С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 12 фев 2012, 21:29, 19566 прочитания

РУА на Виктор Демянюк ще произвежда пелети и барит в Лом

Компанията ще добива суровини от хвостохранилището на "Кремиковци"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Украинската икономическа група РУА ще произвежда пелети и барит край Лом, обяви нейният собственик Виктор Демянюк в петък. Пелетите са дериват на желязната руда и се влагат в производството на чугун в доменни пещи. Баритът пък се използва в нефтената индустрия, автомобилопроизводството и дори в потребителската електроника.

В новите производства РУА са инвестирали 8 млн. лв., а самото откриването на дейността, което се очаква през пролетта, ще даде работа на 130 души, обясни Демянюк по време на дискусия в града за ефектите от производството. Компанията има фабрика за метали в пристанищния град от 2005 г., а сега я разширява с новата инсталация. Демянюк купи навремето хвостохранилището на "Кремиковци", около което има съдебни искове за предходна сделка. През 2007 г. той представляваше и интересите на своя сънародник Константин Жеваго, който искаше да купи комбината.


Основно за износ
Близо 95% от сега съществуващото производство на РУА в Лом (тръби и преработка на метали) е предназначено за износ в Западна Европа. Баритът и пелетите, които ще се произвеждат, също ще се изнасят, защото в България почти няма дейности, които да се захранват с тези суровини. Първоначалните планове са компанията да произвежда между 30 и 50 хил. тона пелети годишно, което по думите на Демянюк е скромен обем, с който да се тества пазарът. Бившият директор на "Кремиковци" Лилян Вачков, който участва в екипа на РУА, заяви, че в годините, преди да фалира само "Кремиковци" е поръчвал 600 хил. тона пелети, а още 100 хил. тона са стояли като резерв на пристанище Лом.

Едно наум

Явор Ефтимов, директор на дружеството "Барит майнинг" (част от РУА), обясни, че годишното производство на барит в света е 4.5 млн. тона, от които 3.5 млн. тона се държат от Китай. Компанията на РУА, която той ръководи, ще произвежда между 80 и 100 хил. тона. За производството на барит компанията ще ползва суровини от хвостохранилището на "Кремиковци". В момента то е собственост на украинската група, но за него се водят съдебни дела.



Когато индийският бизнесмен Прамод Митал купува футболния клуб ЦСКА от Васил Божков, той плаща на няколко транша. Последният е направен именно с прехвърляне на хвостохранилището в полза на фирмата "Вертекс", която е свързана с Васил Божков, а тя от своя страна го продава на РУА. През 2007 и 2008 г. групата представляваше интересите на украинския бизнесмен Константин Жеваго, който също искаше да купи "Кремиковци".

Синдикът на комбината Цветан Банков обаче е подал отменителен иск в съда, с който прехвърлянето на хвостохранилището в полза на "Вертекс" да се обяви за нищожно. Запознати с процедурата коментираха, че съдебният иск е за частична нищожност (само от гледна точка на кредиторите), а не за пълна нищожност на сделката. За това не е сигурно дори при успех на отменителния иск какви ще са последствията на втората сделка, при която "Вертекс" продава хвостохранилището на РУА.

За чист въздух

Преди публичното обсъждане в Лом имаше притеснения от новите мощности. Двама от присъстващите общински съветници казаха, че новите заводи се намират на 200 метра от най-близките жилищни квартали и за това неизвестността за вредните емисии и спазването на екологичните норми е притеснително. Повод бил и фактът, че заводите ще работят с техника на "Кремиковци".

Виктор Демянюк заяви, че от "Кремиковци" е купен само стоманобетоненият корпус на една кремиковска пещ и нищо повече. В производството пък ще се използва технология, която ще ограничава отделянето на вредни емисии в нормите. Отпадъците пък щели да се оползотворяват с разкриването на по-малки производства, където да се използват като суровина. "Това, което не можем да използваме, ще се извозва в специално създадени за целта бункери", каза Демянюк.

Деница Славкова, която ръководи Районната инспекция по околна среда и води в Монтана, уточни, че РУА са представили за съгласуване инвестиционните си намерения преди повече от година. Планираният обем на производство обаче бил по-малък от лимитите, за които се изисква оценка за въздействието върху околната среда и за които се кандидатства за комплексно разрешително. За да бъдат сигурни в становището си, от районната инспекция са препратили въпроса и в екоминистерството, което също е позволило реализацията на проекта.

Дейност

Групата от компании развива дейност в Лом от 2005 г., когато придобива стари мощности. До момента в Лом тя развива тръбопрокатно производство и фабрика за метали, като с новите два завода инвестициите й в града ще стигнат 25 млн. лв. За компанията работят на 500 човека от региона при средна заплата около 600 лева. А производството на пелети и барит ще създаде още 130 работни места. Лом е избран заради пристанището, което позволява доставките и пласментът да се правят по река Дунав, без компанията да отчита допълнителни транспортни разходи, ако производството бе във вътрешността на страната. Самото пристанище обслужваше и металургичния комбинат "Кремиковци", като фалитът му намали с ¾ обслужените товари до 250 хил. тона годишно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година Нов опит системата бонус-малус да заработи от следващата година

Първите отстъпки и надбавки от базовите цени на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" ще дойдат през 2021 г.

20 ное 2019, 81 прочитания

EasyJet ще стане първата въглеродно неутрална авиокомпания EasyJet ще стане първата въглеродно неутрална авиокомпания

Нискотарифният превозвач ще си партнира с Airbus за разработването на хибриден самолет

20 ное 2019, 536 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Кои са професиите "звезди"

И 2012 г. ще е годината на IT специалистите, финансистите и общите работници

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

Европа и светът според Макрон

Френският президент е прав за проблемите на ЕС. Но не успява да намери партньори за решаването им

Кино: "В кръг"

Социален гняв през директно кино в новия филм на Стефан Командарев

Приемно село

"Резиденция Баба" изпраща на село млади хора, които в продължение на три седмици опознават местните и техните традиции

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10