Airbus предупреди за търговска война заради въглеродните квоти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Airbus предупреди за търговска война заради въглеродните квоти

Reuters

Airbus предупреди за търговска война заради въглеродните квоти

До 2030 г. Китай ще е вторият най-голям пазар за нови самолети след САЩ

3271 прочитания

Reuters

© PASCAL ROSSIGNOL


Компанията Airbus се присъедини към недоволните от европейската търговия с въглеродни емисии, като предупреди, че механизмът може да предизвика търговска война с последствия за сделките за продажба на самолети, съобщи Reuters.

Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ), която от 1 януари обхваща и авиацията, предизвика протестите на редица авиолинии и бизнес асоциации от цял свят. Китай дори предприе сериозна контрамярка, забранявайки на превозвачите си да участват в ЕСТЕ.

Ескалирането на напрежението настъпва само ден преди среща на върху между китайски и европейски лидери в Пекин. Европейският съюз (ЕС) се надява, че китайското правителство ще използва огромните си валутни резерви, за да помогне на еврозоната да се справи с дълговата си криза.

Главният изпълнителен директор на Airbus Том Ендърс изрази загрижеността си за отражението на търговията с емисии, ако споровете с партньорите на ЕС не бъдат решени.

"Силно съм обезпокоен за последиците. Това, което беше подето като решение за околната среда, се превърна в източник на потенциален търговски конфликт. Всички трябва да сме притеснени", заяви Ендърс по време на пресконференция.

Според редица чуждестранни правителства Брюксел си превишава правомощията като включва във въглеродните разходите целите полети, а не само частта им над Европа. "Възразяваме срещу начина, по който ЕСТЕ се прилага – например при въздушното пространство извън Европа", обяснява изпълнителният директор на Singapore Airlines Гу Чун Фонг.

Airbus и Boeing, двата най-големи производителя на самолети в света, обаче считат Китай за пазар със стратегическо значение. Пекин координира централно поръчките, които често надхвърлят 100 самолета. Вътрешният въздушен трафик в азиатската държава е нараснал 4 пъти между 2000 и 2010 г. Очаква се въздухоплаването да продължи да нараства със средно 7% годишно до 2030 г., показват прогнози на Airbus. Американските конкуренти от Boeing предвиждат, че между 2011 и 2030 г. Китай ще се превърне във втория най-голям пазар за нови машини след САЩ.

Миналата година Пекин забави подписването на сделка за 4 млрд. долара за 10 самолета A380, предназначени за Hong Kong Airlines, с което сигнализира, че не харесва европейските екологични изисквания. През 90-те години китайското правителство се отказа да купува френски продукти като пшеница и самолети на Airbus в отговор на Париж, който продаваше бомбардировачи и фрегати на Тайван.

Еврокомисарят по транспорт Сийм Калас призна за растящата съпротива срещу ЕСТЕ, особено от Китай, САЩ и Индия, и допълни, че ще бъде гъвкав в търсенето на решение. Но ЕК няма да се поддаде на натиска и няма да отмени схемата, която според Брюксел е част от глобалните усилия за противодействие на климатичните промени. Въздухоплаването генерира около 3% от парниковите емисии от човешката дейност.

Компанията Airbus се присъедини към недоволните от европейската търговия с въглеродни емисии, като предупреди, че механизмът може да предизвика търговска война с последствия за сделките за продажба на самолети, съобщи Reuters.

Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ), която от 1 януари обхваща и авиацията, предизвика протестите на редица авиолинии и бизнес асоциации от цял свят. Китай дори предприе сериозна контрамярка, забранявайки на превозвачите си да участват в ЕСТЕ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.