Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 17 фев 2012, 16:19, 9210 прочитания

Ягуарът на Tata заръмжа

Никой не вярваше на Ратан Тата, че ще превърне Jaguar и Land Rover в успех. Но индийският магнат успя

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато през 2008 г. индийският магнат Ратан Тата купи Jaguar и Land Rover, мнозина експерти изригнаха, че настъпва краят на легендарните британски марки. Три години по-късно същите тези анализатори би трябвало да се извинят. Продажбите на Tata Motors скочиха с 44% през последните три месеца на 2011 г. благодарение именно на луксозните модели. Още по-важното: 95% от печалбата на компанията майка през същия период идва от Jaguar Land Rover.

Успешен лукс


Ратан Тата купи губещите тогава Jaguar и Land Rover за 2.3 млрд. долара от Ford. Индийската група беше относително неизвестна на запад, но "за една нощ" се превърна едновременно в собствeник на най-евтината кола в света - Tata Nano за 2500 долара, и на две от най-луксозните марки. Въпреки външното недоверие Tata Motors имаше нужния опит: произвежда коли от над 50 години и е част от международен конгломерат за над 30 млрд. долара, чийто бизнес варира от производство на чай до машиностроене. А за индийците фамилията Тата е като семейство Ford: текстилните й фабрики са въвели осемчасов работен ден още през 1912 г., две години преди Хенри Форд да направи същото в своите заводи.

Въпреки тази бляскава история наблюдателите не бяха въодушевени от сделката. "Говорим за възприятие и имидж. Как можа бордът да ни продаде на подобни хора, които продават такива коли", заяви акционерът във Ford Евелин Дейвис през 2008 г.

Още след придобиването на британските марки Ратан Тата даде ясно да се разбере, че те ще са автономно звено от останалия автомобилен бизнес, а централата им ще остане в Гейдън, Великобритания. Въпреки опасенията на служителите за евентуални съкращения, магнатът направи точно обратното и през 2011 г. нае още 2500 души и сключи договори за 2 млрд. паунда с местни доставчици. Инвестициите му се отплатиха: през последното тримесечие печалбата само на Jaguar Land Rover скочи с 57% до рекордните 440 млн. паунда, а приходите - с 40% до 3.75 млрд. паунда. Основна "вина" за добрите продажби бяха нововъзникващите пазари в Китай и Русия, които отчетоха съществен растеж. Безспорният хит на групата е Range Rover Еvoque, която излезе на пазара през септември.



Успехът на подразделението накара анализаторите да говорят за евентуално пускане на Jaguar Land Rover на борсата. Според Reuters Breakingviews листването на миноритарен дял ще позволи на компанията майка Tata Motors да възвърне част от платените 2.3 млрд. долара. Ако JLR е публична, за компанията ще стане по-лесно да се финансира. Не на последно място индийските операции на Tata също ще спечелят от пълното отделяне на JLR: по този начин ръководството ще съсредоточи усилията си върху завземането на по-голям пазарен дял в Индия, тъй като в момента изостава от конкуренти като Maruti Suzuki.

Проблеми с евтиното Nano

Именно домашният пазар е проблемният за Тata Motors, която отчете по-нисък растеж на него, най-вече заради по-високите лихви и забавяне на иначе растящата индийска икономика. За разлика от луксозната Evoque, "най-евтината кола в света" Tata Nano все още не носи очакваните резултати. Компанията пусна на пазара модела през 2009 г. и тогава стратегията изглеждаше безгрешна - да предлагаш достъпно моторно превозно средство на един от най-бързо растящите автомобилни пазари в света - на милиони индийски фамилии от нововъзникващата средна класа. Но според експертите именно цената може би се оказа и най-голямата слабост на Nano. Вместо да я изберат, много индийци предпочетоха да платят малко повече за други модели или за коли втора ръка на същата цена, и то с климатик. "Nano винаги ще бъде считана за колата на бедните. Никой не иска да бъде виждан с такава", казва Пунус Тариян, редактор в индийското списание Motown. Продажбите са далеч от поставените цели от 25 000 на месец, а заводът с годишен капацитет 250 000 произвежда едва 10 000 на месец.

Самият Ратан Тата призна, че стратегията за Nano е сгрешена. "Ще премахнем надвисналата над модела стигма", заяви неотдавна милиардерът. На пазара беше пуснат фейслифт, включващ повече цветове и променен интериор, и то на същата цена. Tata увеличи и гаранцията на автомобила от 18 месеца на четири години.

Ратан Тата обяви, че скоро ще се оттегли от ръководството на конгломерата. Преди пенсионирането си магнатът явно твърдо е решен да остави двата си основни (и толкова различни) автомобилни бизнеса в подем.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40* 3 Всяка компания със спад 20% в приходите може да участва в схемата 60/40*

В неделя е последната дискусия, в понеделник се очаква приемането на постановлението

28 мар 2020, 12170 прочитания

Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10% Търговецът и производител на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

28 мар 2020, 1798 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Групови предизвикателства

Въпреки опасенията около бизнес-модела на Groupon, българските сайтове за колективно онлайн пазаруване се оплакват само от пренаселеност на пазара.

Още от Капитал
Спокойно, имам авариен фонд

Поддържането на портфейл с ликвидни активи е важно при възникване на непредвидени ситуации

По кой път вървим в лабиринта на кризата

Правителството е принудено да взима в много голяма степен чувствителни решения и не трябва да допуска никакво съмнение в тях

Бушоните срещу икономическия шок

Страната влиза в кризата с прилични финансови буфери, но те бързо могат да се стопят. На какво може да разчита бизнесът

Битката за икономиката също е битка за живот

Какво предприемат държавите в Европа и какво може да направи България

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10