Амитаб Вардан: Ще предлагаме кино на достъпни цени в България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Амитаб Вардан: Ще предлагаме кино на достъпни цени в България

Амитаб Вардан е убеден, че за да инвестираш в една страна, трябва да я разбираш

Амитаб Вардан: Ще предлагаме кино на достъпни цени в България

Директорът на индийската верига киносалони Cinegrand пред в. Капитал

Радостина Маркова, Константин Николов
9346 прочитания

Амитаб Вардан е убеден, че за да инвестираш в една страна, трябва да я разбираш

© Цветелина Белутова


Индийският инвеститор

След броени месеци конкурентите в киноразпространението в България ще се увеличат с още един - индийската компания Inspire Multiplex Pvt. Ltd. (IMPL). Тя влиза в страната с бранда Cinegrand (новото име на веригата MyCinemas), а първите киносалони ще са в Mall Pleven и в първия открит мол Strand в Бургас. Индийската компания ще е третият голям играч на този пазар в България, където вече се конкурират "Александра филмс" и израелската Cinema City.

IMPL e създадена през 2010 г. в Индия с идеята да развива киносалони на местния пазар, Близкия изток, Европа, Африка и САЩ. Първоначалното финансиране от 250 млн. рупии (3.8 млн. евро) е осигурено от бизнес ангели, а общите инвестиции на компанията до 2013 г. ще достигнат 3.5 млрд. рупии (50 млн. евро).

Профил

Амитаб Вардан има диплома за хотелиерски мениджмънт и MBA. Започва кариерата си в хотелската верига ITC. Работил е за компании като Nirula's, Domino's, Pizza Corner, HLL и за индийското подразделение на Unilever. Преди работата си в IMPL е натрупал осемгодишен опит в една от най-бързо растящите индийски компании за киноразпространение PVR Ltd, където последователно е заемал постовете вицепрезидент и главен изпълнителен директор. В IMPL отговаря за индийските и международните операции.

Какви са плановете на компанията ви IMPL за навлизане на Балканите?

В България, Румъния и Гърция ще отворим под бранда Cinegrand. Един от съоснователите на дружеството е дубайска компания, която е основен инвеститор  в нашата компания. Ще започнем експанзията си първо от България, след това ще продължим с Румъния и Гърция. Всичко зависи от това кога ще отворят обектите ни тук. Първият е в Mall Pleven, който, както знаете, вече е напълно завършен, но откриването му бе отложено. Вече подписахме договор и за втория си обект, който ще е в Бургас – в първия открит мол Strand. Третият мол, с който подписахме, е в София – Sofia Ring Mall, който в момента се строи до магазина на IKEA на околовръстното шосе. В общи линии планираме да се развиваме с такива темпове, че в рамките на следващите 3 до 5 години да имаме 150 до 200 екрана общо в България, Румъния и Гърция. Само в България ще са 70-80 екрана.

Как подбирате страните, в които влизате, и защо избрахте да стъпите първо в България?

Спряхме се на България, защото е много близка за нас страна в чисто културен план. Когато разбираш средата и хората в нея, лесно е нещата да се случват. Хората тук ходят на кино, забавляват се... Вземете за пример и Гърция, там хората обичат филмите, харесва им да излизат и да се забавляват до късно. Специално за България – тук ще е нашата централа за региона. Що се отнася до това как подбираме пазарите си, много е просто: всичко опира до търсенето и предлагането. От едната страна са работещите киносалони, от другата са хората, които ходят на кино. Смятаме, че пазарът в региона още не е наситен, има голяма празнота между търсенето и предлагането и има потенциал за растеж.

Кои градове в България обхващат инвестиционните ви планове?

Планираме да покрием с мрежа от салони всички основни градове. Следващият, за който се сещам, е Пловдив. Естествено, в по-малките градове ще отваряме по-малки кина, ще се съобразим с мащаба. В рамките на следващите три до пет години ще инвестираме между 25 и 35 милиона евро в проекти в трите балкански страни. Ако питате за България, планираната инвестиция тук е между 10 и 15 млн. евро.

