Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 23 фев 2012, 21:30, 5564 прочитания

Телекомите още се борят с падащите приходи

Влошената икономическа среда и свитото потребление чертаят мрачни перспективи и за тази година

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Deutsche Telekom очаква спад на печалбата тази година

Най-големият германски телекомуникационен оператор Deutsche Telekom прогнозира по-нататъшно свиване на печалбата през тази година, след като за последното тримесечие на 2011 г. компанията отчете 1.34 млрд. евро нетна загуба. Негативният резултат се дължи на обезценките след провалената продажба на подразделението й T-Mobile USA, както и на слабото представяне на компанията в Гърция, съобщи Bloomberg. Компанията е собственик на гръцката Cosmote, която държи българския "Глобул". Печалбата преди лихви, данъци и амортизации през 2012 г. ще бъде около 18 млрд. евро, което е с 3.7% по-малко, отколкото миналата година, прогнозира Deutsche Telekom. Нетната загуба за четвъртото тримесечие на 2011 г. се дължи на обезценките в САЩ и Европа в размер на 3.3 млрд. евро.
"Предвид огромната конкуренция и голямото проникване на мобилни услуги не виждаме потенциал за навлизането на четвърти мобилен оператор на българския пазар."
Андреас Майерхофер, изпълнителен директор на "Мобилтел"

"Още не е изчерпан потенциалът на "Глобул" и "Виваком" да вземат пазарен дял от лидера, което може да стане чрез понижаване на цените. Това обаче може да се очаква в по-дългосрочен период, а не през 2012 г."
Красен Йотов, Industry Watch
Приходите на българските мобилни оператори продължават да се понижават и това се прехвърля в печалбите им. Причината отново е влошената икономическа среда в България, която сви и потреблението на телеком услуги. Перспективите не изглеждат много добри и за тази година според представители на бранша и анализатори.

Засега спадовете при телефонията се компенсират донякъде от преноса на данни (мобилен интернет) или от допълнително развитие на една от двете мрежи (мобилна или фиксирана). Така например "Виваком" (търговското име на БТК) отчита спад при фиксираните си мрежи, но ръст при мобилните. При "Глобул" пък е обратното. Продължава и една друга тенденция - абонатите на компаниите да се увеличават, но да се понижава средният приход от тях.


"Тенденцията за спад на печалбите на мобилните оператори продължава и ще продължи и през 2012 г. Това се дължи най-вече на силната конкуренция в сектора, както и на липсата на ръст в потреблението от страна на физически лица поради високата безработица", коментира пред "Капитал" Красен Йотов от анализаторската компания Industry Watch.

"Мобилтел" отчита спад на приходите и печалбата

Приходите на първия български мобилен оператор са се свили с 6.5% до 1.032 млрд. лв. (527.7 млн. евро), а печалбата преди лихви и данъци (EBIT) с 66% до 42.3 млн. евро (EBITDA спада с 12.3% до 261.9 млн. евро). Причините за това според компанията са неблагоприятната икономическа среда, водеща до намалено потребление, силната конкуренция и свръхрегулация на мобилния пазар. Операторът обаче отчита ръст на общия брой нови абонати в мрежата си от 4.8% до 5.501 млн. души, с което пазарният му дял в момента е 48.6%. През настоящата година компанията очаква потреблението да остане на същите ниски нива и не предвижда подобряване на инвестиционния климат, като ще намали инвестициите си с 12-15%.



"През последните години цените на мобилните услуги в България спадат средно с по 20%. Вече почти е достигнато дъното, до което могат да падат тези цени", коментира в четвъртък Андреас Майерхофер, изпълнителен директор на "Мобилтел". Според него липсва и ясна средносрочна и дългосрочна стратегия за регулиране на мобилния пазар. "Това ни кара да сме по-предпазливи в инвестициите, за които е необходима предвидима регулаторна среда", заяви Майерхофер.

Красен Йотов обаче вижда още потенциал, макар и за малък спад в цените на мобилните оператори: "Цените могат да паднат още, но не много. Още не е изчерпан потенциалът на "Глобул" и "Виваком" да вземат пазарен дял от лидера, което може да стане чрез понижаване на цените. Това обаче може да се очаква в по-дългосрочен период, а не през 2012 г."

"Глобул" увеличава фиксираната телефония

За миналата година общите приходи на "Глобул" са се понижили по-малко - с 2.6% до 412.5 млн. евро. От компанията също посочиха, че ситуацията на телекомуникационния пазар е "изключително трудна най-вече заради спада в потреблението и свиващите се доходи на населението". Компанията обаче все пак успява да ограничи значително спада в приходите с по-високите постъпления от фиксирани услуги, мобилен пренос на данни, както и от продажба на телефони.

Абонатите на компанията също се увеличават, но средният приход се понижава. Така средното месечно потребление на клиентите за тримесечието се е увеличило до 152 минути, или с 2% повече от същия период на 2010 г., докато средният приход от един потребител достигна 14.90 лв., което е с 9% по-малко. Общо абонатите са се увеличили за миналата година с 13.3% до 2.6 млн.

"Виваком" с ръст в мобилните услуги за сметка на стационарните

Символът на стационарната телефония в България - БТК, продължава да получава по-малко приходи от нея - за миналата година те са се понижили с 8% до 327.2 млн. лв. С по-голям темп обаче са се повишили тези от мобилна телефония - нагоре със 17% до 517.6 млн. лв. Най-сериозен растеж компанията има при мобилния трафик на данни, който за една година се е увеличил повече от 10 пъти, като ръстът в броя на потребителите на дейта услуги е над 200%. С повече от 280% са се увеличили и тв абонатите на компанията.

Общите приходи на бившия държавен телеком продължават да се понижават - към края на миналата година те са малко над 905 млн. лв., като падат с близо 18%. Заедно със свиването на общите приходи намалява сериозно и нетната й печалба - с над 90% до 8.4 млн. лв. Като публично дружество БТК публикува подробен отчет и с нетна печалба за разлика от другите два телекома, които представят резултатите си преди лихви, данъци и амортизация EBITA. По това перо БТК има печалба от 317 млн. лв., или с 20% по-малко от предходната година.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога Весела Апостолова: По-мобилизирани сме от всякога

Изпълнителният директор на комуникационния бизнес и оперативен директор на групата "Publicis Groupe България", пред "Капитал"

5 апр 2020, 190 прочитания

Институтът IFO очаква стотици милиарди производствени загуби в Европа Институтът IFO очаква стотици милиарди производствени загуби в Европа

Ако блокирането на дейността продължи над месец, щетите ще са рекордни за ЕС

5 апр 2020, 455 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Лукойл" продавала на загуба бензина заради плавното му поскъпване

Данни от Европейския енергиен портал сочат, че маржовете за горивата в България са най-високите в ЕС

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10