С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 23 фев 2012, 21:30, 4798 прочитания

"Лукойл" продавала на загуба бензина заради плавното му поскъпване

Данни от Европейския енергиен портал сочат, че маржовете за горивата в България са най-високите в ЕС

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Лукойл" продавала на загуба  бензина заради плавното му поскъпване

Преглед на оригинала

Автор: Капитал Daily
Най-голямата верига бензиностанции в България "Лукойл България" е на загуба от продажбите на дребно на най-масовия бензин А-95, показват данни, разпространени вчера от компанията. Според структурата на цените (виж графиката), които "Лукойл" представи, загубата е 1% на продаден литър. Обяснението за това е тенденцията към намаляване потреблението на бензин за сметка на дизеловото гориво в България. Въпреки това печалбата на "Лукойл" от продажбите на дизел също е едва 2%, сочат данните. От компанията обясниха тези данни с това, че при формирането на цените на дребно се отчита по-ниската покупателна способност на потребителите. Това кара компанията да изменя цените по-плавно и с по-нисък процент за сметка на по-малката си печалба и свиване на разходите за дистрибуция.

Загубите на "Лукойл" от продажбите на гориво все пак са намалели в сравнение с април миналата година. Тогава оттам бяха представили данни пред парламентарната енергийна комисия, според които компанията губи 4.8% от продажбата на бензин, а печалбата й от литър дизелово гориво е 1 ст. Потърсени да коментират какви са техните маржове, от бензиностанции "Петрол" коментираха, че те също губят по 1-2 ст. на литър продаден бензин. Тяхното обяснение за това беше, че "Лукойл" поддържа много ниски цени, с които останалите търговци трябва да се съобразяват, за да бъдат конкурентни.


Проверки и разлики
Проверка на "Капитал Daily" в Европейския енергиен портал обаче сочи, че за вчера (23 февруари) средният марж за преработката, дистрибуцията и продажбата на дребно на бензин А-95 е почти 0.19 евроцента за литър и е най-високият в сравнение с всички останали страни на ЕС. Маржът от преработката, дистрибуцията и продажбата на дизел у нас пък е 0.22 евроцента/литър, като единствено Гърция и Финландия изпреварват страната ни. В същото време данните, публикувани в сайта, показват, че акцизът върху бензина в България е с най-ниските ставки в целия Европейски съюз.

Причини за скоковете
Относно резкия скок на дизела от началото на тази година от "Лукойл" обясниха, че причините са административни. Една от тях е, че от януари беше въведено задължителното изискване за 5% биосъставка в дизела. Освен това акцизната му ставка беше повишена с 2.5%, а облекчението за акциза за гориво с биокомпонент отпадна. В същото време обаче от данните на компанията се вижда (виж графиката), че акцизите при формирането на цената на дизела са по-малки, отколкото тези на бензина. Почти няма разлика и при преработката и експлоатационните разходи на двата вида гориво, а биокомпонентът реално натоварва цената на дизела само с 2%.

Според "Лукойл" обаче разликата в акциза на бензина и дизела е твърде малка и това е причината в момента дизелът да е с по-висока цена от тази на бензина. От компанията обаче уточняват, че от март тази цена ще бъде коригирана, тъй като в момента се предлага специален зимен дизел, чиято производствена цена е по-висока.



За една година цената на бензина в България се е покачила с 13% за литър, а при дизела - с 16%. Най-голям е бил скокът при дизела през миналия месец, когато цената му се е покачила с 4.2%, сочат данните на компанията.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Контракс" очаква 25% ръст на приходите през тази година "Контракс" очаква 25% ръст на приходите през тази година

За 2019 г. оборотът на IT компанията се свива, но печалбата расте повече от двойно

19 фев 2020, 21 прочитания

Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите Бизнес в парализа: празниците в Китай приключиха, но не и проблемите на фирмите

Предприятията е трудно да продължат работа, когато работниците са заклещени в провинцията

19 фев 2020, 408 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Телекомите още се борят с падащите приходи

Влошената икономическа среда и свитото потребление чертаят мрачни перспективи и за тази година

Още от Капитал
Драмата с ТЕЦ "Марица-изток 2" - дълга, скъпа и опасна

Каквито и действия да се предприемат, те ще бъдат закъснели, ще струват скъпо и може да доведат до нови проблеми в сектора

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Андон Балтаков: Не искам да звуча като прогноза за облачно време

Генералният директор на БНР пред "Капитал"

Вирусът, който смрази света

Епидемията от коронавирус за по-малко от месец запали Китай и уплаши целия свят с пандемия, която не е виждана от десетилетия. Рисковете са много, но и възможностите да бъдат избегнати още са живи и съвсем реални

Кино: "Ирландецът"

Елегия за човека между доброто и злото

Wi-Fi free

Все повече хора искат да преодолеят зависимостта си от технологиите. Бизнесът харесва това

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10