Кога ще стъпите на румънския пазар?

Зависи от скоростта, с която ще намираме подходящите имоти за нашата експанзия, и от скоростта, с която ще се случват откриванията на кината ни тук. Със сигурност мога да кажа, че между стъпването ни на българския и на румънския пазар ще има пауза от поне 5-6 месеца. Оглеждаме пазарите в Букурещ, в Плоещ... От гледна точка на демографските показатели, мисля, че столицата Букурещ ще е най-подходяща за влизането ни в Румъния, но още нямаме яснота. За момента мога да кажа само, че първото ни откриване там ще е най-рано през април 2013 г.

Имате славата на нискобюджетен (low-cost) кинооператор. Какво означава това?

Нашето схващане е, че всеки човек разполага с определен бюджет за забавления, и ние се борим за него. Нашата основна целева група обхваща хората на възраст между 16 и 35 години. Те търсят преживявания, за които да похарчат парите си, а нашата цел е това да стане в нашите киносалони. Предлагаме кино от цял свят – Холивуд, Южна Америка, Европа, Индия... Ще предложим по-евтини билети, но искаме през салоните ни да минават възможно най-много хора, а не да гледат филми на компютрите си. Цените ще са такива, че да са достъпни за съответното населено място.

Тоест ще предлагате различни цени в различните градове?

Да, в Бургас ще е една цена, в Плевен – друга. Зависи от разходите, от мястото, от типа потребители. Например в София е по-скъпо отчасти и защото цените на имотите са по-високи. В градовете, където те са по-ниски, и нашата услуга ще е по-достъпна. Нашата политика е да предлагаме достъпно кино, съобразено с местния пазар, независимо дали става въпрос за Дубай, Индия, Ливан, Китай или Грузия. Искам хората да идват всяка седмица или поне три пъти на месец.

Ценовата ви политика включва ли отстъпки, като например семейни билети, ученически намаления?

Отстъпките обикновено са политика в сектори със скъпи стоки, които имат сезонни разпродажби. При нас билетът е достъпен и няма нужда да правим някакви суперотстъпки. Виж, за ученици ще правим намаления за храни и различни забавления. Защото сегашните деца са утрешните ни клиенти и искам да създам някаква форма на лоялност.

Как избирате филмите, които прожектирате във всяка страна?

Всеки мултиплекс трябва да предлага всякакъв вид филми - екшън, комедия, трилъри и др. Някой иска триизмерен, друг – не.  Включително и интернационално кино – българско, немско и друго. Искаме да подкрепяме българските продукции.

А филми от Боливуд?

Естествено. Ще избираме определени филми, които смятаме, че ще допаднат на българските зрители.

Виждате ли сходство във вкуса за кино на българи и индийци?

Разбира се. И двете народности са много емоционални. И тук, и там хората плачат, когато гледат филми, мразят лошите и т.н. Привързани са към семейството, а филмите са един вид семейна афера, така да се каже. И затова за нас е по-лесно на този пазар. Индийците са луди по киното. Ще се изненадате, ако ви кажа каква е най-ниската цена на билетите там – 1.50 лв.

В София средната цена на билета е между 6 и 8 лв. В какъв диапазон ще са вашите цени?

Вижте, не мога да обещая, че цената ще е 10, 15 или колкото и да е лева. Отсега е трудно да се каже.

Каква е концепцията на вашите мултиплекси. Има ли VIP зали, с различeн клас оборудване и удобства?

Да. Имаме зали от т.нар. ВИП класа, която е предназначена за хора, които са готови да похарчат повече пари, но искат и повече удобства. Другите салони са обикновена класа. Като цяло искаме хората да гледат филми, но ако искат някакви определени удобства, ние сме готови да им ги предоставим.

Какъв е минималният брой екрани във вашите мултиплекси, например в областните градове?

Има два основни фактора при определянето броя на екраните във всеки мултиплекс: колко посетители очаквате и колко филми искате да показвате. Колкото повече екрани имате, толкова повече приходи ще ви носят, защото може да показвате хитови филми по-често. За целта обаче трябва да определите колко хора очаквате да дойдат на кино. В този смисъл в Плевен например е безпредметно да отворите кино с 10 екрана. Другият фактор са филмите и хитовите заглавия. Ако предложа например филм от Судан, никой няма да го гледа.   

Имате ли планове да сте дистрибутор на български филми?

Всеки продуцент на филм има и собствен дистрибутор, който да го разпространява. Не мисля, че ние ще се занимаваме с такава дейност, но чрез нашите киносалони ще подкрепяме разпространението на български филми. Например днес носителят е дигитален, всичките ни кина са такива и е много по-лесно да имаш повече копия от един филм.

Какъв пазарен дял очаквате и искате да заемете от българския пазар?

За момента нямаме точни цели. Искаме да растем по естествен начин, според условията на местния пазар.

Колко екрана ще отворите в страната като начало?

Общо в Плевен, Бургас и София екраните ни ще са около 30.  

В предишни интервюта споменавате и Турция като страна, където ще инвестирате. Имате ли по-конкретни планове за този пазар?

Действаме на принципа държава по държава. Имаме планове също за разрастване към Африка и Бразилия. Зависи от много фактори. Може да ми кажете: има едно страхотно кино в Москва. И отиваш и го виждаш.

Вие сте млада компания, създадена през 2010 г. Как растете толкова бързо?

Да, но с партньорите ми имаме дългогодишен опит в този бизнес. Основната ни цел е да променим начина, по който филмите се предлагат на публиката. Засега набираме средства чрез инвеститори и нямаме планове да излизаме на борсата през следващите най-малко пет години. И се опитваме постоянно да научим нови неща. Например и аз самият всеки месец трябва да преминавам по 100 часа обучение в този бизнес.

Колко мултиплекса оперирате в Индия в момента?

За момента са два, но по-голямата част от бизнеса ни е в Близкия изток, където имаме общо 163 екрана.

Смятате ли, че хората вече се уморяват от триизмерните филми?

Много важен въпрос. Има три вида филми: един е сниман в 2D и после е  преобразуван в 3D. Вторият е сниман отчасти в 2D, отчасти в 3D. Третият вид е изцяло 3D като "Аватар". Бях на една конференция с участието на Джеймс Камерън. И той заяви, че ако сегашната 3D вълна не бъде внимателно обмислена и управлявана, тя ще се провали и никога няма да се върне. А 3D има и специфики като технология. Например не може да гледаш прекалено бързи действия и движения. Те трябва да са направени специално в 3D формат, иначе уморяват очите. Ако не са направени както трябва, зрителите просто няма да ги гледат.

Интервюто взеха Радостина Маркова и Константин Николов

Индийският инвеститор

След броени месеци конкурентите в киноразпространението в България ще се увеличат с още един - индийската компания Inspire Multiplex Pvt. Ltd. (IMPL). Тя влиза в страната с бранда Cinegrand (новото име на веригата MyCinemas), а първите киносалони ще са в Mall Pleven и в първия открит мол Strand в Бургас. Индийската компания ще е третият голям играч на този пазар в България, където вече се конкурират "Александра филмс" и израелската Cinema City.

IMPL e създадена през 2010 г. в Индия с идеята да развива киносалони на местния пазар, Близкия изток, Европа, Африка и САЩ. Първоначалното финансиране от 250 млн. рупии (3.8 млн. евро) е осигурено от бизнес ангели, а общите инвестиции на компанията до 2013 г. ще достигнат 3.5 млрд. рупии (50 млн. евро).

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    tel_112 avatar :-|
    Мазен чех

    Супер, най после да можем да видим нещо различно от холивудския бълвоч.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK