"Лукойл" продавала на загуба бензина заради плавното му поскъпване

Данни от Европейския енергиен портал сочат, че маржовете за горивата в България са най-високите в ЕС

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Най-голямата верига бензиностанции в България "Лукойл България" е на загуба от продажбите на дребно на най-масовия бензин А-95, показват данни, разпространени вчера от компанията. Според структурата на цените (виж графиката), които "Лукойл" представи, загубата е 1% на продаден литър. Обяснението за това е тенденцията към намаляване потреблението на бензин за сметка на дизеловото гориво в България. Въпреки това печалбата на "Лукойл" от продажбите на дизел също е едва 2%, сочат данните. От компанията обясниха тези данни с това, че при формирането на цените на дребно се отчита по-ниската покупателна способност на потребителите. Това кара компанията да изменя цените по-плавно и с по-нисък процент за сметка на по-малката си печалба и свиване на разходите за дистрибуция.

Загубите на "Лукойл" от продажбите на гориво все пак са намалели в сравнение с април миналата година. Тогава оттам бяха представили данни пред парламентарната енергийна комисия, според които компанията губи 4.8% от продажбата на бензин, а печалбата й от литър дизелово гориво е 1 ст. Потърсени да коментират какви са техните маржове, от бензиностанции "Петрол" коментираха, че те също губят по 1-2 ст. на литър продаден бензин. Тяхното обяснение за това беше, че "Лукойл" поддържа много ниски цени, с които останалите търговци трябва да се съобразяват, за да бъдат конкурентни.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • + 5

    Монополизацията на пазара изисква понякога временно намаляване на печалбите, включително чрез субсидиране от производителя или неговата държава. Пример - погледнете какво става с производството на селскостопански продукти в Африка и защо те не могат да конкурират вноса от развитите страни. Явно е че Лукойл се учат, лошото е че за наша сметка.

    Нередност?
  • 2
    bat_sali avatar :-|
    bat_sali
    • - 1
    • + 12

    Просто да ги ожалиш горките.
    Ако има някой кото да вярва в така изложените обяснения то той е малоумник

    Нередност?
  • 3
    aron25 avatar :-P
    aron25
    • - 3
    • + 4

    Еийй, тва мутрите си бяха нагли, ама като сега никога не е било! Просто си кажете, че по този начин се пълни бюджетът, а че икономиката ще "баталяса", на кого му пука? Големи идиоти, че и супер нахални... абе какво да се чудя - на Боко дружките са това, не са случайно "подбрани":))))))

    Нередност?
  • 4
    bilbotorbins avatar :-|
    bilbotorbins
    • - 2
    • + 11

    Не е луд този, който яде баницата....
    Като гледам разбивката, печалбата им, може да е скрита в декларирана нереално висока цена на нефта или в раздути производствени разходи. Като ми се струва по-вероятна първата възможност. Така парите от нашия пазар се изтеглят директно в компанията-майка и се спестява плащането на данъци върху печалбата. Отделно горивата, които се произвеждат нелегално.
    Тия неща може лесно да се хванат, ама трябва ДЪРЖАВА да има. Не шепа продажници, дето само се чудят какво още може да се открадне. И не такова робско племе, което ги избира и търпи после.

    Нередност?
  • 5
    laladally avatar :-|
    LalaDally
    • - 1
    • + 5

    Ами това си е чист финансов инженеринг. Всеки що годе читав счетоводител ще ви докара каквато искате разходна еквилибристика. Не на нас тия ...

    Нередност?
  • 6
    maybah avatar :-|
    Maya Bahchevanova
    • - 1
    • + 7

    Към авторката на материала - а като сте проверявали в Европейския енергиен портал, не Ви ли направи впечатление, че там са си сложили абсолютно произволни стойности за акциз върху бензина? 0,318 евро, колкото са калкулирали на литър, прави акциз от 623 лв на 1000 л, де да беше така! Действителният акциз у нас е 710 лв - т.е. 0,362 евро на литър. Изобщо, цифрите в тая таблица май са доста нереални - какво, искат да ни убедят, че в Ирландия бензинът се състои само от чист нефт и данъци ли? Вижте им маржа, под 1 евроцент, това е смешно!
    В интерес на истината, Лукойл може да са всякакви, но досега са май единствената частна компания, която дава някаква публична информация за ценообразуването си. Частна! Я ми намерете някоя държавна или общинска, която да си представи структурата на ценобразуването! Или някоя транспортна? Като чуя някой като Столарски да седне да обяснява как половината цена на билета била гориво, почвам да се чудя,тия автобуси 300 на 100 ли харчат?! 26 лв билет за 250 км в 50-местен автобус са си 1300 лв на курс, при нормативен разход на гориво 35 на сто, айде 50 да ги направим, изгарят 120 литра за тоя път, демек 300 лева им е горивото за маршрута. Другите 1000 къде отиват? Да не би да плащат на шофьорите си по 500 кинта на ден случайно?!

    Нередност?
  • 7
    k__ avatar :-|
    K.
    • + 4

    Единственото сигурно нещо е, че продават бензинът много евтино, но компенсират за това с цената на дизела. Не знам как при толкова ниски акцизи у нас дизелът в Словения е по-евтин, а в Австрия е съизмерим като цени с нашия.

    Нередност?
  • vloti
    • + 4

    УЖАС!!! Какво ли щеше да е , ако го продаваше на печалба?!?

    Нередност?
  • 9
    inspektora avatar :-|
    inspektora
    • + 3

    Абе как така в България всички работят на загуба. Лукойл, Петрол, земеделци, зърнопроизводители, хлебопроизводители, застрахователи и т.н. Направо ще ме разплачат.

    Нередност?
  • 10
    chet avatar :-|
    Cvetan Harizanov
    • + 2

    Затова трябва отново да се забрани загубата. В моя бранш всички чужди фирми от 2007 г. все са на загуба !!!!!!

    Нередност?
Нов коментар