Пазар с подрязани крила
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пазар с подрязани крила

Shutterstock

Пазар с подрязани крила

България е на път да въведе уникална за Европа забрана за продажба и реклама на енергийни напитки сред непълнолетните

Десислава Николова, Мара Георгиева
9862 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


"Комбинираният прием на енергийни напитки с алкохол и/или наркотични вещества крие значителен здравен риск, особено при млади хора, тъй като стимулиращият ефект на енергийните напитки маскира токсичното действие на алкохола и наркотичните вещества." Това е мотивът на здравното министерство да предложи уникална в целия Европейски съюз забрана за реклама и продажба на кофеиновите напитки на лица под 18 години. С текста, който беше одобрен на първо четене на промените в Закона за здравето в парламентарната здравна комисия, заедно със забраната на тютюнопушенето на закрито, България е на път да приравни режима на регулация на безалкохолните енергийни напитки с алкохола и да подреже крилата (по почин на популярната реклама на една от известните марки Red Bull) пазар за над 80 млн. лв. годишно.

И нормално срещу ограничението роптаят производители, рекламодателите и част от юристите, тъй като промяна може да ангажира редица европейски институции.

Бикове, питбули и други чудовища

Връхната точка на продажбите на енергийни напитки в България е 2008 г., когато са изпити 10 млн. литра. след това пазарът започва да се свива и през 2011 е наполовина - 5 млн. литра. Той се оценява на над 80 млн. лв. Обяснението за спада е в цената на напитките (те са най-скъпите на пазара) и свиващото се потребление като цяло. Самите напитки не са от най-популярните - относителният им дял в общото потребление на безалкохолни напитки е изключително малък - заедно с т.нар. спортни напитки те формират 0.3% от изпитото количество. Според разпространителите енергийните напитки се продават основно на т.нар. студен пазар – заведения, барове, дискотеки, в които 150 мл от напитката струват средно 5-6 лв. Рекламите пък изобщо не са насочени към непълнолетни.

За големите производители на напитки е въпрос на чест да присъстват и в сегмента на енергийните продукти. В началото на 2008 г. биреният гигант Carlsberg започна да продава бранда си Battery и в България, но две години по-късно преустановява лансирането му. Coca-Cola започва продажбата на своя Вurn през 2002 г. и с кратки паузи той присъства на пазара. Компанията разпространява и Monster. РерsiCo е на пазара с продукта си Pepsi X, а минералните води "Девин" влязоха при енергийните напитки, като поеха дистрибуцията на Red Bull за България през 2007 г. Червеният бик е лидер при енергийните напитки в стойност. Основният му български конкурент е произвежданият от "Нова трейд" продукт Pit Bull, който е лидер по продадени опаковки, сочи информацията на компаниите в бранша.

Тези числа обаче може значително да се свият, ако планираните промени влязат в сила.

Мотивите и реакциите

В мотивите за забраната на продажба на енергийни напитки на потребители под 18 години освен аргумента с маскирането на токсичното действие е посочено, че децата са рискова група, за която се наблюдава неблагоприятен ефект при прием на кофеин, и то в много по-ниски дози, отколкото при възрастните. В проектозакона е записано, че трябва да се забрани рекламата на тези напитки, която е насочена към лица под 18 години, да не се излъчва в предавания и публикува в печатни издания, предназначени за тях. Освен това рекламата не трябва да ползва непълнолетни, да свързва употребата на напитките със спортни и физически постижения или да съдържа невъзможни твърдения за здравето.

Тези мерки срещат няколко поддръжници. Председателят на Съвета за електронни медии Георги Лозанов е цитирал едно към едно мотивите на здравното министерство и е изказал кратко становище: "СЕМ подкрепя проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за здравето." С писмо председателят на Асоциацията на рекламните агенции Красимир Гергов също подкрепя регулирането на търговските комуникации на енергийните напитки и освен това определя ограниченията като "балансирани, мотивирани и навременни".

Същевременно от бранша не виждат проблем и мислят, че сегашната регулация е работеща. В действащия регламент за информиране на потребителите, чиято последна редакция е от 2011 г., е прието, че този тип продукти трябва да се продават с етикет "Високо съдържание на кофеин. Не се препоръчва на деца, бременни и кърмещи жени" и да се изписва съдържанието в милиграми на 100 милилитра. България вече се е включила в споразумението да етикетира продуктите така.

"Енергийните напитки се разпространяват повече от 20 години в 160 страни по света, като няма нито една страна членка, в която те се продават с някакъв вид ограничения", отбелязват в писмо до България от Европейската асоциация на производителите на безалкохолни напитки. Оттам отбелязват, че 250 мл енергийна напитка съдържа 80 мг кофеин – същото, което се съдържа в чаша разтворимо кафе или половината от чаша капучино или кафе лате. Според индустрията приемът на кофеин чрез енергийни напитки е само малка част от общия прием, който включва кафе и други безалкохолни. В писмото се казва, че въвеждането на такова ограничение е напълно неоправдано и не почива на никакви научни доказателства. От своя страна от Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България посочват, че безопасността на ключовите съставки на енергийните напитки е определена и потвърдена от европейските институции за оценка на риска. "Няма никакви ограничения за продажба на ниво ЕС", коментира Милчо Бошев, председател на асоциацията. Против законопроекта е и становището на Българската асоциация на рекламодателите.

В дух антизабрана е и писмото от австрийското посолство (една от основните марки на пазара е австрийската Red Bull), в което е отбелязано, че за всяка национална мярка, целяща ограничение на продажбата, трябва да бъде известена Европейската комисия и се приканва здравната комисия да вземе предвид решенията, констатациите и опита на европейските институции. Понеже става въпрос за въвеждане на тежка регулация и ограничаване на общностния пазар, България би трябвало да уведоми останалите страни членки. Това става чрез т.нар. TRIS система. В нея се качва законопроектът и от момента на обявяването му той не може да бъде приеман в рамките на три месеца, за да могат останалите държави да се произнесат. Готвената промяна обаче не е била обявена през нито един от последните осем месеца. Реакциите на останалите страни могат да отменят проекта, срещу България да започне наказателна процедура или пък да бъде съдена в Европейския съд от засегнатите страни. За това предупреди председателят на здравната комисия Десислава Атанасова (ГЕРБ). Веднага след това здравният министър обяви, че между двете четения в проекта могат да настъпят промени.

А междувременно депутатите могат да помислят и за отношението си към доматения сок, защото много добре се комбинира с водка.

Автор: Капитал

"Комбинираният прием на енергийни напитки с алкохол и/или наркотични вещества крие значителен здравен риск, особено при млади хора, тъй като стимулиращият ефект на енергийните напитки маскира токсичното действие на алкохола и наркотичните вещества." Това е мотивът на здравното министерство да предложи уникална в целия Европейски съюз забрана за реклама и продажба на кофеиновите напитки на лица под 18 години. С текста, който беше одобрен на първо четене на промените в Закона за здравето в парламентарната здравна комисия, заедно със забраната на тютюнопушенето на закрито, България е на път да приравни режима на регулация на безалкохолните енергийни напитки с алкохола и да подреже крилата (по почин на популярната реклама на една от известните марки Red Bull) пазар за над 80 млн. лв. годишно.

И нормално срещу ограничението роптаят производители, рекламодателите и част от юристите, тъй като промяна може да ангажира редица европейски институции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    dimi_z avatar :-P
    dimi_z

    Лошо няма но и проблем не виждам. С други думи да правят какво намерят за добре.

  • 2
    sunay_91 avatar :-P
    Сунай

    Ами аз също съм комбинирал водка с енергийна напитка и не съм имал здравословни проблеми да чукна на дърво но ако здравните експерти действително намират това за проблем аз не виждам защо да не се приема тогава законопроекта с който да се наложи ограничение енергийните напитки да се приемат само от лица навършили 18 год.

  • 3
    tartaruga avatar :-|
    La Tartaruga

    Аз съм ЗА. Не може пампайци на по 10 години да се движат с огромни бутилки питбул и това да е нормално. Та те кафе не бива да пият, да не говорим за нещо толкова силно.

  • 4
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    Защо не, наистина са вредни!

  • 5
    pe6uuu avatar :-|
    pe6uuu

    Аз не мисля , че енергийните напитки са най - големият проблем на обществото .
    Наистина не е редно 10 годишни да пият енергийни напитки , нека сложат забрана за продажба на лица под 18 години , нека на етикетите задължително да е споменато високото съдържание на кофеин . И какво от това ???
    Тинейджърите си купуват цигари и алкохол без проблеми , продължават да пълнят дискотеките , употребяват наркотици и това ще продължава , защото така е модерно ,защото е такова обществото ни - не спазваме законите , толелираме простотията и насилието , не обръщаме достатъчно внимание на децата си!!

  • 6
    pepix avatar :-|
    PepiX

    Всъщност от доста време има изследвания в духа на това, че такива напитки с алкохол при (не)подходящи обстоятелства могат да убият и сравнително здрав млад човек. Според мен е правилно да има регулация.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK