "до границата на космоса". Впоследствие Безос уточнява, че планът му е "постепенно, стъпка по стъпка, цената на космическите полети да спадне, така че много хора да могат да си позволят да отидат в космоса и човечеството да продължи да изследва слънчевата система."

Комическият кораб, разработван от Blue Origin, се нарича New Shepard. Първоначалният план е компанията да стартира комерсиални суборбитални полети през 2010 г. Впоследствие обаче плановете се променят и първите пилотирани изпитания са насрочени за 2012 г.

Джеф Безос, основател на Amazon
Източник: Reuters

"Има два начина да изградиш успешна компания. Единият е да работиш много, много усърдно, за да убедиш потребителите да плащат за [скъпи] продукти с висока норма на печалба. При другия пак трябва да работиш много, много усърдно, но за да можеш да си позволиш ниски норми на печалба.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    fonche avatar :-?
    Иван

    Безос е един и единствен. Не мисля че трябва да се сравнява с който и да е. Той е фактор в Интернет вече 18 години. За това смятам че името му трябва да е поне в заглавието на статията. ;)

  • 2
    stoiank avatar :-|
    stoiank

    Голям фен съм на Киндала, но мисля че подхода на Джобс и Безос са горе- долу сходни. Джобс имаше устройството и създаде Айтунс, а Безос имаше "облака" и създаде устройство за него.
    В началото Гейтс го преследваха, че автоматично слагаше ИЕ на операционната система, а сега вече всичко си минава между капките. Не може да си синхронизираш "Айджаджите" от другаде само от "Айтунс" и с Киндала може да пазаруваш само от Амазон.
    Не казвам, че устройствата са зле напротив, но просто големите те "вързват" за постоянно. И така при този 'Монопол" е трудно да станеш "Визионер", още повече водещите компании имат страхотен кеш и пазаруват всяка иновация директно.
    И нещо по съседната тема за образованието - на една презентация на Амазон за стажанти, хората казаха - цитирам - Молби и документи с повече от ТРИ ръкописни грешки се елиминират от софтуера и на тях не се отговаря.
    Добре, че не бяха толкова добри компютрите когато аз завършвах!?

  • 3
    b52 avatar :-?
    B52

    Хубава приказка. Човекът определено има идеи. А и успешен бизнес модел, който до момента още не е достигнал "засищане".

    Добре разкавате, само не допускасте подхлъзвания като
    "...ниски нива на печалба [от всеки] вместо малко на брой клиенти и високи маржини."
    Маржини ли... Големият Маржин или Малкият Маржин следва да внимаваме да не ни подпука....
    Ех, ех....

  • 4
    mastylo avatar :-|
    mastylo

    "Огледалният образ" е по-точно от "следващия Стив Джобс". Колкото и прилики да има между двамата, има и една драматична разлика - Стив Джобс никога не се водел от нормата на печалба, а от страстта да прави страхотни продукти. Ако Безос е следващия гуру на ИТ индустрията бъдещето й изглежда доста блудкаво...

  • 5
    stg avatar :-P
    stg

    [quote#4:"mastylo"]Стив Джобс никога не се водел от нормата на печалба[/quote]

    това е добър опит за шега

  • 6
    mcrae avatar :-|
    mcrae

    До коментар [#5] от "stg":

    Добре е човек дапрочете книгата Стив Джобс на Уолтър Айзъксън преди да коментира/отсъжда кой какъв е

  • 7
    stg avatar :-|
    stg

    [quote#6:"mcrae"]Добре е човек дапрочете книгата Стив Джобс на Уолтър Айзъксън преди да коментира/отсъжда кой какъв е [/quote]

    всеки може да опише идола си както си иска, фактите ясно показват кой от какво се води а не думите

  • 8
    mcrae avatar :-|
    mcrae

    До коментар [#7] от "stg":

    пак съдим - тоя път човек написал биографии на Алберт Айнщайн, Хенри Кисинджър, Бенджамин Франклин ...

  • Kimi Matias Räikkönen II

    До коментар [#7] от "stg": Вие не сте чели, то е ясно!
    Сигурно не само биографията!...

  • 10
    stg avatar :-|
    stg

    [quote#9:"GEO"]До коментар [#7] от "stg": Вие не сте чели, то е ясно!
    Сигурно не само биографията!... [/quote]

    не смятам че биографията на Джобс, би била интересна за мен като специалист или просто като лаик, приноса му в съвременната компютърна техника съществува,но той не е от хората благодарение на които компютрите са това което са а по скоро е човек въпреки когото са така, и моля не коментирайте какво съм чел и какво не , както не го правя и аз, не вие сте човека който може да ме оценява като личност


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK