"Литекс моторс" стъпи на автомобилния пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Литекс моторс" стъпи на автомобилния пазар

"Литекс моторс" стъпи на автомобилния пазар

Автомобилите Great Wall първо ще се продават в България и съседните страни

Константин Николов
14492 прочитания

За първи път през XXI век България има завод за сглобяване на автомобили. Днес компанията на Гриша Ганчев "Литекс моторс" откри край ловешкото село Баховица автомобилното си предприятие съвместно с китайската компания Great Wall Motor. Основната инвестиция е предимно на българската компания, а моделите са на китайската. Това е и първият завод за сглобяване на китайски автомобили в Европа.

Главният консултант по производствения процес Александър Крам обяви, че заводът има възможност за разширяване, като в момента има 84 станции за различните етапи на сглобяване на колите. Дизайните са много гъвкави и така можем да разширим произвежданите модели, отбеляза Крам. На първия етап в предприятието може да се сглобяват автомобили, а до две-три години трябва да приключи и втората фаза - изграждане на цехове за заварка и боядисване.

Според Илия Терзиев, главен изпълнителен директор на "Литекс моторс", общата инвестиция трябва да достигне 150-160 млн. лева до приключването на проекта през 2017 г. До завършване на първия етап от изграждането на завода ще бъдат вложени общо 65 млн. лв.

Капацитетът според нуждите

През първата година очакванията са заводът край Баховица да сглоби около 2000 коли. Те ще за българския пазар, съседните страни (основно Румъния) и Западна Европа (Италия и Испания).

Производството може и да се удвои, ако има заявки. Капацитетът на завода от 50 000 автомобила при работа на две смени и 70 000 при три смени може да бъде достигнат през 2014 г. В края на 2012 г. ще започне сглобяване на автомобили за британския пазар (с десен волан), а през 2015 г. - за цяла Европа. При достигане на пълния капацитет от линиите в завода ще излиза по една кола на всеки пет минути.

За момента колите идват със събрани купета - сложени калници, врати, капаци и т.н. В завода край Баховица ще се поставят вътрешното обзавеждане и различните естетични детайли по каросерията, монтират се броните, двигателят, скоростната кутия, окачването и т.н. Всички детайли ще пристигат в контейнери и боядисани.

@@galwidg:[email protected]@

При реализацията на втората фаза на проекта ще се изгради цех за заварки и боядисване, като тогава автомобилите ще идват в "насипен вид". Плановете на "Литекс моторс" предвиждат край завода да се изгради цял индустриален парк, като част от влаганите части (седалки, ауспуси, джанти) се произвеждат в България. На първо време с български ще бъдат сменени използваните акумулатори и масла. Преди това да стане обаче, колите с новите елементи трябва да минат сертифициране.

Българският опит

С тръгването на завода България отново се появява на картата на автомобилните производители след пауза от 16 години. Последният опит за производство на нови автомобили у нас беше на британската "Роувър", която откри завод във Варна през септември 1995 г. Плановете бяха в него да се правят по около 10 000 коли годишно от модела "Роувър Маестро", а инвестицията се оценяваше на 20 млн. долара.

Начинанието обаче се проваля с гръм и трясък заради лоша маркетинговата стратегия и неконкурентната цена на моделите. Заводът затвори врати на 4 април 1996, като в него бяха направени едва 2200 коли.

Кои са китайските партньори

Great Wall Motor е най-големият частен производител и износители на автомобили в Китай. Компанията реализира продукцията си в  над 120 страни. Тя е първата и все още единствена независима китайска автомобилна компания, която има типово одобрение на продуктите си за продажба в ЕС, като покриват всички стандарти и изисквания на общността. Производственият капацитет на компанията за 2012 г. е 1.2 млн. автомобила и ще бъде увеличен до 2 млн. до 2016 г.

С тръгването на завода до Ловеч България отново се появява на картата на автомобилните производители след пауза от 16 години.
Фотограф: Юлия Лазарова

За първи път през XXI век България има завод за сглобяване на автомобили. Днес компанията на Гриша Ганчев "Литекс моторс" откри край ловешкото село Баховица автомобилното си предприятие съвместно с китайската компания Great Wall Motor. Основната инвестиция е предимно на българската компания, а моделите са на китайската. Това е и първият завод за сглобяване на китайски автомобили в Европа.

Главният консултант по производствения процес Александър Крам обяви, че заводът има възможност за разширяване, като в момента има 84 станции за различните етапи на сглобяване на колите. Дизайните са много гъвкави и така можем да разширим произвежданите модели, отбеляза Крам. На първия етап в предприятието може да се сглобяват автомобили, а до две-три години трябва да приключи и втората фаза - изграждане на цехове за заварка и боядисване.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

50 коментара
  • 1
    thewho avatar :-|
    theWho

    Надявам се скоро да извадят и някое семейно возило

  • 2
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    Стискам им палци. Като ми дойде времето може да си купя български автомобил.

  • 3
    bgvlado avatar :-?
    БГ Владо

    на външен и вътрешен дизайн са го докарали, но ме притеснява по-високия разход на гориво и цената не е много конкуретна

    иначе се радвам за Българския сглобяван автомобил

    дано да успеем да се наложи на пазара

  • 4
    kons avatar :-P
    Viscount Ganyo

    Добре, вече може да се замислим и за втори завод за автомобили

  • 5
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Да видим дали ще се докажат след 3-4 години и тогава всички държавни институции да се оборудват само с такива коли. В Румъния дупетатите имат за служебни коли Дачия Логан (тва са такситата които са у нас).

  • 6
    sredkova avatar :-(
    Desislava Sredkova

    Ужас! "Основната инвестиция е предимно на българската компания, а моделите са на китайската." Защо след като по-голямата част от инвестицията е българска, моделите са китайски, при положение, че има много добри български автомобилни дизайнер и проектанти, за жалост реализиращи се единствено в чужбина. И в момента, в който страната ни се явява на "картата на автомоболните производители" трябва да е с китайски продукт?! И това при положение, че български специалисти проектират за грандовете в индустрията.. нямам думи.

  • 7
    meg.barutchieva avatar :-|
    Meglena

    Супер! Искам и аз кола :)

  • 8
    dimhristov avatar :-|
    dreamer

    До коментар [#6] от "Desislava Sredkova":

    Производството на собствен модел струва много, много повече пари, ние нямаме толкова капитали.

  • 9
    the_stig avatar :-|
    The Stig

    До коментар [#6] от "Desislava Sredkova":

    Най-просто казано, защото сглобяването на един автомобил е много, много по-евтино от неговото създаване като модел.

  • 10
    sredkova avatar :-|
    Desislava Sredkova

    До коментар [#8] от "dreamer":

    До коментар [#9] от "The Stig":

    Ами да произвеждаме тогава в Китай нашите модели, там е по-евтино. Така произвеждаме китайски продукт и се тупаме в гърдите, че имаме производство. Аха.

    п.с. пример за обратният процес: по модел на мой приятел в Азия, тази година започна производство на пътнически автобуси. Би било прекрасно това да се беше случило в Бг, нали?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK