Великата китайска кола стигна Ловеч

България отново произвежда леки автомобили, но пазарът е неясен

Досега произведените десетки тестови и други автомобили стояха паркирани пред завода. През първата година от предприятието ще излязат 2000 автомобила. Първоначално колите от Баховица ще са предназначени за българския пазар и съседните държави. Но от "Литекс Моторс" отговориха уклончиво на въпроса кога точно ще започне износът за страни като Румъния. <br>
Досега произведените десетки тестови и други автомобили стояха паркирани пред завода. През първата година от предприятието ще излязат 2000 автомобила. Първоначално колите от Баховица ще са предназначени за българския пазар и съседните държави. Но от "Литекс Моторс" отговориха уклончиво на въпроса кога точно ще започне износът за страни като Румъния. <br>
Досега произведените десетки тестови и други автомобили стояха паркирани пред завода. През първата година от предприятието ще излязат 2000 автомобила. Първоначално колите от Баховица ще са предназначени за българския пазар и съседните държави. Но от "Литекс Моторс" отговориха уклончиво на въпроса кога точно ще започне износът за страни като Румъния. <br>    ©  Надежда Чипева
Досега произведените десетки тестови и други автомобили стояха паркирани пред завода. През първата година от предприятието ще излязат 2000 автомобила. Първоначално колите от Баховица ще са предназначени за българския пазар и съседните държави. Но от "Литекс Моторс" отговориха уклончиво на въпроса кога точно ще започне износът за страни като Румъния. <br>    ©  Надежда Чипева

Някой ден за село Баховица край Ловеч може да се говори като за мястото, положило началото на китайската автомобилна експанзия в Европа. С откриването на завода си компанията Great Wall Motors и "Литекс моторс" обявиха, че искат да продават не само в България и околните държави, но до няколко години и в Западна Европа. Откриването на предприятието се случи пред стотици хора от всякакви сфери като политици, банкери, бизнесмени, спортисти, актьори, социолози и др., което накара икономическият министър Трайчо Трайков да заяви с усмивка: "Ще ви дадем 2.4 млн. лв. за прокарване на връзка до основния път Ловеч - Плевен и се надявам това прекрасно тържество да не струва толкова." Всъщност, сега до завода се стига през черен път, което освен гостите затруднява и доставките.

Досегашните инвестиции в предприятието са около 65 млн. лв, а общите могат да достигнат около 160 млн. лв. Капацитетът на завода може да порасне до 50 000 автомобила на две смени, а максималният персонал е 2000 души, докато в момента работят около 120. Отварянето на завода накара някои чужди анализатори донякъде иронично да коментират, че за Китай вече е по-евтино да произвежда в Европейския съюз, тъй като трудът става все по-скъп в азиатската държава.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
10 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    npaine avatar :-|
    NPaine
    • - 3
    • + 31

    България има цех за сглобяване, не завод.

    Но все от някъде трябва да се почне; предпоставките за дългосрочен успех са налице, дано не издъним работата някъде.

    Нередност?
  • 2
    valve_stem avatar :-|
    Vv
    • - 2
    • + 33

    До коментар [#1] от "NPaine":

    Принципно масовките сглобяват, но дори и Ролс и Бентли поръчват и сглобяват:). Няма как да се прави всичко на едно място - от първата до последната гайка - нерентабилно е.

    Иначе мога само да се радвам и да им пожелая късмет.

    Нередност?
  • 3
    aristomen_ivanov avatar :-P
    aristomen_ivanov
    • - 1
    • + 23

    Каквото и да е, важното е, че се откриват нови работни места! Радвам се за Ловеч и желая успех на ГРЕЙТ УОЛ!

    Нередност?
  • 4
    eimil avatar :-|
    eimil
    • + 12

    най-накрая, икономика се прави само с производство, дано пак не провалим всичко.

    Нередност?
  • 5
    daks avatar :-|
    ДАКС
    • - 2
    • + 5

    Аве зех ли е, завод ли е - незнам. Ама каквото и да е за нищо не става, като няма път до него.

    Нередност?
  • 6
    orela876 avatar :-|
    Galaxy Nexus
    • + 1

    Така като гледам как е производството, спокойно мога да го сравня с това на западните производители. Условията изглеждат перфектни, всичко е чисто и подредено. Точно така трябва да се работи. Западния образец е много правилен. Убеден съм, че тези коли ще навлязат много сериозно на нашия пазар, а по-късно и в цяла Европа. За цената си предлагат много повече, отколкото една румънска дачия например.

    Нередност?
  • 7
    simeonov_ avatar :-|
    simeonov_
    • - 1
    • + 5

    Едно нещо е сигурно,след време китайските автомобили,ще достигнат европейското ниво на качество и ще са конкурентноспособни не само с цената си,така като го направиха японските,а след тях и корейските производители на автомобили.Дано да имаме късмет и тази инвестиция да се окаже успешна,защото може да доведе още много след себе си и да се окажем вратата на китайските компании за Европейския съюз.Чу се нещо за милиардна инвестиция пак край Ловеч в завод за производство на автобуси,дано да е вярно и да развием автомобилосторенето,въпреи,че сме малък пазар и нямаме кой знае какви традиции в него.А инвестицията на Литекс мотърс и Грейт уол,може да доведе и други китайски инвестиции извън автомобилите,но в други високотехнологични сектори,а ние имаме нужда от такива.Китай има неизчерпаеми ресурси и тепърва техните компании ще търсят да се развиват навън и дано да попаднем с тази инвестиция в полезрението им и да дойдат още такива.Защото иначе инвестициите на европейските и американски компании няма скоро да се възстановят,а и ние изобщо за сега не влизаме в полезрението им,защото сме още прекалено рискови,а те предпочитат в тези кризисни времена да залагат на сигурно.Да се надяваме,че Грейт уол ще повлече крак!

    Нередност?
  • 8
    drankulka12 avatar :-|
    drankulka12
    • - 1
    • + 2

    Разгледах снимките. Не знам с какви впечатления сте останали вие, но на мен всичко ми се стори много професионално. Все едно гледам поредицата "Мегазаводи" по "Нешънъл Джиографик". Определено тези автомобили ще са хит в Европа до 2 години!

    Нередност?
  • 9
    mitkochoka avatar :-P
    mitkochoka
    • - 1
    • + 1

    Баща ми от толкова време се надяваше да правим коли у нас (различни от руските). Сега е толкова щастлив от това - хвали се все едно е негов бизнес :)) Аз се радвам, защото това е реклама за страната ни. А и е единствената китайска марка, която има право да продава на европейския пазар!

    Нередност?
  • 10
    haveikata avatar :-|
    haveikata
    • + 2

    Вече ходих на Тест Драйв и покарах компактния модел Vollex, както и джипа "Hover". Бяха много сполучливи според мен и си заслужават парите, а и гаранцията е много добра - цели 5 години. Ако си продам сегашната кола, с удоволствие бих си взел на разсрочено плащане един от тези двата автомобила, защото си е удоволствие да караш нова кола, а още повече, че е българска :).

    Нередност?
Нов коментар